Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick tyvärr problem efter lördagens löpning, smärta i benhinnorna som höll i sig två dygn. Så vågade inte göra nästa pass igår som jag planerat. Ska försöka ta bilen någonstans till annat underlag och se om det hjälper.

Men idag åkte jag till mitt crossfitgym igen 😍 var lite nervös innan, blir lätt det när jag inte varit där på ett tag och nu var det tre veckor sen senast. Det första som hände var att jag mötte ett gäng kompisar och det blev peppfest i omklädningsrummet! Love it!

Själva passet var galet jobbigt, huvudblocket var mördande pulsigt.

Time cap 30 min, 5 minuter på varje del.
Del 1: rodd/cykling
Del 2: 15 armhävningar, 20 air squats, 80 single unders

Jag valde rodd, tänkte INTE börja med den hatande cykeln 😂 sen fick jag inget flyt med hopprepet idag så var inte bara trött utan ganska sur emellanåt också. Men galet skönt och roligt att köra ett pass!
 
Ehum. Så jag hade tråkigt hemma när hoppningen var slut så jag gick ut och sprang en sväng. Pratade med min crossfitcoach om löpningen (fick beröm för bra djup i mina squats och han undrade om jag underhållt det under sommaren men jag sa att jag bara försökt löpträna) och han sa att jag kunde testa att springa i lite uppförsbackar så det gjorde jag idag. Och mer blandat underlag och inte bara asfalt. Kändes bättre än i lördags men av förklarliga skäl kom jag inte riktigt lika långt trots samma upplägg på passet. Håll tummarna att det är bra imorgon också!
 
Den här veckan blir nog ganska lugn gym-mässigt. Joggade 5km i söndags och 6km i varierad terräng i måndags. Så nu har jag joggat 3ggr! 😅

Ridning imorgon och fredag, kanske något gympass i helgen. Kört fem pass per vecka i tre veckor så kroppen blir nog rätt nöjd med lite återhämtning ändå.
 
Blir mestadels vardagsmotion för mig just nu. Har precis varit på barnvagnspromenad och avslutat med att handla mat. Blev 7 km och 6400 steg, brukar sikta på 10 000 om dagen.

Ikväll ska jag testa laga en asiatisk biffsallad för första gången :d
 
Lite svajig vecka tidsmässigt och praktiskt men har iaf fått ihop passen genom att kompensera så jag är nöjd.

Fick mina provsvar idag och ja, jag förstår verkligen varför träningen inte ger nåt. Ännu lägre nivå på T3, lika låg nivå på T4 och högre värde på TSH jämfört med förra året. Inte konstigt vikten skenar och orken dyker. Ska bli intressant att se om min läkare nu kan hålla med om att vi bör öka medicineringen eftersom det bevisligen inte blir bättre med enbart kost- och livsstilsförändringar...
 
Veckans tredje pass blev igår, och idag mår jag riktigt uselt så det ser ut att bara bli tre pass.

Körde WOD i går, en avskalad variant på mitt träningsschema: Totalt 46 st armhävningar på knä, 20 boxjump (sen störde jag tydligen barnen som skulle sova), 68 st aktivera bålen med vikt, benen I 90 grader samt 17 ryckknäböj med 5,5 kg stång. Skulle även innehållit hopprep men det störde också tydligen :cautious:
 
Jag har sprungit många lopp under sommaren och den här veckan är första veckan på länge som inte innefattar något lopp. Så då har jag passat på att öka volymen lite igen. Igår fick jag till två härliga pass då jag sprang till stranden och mötte upp familjen för bad och efter en underbar dag med en massa sol och bad så sprang jag hem igen. Så himla härligt! Transportlöpning i sin allra bästa form! Strax under två mil blev det totalt.

Idag blir det vila men det kommer bli ganska mkt rörelse ändå då vi ska på utflykt. Imorgon väntar sen intervaller med träningsgruppen och på söndag blir det långpass.
 
Svajig träningsvecka här också, men jag hann med ett pass crossfit i tisdags kväll innan livet vändes upp och ner lite grann. Jag är även ansvarig för en 2-årig labrador med massor av energi sedan i tisdags, så motion råder det garanterat ingen brist på! De flesta dagar har jag nått upp till de magiska 10 000 stegen innan klockan ens blivit lunchtid - i vanliga fall brukar jag få kämpa för att få till samma antal steg på en hel dag :D

I eftermiddag åker vi iväg och tältar i två nätter, så det blir förmodligen ingen mer regelrätt träning denna vecka. Men med all rörelse jag får ändå, vare sig jag vill eller ej, känns det inte ett dugg jobbigt faktiskt :) Ska bara bli underbart att tillbringa en massa tid i naturen :heart
 
Har gjort två styrkepass här hemma idag. Behövdes två rejäla då jag är på riktigt dåligt humör efter en usel vecka både vad gäller kroppen, provsvaren och strul med försäljning av min bostad som pga en oseriös budgivare gjorde att jag gick miste om 200k som jag gärna behövt för att köpa nytt i en dyrare stad dit jag ska flytta. Så ja, jag känner mest för att kräkas galla över folk och deras oärlighet. Jag ska hädanefter, om jag behöver sälja något dyrt igen, begära ut namn på budgivare under budgivningens gång så att jag kan snoka upp dem på Mr Koll eller liknande i förväg. Inte träningsrelaterat men dock. Jag hatar livet. Och människor. Och att jag försöker vara så fördomsfri och vänlig. Det kostade mig 200k den här gången. Jag lovar att det kommer aldrig att upprepas, hädanefter ska jag alltid tänka det värsta om folk i förväg så att jag slipper bli negativt överraskad.... Blir nog en joggingrunda också i 28 grader och sol. Bara för att. :rage:
 
LYRISK efter 1 h och 30 min gym. Ska aldrig åka på resa utan tränings-/motionsmöjlighet igen. Kroppen var lite svajig MEN så gött det var. :love::love::love:

Uppvärmning 5 min ski-erg
Knäböj första två seten 40 kg och sista två 35 kg, 6x4
Axelpress 22 kg + statiskt 30 sek + 20 axelrotationer med 5 kg-vikt, 6x3
Toes to bar 4x4 blandat med chins 8x4
Leg extension 47 kg 6x4
Sidoböj med kettlebell 24 kg 8x3 + mountain climber 30 sek + plankan 30 sek

Nu pasta, riesling och laddning inför nytt pass imorgon. 🥳
 
Joggade 6,5 km imorse, avslutade med en krasch och voltade 2 varv. Skyndade mig hem inna knäet skulle hinna svälla upp så jag inte kunde gå, och gjorde ett corepass på mattan. Är invalid sedan dess. Ja det var den dagen det... får se hur formen är imorgon :angel:
 
Lite svajig vecka tidsmässigt och praktiskt men har iaf fått ihop passen genom att kompensera så jag är nöjd.

Fick mina provsvar idag och ja, jag förstår verkligen varför träningen inte ger nåt. Ännu lägre nivå på T3, lika låg nivå på T4 och högre värde på TSH jämfört med förra året. Inte konstigt vikten skenar och orken dyker. Ska bli intressant att se om min läkare nu kan hålla med om att vi bör öka medicineringen eftersom det bevisligen inte blir bättre med enbart kost- och livsstilsförändringar...
Är ju i samma position ungefär i alla fall och jag är lika frustrerad. När jag pratade med läkaren frågade hon om jag verkligen tog min medicin för att det var omöjligt att ha så dåliga värden. Tack för den och ja, jag tar medicinen varje dag. Har fått öka och ska ta nya prover om 6 veckor, nu är det kanske om 5 veckor. Känns inget roligt med den inställningen från läkaren, uppenbarligen kan värdena vara så dåliga. Och jag är ju trött typ hela tiden och vikten är omöjlig att påverka om jag vill leva hälsosamt och friskt vilket jag vill så jag fokuserar inte på den utan på att ta hand om mig själv och låta saker vara. Lita på att saker kommer bli bättre. Tålamod.
 
Försöker yoga ibland men det blir kanske en gång i veckan. Ska försöka gå på pass på onsdag. Ett tufft pass. Och imorgon är det agility med Milou och då brukar vi springa en hel del så jag ser det som träning, typ. Och yoga idag om jag orkar. Svårt med hundpromenader nu när vi har över 31 grader här där jag bor. För varmt.
 
Jag satt igår morse och tänkte att det var lite skönt att snart kunna ta upp träningen igen, efter en vecka "vård av covid-vän" och en vecka av fri lek i medeltiden. Avslutade medeltidsveckan storslaget i natt med att nästan volta nerför ett fornminne och stuka foten i räddningen 💁🏼‍♀️👸🏼 Så jag har gett mig själv ledigt ett tag till 🙃
 
Totalt 7 km promenad till och från gymmet (sommaröppettider, vilket påhitt O_o). Lite svårt att hitta kontakten med ryggen i marken idag så jobbade lite extra på tekniken efteråt med kettlebell. Nu inget gym förrän på fredag pga aslånga nattjourer, gillar inte. :down:

Marklyft 8x1 med 50 kg och 8x3 med 55 kg
Dips med lila band 8x4 varvat med kettlebell-mark 32 kg 8x4 samt några toes to bar for fun
Chins med lila band 6x3 (tungt och sådär teknik men nyss levlat upp från grönt band ✌🏼) varvat med balansplatta
Hip abductions 61 kg 8x4

Nöjd och glad som vanligt 🥳
 
Trotsade värmen och kom äntligen ut på i alla fall en joggingtur denna veckan, sååå varmt och klibbigt 🥵 Men skönt att komma ut i alla fall! :up:
Måste hitta ny joggingpartner om jag ska springa vid skjutbanan bara, nuvarande sällskap uppskattade INTE övningen där 🐕🙈 :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 964
· Visningar
62 729
Senast: Flixon
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 175
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 357
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 058
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp