Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
C0BD66C8-ABC8-4A4A-A611-DAF9883A7CA5.jpeg


Festival räknas som träning :angel:
 
Juni summeras med ett(1) pass 🙃 :laugh: så kan det gå! Men igår var jag tillbaka och böjde lite, har skaffat Styrkebyråns nya program Beefcake Mini och det verkar lovande! Skönt att slippa supersets och att vara klar på typ 45 minuter. 3x5 på 40 kg, 2x8 på 30 kg, och sist bara stången till "fail", blev 20 reps. Och så good mornings och fällknivar som assisterande. Har sån där bra träningsverk, är inte helt förlamad men känner att jag tog i ordentligt igår :D
 
Har snart avklarat en vecka på kost- och träningsprogrammet, vilket också innebär att veckans 4e styrketräning är imorgon. Dagens pass var det klurigaste hittills då vardagsrummet var fullt med leksaker, och för att hinna träna medan E sov så fick jag ta det lilla utrymme som fanns kvar :laugh:
 
Morgonträning, fyfan vad fruktansvärt 😂😂 min kropp bara wtf håller du på med! Men ska bli skitvarmt under dagen, nu var det ju "bara" 19°...

Nöjd med träningsveckan!
Måndag: Spinning 1h
Tisdag: Löpband 1 mil
Onsdag: Cirkelträning 40 min
Torsdag: Backträning 3.5 km
Fredag: VILA
Lördag: VILA, promenad 5 km
Söndag: Löpning 5 km
IMG_20220703_083344.jpg
 
Har gett upp och insett att jag får förlika mig med vädret. Enda tiden det ev hade gått att springa är 4-6 på mornarna, aldrig i livet att jag kan det. Även om jag är vaken är kroppen halvdöd före 8 och då är det för varmt. Så jag har istället tagit morgonpromenader på dryga timmen varje dag. Det får duga. Styrketränng har ej blivit då jag är ute och reser.
 
😂 Har snart avklarat en vecka på kost- och träningsprogrammet, vilket också innebär att veckans 4e styrketräning är imorgon. Dagens pass var det klurigaste hittills då vardagsrummet var fullt med leksaker, och för att hinna träna medan E sov så fick jag ta det lilla utrymme som fanns kvar :laugh:
Påminner om min träning. Jag har knapp plats för min Yogamatta här hemma. Bor litet, plus hundarnas leksaker och ben.

Får bända och vrida mig mellan stolsben och bordsben och råka hamna på ett stort märgben jag missat att ta bort, blir lite extra träning att försöka göra alla övningar när man knappt får plats… Nästa boende ska man ska kunna yoga i har jag bestämt 😂
 
Idag körde Friskis igång gratis sommarträning - gissa vem som passade på :D:angel:

Cirkelfys på schemat, jag vet ju att det brukar vara tufft men ojoj jag fick så jag teg emellanåt 😂 8 månader efter förlossningen nu och jag tränar som vanligt men har ju varken kondis eller styrka att skryta med. Men pannben har jag ändå lite av! Och träningsvana.

Fyra stationer med tre övningar på varje station, tre varv per station. 45 sekunder jobb, 15 sekunder vila. Mellan varje station var det en ”final” med löpning 45 sekunder, sen 1 minut vila innan nästa station.

Station 1: Battle ropes, dips, sprint i backe

Station 2: Utfallsgång med vikt på rak arm, omvänd rodd, sit-ups med klapp under ena benet

Station 3: Välta däck alt. slam ball 20 kg, mountain climbers, sidoplanka med höftlyft

Station 4: step-ups, lyfta kettlebell från marken upp på raka armar ovanför huvudet, gående armhävning

Vi körde utomhus i gräset, fick en omgång med ösregn på oss, blev smutsiga. Men kul var det, trots att jag flåsade som en dåre emellanåt 😅 Så nöjd att jag inte gav upp och att jag körde på med löpningen trots stumma ben och taskigt flås som gjorde att typ alla sprang om mig.
 
Veckans planering:

Måndag: crossfit
Tisdag: crossfit, eget dressyrpass
Onsdag: crossfit
Torsdag: crossfit, hoppträning
Fredag: löpning?, crossfit
Lördag: vila
Söndag: yoga

Har aldrig testat på yoga innan, men nu plötsligt dök det upp en tid som passade så nu blir det äntligen av! Har förvarnat att jag är total novis samt meddelat min lilla skadelista 🙈
 
Dagens crossfit var superkul!

Uppvärmning med lite blandade grejer, romanian deadlifts bästa av det 😁

Block 1:
5 set med 3-5 negativa pull ups
Körde med starkaste gummibandet men var ändå inte toppen, jag försöker ju liksom lyfta samma vikt som de vältränade bestarna när de hänger på vikt runt midjan…

Block 2:
1-2-3 osv upp till 10 av
Ring rows
Hang squat cleans
Squat som vanligt min sämsta gren typ, men idag kändes det inte som knäna skulle ge med sig utan mest bara jobbigt. Mina sista 10 fick jag lite pepp av en annan deltagare som låg på golvet efter att ha gjort klart sina. Körde med 25 kg i vikt, tyckte det kändes snudd på för lätt i början men det gjorde det verkligen inte i slutet 😂
 
Var och körde ett relativt sent kvällspass och har en känsla av att mina magmuskler kommer att gå i strejk i protest imorgon , Körde lite extra situps med lös femkilosvikt när jag egentligen var klar med passet. Kände jag hade lite extra energi kvar så körde på! Känner redan av en viss träningsvärk :nailbiting:

Inser också efter att ni skrivit om det att det nog börjar bli dags för nya skor för mig med, var nog flera år sen jag köpte nya. Sen var ju träningen under förra året minimal för mig men kan nog inte skada ändå kanske.
 
Idag körde Friskis igång gratis sommarträning - gissa vem som passade på :D:angel:

Cirkelfys på schemat, jag vet ju att det brukar vara tufft men ojoj jag fick så jag teg emellanåt 😂 8 månader efter förlossningen nu och jag tränar som vanligt men har ju varken kondis eller styrka att skryta med. Men pannben har jag ändå lite av! Och träningsvana.

Fyra stationer med tre övningar på varje station, tre varv per station. 45 sekunder jobb, 15 sekunder vila. Mellan varje station var det en ”final” med löpning 45 sekunder, sen 1 minut vila innan nästa station.

Station 1: Battle ropes, dips, sprint i backe

Station 2: Utfallsgång med vikt på rak arm, omvänd rodd, sit-ups med klapp under ena benet

Station 3: Välta däck alt. slam ball 20 kg, mountain climbers, sidoplanka med höftlyft

Station 4: step-ups, lyfta kettlebell från marken upp på raka armar ovanför huvudet, gående armhävning

Vi körde utomhus i gräset, fick en omgång med ösregn på oss, blev smutsiga. Men kul var det, trots att jag flåsade som en dåre emellanåt 😅 Så nöjd att jag inte gav upp och att jag körde på med löpningen trots stumma ben och taskigt flås som gjorde att typ alla sprang om mig.
Kul! Det vet jag att de haft här i stan också förr, nästan så att jag blir sugen på att kolla upp om de har i sommar också nu :idea:

1656922724750.png

Kom ut en liten joggingrunda idag! Fick upp farten lite på slutet :D men känner det i knäna nu :arghh: Har lagt in som mål i Runkeeper att springa 50 km innan semestern är slut (första semesterdagen idag, så 1 mil/vecka) och hoppas kunna klara av det!
 
Räknade fel på 5kg så nu har jag ett nytt pb i bänkpress. 💪 Tyckte det var lite tungt när jag lyfte av men tänkte jag bara var svag pga morgon. Höll på att krossas men hade ingen passare så var ju bara att lyfta upp vikterna. Har varit ett mål för mig som jag inte räknat med att klara fören om två veckor. 🙌
 
Apropå protein, är det inte så att man får i sig hyfsat med protein med "vanlig" kost? Upplever att det kan bli en proteinhets trots att man kanske inte behöver det?

Från livsmedelsverket:
"Många är rädda att inte få i sig tillräckligt mycket protein. Men faktum är att så gott som alla får i sig det protein de behöver, eftersom protein finns i större eller mindre mängd i nästan all mat."

Får absolut inte i mig tillräckligt med "vanlig kost". Jag ska äta ca 120g om dagen för att bygga muskler.
 
Sitter och filurar på träningsmål.
Tänker det kan vara kul/bra att sätta upp något för typ.. En månad? Och sen utvärdera.

Har haft en lite för emotionell sommar, så kosten har väl gått sådär. Så en del mål kommer inte vara på högre vikt, utan mer bli bekväm i där jag är. Och på vissa till och med bara att komma upp i samma vikter som innan. Och så gärna 2-3kg på mig.

Skriva matschema och laga mer mat hemma i kombination så ska det nog bli bra! Får återkomma när jag väl kommit på målen :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 361
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 836
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 423
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 239
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp