Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vila idag, tog mig ut på en ordentlig promenad åtminstone.
Är extremt stel i höfterna efter all löpning, känner mig som Agda 80 år 😂
Screenshot_20220804-155943_Connect.jpg
 
@pepp med flera som springer mer, hur får ni till andningen? Jag försöker andas in genom näsan och ut genom munnen men tycker alltid jag får sämre med luft då så måste göra några flämtningar emellanåt 😅
 
@pepp med flera som springer mer, hur får ni till andningen? Jag försöker andas in genom näsan och ut genom munnen men tycker alltid jag får sämre med luft då så måste göra några flämtningar emellanåt 😅

Andning är så jäkla svårt att förklara, men jag gör som du, tror jag. Sen måste jag ta nåt djupare då och då, men det är inte alltid det går.
Andningen har iallafall blivit bättre för mig, jag flåsar och låter mycket :D

Det där var ju inget vettigt svar ser jag nu 😂
 
Jogg ca 10 km nyss. Imorgon blir det ett styrkepass. Tyvärr trilskas vänster arm/axel. Men kör det som funkar....

Skönt med värmen ute.. äskar springa tidig morgon då.
 
Jag andas genom munnen och ser till att andningen är djup, från magen och inte från bröstkorgen.

Precis sådär!
Jag har dock problemet att vissa dagar går det inte ändå ner från magen utan bara uppifrån, kallar dom dagarna pass med dålig andning... spelar ingen roll hur sakta jag springer då, det är som att det hugger fast.
 
@pepp med flera som springer mer, hur får ni till andningen? Jag försöker andas in genom näsan och ut genom munnen men tycker alltid jag får sämre med luft då så måste göra några flämtningar emellanåt 😅

Jag fokuserar snabbt på en andning som är kontrollrad och jämn, med djupa ordentliga andetag. Annars tappar jag alt i löpningen, både takt, uthållighet och flyt. För mig är det lika viktigt att andas rätt från start som att gå ut i rätt takt och tempo som kan hållas hela turen.
 
Så jäkla nöjd. Jag hade en totalt fullspäckad dag idag, så jag var duktig och gick upp tidigt så att jag hann med en rask promenad och ett kort corepass hemma före frukost. Inte det mest givande passet men det viktigaste för mig är att det blir av nu den här månaden. Sedan när jag fått in rutinen hoppas jag att det flyter på naturligt 2-3 dagar/vecka.
Ska försöka jogga imorgon. Ska vara väder för det, och träningsvärken är på upphällningen nu. Men fyfan vad tid det tagit att bli av med och gud så dålig jag är i övningarna i coren...
 
Alltså, att gå måste ju räknas som motion!?! Har nu tack vare semester gått extra mycket, drygt 1,5 mil per dag! Det är totalt ovanligt för mig och mycket nöjd!

En fråga, är det någon som testat icebugs Eli som promenadskor för sommaren? Letar en sval sko som tål vatten.
https://icebug.se/p/eli-rb9x

Ja det är väl klart att det är motion? All rörelse är väl motion? Träning däremot kallar jag sådant som specifikt är en aktivitet avsett enbart för att förbättra min fysiska förmåga/styrka/kondis/whatever term. Vardagsmotion är för mig att tex cykla till jobbet, gå i trappor istället för hissen. Att gå med hunden eller rida ett pass är motion, och jag motionerar 1-3 tim/dag, men jag kallar det bara träning om jag gör det i specifikt prestationshöjande syfte tex joggar med hunden.
Motion och rörelse håller oss friska och det är ju 30 min/dag som rek för att hålla oss borta från de vanligaste folksjukdomarna. Så ptja... det hör väl hemma i en tråd om hälsa?
 
Tog en joggingrunda imorse, blev 5 km men bara 4,5 km jogging pga krångel med tråkiga hundmöten första biten, Först en tre större hundar varav en gjorde utfall (hur orkar man gå ut med 3 st 20-25 kg hundar när en är sådan - ja den gör det alltid så inget oväntat?) och sedan en som tappade sin hund då den kröp ur selen när den ville fram till min... bra start :meh:
När jag kom hem blev det ett kort minibandspass.
 
Jag har avverkat ett pass idag med, pass 7 av first 5k. Idag var det riktigt kämpigt, 1 min gå och 1 min jogg i 30 minuter. Var tungt på slutet, men fick mer och mer krampkänningar i vaderna ju längre tiden gick. Hade samma problem när jag spelade fotboll. Har vid tillfälle provat med kompressionsstrumpor under passet men det var värre. Nu körde jag liniment och kompression efteråt. Men störigt att kroppen alltid har något som ska krångla, kan jag bara få träna ifred? Inga mer känningar i knät i alla fall, alltid något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 112
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 779
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 300
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 161
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp