Bukefalos 28 år!

Tråkig attityd

Himmel! Varför skulle det vara ”fel” med en sån! Snygg bil. 👍

”Lite” OT. Detta fick mig att tänka på en barndomsupplevelse som påverkat mig jättemycket... Jag fick en mössa av mamma när jag gick på lekis (hette det då iaf). Jag gillade mössan JÄTTEmycket och var superstolt när jag kunde ha den på lekis. De andra barnen mobbade mig rejält för den där mössan... Det låter fånigt men jag har fortfarande problem att berätta för andra vilken musiksmak, klädsmak eller dyl jag har. Det sitter stenhårt i hjärnan att jag ändå har fel, och att andra ska bli elaka. Jag hade helt klart kunnat ta väääldigt illa upp om jag spanat in något jag verkligen vill ha (som typ TS bil) och sedan blivit kallad tant/gubbe av försäljarna själva. Och ja, det hade nog tagit bort rätt mycket av det roliga med saken för mig...
Har många såna upplevelser i min uppväxt, brukade sluta att man fick stryk för att man hade fula handskar och man lyssnade på fel musik. jag förstår dig helt.
 
Jag uttryckt mitt missnöje med vissa saker med mitt bilköp.
Och fick ett saltigt brev tillbaka.
Allt jag hör att det är synd om dem.
Jag köpte en bil för 350 tkr och blev kallad gubbe och uppläxad i telefon av kundtjänst när jag försökte få ordning på alla problem. visslingen var problemen små. men den tråkiga attityden reflekterar sig i bilen jag köpte. Jag skrev ärligt vad jag tyckte men får bara feedback som reflekterar deras missnöje med mig som kund. Jag tar nog saker fel men jag har svårt att gilla något som jag är en gubbe för att jag har köpt.
Jag vet inte vad jag gör för fel, troligen mycket.
Du har ju leasat bilen, inte köpt den. För mindre än en vecka sedan var du väldigt nöjd med bilen. Vad har förändrats efter det? Det är inte nyttigt att lägga energi på ordval och saker som har hänt i det förflutna.
 
Du har ju leasat bilen, inte köpt den. För mindre än en vecka sedan var du väldigt nöjd med bilen. Vad har förändrats efter det? Det är inte nyttigt att lägga energi på ordval och saker som har hänt i det förflutna.
Försökte övertyga mig själv.
 
Det är nog inte helt omöjligt.
Kan nog säga det till mina barn också likaväl som jag kan säga tant. För mig är det synonymt med varandra. Ordet gubbe i sig anser jag inte negativt betingat. Det är otroligt vanligt att säga gubbe runt om där jag bor. Kanske dialektalt? För mig beror det på sammanhanget.
Äen för mig är gubbe ett ganska neutralt ord. Dvs att det inte finsn så mycket nedsättande i det - såvida man inte kombinerar det med adjektiv. Skitgubbe, gammal gubbe etc.
Men ett "hördu gubben" - det är inte nedsättande.

Jag kan mycket väl förstå att man själv kan lägga in andra värderingar, speciellt om man som barn var mobbad. Men just i detta kanske det är bättre att försöka höja sig över det?
Klaga på kundtjänstpersonalen men gläds över din fina nya bil.

För massor av år sedan köpte jag en Ford i Uppsala och den verkstadspersonalen var fruktansvärt nedlåtande när jag ville ha dragkrok monterad. Men jag konstaterade att jag verkligen gillade min fräsiga bil men aldrig skulle ha med just den firman att göra mer i livet.
 
Jag har privatleasa den, om det är viktigt i sammanhanget, oavsett jag har jag kommit överens att betala ca 4500 kr i månaden till dem för bilen i 24 månader. för mig är det en form att köpa.
Fast då är du inte ense med juridiken. Det är firmans bil och du betalar X kr i månaden för att få köra bilen. Du äger inte bilen.

Men det spelar mindre roll i det här sammanhanget.
Egentligen är hela kärnan hur du väljer att låta en otrevlig person påverka dig.
Koncentrera dig på alla som är snälla och goda mot dig istället! Det finns mängder av människor som vill dig väl.
 
Fast då är du inte ense med juridiken. Det är firmans bil och du betalar X kr i månaden för att få köra bilen. Du äger inte bilen.

Men det spelar mindre roll i det här sammanhanget.
Egentligen är hela kärnan hur du väljer att låta en otrevlig person påverka dig.
Koncentrera dig på alla som är snälla och goda mot dig istället! Det finns mängder av människor som vill dig väl.
5 Otreliga situationer 2 personer om vi ska vara jobbiga
 
Jag köpte bilen och när jag kom in för att skriva på olika papper så blev det efter det gubben ditt och gubben datt.

Fast var det män med typ Mellanöstern-ursprung som var säljare/säljarna? Då betyder ju gubben mer kompis snarare än nedlåtande. Min fillers-tjej är från Mellanöstern och hon kallar mig gumman, det är ju inte nedlåtande utan mer för att vi känner varandra.
 
Fast var det män med typ Mellanöstern-ursprung som var säljare/säljarna? Då betyder ju gubben mer kompis snarare än nedlåtande. Min fillers-tjej är från Mellanöstern och hon kallar mig gumman, det är ju inte nedlåtande utan mer för att vi känner varandra.
OM de tycker det så får de tycka det, jag går inte och kallar andra för gubbe när jag gör affärer.
 
En reflektion över att ordet gubbe används lite titt som tätt av alla möjliga människor och i alla möjliga situationer. Mannen t.ex. skulle heller inte låta så bra, så vad säger man?
 
OM de tycker det så får de tycka det, jag går inte och kallar andra för gubbe när jag gör affärer.

Fast isåfall så menar de ju inte det nedlåtande? Tvärtom det är ju ett sätt att visa att man är polare. Sen är den ”vänskapen” väldigt ytlig såklart, men det är inte för att vara elak.
 
En reflektion över att ordet gubbe används lite titt som tätt av alla möjliga människor och i alla möjliga situationer. Mannen t.ex. skulle heller inte låta så bra, så vad säger man?

Det känns som något som ni borde gått igenom under upplärningen? Att bemöta kunder på ett sätt som inte får dem att ta illa upp borde ju vara A och O, det är skillnad på att gemene man använder ordet ute i samhället och att använda det i sin yrkesroll.
 
Fast isåfall så menar de ju inte det nedlåtande? Tvärtom det är ju ett sätt att visa att man är polare. Sen är den ”vänskapen” väldigt ytlig såklart, men det är inte för att vara elak.
Skulle aldrig falla mig in att kalla kunder gubbe eller kärring eller gumma.
Så nedsättande.
Skulle nån kalla mig lilla gumman då skulle det inte bli roligt.
Man gör inte så i affärssammanhang
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 945
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 987
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 450
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp