Hugger sista inlägget nu, eftersom du får med en del av vad som skaver lite i hur bodypumps upplägg ser ut jämfört med hur det marknadsförs. Jag vill inte heller gå in i en diskussion som kan låta som att jag gör ner folks träning för det är inte alls vad det handlar om, utan om att man ska få rätt information om passen så att man kan välja det som faktiskt är bra för att uppnå det man vill förbättra.

Det är dessutom svårt att utveckla det här utan att det blir en wall of text.
I träningssammanhang föredrar jag att använda muskeluthållighet resp. mjölksyratålighet hellre än "uthållig styrka", för de är båda två komponenter i vad som kan vara just uthållighet i en styrkeansträngning. Precis som att du när du löptränar skiljer på långpass som är till för uthållighet och ska gå i lugnt tempo till skillnad från mjölksyrapass som ska ska gå i området kring mjölksyratröskeln och inte kommer gå att köra längre än 45-60 min om man håller rätt ansträngning. (Sen finns såklart upplägget med rätt långa pass som successivt ökar i belastning så att man kommer jobba på mjölksyratröskeln också på ett rätt bra sätt, men det är ju inte där man börjar om man är ny på programmering för löpträning.) Bäst utväxling av löpträningen får du om du kombinerar långpass, tröskelpass och intervaller (plus löpskolning) i en mix som passar var du befinner dig träningsmässigt.
När man styrketränar för långsiktig utveckling gör man samma sak. Det som ger absolut mest för "vardagsstyrkan" oavsett om det är mer tunga lyft eller mer uthållighetsbetonat är faktiskt att öka sin maxsstyrka. Det ger snabbast resultat och till faktiskt relativt låg belastning för kroppen återhämtningsmässigt sett. Vill man få ännu mer ut av sin styrketräning i längden lägger man till mjölksyratålighet där det behövs (olika muskelgrupper har olika stort behov av det), men mjölksyraträning av musklerna sliter betydligt mer än tyngre styrketräning och kräver mycket återhämtning i förhållande till sitt resultat så det är inte optimalt att göra för ofta för att det både ökar skaderisken och gör att den övriga träningen blir lidande.
Därav att bodypump verkligen känns som en genomkörare, det ger rätt mycket "slitande" på kort tid. Mjölksyraträningen dock är ganska dålig för att utveckla mer maxsstyrka, så om man enbart kör i ganska extrema högrepsintervallet kommer man nå sin platå och få väldigt små förbättringar utöver det.
Om man tycker att bodypump är en rolig träningsform som motiverar en att gå till gymmet och inte har något större problem med att det inte kommer ge så mycket förbättringar när själva "nybörjasfasen" är över så kör på! Det är en motionsform som kan vara motiverande och kännas skön, och åtminstone i början kommer man uppleva att det går rejält framåt. Precis som att man kan vilja jogga för att få upp pulsen och hålla flåset aktivt och springer de rundor man tycker om i ett tempo som åtminstone den första tiden kommer bli lite snabbare över tid. Vill man ha en fortsatt utveckling kan man ta ställning till det senare i så fall.
Pratar man träningslära så brukar man ju skilja på motion och träning. Syftet med träning är att uppnå en långsiktig förbättring. Motion är till för att "röra på sig" och/eller bibehålla det man har. Börjar man med någon som helst träningsform från noll kommer allt ha en förbättrande effekt men i längden blir väldigt mycket mer motionsbetonat efter ett tag. Ur det perspektivet skulle jag alltså säg att bodypump är utmärkt mjölksyramotion.
(Nu pratar jag enbart om bodypump i den form det kommer programmerat från Les Mills eftersom det är ett varumärke som inte tillåter speciellt stor variation från upplägget. Det finns ju massa andra skivstångspass i grupp som kan vara liknande men ha lite annat upplägg i belastning och då är det en helt annan fråga.)