Träning och hälsa del 11

Måste man alltså ha en klocka el mobil för att Strava ska fungera? Det finns inte kartor som man kan mäta på? Jag har ingen klocka nämligen, skall fixa men det har inte gjorts ännu...
Jag har appen på min mobil. Är sjukt sugen på klocka jag med men jag ska vela en stund till först. Vet inte om det finns nån kartfunktion där man kan mäta själv.
 
Har alltid och kommer alltid se träning som något man gör för kropp och själ. Inget jag hade valt om man hade fått samma effekt att sitta i soffan.
Men så kommer dagar som idag när kroppen känns stark och benen går av sig själva och jag är väldigt tacksam att jag trots mina tillkortakommanden kan motionera.
 
Måste man alltså ha en klocka el mobil för att Strava ska fungera? Det finns inte kartor som man kan mäta på? Jag har ingen klocka nämligen, skall fixa men det har inte gjorts ännu...
Ja, mobil (eller annat med uppkoppling) måste du ha så att du kan ha appen igång medan du springer om du vill mäta med GPS. Men jag testade precis att rita på kartan i appen. Då gjorde den en rout utifrån existerande vägnät och angav hur lång sträcka det blev (i detta fall är det åkrar runt alla vägar så det går bara att springa på vägen). Så om man bara vill veta längd och inte hastighet så behöver man inte ta med sig ngt om man håller sig exakt till den sträcka som man ritat upp på kartan.
 
23.3 gjord och Open är över för i år.
Kanske mina 3 sämsta pass genom mitt crossfitliv. Skalade sista delen, ångrar mig lite att jag gjorde det. Då jag inte tog mig mycket längre på skalat då jag tydligen inte kan göra hand release pushups. Hade som plan att göra om den igår men vaknade med världens halsont och rossel, så det blir en lugn träningsvecka denna vecka.

Men det jag tar med mig är att jag måste bygga styrka och uthållighet i axlar och rygg. Det är mina svagaste muskler där jag har absolut sämst styrka och uthållighet.
 
Fick ett infall efter att ha kikat övningar på Instagram när ettåringen nattades att köra veckans tredje pass.

Hittade nämligen övningen Toes to bars nedskalade version tuck and flick som jag ville testa. Hur gick det då tänker ni säkert? Ja man ska först inte lägga den sist i ett pass på totalt 50 minuter med fokus på överkropp, och sen för det andra inte träna i samma rum som ettåringen sover för jag vågade inte ta i vilket ledde till en halv övning.

Bjuder på en bild att överkroppen börjar komma tlllbaka, drygt 17 månader tog det men envis vinner :D

Tuck & Flick, ses det verkligen som en nedskalad version. Tänker att det egentligen handlar om vad du själv tycker känns bäst. Jag kör på tuck & flick (visste inte ens att det hade ett eget namn :D ) då jag är överrörlig och böjer knäleden för mycket om jag ska ha raka ben. Vilket gör att jag inte ens kommer upp i ett parallellt läge med benen. Det är svårt att få upp benen till räcket om man viker knäna för långt bakåt. :p
 
Rekommenderar Strava, den loggar inte helt exakt om man mäter med bilen. Den strular sällan, och mäter plats/tid även på konstiga ställen. På bilden nedanför befinner vi oss i skogen, långt ut på landet. Stämmer precis med vägarna,där det finns vägar. En bra bit är sommarbete.

Den använder jag med! Tycker den är bra och håller koll vart man än är. Både utomlands och i Sverige. Den följde mig fint på bergen på Gran Canaria förra veckan :)
 
E00B0A13-865F-4AC7-8FB3-31FFE5E03CCA.jpeg

Morgonens pass. Kände mig ganska stark idag! Vågade öka mer i flera övningar, så skön känsla när jag inser att det går. Provade också hängande knälyft och det gick även om jag fick väldigt ont i händerna :p
 
Typ som jag 😂 men jag har ju stora problem med smärta, rygg o knä. Idag skulle jag prova soft yoga, online (vi har gratis via jobb). Men det gör så ont att sitta i skräddarställning, spec höger knä som hatar mig. Frågan är om jag ska fortsätta sitta i det för att det ska blir bättre eller skita i det..
Nej, var snäll med knäet!
Bägge kanalerna ovan har specifika pass för t.ex. knän, kolla in dem!
 
Jag tog mig igenom Öppet spår!
Både nöjd och missnöjd. Såklart nöjd med att jag klarade det! Hade till och med bästa tiden jag haft på öppet spår men tidsjämförelser är ju totalt intetsägande i ett sånt här typ av lopp.

Men hade sjukt dåligt glid och kändes allmänt dåligt större delen av loppet. Så lite besviken på att det hade kunnat gå mycket bättre är jag också…

Hejsan alla! Jag gör ett litet (eller stort) inhopp här, fast jag inte brukar vara här nuförtiden. Hoppas det är okej 😊. Har brukat skriva om träning i mina fb-grupper, men min fb slutade fungera. :(

@Breaktown Grymt bra jobbat! 🎊🎉🎈🏅
Tråkigt att du inte känner dig helt nöjd, hoppas det kommer när du smält det lite 😊. För det är en grym prestation!

Jag åkte Vasaloppet igår och är grymt stolt och nöjd! Sen klart det fanns saker jag kanske borde gjort annorlunda, men på det hela taget är jag jättestolt!
Fick mycket bättre position vid start (samma led, men mkt längre fram) och det gick bra i början, så slapp jaga rep som jag gjorde sist, så skönt! Sen ett par dippar plus sönderplogade nerförsbackar, men på det hela taget fint! Minns inte att 2019 kändes såhär jobbigt, jag var _slut_ efteråt, i Hökberg kände jag mig typ lite borta i huvudet, men jag persade rejält också så det gjorde väl sitt till! Visst, olika förutsättningar, men så är det ju och jag är jätteglad.
Hoppas det inte låter som om jag bara ville gå in och skryta, så menar jag inte, men glad och stolt får man väl vara 😊.

Det vore jättekul att höra mer om ditt lopp! Och ifall någon annan här åkte något av loppen?
Jag åkte Tjejvasan också :)
 
Ni som styrketränar, hur har ni gjort för att sätta ihop ett träningsprogram? Känner att största kullen för mig är att just ha ett vettigt träningsprogram - och att hitta det någonstans.
 
Ni som styrketränar, hur har ni gjort för att sätta ihop ett träningsprogram? Känner att största kullen för mig är att just ha ett vettigt träningsprogram - och att hitta det någonstans.
Jag har valt ett av Styrkelabbets färdiga program. Kört det i ett år snart så ska välja ett nytt program efter den här perioden.
 
Hejsan alla! Jag gör ett litet (eller stort) inhopp här, fast jag inte brukar vara här nuförtiden. Hoppas det är okej 😊. Har brukat skriva om träning i mina fb-grupper, men min fb slutade fungera. :(

@Breaktown Grymt bra jobbat! 🎊🎉🎈🏅
Tråkigt att du inte känner dig helt nöjd, hoppas det kommer när du smält det lite 😊. För det är en grym prestation!

Jag åkte Vasaloppet igår och är grymt stolt och nöjd! Sen klart det fanns saker jag kanske borde gjort annorlunda, men på det hela taget är jag jättestolt!
Fick mycket bättre position vid start (samma led, men mkt längre fram) och det gick bra i början, så slapp jaga rep som jag gjorde sist, så skönt! Sen ett par dippar plus sönderplogade nerförsbackar, men på det hela taget fint! Minns inte att 2019 kändes såhär jobbigt, jag var _slut_ efteråt, i Hökberg kände jag mig typ lite borta i huvudet, men jag persade rejält också så det gjorde väl sitt till! Visst, olika förutsättningar, men så är det ju och jag är jätteglad.
Hoppas det inte låter som om jag bara ville gå in och skryta, så menar jag inte, men glad och stolt får man väl vara 😊.

Det vore jättekul att höra mer om ditt lopp! Och ifall någon annan här åkte något av loppen?
Jag åkte Tjejvasan också :)

Härligt att det gick så bra! Vilket led startade du ifrån? Och ja självklart får vara glad och stolt! Och skryta får man också ;)

Det var framför allt första halvan av loppet som gick dåligt. Jag kom upp till högsta punkten med orimligt lite krafter kvar, med facit i hand hade jag nog ätit för lite frukost, för i vanliga fall brukar ändå energin komma tillbaka rätt snabbt när man kan slappna av och åka på myrarna men inte denna gång. Vilket också berodde på otroligt dåligt glid. Var ju otroligt varmt och soligt och även om spåren höll ihop bra så sögs skidorna fast och kändes som att man fick noll gratis. Fram till Mångsbodarna åkte jag mest och funderade på om jag skulle klara hela loppet om det fortsatte såhär.

Såg till att äta och dricka massor på stationerna för att få i mig energi och tog mig tillslut till Evertsberg. Och det är ju orimligt att bryta precis före 5 km nedförsbacke ;) Bestämde mig för att fortsätta till Oxberg men om det fortsätter såhär är det tveksamt att jag tar mig i mål. Men där hände något! Blev piggare och glidet var mycket bättre. Tror att det dels berodde på att jag fått i mig energi och dels att när man kom ifrån myrarna och ner i skogen där det var mer skugga så blev föret annorlunda och glidet enormt mycket bättre. Skulle gissa att jag stakade 20 % av tiden innan Evertsberg och 80 % av tiden efter Evertsberg. Kände mig piggare piggare i Oxberg än vad jag gjorde när jag var i Mångsbodarna så då var det ju bara att fortsätta!

Resten gick bra! Var isiga spår på slutet så väldigt dåligt fäste men det gjorde inte så mycket när glidet var bra igen. Så jag får väl ta med mig känslan från andra halvan. Förutom den från x antal blåsor på händer och fötter då :p
 
Härligt att det gick så bra! Vilket led startade du ifrån? Och ja självklart får vara glad och stolt! Och skryta får man också ;)

Det var framför allt första halvan av loppet som gick dåligt. Jag kom upp till högsta punkten med orimligt lite krafter kvar, med facit i hand hade jag nog ätit för lite frukost, för i vanliga fall brukar ändå energin komma tillbaka rätt snabbt när man kan slappna av och åka på myrarna men inte denna gång. Vilket också berodde på otroligt dåligt glid. Var ju otroligt varmt och soligt och även om spåren höll ihop bra så sögs skidorna fast och kändes som att man fick noll gratis. Fram till Mångsbodarna åkte jag mest och funderade på om jag skulle klara hela loppet om det fortsatte såhär.

Såg till att äta och dricka massor på stationerna för att få i mig energi och tog mig tillslut till Evertsberg. Och det är ju orimligt att bryta precis före 5 km nedförsbacke ;) Bestämde mig för att fortsätta till Oxberg men om det fortsätter såhär är det tveksamt att jag tar mig i mål. Men där hände något! Blev piggare och glidet var mycket bättre. Tror att det dels berodde på att jag fått i mig energi och dels att när man kom ifrån myrarna och ner i skogen där det var mer skugga så blev föret annorlunda och glidet enormt mycket bättre. Skulle gissa att jag stakade 20 % av tiden innan Evertsberg och 80 % av tiden efter Evertsberg. Kände mig piggare piggare i Oxberg än vad jag gjorde när jag var i Mångsbodarna så då var det ju bara att fortsätta!

Resten gick bra! Var isiga spår på slutet så väldigt dåligt fäste men det gjorde inte så mycket när glidet var bra igen. Så jag får väl ta med mig känslan från andra halvan. Förutom den från x antal blåsor på händer och fötter då :p

Tack! Haha, ja det kan man väl faktiskt få efter nåt sånt här! :D😄:bump:

Jag startade i led 10. Och du? Jag missade preciiiiis att få starta i led 9, missade med 25 sek när jag körde ett seedningslopp. Men men ... Får se om denna tiden räcker till bättre led 2024.

Åh, jobbigt att börja med tung känsla! För mig kändes det tvärtom, eftersom jag fick bättre position tror jag och att jag hade åkt förr och visste hur lång backen var och att det bara var att hålla sig lugn.

Jag åt och drack också massor!! Kan inte räkna alla muggar med blåbärssoppa och vatten jag drack. Förstår faktiskt inte hur jag tog mig i mål 2019, då vet jag att jag körde rätt igenom alla stationer (!) pga jag tycker det känns rörigt. Åt bara medtaget fram till Oxberg. Visst, jag jagade rep och hann inte fundera så mycket över trötthet, men ändå. Måste gått på adrenalin.
I Oxberg hände det något för mig också, det är nog för att jag "hittar hem" därifrån, har åkt flera TV och så tränar jag där (mestadels har jag tränat Hemus - Läde, men denna säsong har det även blivit Läde - Oxberg). Så nu så. Förutom dippen i Hökberg gick det bra tycker jag, skönt att känna igen sig! Har du tränat något här eller du är långväga ifrån?

Jobbigt med blåsor! Jag har klarat mig från det, men har träningsvärk deluxe XD.
 
Tack! Haha, ja det kan man väl faktiskt få efter nåt sånt här! :D😄:bump:

Jag startade i led 10. Och du? Jag missade preciiiiis att få starta i led 9, missade med 25 sek när jag körde ett seedningslopp. Men men ... Får se om denna tiden räcker till bättre led 2024.

Åh, jobbigt att börja med tung känsla! För mig kändes det tvärtom, eftersom jag fick bättre position tror jag och att jag hade åkt förr och visste hur lång backen var och att det bara var att hålla sig lugn.

Jag åt och drack också massor!! Kan inte räkna alla muggar med blåbärssoppa och vatten jag drack. Förstår faktiskt inte hur jag tog mig i mål 2019, då vet jag att jag körde rätt igenom alla stationer (!) pga jag tycker det känns rörigt. Åt bara medtaget fram till Oxberg. Visst, jag jagade rep och hann inte fundera så mycket över trötthet, men ändå. Måste gått på adrenalin.
I Oxberg hände det något för mig också, det är nog för att jag "hittar hem" därifrån, har åkt flera TV och så tränar jag där (mestadels har jag tränat Hemus - Läde, men denna säsong har det även blivit Läde - Oxberg). Så nu så. Förutom dippen i Hökberg gick det bra tycker jag, skönt att känna igen sig! Har du tränat något här eller du är långväga ifrån?

Jobbigt med blåsor! Jag har klarat mig från det, men har träningsvärk deluxe XD.

Jag åkte öppet spår i måndags så inget startled. Eller ja det var ju startgrupper efter egen uppskattad åktid men det nog inte riktigt :p
Tror att det var pga att det var så varmt och svettigt (var ju 8 plusgrader och sol som varmast) som jag fick så mycket blåsor. Hade samma handskar och pjäxor som jag haft hur länge som helst... Inte ofta man åker skidor och mest önskar att få hälla en hink vatten över sig. Och att vindarna som kommer emot en i nedförsbackarna är varma vindar.

Nej jag bor i Stockholmstrakten så har inte tränat mycket i spåren. Men hann med ett par vändor kring Hemus när det var Moraloppet iaf :)
 
Tuck & Flick, ses det verkligen som en nedskalad version. Tänker att det egentligen handlar om vad du själv tycker känns bäst. Jag kör på tuck & flick (visste inte ens att det hade ett eget namn :D ) då jag är överrörlig och böjer knäleden för mycket om jag ska ha raka ben. Vilket gör att jag inte ens kommer upp i ett parallellt läge med benen. Det är svårt att få upp benen till räcket om man viker knäna för långt bakåt. :p

Jag har ingen aning, det var så de sa på filmen :o Det kanske inte är en nedskalad version?
 
Jaha, idag kom det ännu en övning som min mage inte vill vara med på : kettlebell swing.

Urgulliga instruktören undrade om jag ökat för fort i vikter och träningstempo när hon fick veta att jag gjort 4 kejsarsnitt och 1 stor bukplastik med sydda magmuskler. Nej bukplastiken är 5,5 år sen och senaste kejsarsnittet drygt 18 månader sen så jag får leva med att magen säger stopp till vissa saker.
 
Minipasset med noll i tanken och ingen motivation. Med facit hand skulle jag låtit sambo dra iväg själv och chillat hemma, men men. Nästa gång. Preacher curls var gött iaf!

EA828015-D6D8-4313-9AF7-07BBCF85109D.png
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 141
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 112
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 272
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 874
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp