Bukefalos 28 år!

träningsvärk

P

_paniiik_

Hur gör ni om hästen får träningsvärk?
skrittar? töjer? rider som vanligt?
nyfiken och hoppas på nya tips...
 
Sv: träningsvärk

Har du tränat extra hårt och gissar att hästen kommer att ha träningsvärk dagen efter, så stretcha den ordentligt! Det hjälper mycket. Om du plöstligt bara märker att din häst har träningsverk, skrittade den då en dag, och kolla nästa dag hur den känns. Är allt som vanligt, börja rid som vanligt. Känns den fortfarande stel, ta det lugnt en dag till. Att töja i efterhand hjälper tyvärr inte så mycket, det måste ske medan hästen fortfarande är varm efter träningen!
 
Sv: träningsvärk

Att stretcha och tämja där du har tränat hästen är nog det bästa, men vad sägs som lite massage också? Då menar jag inte att du ska ringa en hästmassör men kanske bara mjuka upp musklerna genom att föra handen över muskeln i små, runda, cirklar. Tryck ganska hårt men om det inte känns bra så sluta genast! :D
 
Sv: träningsvärk

Hur gör ni om hästen får träningsvärk?
skrittar? töjer? rider som vanligt?
nyfiken och hoppas på nya tips...

Puttar på denna tråd då jag har samma funderingar !
Sitter själv på en treåring som går max 20 min om dagen men som skiljer sej i "uppförande" nästan från dag till dag och misstänker att det sitter som träningsvärk när det går "mindre" bra...
Men ska man rida på "ändå" i mina max 20 min eller ?
Låter jag henne stå så blir det ju inga "byggda" muskler ...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 981
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
637
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 135
Senast: KAROLIJNAH
·
Utrustning Jag rider så hästen blir svettig, skrittar av så den slutar eftersvettas men vill inte släppa ut med vanliga täcket direkt på. Framför...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp