Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_3376.webp

Tungt idag. Haft huvudvärk flera dagar i rad med 🤪
Men körde bulgarian split squat för första gången! Kändes TYDLIGT i röva men var vingligt.. sänkte vikten lite men märktes att de inte får va för lätt pga vingligheten.
Tog de lugnt generellt för jag vill träna onsdag och torsdag med

Ikväll var jag och hunden ute på spåret igen, kändes ändå bra? Har lite märklig träningsvärk i ena låret från den lilla bergsbestigningen, men inget alltför illa. Träffade på människor ute och ville inte se sådana, så vår väg blev lite längre. Vet inte exakt hur mycket, inte särskilt. Tog oss ungefär 18 minuter (slingan är 2.5 km egentligen), försökte jogga långsamt men det verkar gå successivt sämre. Hade definitivt kunnat fortsätta längre, kanske ett varv till, om det inte varit för detaljen att tid existerar och det finns annat att göra. Är nöjd med rundan och ska ta en längre nästa gång :)
Successivt sämre? Felskrivning eller har det blivit svårare att springa långsamt?

Successivt sämre? Felskrivning eller har det blivit svårare att springa långsamt?
Ingen felskrivning, jag har blivit sämre på att springa långsamt. Skulle tro att bättre muskulatur och kondition=enklare att springa=springer snabbare. Inte för att jag håller ett högt tempo nu, sett till normala tider för joggare. Tänker att sålänge jag klarar att hålla tempot och inte landar i fel vinkel så är det nog bra så :)

Var förkyld förra veckan, så blev en veckas uppehåll på träningen. Men nu är jag igång igen.

2 Varv i Egymmet, och så llite extra övningar i vanliga gymmet.

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Rowing (Machine): 1km 5:30
Circuit:
Cable Wide Grip Seated Row: 1. 12 x 39, 2. 0 x 0
Cable Close Grip Seated Row: 1. 0 x 0, 2. 12 x 39
Machine Chest Press: 1. 12 x 34.5, 2. 12 x 34.5
Lat Pulldown: 1. 12 x 45, 2. 12 x 45
Machine Shoulder Press: 1. 12 x 57, 2. 12 x 57
Machine Crunch: 1. 12 x 34.5, 2. 12 x 34.5
Machine Back Extension: 1. 12 x 55, 2. 12 x 55
Seated Leg Curl: 1. 12 x 35.5, 2. 12 x 35.5
Leg Extension: 1. 12 x 48, 2. 12 x 48
Seated Calf Raise: 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40
Pallof Press: 8 x 55, 8 x 55, 8 x 55, 8 x 55

Kändes bra, speciellt bra kändes det att stretcha efteråt. 😊

Oj, vad mycket jag uppdaterar i den här tråden :p

Har haft en veckas paus, men har dragit igång sedan i fredags med styrketräning, konditionspass, långpromenader och yoga. Igår blev det tabata, core och booty. Idag blir det ett lite mindre intensivt konditionspass och dubbelpass på core + yoga, cykling, promenad.

Morgonens pass, sista semesterveckan nu och kommer verkligen sakna semesterträningen känner jag!

IMG_3138.webp

Inte så stark i chins idag men kände mig stark i BSS istället 👍 fick skippa ett par set på slutet pga tidsbrist men överlag bra pass. Sett de senaste dagarna att mina traps utvecklats och blev lite fundersam innan jag kom på varför: alla kb-svingar såklart 😆
Ser coolt ut så I dont mind 😎

Lite längre runda hemma idag, skulle gissa på att den är ungefär 3.5-4 km, stor del grusväg, en del stig och lite motionsspår. 21 minuter tog det, inklusive lite stopp pga hunden och att vi gick uppför en lite krånglig backe där jag inte kände att jag hade styrkan att springa uppför och sedan fortsätta. Det kommer snart, finns ingen anledning att tvinga fram något. Kändes bra :)

Hittade takten i andningen nu, och iaf i början kunde jag andas bättre än någon annan joggingtur. Märker också att jag återhämtar mig mycket snabbare nu än när jag började (för två veckor sedan? Har inte riktigt koll. Men framsteg sker på flera fronter).

Oj, vad mycket jag uppdaterar i den här tråden :p

Har haft en veckas paus, men har dragit igång sedan i fredags med styrketräning, konditionspass, långpromenader och yoga. Igår blev det tabata, core och booty. Idag blir det ett lite mindre intensivt konditionspass och dubbelpass på core + yoga, cykling, promenad.
Blev tabata igår ändå, booty och core. Tänkte egentligen ha dubbelpass på core, men har problem med att jag får ont i nacken av en del övningar, så har behövt hitta nya träningsvideos.

Idag har det blivit cykling. Funderar på om jag ska cykla mer eller köra annan kondition. Sedan blir det nog mer booty och core :D + yoga.

Ny vända idag med, drygt fem kilometer enligt ett program. Mestadels grusväg, inte särskilt backigt. Vädret var trevligt, lätt duggregn och lite blåst, dock kan jag inte påstå att rundan kändes särskilt bra. Men, nu är en gjord och egentligen så kändes spåret på 2.5 km nyss likadant, så nog sker det saker. Är nöjd med att ha klarat av den. Andningen (inte astma, men antagligen något sådant) betedde sig inte bra idag men resten var okej.

Imorgon blir det nog den korta, intensiva rundan på 2 km varierande krånglig stig. Därefter antingen vilodag eller samma vända som idag. Vill iaf ha en kort tur innan jag tar denna igen :)

På förekommet tal om knäböj; jag är också livrädd att inte komma upp med stången, i mitt hemmagym har jag inga långa säkerhetsarmar på skivstångsställningen så där vågar jag inte testa maxvikt om jag skulle faila 😬

Men igår körde jag en lunchträning i jobbets gym, och där fanns säkerhetsarmar så jag skulle kunna lägga av stången om jag inte kom upp. Så då vågade jag mig på att testa ett 1 rep max, och lyckades ta mig både ner och upp med 80 kg på stången 💪👏! Då kände jag mig stark!

Det var för tungt för att jag skulle kunna ha det som arbetsvikt för flera reps och bibehålla bra teknik, men nu vet jag att det faktiskt går 😁👌! Så då blir jag nog tryggare i att jobba vidare på iaf 70 kg även hemmavid 👍

Även jag har varit ute på vandringsäventyr, om än inte fullt lika imponerande som @pepp s. Men en vecka i Kebnekaisefjällen blev det och den veckan bestod väl ungefär av hälften vandring och hälften jobb (jag hälsade på en kompis som jobbar där och hade med mig min jobbdator, så så vi blandade jobb och äventyr). Första utmaningen var att gå 1,9 mil från bussen till fjällstationen vilket tog ca 5,5 timmar inklusive paus. Jag har aldrig vandrat med så mycket packning (tror väskan vägde ungefär 15 kg) men är riktigt nöjd med hur pass lätt det kändes, det var såklart lite kämpigt emellanåt men det berodde främst på att det var mellan 26-28 grader och gassande sol hela vägen 🥵 Sedan blev det totalt ca 6 mil under veckans gång, både med och utan packning.

Sen blev jag fast i Kiruna i två dygn p.g.a inställda tåg, men till slut lyckades jag ta mig hela vägen till mina föräldrar allra längst söderut (snacka om från en extrem till en annan :p) och har varit här sedan i måndags kväll. Känner mig inte ett dugg träningssugen men tänkte sparka ut mig på en löprunda imorgon och någon slags överkroppspass i helgen. Framförallt det sistnämnda känns som att det skulle behövas!

För er som tycker knäböj med stång är obehagligt kan jag rekommendera att avsätta typ 10 minuter nästa pass då ni bara övar på att släppa stången i bottenläget. Det känns kanske lite läskigt första gångerna men det är just bara en känsla. Det är ju i princip fysiskt omöjligt för stången att landa på er på något vis i det läget, så att så länge ni inte har andra människor eller ömtåliga grejer precis i närheten är det bara att köra på :) Jag vet att det är lätt för mig att säga, men sedan vi fick öva på just detta under början av ett crossfitpass för en herrans massa år sedan har jag blivit av med mycket av min rädsla/osäkerhet i just knäböj. Jag har inte heller behövt släppa stången mer än en gång sedan dess så det händer väldigt sällan, men är ändå bra att kunna tänker jag.

Det här var ett väldigt amerikanskt klipp men visar ändå rätt bra hur man ska tänka tycker jag:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat