Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har krigat på under semestern. Två-tre pass per vecka. Går oväntat lätt efter åratal utan konditionsträning. Mest löpning men några turer MTB också. Fick till och med till en tur på landsväg. Men alltså, det gör ju så ont? Måste verkligen härda kroppen :rofl:. Dog inte heller tristess döden för hade sällskap av både maken och två kompisar.

Imorgon är planen att cykla landsväg och sen blir det 6 km jogging i stugan i helgen.

Så nöjd!
Vid dagens runda som var på 5,2 km joggade jag större delen när jag väl fått upp pulsen. Har lärt mig att jag behöver börja lugnt, få upp pulsen en nivå, gå lite och sänka pulsen lite och sen jogga och få upp pulsen lite högre ändå och sen sänka lite och upprepa 3-5 ggr. Därefter kan jag jogga länge, så länge jag inte höjer pulsen över den sista lägre nivån. Nu vill jag ha en pulsklocka för att få riktig koll!

Avslutade med en kort simtur i älven, var riktigt skönt! Mätte inte vattentemperaturen förrän efter och det var nog bra, 16 grader 😂

Visa bifogad fil 172570Visa bifogad fil 172570
Vilken fin kroppskännedom! Det är ju guld värt att komma till sådana insikter!

Jag är ju bara inne och läser nu för tiden och lägger aldrig upp något. Men tänkte försöka ändra på det och posta ngt då och då.

Ni är så duktiga alla som kämpar på med er träning och delar era pass! Det är verkligen jätteroligt att läsa!

Själv kämpar jag mig tillbaka efter ett fullständigt ras pga överträning/utmattning som ledde till flera månaders uppehåll. Men nu har jag lärt mig mkt på vägen och hoppas kunna lägga upp min träning lite smartare framöver (bristande sömn var dock den största boven för mig).

Hur som helst så har denna veckan bestått av vila i måndags. Tis sprang jag tröskelintervaller 5 x 3 min. Ons promenad samt kort styrka och idag 10 km distans. Imorgon blir det vila.

Jag har nytt gym och är nu taggad inför träningshösten!! Fick reda på i veckan att mitt jobb (sjukhus i en medelstor region) har ett gym som ligger seriöst 10 m avstickare från min väg till jobbet. Maskiner och annat uppdaterat för ett par år sedan så riktigt fräscht det mesta. Detta kommer underlätta logistiken en hel del vilket kommer underlätta för mig att få träningen gjord under hösten/vintern när man har mindre tid.
Var där för första gången idag och styrketränade lite och sen ett par intervaller på löpbandet. Funkade skitbra. 👍👍👍

I dag passerade jag 100 mil i löparskorna i år.
Sällan fort. Aldrig vackert. Men jag stannade aldrig. Och jag är nöjd.
IMG_6292.webp

Jag har nytt gym och är nu taggad inför träningshösten!! Fick reda på i veckan att mitt jobb (sjukhus i en medelstor region) har ett gym som ligger seriöst 10 m avstickare från min väg till jobbet. Maskiner och annat uppdaterat för ett par år sedan så riktigt fräscht det mesta. Detta kommer underlätta logistiken en hel del vilket kommer underlätta för mig att få träningen gjord under hösten/vintern när man har mindre tid.
Var där för första gången idag och styrketränade lite och sen ett par intervaller på löpbandet. Funkade skitbra. 👍👍👍

Grymt! Gym nära är ju guld värt!!

Igår var det terminsstart för vår PT-träning, och det var inte en mjukstart precis 😁! Först uppvärmning, sen en 5 varvs cirkel där vi hade 4 min att slutföra
  • 10 kcal på valfri maskin
  • 10 marklyft
  • 10 armhävningar
  • 10 axelpressar med hantlar
och sen vila minut 5. Var man klar tidigare fick man mer vila. Jag kan säga att första och andra varvet gick rätt bra och snabbt, sen började det bli tuuungt 😅!

Sen när vi var klara och rätt slut så kom det en del med kondis och core, där man var i team och den ene satt på valfri kondismaskin och körde tills den andre var klar med
A
  • 10 omvända crunches
  • 10 renegade rows
B
  • 10 russian twist
  • 10 sittande Wall balls med situp
Jobbade i 4 min per station, vila minut 5.

En bra start på terminen 💪

Idag blev det 45 minuter pilates, i morgon har jag planerat ett överkroppspass (fokus rygg, biceps & triceps), och på lördag blir det Body Balance 👌! Söndag kommer nog bli en total vilodag, för vi är bjudna på 40-års fest på lördagskvällen 😁

Igår var det terminsstart för vår PT-träning, och det var inte en mjukstart precis 😁! Först uppvärmning, sen en 5 varvs cirkel där vi hade 4 min att slutföra
  • 10 kcal på valfri maskin
  • 10 marklyft
  • 10 armhävningar
  • 10 axelpressar med hantlar
och sen vila minut 5. Var man klar tidigare fick man mer vila. Jag kan säga att första och andra varvet gick rätt bra och snabbt, sen började det bli tuuungt 😅!

Sen när vi var klara och rätt slut så kom det en del med kondis och core, där man var i team och den ene satt på valfri kondismaskin och körde tills den andre var klar med
A
  • 10 omvända crunches
  • 10 renegade rows
B
  • 10 russian twist
  • 10 sittande Wall balls med situp
Jobbade i 4 min per station, vila minut 5.

En bra start på terminen 💪

Idag blev det 45 minuter pilates, i morgon har jag planerat ett överkroppspass (fokus rygg, biceps & triceps), och på lördag blir det Body Balance 👌! Söndag kommer nog bli en total vilodag, för vi är bjudna på 40-års fest på lördagskvällen 😁

Gud vad kul det låter, såna cirkelpass är verkligen skoj (och skitjobbiga 😁 )

Idag har jag för första gången testat upphöjda marklyft. Men ärligt så vet jag inte om den upphöjningen (8-10cm) gjorde varken till eller från. Lyfte precis lika mycket och lika tungt som vanligt. Gjorde ett försök på 95 men fick inte ens upp stången. Vet faktiskt inte varför jag tvunget skulle testa det när jag känner mig så jäkla trött. Men nu har jag testat och kommit fram till att kroppen (och knoppen) vill repsa lite mer än en gång på 90 innan jag ens ska tänka på att höja igen.

Idag har jag för första gången testat upphöjda marklyft. Men ärligt så vet jag inte om den upphöjningen (8-10cm) gjorde varken till eller från. Lyfte precis lika mycket och lika tungt som vanligt. Gjorde ett försök på 95 men fick inte ens upp stången. Vet faktiskt inte varför jag tvunget skulle testa det när jag känner mig så jäkla trött. Men nu har jag testat och kommit fram till att kroppen (och knoppen) vill repsa lite mer än en gång på 90 innan jag ens ska tänka på att höja igen.
Efter dagens pass blir nog planen att köra sista biten av vecka 4 på söndag. Därefter gympaus i veckan som kommer. Har varit svajig och trött på senaste tiden. Kan bero på allt från pms till stress men jag kan heller inte svära på att det inte är pga träningen.

Var på gymmet igår och körde ännu ett improviserat pass:
Cross Trainer (Elliptical): 20min
Machine Crunch: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Seated Calf Raise: 10 x 30, 15 x 30 (PR!), 15 x 30, 15 x 30
Superset:
Back Extension: 4x6xBW
Lying Leg Raise: 4x6xBW

Och så dagens pass:
Cross Trainer (Elliptical): 20min
Squat: 10 x 0, 8 x 20, 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30
Romanian Deadlift: 8 x 20, 6 x 40, 6 x 40, 6 x 40, 6 x 40, 6 x 40
Lat Pulldown: 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25, 5 x 45

Var lite velig ifall jag skulle köra mitt vanliga fredagspass (squat, rdl, Deadlift, hip abduction och adduction) eller nåt annat.
Började i alla fall på det vanliga passet men tappade lite motivation ich ork så bröt efter RDLen och körde lite latsdrag innan jag gav mig.
Tror det delvis berodde på att jag inte kom till gymmet med en klar plan för vilket pass jag skulle köra. Men mest att det blivit många pass denna veckan. Så det var nog bra att det blev som det blev. :)
Nu blir det vila i helgen och nya tag på måndag. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat