Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Instämmer med ovanstående, Garmin 235 är också min bästa träningskompis :-)

Utöver infon i klockan och telefonen så kan du även fortsätta att studera grafer och diagram, mellantider och pulszoner för alla inlagda träningspass via hemsidan Garmin Connect:

1537009998290.png


Och så kan du vara med i olika stegutmaningar som sätts ihop i grupper varje vecka. Du placeras automatiskt i en grupp utifrån din genomsnittliga stegmängd, om du har lagt in egna dagliga stegmål.
 
Kände av lite träningsvärk efter förra träningspasset då jag gjorde som en planka på pilatesbollen och drog in den under mig, så körde den övningen idag igen :D:devil: plus ligga på rygg och dra in bollen, sälen, lite diverse armövningar, propellern och balansera på bollen. Avslutade med lite övningar för att aktivera mage och bäckenbotten.

Tog i rejält idag och svetten forsade! :D

Igår kväll blev det en skogspromenad på ca 1,5 timme med bebin i bärsele.
 
Jag funderar också vad man bör ha på sig framöver @MM. Ngt jag märkt redan, trots halvhöga temperaturer, är att jag blir stel i nacken när svetten blir nedkyld där. Så jag har införskaffat en ny tröja med halvpolo. Hjälpte bra! Men längre fram kommer nog en tunnare jacka också behövas. Även på den ska jag proritera hög nacke. Men funderar på om en lös halskrage också kan vara ngt?

Sen fryser jag även redan om händerna i första delen av passet. Så tröjor med hål för tummarna har också blivit intressanta. Men tänkte kolla även efter både torgvantar och tunna vantar. Likaså tunn mössa.

Vad man behöver på benen tvekar jag på. Så länge man springer i ett hyfsat tempo tänker jag att det räcker med vanliga tights, även när det blir kallt. Men på de lugna, långsamma passen kanske det kan behövas fodrade?

Vill gärna köpa kläder redan nu då jag alltid tycker att allt (bra) är slut när man väl är inne i säsongen (lika med barnkläder och skor).

Efter att ha sprungit hela vintrar igenom för x antal år sedan, visserligen i södra Sverige men ändå i ner mot 12 minusgrader vid enstaka tillfällen, tycker jag mig ha bra koll på vad man behöver ha på sig :D

Iaf, mitt bästa tips är att skaffa några "buffar". Jag brukade ha en som tjockt pannband och en om halsen, går även att dra upp över näsan/hakan i början av passet.
Sån här jag menar:
Buff%20thermonet%20thumbnail.jpg


Sen ett par tunna handskar hade jag också. Händerna är dock ett problemområde och jag föredrog att vara kall i början av passet och sen lagom istället för lagom i början och sen svettig/för varm om händerna när man kommit igång :wtf:

På benen ett par fodrade tights, överdragsbyxor över det om det var svinkallt.

På överkroppen underställströja, eventuellt t-shirt om riktigt kallt och sen halvtunn löparjacka.

Nåt sånt :D
 
Jag var på gravidyoga i torsdags, det var mys. Sen hade jag en plan om gymet i fredags men fick jobb över så var hungrig och trött efter jobbet och åkte hem och åt och sov istället :angel:

Tänkte att jag kunde träna idag istället men idag har det blivit massa städning och röjande här inne och sen en 45 min promenad bara. Jaja :p


Ser fram emot att höra mer om era dagar @zassoo och @FengurLaugar :bump:
 
Jag sprang 6 km med vagnen idag. Långsamt. Samma orkeslösa kropp, dock inte lika illa som i fredags.

Tror jag behöver sluta titta på tider ett tag och bara njuta lite av löpningen igen. Är uppenbart i en svacka.
 
Nu ska vi se om jag lyckas ge en begriplig rapport från gårdagen :D Håll i hatten och hoppas ni orkar läsa!

Det blev verkligen en heldag! Åkte hemifrån 07:00 och kom hem 19:30. Själva träningsdagen höll på mellan 09-17, med massvis av träning men också en del lyssna, prata, tänka, reflektera. Totalt 5 olika block med träning och ett block med workshop om träningsplanering.

På förmiddagen började vi med knäböj. Först ordentlig uppvärmning med huksittande, ryckböj eller zombieböj med pinne, knäböj mot vägg och sen rejäl sätesaktivering med olika typer av sidogång med gummiband. Jävlar vad det brände i röven :rofl: Gruppen på 20 personer delades sen på hälften där man fick köra olika knäböjsvarianter antingen med skivstång eller med andra redskap, först det ena och sen det andra. Skivstångsvarianter var bakböj, frontböj, zercher squats och boxböj. För mig var det här blocket ingen höjdare, enbart pga mina hjärnspöken med knäböj. På 30 kg kan jag göra jäkligt snygga böj ärligt talat, men lägg på 40 kg så blir jag som en sladdrig gummibjörn och tappar allt - teknik, självförtroende, anspänning. Så jag gick tillbaka till 30 kg och fick beröm för tekniken :idea::cautious: Knäböjsvarianter med andra redskap var t.ex. goblet squats, frontböj med två kettlebells i rackposition, enbensböj.

Nåja, det var bara att släppa knäböjen sen och gå vidare till block 2 som var marklyft och höftfällningar. Samma upplägg att en grupp först körde med skivstång och den andra med andra redskap och sen bytte man. De olika skivstångsvarianterna var konventionella/smala marklyft, sumomarklyft och pausade marklyft från sittande (svårt att förklara men man sitter på en bänk och gör tre drag upp till knät med paus innan man sista gången istället för att sätta sig igen kör hela vägen upp med lite fart). Här fick jag lite välbehövlig korrigering av teknik som nog kommer hjälpa mig en del :) Sen provade jag sumomarklyft för skojs skull och jäklar vad bra det gick! :banana: Gjorde en 3a på 80 kg först som gick BAM supersnabbt och Lofsan frågade vad jag egentligen hade för max. 100 kg sa jag och hon trodde att jag hade det lätt om det såg ut sådär på 80. Sen la jag på 90 kg och gjorde en 3a där också vilket inte var direkt jättejobbigt, kändes helt otroligt eftersom jag har tyckt marklyften varit dryga och tunga på sistone. Så jag är väl kanske en sumomarkare helt enkelt! :D:up:

Paus för lunch sen och vi satte oss i en park i solen och åt en mycket god lunchlåda som vi fått. Skönt med ett litet break från gymmet.

Fortsättning i nästa inlägg :o
 
Efter lunch var det en workshop med träningsplanering och hur man ser på sin träning. Nyttiga reflektioner kring varför man tränar, att känna sig nöjd, måste man ha ett mål och vilket mål ska man i så fall ha, ska man bry sig om vad andra tänker, att få mer "fuck you-kapital" ju äldre man blir :D

Sedan block nummer 3 med chins. Inte min starka sida, jag har inte hängt i ett räcke på ett år, tror jag. Så det var väldigt tufft, jag klarade att hänga 30 sekunder i det inledande hängtestet men utöver det var det svårt. Fick dock en aha-upplevelse vad gäller armbågarnas rörelse i chinsen!

Block 4 var bänkpress, yay! Fick känna mig duktig här, beröm för tekniken förutom möjligtvis lite väl böjda handleder. Gick upp till en 5a på 40 kg vilket också är PB och det kändes superlätt! Vad händer :D Någon polett har uppenbarligen trillat ner. Karin (den andra coachen utöver Lofsan) frågade vad jag maxar på och jag sa 45. Hon bara "det är inte ditt max, man gör inte en femma på 40 om max är 45" :laugh: Så hon peppade mig att köra på vilket jag inte var sen att göra, vi testade först en etta på 45 och den flög upp. Vi funderade på att gå via 47,5 kg men Karin sa "äsch, vi testar 50 på en gång!" Och visst fan gick det bra! :banana: Kändes som att jag hade ännu mer! (enligt Karin har jag lätt 55 kg, vi får väl se ;))
Den andra delen i blocket var överkroppsövningar med andra redskap, t.ex. armhävningar på olika vis, hantelpressar, aktivering av skulderblad och stående press. Här var vi TRÖTTA :rofl: Hasade runt mellan övningarna och orkade inte riktigt göra allt :p

Sista blocket var en svettfest med lördagsfys. Fyra stationer med en cirkel med tre varv per station, vi körde typ 30 minuter utan vila. 45 sek aktiv/15 sek vila. Övningarna var t.ex. rodd i TRX, hängande benlyft, farmers walk med viktplattor, assault bike, roddmaskin, (wo)manmakers mfl. SÅ TRÖTT :laugh:

Sammanfattningsvis: Vilken jäkla dag! :love: Så inspirerande, så härliga människor, underbara coacher :heart
 
Tänka skriva i morgon om min upplevelse från halvmaran, lättare när jag sitter vid datorn :) Men kan säga att jag har ont i mina fotleder :angel: Annars känns kroppen rätt okej faktiskt!

Idag har det blivit rätt lugnt pga resa hem från Oslo, övningsskytte inför älgjakten och allmänt sega. Men jag och äldsta dottern orkade inte hålla oss från hästryggen så vi tog en tur på nästan en timme tillsammans :) Nu väntas det pizza och soffan resten av dagen! Tidig kväll då vi sov sådär på hotellet, bättre i egna sängen!
 
Jag sprang 6 km med vagnen idag. Långsamt. Samma orkeslösa kropp, dock inte lika illa som i fredags.

Tror jag behöver sluta titta på tider ett tag och bara njuta lite av löpningen igen. Är uppenbart i en svacka.

Bra tänkt, och framför allt strongt att fortsätta i någon form, hitta det som funkar och bara mala på! :up: Det är ju precis i de lägena när det tar emot och inte bara går bättre och snabbare som på räls, som det är lätt att tappa sugen.

Men det är samtidigt lite av charmen med träning och framför allt löpning, den där balansen mellan för mycket vilja kontra återhämtning - och ibland bristen på vilja kontra envishet. Mycket hjärnträning också!

Tycker själv att min utveckling har avstannat de senaste veckorna men är ändå nöjd med att jag tagit mig tillbaks till mina tre löppass/vecka. Och stretar på med dem med antalet löpta kilometrar och minuter som huvudmål, snabbhet skiter jag i ett tag nu utan några lopp att maxa inför på länge.
 
Jag sprang 6 km med vagnen idag. Långsamt. Samma orkeslösa kropp, dock inte lika illa som i fredags.

Tror jag behöver sluta titta på tider ett tag och bara njuta lite av löpningen igen. Är uppenbart i en svacka.

Låter smart att ta det lite lugnare om kroppen inte känns hundra. Hoppas det blir bättre snart igen!

Stort grattis till grymt PB och det låter som en jättehärlig dag @zassoo :bump: :bump:

----

Jag fick ingen träning gjord i förmiddags och trodde faktiskt inte det skulle bli något alls idag men fick ett ryck vid 18-tiden så rullade ut yogamattan, tände lite ljus, satte igång nice musik och det blev en jättehärlig timme på mattan med först yoga och sen fyra olika aktiveringsövningar för baksidan med gummiband. Avslutade med en så jäkla go yin-yogaposition "reclined butterfly". Typ såhär fast jag har inte en sån mysig kudde utan bygger bara upp med två block:
Leslie-Saglio-reclined-butterfly.jpg


Alltså om ni känner att ni behöver öppna upp framsidan på ett mjukt och UNDERBART sätt någon gång så måste ni prova denna :love: :love:
 
Då ska vi se :D

Vi startade kl 14.00 och min snälla kollega som bor i Oslo och som dragit igång denna cirkus med bolaget men som är knäskadad och inte skulle vara med agerade chaufför åt oss alla mellan hotellet och centrum.

På plats kollade vi läget vid starten och gick på dass. Tog en varsin energigel och ställde och i rätt startgrupp. Perfekt väder och god stämning! Vi startade lugnt pga trångt (men inte alls lika knökat vid start som på Vårruset....) och vi höll rätt lugnt tempo hela tiden. Jag och maken sprang tillsammans eftersom vi gjort det på träning hela tiden. Banan var rätt flack med någon enstaka tyngre backe. Den värsta var vid 17 km men vi envisades med att springa hela tiden ändå även fast det gick sakta. Maken tyckte det var jobbigare än mig så jag hade nog kunnat ha högre tempo men valde att köra safe så jag säkert skulle orka. Runt 13-14 km börjar det kännas i benen, man blir stum av att springa så länge på asfalt. Orken var det inge fel på men det är benen som börjar klaga efter så pass många km. Jag började få redigt ont på insidan höger fotled och det har jag aldrig haft innan så det var en ny upplevelse haha. Sista 2 km var det lite utförsbacke så vi kunde springa på lite mer men pga ont i fotlederna och stum i benen så vågade man inte riktigt för risken att ramla istället. När vi kom in på den blå mattan 200 m innan mål tog vi i och sprang så snabbt vi kunde över mållinjen :p

Tiden är inget att skryta om, 2,36. Men vi har inte tidspressat oss något alls under träning utan bara velat vara säkra på att klara distansen och det vi gjorde vi! Konditionen är det inge fel på för vi hade orkat springa mer om det bara hade varit för det, men det gör ont i kroppen efter 15 km för oss motionärer :angel:

Efter mål fick vi vår fina medalj, något att dricka och äta och sen lunkade vi iväg för att leta efter min kollega. Det första efter man stannat vid målet så gjorde det redigt ont i höfterna och jag ville bara sätta mig. Men efter några minuter gick det bra. Det var 15 min att gå till bilen ungefär också och det var inga problem.

Kan sammanfatta det med att 21 km är jäkligt långt, och det gör ont på slutet! Men det är inte det värsta jag gjort i mitt liv utan jag kan tänka mig att vara med nästa år också om bolaget ska anmäla ett gäng igen :)

Igår var jag stel i benen och var svullen på insidan höger fotled. Idag är det bättre men jag tänker bara rida idag och i morgon så kanske det funkar med gym och promenad på onsdag.
 
Då ska vi se :D

Vi startade kl 14.00 och min snälla kollega som bor i Oslo och som dragit igång denna cirkus med bolaget men som är knäskadad och inte skulle vara med agerade chaufför åt oss alla mellan hotellet och centrum.

På plats kollade vi läget vid starten och gick på dass. Tog en varsin energigel och ställde och i rätt startgrupp. Perfekt väder och god stämning! Vi startade lugnt pga trångt (men inte alls lika knökat vid start som på Vårruset....) och vi höll rätt lugnt tempo hela tiden. Jag och maken sprang tillsammans eftersom vi gjort det på träning hela tiden. Banan var rätt flack med någon enstaka tyngre backe. Den värsta var vid 17 km men vi envisades med att springa hela tiden ändå även fast det gick sakta. Maken tyckte det var jobbigare än mig så jag hade nog kunnat ha högre tempo men valde att köra safe så jag säkert skulle orka. Runt 13-14 km börjar det kännas i benen, man blir stum av att springa så länge på asfalt. Orken var det inge fel på men det är benen som börjar klaga efter så pass många km. Jag började få redigt ont på insidan höger fotled och det har jag aldrig haft innan så det var en ny upplevelse haha. Sista 2 km var det lite utförsbacke så vi kunde springa på lite mer men pga ont i fotlederna och stum i benen så vågade man inte riktigt för risken att ramla istället. När vi kom in på den blå mattan 200 m innan mål tog vi i och sprang så snabbt vi kunde över mållinjen :p

Tiden är inget att skryta om, 2,36. Men vi har inte tidspressat oss något alls under träning utan bara velat vara säkra på att klara distansen och det vi gjorde vi! Konditionen är det inge fel på för vi hade orkat springa mer om det bara hade varit för det, men det gör ont i kroppen efter 15 km för oss motionärer :angel:

Efter mål fick vi vår fina medalj, något att dricka och äta och sen lunkade vi iväg för att leta efter min kollega. Det första efter man stannat vid målet så gjorde det redigt ont i höfterna och jag ville bara sätta mig. Men efter några minuter gick det bra. Det var 15 min att gå till bilen ungefär också och det var inga problem.

Kan sammanfatta det med att 21 km är jäkligt långt, och det gör ont på slutet! Men det är inte det värsta jag gjort i mitt liv utan jag kan tänka mig att vara med nästa år också om bolaget ska anmäla ett gäng igen :)

Igår var jag stel i benen och var svullen på insidan höger fotled. Idag är det bättre men jag tänker bara rida idag och i morgon så kanske det funkar med gym och promenad på onsdag.
Vad roligt att läsa! Kan tänka mig att det känns i kroppen efter ett tag. Och backe vid 17 km känns ju också sädär för psyket. :wtf: Vad härligt att upplevelsen blev så bra och faktiskt gav mersmak! Hoppas också att det inte är ngt allvarligt med foten. Svullnad låter ju inte så bra.

Starkt jobbat! :banana: Respekt! :bow:
 
Vad roligt att läsa! Kan tänka mig att det känns i kroppen efter ett tag. Och backe vid 17 km känns ju också sädär för psyket. :wtf: Vad härligt att upplevelsen blev så bra och faktiskt gav mersmak! Hoppas också att det inte är ngt allvarligt med foten. Svullnad låter ju inte så bra.

Starkt jobbat! :banana: Respekt! :bow:

Vi var ju förberedda på den backen eftersom vi kollat kartan som tur är! Men den delen var lätt den jobbigaste :p
Foten känns som sagt bättre redan så jag belastade säkert konstigt när jag började bli trött i benen på slutet så det var därför den blev svullen sen.

Känns lite overkligt att man sprungit en halvmara :p
 
Sammanfattar förra veckan med två löppass på 6km, en halvmara, fem ridpass och ett par promenader.

Veckan som kommer blir lite återhämtning för kroppen. Ska rida som vanligt och försöka gymma en eller två ggr plus promenader. Ingen löpning förrän tidigast helgen. Man är väl lite dum i huvudet men nu börjar jag tänka på att börja pressa tider på halvmilen och milen under vintern :o:confused::angel::p Ska jag vara med på en halvmara även nästa år så vill jag ha en bättre tid, även fast det inte kommer bli stor skillnad så vill jag ju ha lite bättre i alla fall :D
 
Då ska vi se :D

Vi startade kl 14.00 och min snälla kollega som bor i Oslo och som dragit igång denna cirkus med bolaget men som är knäskadad och inte skulle vara med agerade chaufför åt oss alla mellan hotellet och centrum.

På plats kollade vi läget vid starten och gick på dass. Tog en varsin energigel och ställde och i rätt startgrupp. Perfekt väder och god stämning! Vi startade lugnt pga trångt (men inte alls lika knökat vid start som på Vårruset....) och vi höll rätt lugnt tempo hela tiden. Jag och maken sprang tillsammans eftersom vi gjort det på träning hela tiden. Banan var rätt flack med någon enstaka tyngre backe. Den värsta var vid 17 km men vi envisades med att springa hela tiden ändå även fast det gick sakta. Maken tyckte det var jobbigare än mig så jag hade nog kunnat ha högre tempo men valde att köra safe så jag säkert skulle orka. Runt 13-14 km börjar det kännas i benen, man blir stum av att springa så länge på asfalt. Orken var det inge fel på men det är benen som börjar klaga efter så pass många km. Jag började få redigt ont på insidan höger fotled och det har jag aldrig haft innan så det var en ny upplevelse haha. Sista 2 km var det lite utförsbacke så vi kunde springa på lite mer men pga ont i fotlederna och stum i benen så vågade man inte riktigt för risken att ramla istället. När vi kom in på den blå mattan 200 m innan mål tog vi i och sprang så snabbt vi kunde över mållinjen :p

Tiden är inget att skryta om, 2,36. Men vi har inte tidspressat oss något alls under träning utan bara velat vara säkra på att klara distansen och det vi gjorde vi! Konditionen är det inge fel på för vi hade orkat springa mer om det bara hade varit för det, men det gör ont i kroppen efter 15 km för oss motionärer :angel:

Efter mål fick vi vår fina medalj, något att dricka och äta och sen lunkade vi iväg för att leta efter min kollega. Det första efter man stannat vid målet så gjorde det redigt ont i höfterna och jag ville bara sätta mig. Men efter några minuter gick det bra. Det var 15 min att gå till bilen ungefär också och det var inga problem.

Kan sammanfatta det med att 21 km är jäkligt långt, och det gör ont på slutet! Men det är inte det värsta jag gjort i mitt liv utan jag kan tänka mig att vara med nästa år också om bolaget ska anmäla ett gäng igen :)

Igår var jag stel i benen och var svullen på insidan höger fotled. Idag är det bättre men jag tänker bara rida idag och i morgon så kanske det funkar med gym och promenad på onsdag.
Jättestort grattis! Vilken härlig känsla det måste vara nu efteråt. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 405
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 906
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp