Träning och hälsa del 11

Missade att en ny tråd hade skapats 😅! Så kopierar in mitt inlägg från den gamla:

I torsdags var det PT-grupp igen, och jag var så sjukt svag i marklyften, det tog bara stopp redan på 80 🤪! Jag var dock rätt illamående under passet, så kan ha varit det… Men satte nytt PB i sittande axelpress med 16 kg hantlar, så det var bra iaf.

Så igår körde jag ett kort och lugnt marklyft&bänkpresspass hemma, där jag körde på med lägre vikter för att bara få in tekniken och känslan i kroppen igen. Det gick bra, då kändes 80 kg rätt lätt igen ✌️!

DD12A6B0-2408-4A6E-880C-5E497B17B6E2.png



Tänker att jag ska köra ett par lågvikt/högre reps-pass till nästa PT-grupp så kroppen håller kvar vid den känslan 💪
 
Jag tog mig igenom Öppet spår!
Både nöjd och missnöjd. Såklart nöjd med att jag klarade det! Hade till och med bästa tiden jag haft på öppet spår men tidsjämförelser är ju totalt intetsägande i ett sånt här typ av lopp.

Men hade sjukt dåligt glid och kändes allmänt dåligt större delen av loppet. Så lite besviken på att det hade kunnat gå mycket bättre är jag också…
 
Körde styrketräning i grupp nu vid lunch. Ganska tråkigt program, men jag lyckade då iaf göra det utan att få ont nånstans, hoppas det är ett tecken... Däremot gör det fortfarnade ont som f-n på mornarna när jag ska upp ur sängen. Ska aldrig mer rida...

Har känt mig lite seg efter min onsdag som blev kanske lite väl intensiv. Så har "bara" promenerat 2 tim per dag. Jag kan verkligen inte göra ingentin. Fattar inte hur folk gör som står ut med det.
 
Jaha, nu när våren kommer så längtar jag till traillöpning. Jag har dock inga rundor i närheten längre utan behöver ta bilen. Så nu är jag fundersam på att lägga det på hyllan eftersom jag kan max springa 1-2 pass varann vecka. Några tips?
Jag tänker att du inte behöver lägga det på hyllan men springa utan krav på prestation. Bara för att det är härligt :) Du styrketränar ju mycket så det är nog inga problem att springa lite då och då så länge du anpassar fart och distans.
 
Jag tänker att du inte behöver lägga det på hyllan men springa utan krav på prestation. Bara för att det är härligt :) Du styrketränar ju mycket så det är nog inga problem att springa lite då och då så länge du anpassar fart och distans.

Tack, det är lite så jag tänkt under dagen Får helt enkelt bli traillöpning utifrån upplevelsen och lita på att styrketräningen ger kondition och en stark kropp övrig tid. Just nu tränar jag endast 2-3 pass i veckan men mitt mål är 2-3 pass på barnveckor och 3-4 pass på barnfria veckor. Men kommer då även inkludera även dagsvandring, löpning etc :)
 
Tack, det är lite så jag tänkt under dagen Får helt enkelt bli traillöpning utifrån upplevelsen och lita på att styrketräningen ger kondition och en stark kropp övrig tid. Just nu tränar jag endast 2-3 pass i veckan men mitt mål är 2-3 pass på barnveckor och 3-4 pass på barnfria veckor. Men kommer då även inkludera även dagsvandring, löpning etc :)
Tycker det låter toppen! :) Jag är också jättesugen på att springa i skogen men vill bli lite starkare i kroppen först, har haft lite struligt med min fotled t.ex.
 
Tycker det låter toppen! :) Jag är också jättesugen på att springa i skogen men vill bli lite starkare i kroppen först, har haft lite struligt med min fotled t.ex.

Funkar det om du joggar typ sakta? Jag upplevde att mina fotleder blev starkare när jag sprang på ojämna kostigar. Kan det vara något, just kostigar är väl svårt att finna men mer off road?
 
Fick ett infall efter att ha kikat övningar på Instagram när ettåringen nattades att köra veckans tredje pass.

Hittade nämligen övningen Toes to bars nedskalade version tuck and flick som jag ville testa. Hur gick det då tänker ni säkert? Ja man ska först inte lägga den sist i ett pass på totalt 50 minuter med fokus på överkropp, och sen för det andra inte träna i samma rum som ettåringen sover för jag vågade inte ta i vilket ledde till en halv övning.

Bjuder på en bild att överkroppen börjar komma tlllbaka, drygt 17 månader tog det men envis vinner :D
 

Bifogade filer

  • 20230304_205943.jpg
    20230304_205943.jpg
    118 KB · Visningar: 59
Funkar det om du joggar typ sakta? Jag upplevde att mina fotleder blev starkare när jag sprang på ojämna kostigar. Kan det vara något, just kostigar är väl svårt att finna men mer off road?
Vet inte, har inte provat! Sen stukningen alltså. Men min kropp brukar också föredra ojämn terräng. Har mycket skog runt knuten bara så det är bra. Kommer ändå vänta till våren, just nu är det inte läge att klämma in något mer :)
 
Hoppar in i tråden! Är hopplös periodare när det kommer till träning, just nu blir det varannan veckas träning då det är svårt att få till något nåt barnen är här. Men 4-åringen tränar för fullt på att cykla så till sommaren kan vi nog ta oss ut på lite kombinerade cykel- löpturer 😊 har för övrigt precis börjat jogga igen efter ca 10 års uppehåll :angel: sprang med ett par kollegor i förrgår, är fortfarande brutalt stel.
 
Jag hade för ovanlighetens skull en helt ledig söndag utan planer så jag passade på att köra ett dubbelpass såhär på eftermiddagskvisten. 3km promenad följt av benpass och slutligen 20 minuters simning. Väldigt skönt, men jösses vad trött jag blev i kroppen! Inte så konstigt kanske, den fick verkligen jobba på alla sätt och vis i över två timmar utan direkt paus. Jag blir fortfarande väldigt andfådd av simningen men upplever att jag kan hantera och kontrollera det lite bättre nu, så det är bara att fortsätta nöta. Idag ökade jag mängden simning utan paus med 50 meter och det funkade rätt okej ändå, så det finns hopp! ;)

Med detta blev det fem träningspass denna veckan, fördelat på fyra tillfällen. Två styrkepass, ett konditionspass, ett pass yoga och ett pass simning. Det är precis den sortens spridning och variation jag vill ha, även om det inte alltid är möjligt att få till. 9 promenader utöver detta vilket genererade 8,475 steg per dag i genomsnitt. Supernöjd! :)

Dristar mig till att skriva ihop en liten plan för veckan redan nu, så har jag något att luta mig mot senare:

Måndag: 6km transportpromenad, annars vila.
Tisdag: 2km promenad + styrketräning överkropp.
Onsdag: 2km promenad + konditionsträning.
Torsdag: 3km promenad + 30 min yoga.
Fredag: 2km promenad, annars vila.
Lördag: Styrketräning underkropp.
Söndag: Ridning.

Hoppas kunna hålla mig till detta! :)
 
Joggade uppskattningsvis en mil idag. Jag brukar mäta på Mät din runda på iform.se men den är inte speciellt detaljerad på de småvägar jag använder - Tips mottages om någon har en annan karttjänst man kan använda.

Jag hittade ett tempo som funkade bra på längre sträckor, jag var inte så trött när jag kom hem, men såklart gick det ju sakta. Sprang på 7.17 min/km mellan tummen och pekfingret då det var svårt att veta exakt sträcka.
Skittråkiga förutsättningar med kraftig nordanvind, lössnö som bitvis gav värdelöst grepp, drivsnö som jag fick pulsa igenom och ömsom blankis. Isen var det minst dåliga, jag hatar verkligen lössnö när man springer för jag ogillar starkt att inte få fäste. Så ja, jag kan nog vara rätt så säker på att långsammare än såhär kommer jag inte göra milen på barmark :angel:

Har anmält mig till en halvmara i höst och har ett antal fler lopp inplanerade under vår/sommar. Är även sugen på trail då den miljön tilltalar mig mer, men då håller jag mig troligtvis runt milen i år.
 
Tog ett kort intervallpass i förmiddags innan det var dags att hämta barn. Det var sjukt jobbigt, trots att det var kort 😅 tror jag sprang lite väl långa intervaller, borde kortat ner dem lite så hade det nog gått bättre. Positivt är att min fotled som jag stukade på jobbet kändes bra, och höfterna som jag fick brutalt ont i när jag sprang med kollegor inte kändes av alls. Nu är barnen här så vi får se hur det blir med träning. Kanske att jag hinner med något på jobbet.
 
Joggade uppskattningsvis en mil idag. Jag brukar mäta på Mät din runda på iform.se men den är inte speciellt detaljerad på de småvägar jag använder - Tips mottages om någon har en annan karttjänst man kan använda.

Rekommenderar Strava, den loggar inte helt exakt om man mäter med bilen. Den strular sällan, och mäter plats/tid även på konstiga ställen. På bilden nedanför befinner vi oss i skogen, långt ut på landet. Stämmer precis med vägarna,där det finns vägar. En bra bit är sommarbete.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230305-192311_Strava.jpg
    Screenshot_20230305-192311_Strava.jpg
    58,8 KB · Visningar: 18
Joggade uppskattningsvis en mil idag. Jag brukar mäta på Mät din runda på iform.se men den är inte speciellt detaljerad på de småvägar jag använder - Tips mottages om någon har en annan karttjänst man kan använda.

Jag hittade ett tempo som funkade bra på längre sträckor, jag var inte så trött när jag kom hem, men såklart gick det ju sakta. Sprang på 7.17 min/km mellan tummen och pekfingret då det var svårt att veta exakt sträcka.
Skittråkiga förutsättningar med kraftig nordanvind, lössnö som bitvis gav värdelöst grepp, drivsnö som jag fick pulsa igenom och ömsom blankis. Isen var det minst dåliga, jag hatar verkligen lössnö när man springer för jag ogillar starkt att inte få fäste. Så ja, jag kan nog vara rätt så säker på att långsammare än såhär kommer jag inte göra milen på barmark :angel:

Har anmält mig till en halvmara i höst och har ett antal fler lopp inplanerade under vår/sommar. Är även sugen på trail då den miljön tilltalar mig mer, men då håller jag mig troligtvis runt milen i år.
Även jag skulle rekommendera Strava. Jag har själv inte använt inspelningsfunktionen på den (min klocka överför till Strava) men jag har hört väldigt mga vara nöjd med den.
 
Jag klarade med nöd och näppe att gå i trappor idag 😅!

Så vad gör man då? Jo jag mitt pucko traskar ut med hundarna på promenad och spår, över en mil i benen idag och det KÄNNS 😂!

EF84DBE1-5B22-4DA4-89C1-B2B5BAFF7346.jpeg


I morgon ska benen få vila från några större äventyr.
 
Rekommenderar Strava, den loggar inte helt exakt om man mäter med bilen. Den strular sällan, och mäter plats/tid även på konstiga ställen. På bilden nedanför befinner vi oss i skogen, långt ut på landet. Stämmer precis med vägarna,där det finns vägar. En bra bit är sommarbete.
Samma här, tycker Strava funkar toppen. Jag springer oftast i skogen hemmavid, den mäter väldigt exakt efter vägarna och stigarna.

Bilden nedan visar en inzoomad bit av en orienteringstur i mörkret. De blå linjerna är andra användare som rört sig där tidigare, och går oftast längs med stigar eller vägar. Vägar är förstås utmärkta på kartan, precis som stigar. Man kan också se precis var vi irrade runt ute i skogen 😅
Screenshot_20230305-201437.png
 
Senast ändrad:
Måste man alltså ha en klocka el mobil för att Strava ska fungera? Det finns inte kartor som man kan mäta på? Jag har ingen klocka nämligen, skall fixa men det har inte gjorts ännu...
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 143
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 119
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 282
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 884
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp