Träning och hälsa del 13

Morgonens pass! Överkropp 💪

IMG_4412.webp

Uppvärmning i grönt! Kul med bänkpress i schemat igen, bra set-up på detta gymet!
Enarms hantelpress är half kneeling vilket var kul som omväxling. Maskinrodden är med en sek paus i topplaget vilket tog bra 👍

Alltså besvikelsen när mina neoprenknäskydd/värmare kom idag och inte ens tog sig över vaden. Visste liksom inte att Gorilla wear bara gjorde utrustning för apor i storlek med Herr Nilsson :meh: . Well well, får väl ha dem som shin guards när jag cyklar i sommar för skicka tillbaka dem pallar jag inte.

PT träning idag och herregud vilken WOD vår tränare satt ihop 😅!

Uppvärmning:
3 stationer/2 min per station;
1. Roddmaskin
2. 5 marklyft + 5 frontsquat + 5 press
3. 10 band apart + 10 shoulder swimmers + 5/5 ”världens bästa stretch”

Team WOD, 3 pers
1.
”Buy in” 2026 m rodd (att dela på)
P1 rodd
P2 Frontracked Hold
P3 Planka

Vila 1 min

2. (Tre varv, byte när P1 var klar)
P1; 5 laterala hopp + 4 marklyft + 3 clean + 2 STOH (pressar, fick välja om vi ville striktpressa eller trycka på med benen, jag valde strikt) + 1 thruster, allt i ett flöde
(Allt med stång, jag körde 1 varv på 25 kg och 2 varv på 35 kg)
P2; Rodd
P3; Vila

Vila 1 min

3. (3 varv, bytte när P1 var klar)
P1; 10 wallballs (jag tog 9 kg boll) + 5 situp med medicinboll (9 kg) + 5 armhävningar
P2; Rodd
P3; Vila

Sen för att vi var så duktiga och klarade träningen i tid fick vi göra 10 syncro situps varje hel minut resterande träningstid, sammanlagt 60 situps 😅😆!!

La in så många övningar som fanns i StrengtLog, man ser på muskelkartan att kroppen har fått jobba 😂!

Visa bifogad fil 179666
Låter som ett kul pass! :)

Alltså besvikelsen när mina neoprenknäskydd/värmare kom idag och inte ens tog sig över vaden. Visste liksom inte att Gorilla wear bara gjorde utrustning för apor i storlek med Herr Nilsson :meh: . Well well, får väl ha dem som shin guards när jag cyklar i sommar för skicka tillbaka dem pallar jag inte.
Hur gör du när du tar på dig dem? Jag brukar låna på gymmet ibland och det går absolut inte att ta på sig dem bara genom att dra upp dem över benet, utan man behöver vika skyddet dubbelt först. Sedan trär man det över foten med den nedvikta delen neråt (tänk att den ska gå att "fälla upp" senare) och så lirkar man upp det tills det sitter strax under knäskålen. Det kan ta en stund även det eftersom de är så tajta, men väl där viker man upp det så att den andra hälften hamnar över knäet.

Nu kanske du vet allt det här redan men eftersom jag inte hade en susning och tyckte det verkade helt omöjligt innan jag lärde mig så tänkte jag dela med mig av min visdom ifall ifall liksom :D

Hur gör du när du tar på dig dem? Jag brukar låna på gymmet ibland och det går absolut inte att ta på sig dem bara genom att dra upp dem över benet, utan man behöver vika skyddet dubbelt först. Sedan trär man det över foten med den nedvikta delen neråt (tänk att den ska gå att "fälla upp" senare) och så lirkar man upp det tills det sitter strax under knäskålen. Det kan ta en stund även det eftersom de är så tajta, men väl där viker man upp det så att den andra hälften hamnar över knäet.

Nu kanske du vet allt det här redan men eftersom jag inte hade en susning och tyckte det verkade helt omöjligt innan jag lärde mig så tänkte jag dela med mig av min visdom ifall ifall liksom :D
Nu testade jag iof bara att vända in och ut/upp och ned för att sedan liksom dra upp dem. Men ska absolut testa din teknik! (Fast jag har verkligen låga förhoppningar, får som sagt inte upp dem över vaden ens.) Skulle det mot förmodan gå får jag ha sax i närheten om de känns som ett avsnörande förband :nailbiting:

Nu testade jag iof bara att vända in och ut/upp och ned för att sedan liksom dra upp dem. Men ska absolut testa din teknik! (Fast jag har verkligen låga förhoppningar, får som sagt inte upp dem över vaden ens.) Skulle det mot förmodan gå får jag ha sax i närheten om de känns som ett avsnörande förband :nailbiting:
Ah ok, ja då är de kanske för små ändå... Jag brukar ta de som är i storlek M eller L på mitt gym då allt annat känns helt omöjligt, och då har jag XS eller S i typ allt annat här i livet. Vet inte om det är en vanesak eller ett handhavandefel att jag inte lyckas med de mindre storlekarna, men de större brukar funka bra för mig i alla fall.

Ah ok, ja då är de kanske för små ändå... Jag brukar ta de som är i storlek M eller L på mitt gym då allt annat känns helt omöjligt, och då har jag XS eller S i typ allt annat här i livet. Vet inte om det är en vanesak eller ett handhavandefel att jag inte lyckas med de mindre storlekarna, men de större brukar funka bra för mig i alla fall.
Testade din teknik nu och det funkade ändå bättre att få upp dem men låren ligger liksom över dem som två muffinsar. Tänker att muffins på toppen och syrebrist nedanför helt klart signalerar att de är för små :crazy:. Hade behövt L minst om de skulle funka till det jag behöver dem för.

Efter träning, jobb, två promenader, stallsysslor och massa snöskottande kände jag mig lite mör igår kväll faktiskt :p Skuldran gillade väl inte riktigt snöskottandet men den skottar sig ju inte själv... Den är lite ledsen även idag men tycker nog det börjar gå åt rätt håll så hoppas det släpper helt under helgen. Gymmade i morse som vanligt med skippade skivstångsrodden för att skona skuldran lite. Gick bra ändå :)

Blir en lite lugnare dag idag, promenad med hundarna ikväll bara.

Core på schemat idag.

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
Machine Crunch: 10 x 36, 10 x 41, 10 x 45, 10 x 50
Machine Back Extension: 10 x 36, 10 x 41, 10 x 45, 10 x 50
Pallof Press: 10 x 18.1, 10 x 20.4, 10 x 22.6
Cable Horizontal Wood Chop: 10 x 20.4, 10 x 20.4, 10 x 20.4
Plank With Shoulder Taps: 3x3
Superset:
Crunch: 10x3
Lying Leg Raise: 10x3
Bicycle Crunch: 5x2

Första gången jag testade wood chops, så vi får se hur det känns imorgpn. 🙈
Planka med shoulder taps var länge sedan, och det märktes. Blev lite stressat utförande, men sista setet kändes okej.

Får se om jag kanske hinner ett pass till i helgen, latsdrag och rodd yänket jag att det får bli i så fall. 😊

Uppvärmning; hopp tå-touch/enbens sidohopp+kant/nerhopp/upphopp + axlar + hamstring + rygg
Superset;
Lateral step up 3x8
Glute bridge 3x8

Box assisted pistol squat 2x6

Superset;
Militärpress 3x8 20kg
Reverse fly 3x8 3kg tänk på tummen

Jesus lift 2x8 4kg
Hålla T 3kg 2x30sek
Jogg 45+15sek x5 min

💪

Cyklade en femmilare idag i snöstorm, uppåt 20 m/s och snödrev med kraftig drivbildning, två personbilar och en stor lastmaskin var de enda jag mötte på hela vägen hem från stan, men det var inte så tufft som det verkade, bara en minusgrad och hur varmt och skönt som helst innanför jackan med huva. Men där det var motvind gick det förstås inte fort fast häftigt var det :)

Igår var det lite omständligt att åka till gymmet så jag tränade i mitt iskalla hemmagym för första gången på flera månader. I underställ, jacka, mössa och fodrade vantar :laugh:

Ett benpass som blev lite modifierat eftersom jag har begränsat med utrustning hemma. Utfall med skivstång, sumoknäböj, utfall med hantlar, knäböj med hantlar, musslan och sist den vidriga övningen jägarvila :wtf:

Idag träningsvila men vi ska fylla på vedboden så det blir motion ändå.

Efter två dagars vila (pga ny tatuering) så drog jag ett pass med kettlebells ikväll. ☺️

Ryggen har gjort ont hela dagen så fegade ut lite på vikten först, men ökade sedan. Hoppas att det inte straffar sig imorgon. 😬😅

Träningstid: 01h 00m
Kettlebellsving: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12, 10 x 12
Kettlebellpress: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12, 10 x 12
Sidoböj med hantel: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12, 10 x 12
Tåhävningar: 15 x KV +8, 15 x KV +8, 15 x KV +12, 15 x KV +12
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12, 10 x 12
Set: 31
Reps: 330
#strengthlogapp