Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har som smått börjat fundera över att börja med knäböj igen efter mååånga års uppehåll 😅 Har inte vågat pga att det tog ryggen på mig när det var som värst med den. Men nu är jag såpass stark så jag borde klara det. Men jag har aldrig gillat det 🤣

Jag har för dålig bålstyrka för det och de är ju mitt eget fel men hatet är stort ändå 🤣

Jag har för dålig bålstyrka för det och de är ju mitt eget fel men hatet är stort ändå 🤣

Ja det är ju antagligen bålstyrkan som var mitt problem då också och en del i att ryggen var kass 😅 Men nu har jag tränat upp bålstyrkan och gör flera andra böjövningar och det funkar. Men just vanliga jäkla knäböj är ju inte roligt när man är kass på det 🤣

Bortsett från det var jag ute på ett löppass på lunchen. Inte ett jättebra pass sett till distans och tid, 7,4 km på 6,41 tempo. Men då tog jag också min allra backigaste runda, som har två berg att "bestiga". Så bra träning för hjärtat och benen idag.
Men så ska du inte tänka! 6:41 var ju tempot du valde att springa i och säger ju inget om formen. Och 7 km är ju en jättebra och lagom sträcka för ett vanligt distanspass. Så jag skulle säga att det var en toppenrunda!

Årets första mil! Vi sprang och gick, han övar inför lopp nästa helg (backyard ultra)
Sjukt bra pass, kroppen kändes stark!
35207.webp

Ingen löpning här men däremot ett lugnt styrkepass med igentäppt näsa. Det är dock enda symtomet som kvarstår av den annars väldigt snälla förkylningen jag åkte på i helgen, så det kändes helt ok att träna lite lugnt. Hade det inte varit 1) inför tävling och 2) veckans enda chans att träna frivändningar med coach så hade jag kanske vilat nån dag till, men nu är det som det är!

Det var som sagt fullt fokus på frivändningar och jag kände mig rätt säker och stark från början. Jag blir dock märkbart nervös så fort vikten går över 45 kg och får verkligen anstränga mig för att hjärnan inte ska förstöra. Idag lyckades jag dock med 2x2 på 47,5 kg vilket är PB (har klarat ettor på 47,5 innan), så det får jag ändå vara nöjd med! Målet är att komma över 50 kg och enligt coachen är det inga problem rent fysiskt i dagsläget, det är bara det där självförtroendet som måste skärpa sig. Tur jag har ett par veckor att öva på den biten...

Jag har haft tusen saker att göra och varit för trött för att springa när jag kommit hem, men för pigg för att somna i tid.. dålig kombo. Hoppas verkligen jag lyckas få till något pass i veckan. Spelar liksom ingen roll att jag skrivit in i min kalender när jag SKA träna när annat kommer emellan och sen sitter man som en zombie i soffan.. gaah. Vill ju inte tappa det här nu!

Gym i morse! Hade helst stannat i sängen idag men när jag väl kom upp och kom igång så kändes det bra. Jag kände mig till och med lite wild and crazy och ökade lite i marklyften idag 😅 Nu kör jag inga supertunga vikter här pga ökar långsamt pga ryggen. Men har kört 55 kg x 7 reps x 3 set länge för att fokusera på tekniken och att inte belasta ländryggen mer än nödvändigt. Har funkat bra och ryggen har inte protesterat så idag körde jag första setet 55x8, sen de två sista 60x7. Liten ökning men stor för en med kass rygg :D

Jag har faktiskt kört tresiffrigt en gång i tiden men det var innan ryggen kraschade. Trodde aldrig jag skulle kunna köra marklyft såhär mer men jag har byggt upp kroppen lite annorlunda och mer hållbart och väldigt långsamt efter ryggkraschen så nu funkar mer och mer bara jag lyssnar på kroppen och inte slarvar :)

Blir en promenad på lunchen också. Eller om den blir ikväll. Beror på hur krånglig rehanande hästen är att få tag i :p Större risk för regn ikväll så vore skönt att ha både honom, hundar och mig själv motionerade samtidigt på min lunch.

Teknikträning i nästan två timmar idag. Kompressionsstrumpa på armbågen och hela träningen kunde utföras utan smärta! I stort sett allt jag gör med böjd arm går bra. Även att lyfta går bra (kommer dock att undvika maxning i marklyft till jag är helt smärtfri). Men övningar som exv bänkpress undviker jag helt för när något ska pressas ut på rak arm blir det lite ostabilt. Roligt och varmt pass idag. Riktigt svårt att få till en lite mer framåtlutad position på cykeln men övningar ger väl färdighet hoppas jag.
20260604_093758(1).webp

Det blev PR ibänk idag!🥳

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Bench Press: 8 x 17.5, 5 x 20, 4 x 25, 3 x 30, 1 x 35, 1 x 37.5, 1 x 40, 1 x 42.5 (PR!), 1 x 45 (PR!)
Superset:
Cable Close-Grip Seated Row: 10 x 25, 8 x 39, 5 x 45, 3 x 52 (PR!), 15 x 25 (YR!)
Lat Pulldown: 10 x 25, 8 x 39, 5 x 45 (YR!), 3 x 52 (YR!), 15 x 25 (YR!)
Superset:
Machine Crunch: 10 x 36, 5 x 50, 5 x 50, 5 x 50
Machine Back Extension: 10 x 36, 5 x 50, 5 x 50, 5 x 50

Kände för bänkpress när jag kom till gymmet, så jag körde sista passet på programmet. En jäkla massa vikt ändringar mellan varje set. 😅
42,5 kändes såpass stabilt att jag testade 45 också - och det gick!🥳

Nu funderar jag över hur jag ska köra framåt. Tror handlederna vill ha lite lättare, så ska nog inte köra ett program mot maxning igen riktigt än.
Squat-programmet är jag inte klar med, så fokuserar nog lite mer på det nu och sedan kanske jag tittar på något annat program som inte är övningsspecifikt när jag är klar där.

Det blev PR ibänk idag!🥳

Bench Press: 8 x 17.5, 5 x 20, 4 x 25, 3 x 30, 1 x 35, 1 x 37.5, 1 x 40, 1 x 42.5 (PR!), 1 x 45 (PR!)
Superset:
Cable Close-Grip Seated Row: 10 x 25, 8 x 39, 5 x 45, 3 x 52 (PR!), 15 x 25 (YR!)
Superset:

Kände för bänkpress när jag kom till gymmet, så jag körde sista passet på programmet. En jäkla massa vikt ändringar mellan varje set. 😅

Nu funderar jag över hur jag ska köra framåt. Tror handlederna vill ha lite lättare, så ska nog inte köra ett program mot maxning igen riktigt än.
Squat-programmet är jag inte klar med, så fokuserar nog lite mer på det nu och sedan kanske jag tittar på något annat program som inte är övningsspecifikt när jag är klar där.
Wow! Grattis! 🥳. Starkt jobbat!

Det blev PR ibänk idag!🥳

Superset:
Superset:

Stark!!! 💪

Grymma ni är 🤩

Jag skulle ta ”ett litet lunchpass” men det ballade ur :rofl: Tungt som fan men riktigt gött. Så glad över knäböjen! Kom på i slutet att juste, rumänska. Kanske kan skippa? Men så var det ledigt vid stängerna när jag gick förbi så.. why not!

IMG_6737.webp

Sista passet på gamla gymmet tror jag (även om medlemskapet går ut 30juni), lämnat nyckel till skåpet och allt.
Blir lite dubbelt eftersom nya gymmet har erbjudande på medlemskap den här veckan ut.

Ja, jag ska ärligt säga att din inledning på den här diskussionen inte kändes särskilt trevlig och jag reagerade på det. Men jag vill gärna reda ut missförståndet.

Det jag greppar efter är, är muskeluthållighet inte en form av styrka? Eftersom det beskrivs som det i alla sammanhang som jag läser, och kallas styrketräning, är min förståelse att det finns olika former av styrka som fyller olika syften. Att säga att det inte är styrka utan uthållighet blir därför helt fel för mig eftersom det är just uthållighetsstyrka, men inte absolut/maximal styrka. Det förklarar också varför det beskrivs som styrketräning överallt, eftersom det är just det. Eller har jag fel här?

Jag har aldrig sagt att jag inte kommer att träna annan styrketräning, eller att absolut styrketräning inte är effektivt för väldigt mycket. Jag har enbart sagt att jag har börjat gå på ett body-pump pass i veckan och ifrågasatte din kommentar om att man inte skulle bli starkare av det.
Alltså, du talar om att min inledning inte kändes trevlig och att jag uttryckt mig lite drygt. Jag tycker ärligt talat det är det otrevliga i denna diskussion. Jag har skrivit att jag är dålig på att uttrycka mig på rätt sätt men du ska ändå försöka trycka till mig. Jag blir rätt less på det, för det är inte första gången på buke som nån som uttrycker sig bättre använder det emot mig.

Jag försökte komma med välmenande input när jag tolkade det som att du ville bli starkare och skrev att du skulle börja med body pump. Jag försökte gång på gång vara tydlig med att gillar du body pump så kör på, det är inget fel och all träning som blir av är bra träning (ja, om man inte övertränar då).

Ingen har dissat din träning. Jag tycker den här tråden är väldigt peppig oavsett vad folk sysslar med och på vilken nivå. Tills jag gjorde misstaget att ge välmenande input till dig, för då är jag otrevlig och dryg. Du hade ju kunnat svara bara att du gillar body pump och därför kommer köra på det.
Du kanske är jättestark och tycker att det är fånigt att träna uthållighet? Kul för dig.
Det här var ju inte heller supertrevligt. Har definitivt aldrig utgett mig för att vara jättestark.
Jag har pratat styrketräning med mamma, men sammanfattar under i en spoiler eftersom jag förstår att diskussionen inte är intressant för alla. Jag är heller inte ute efter att peka ut rätt eller fel, utan kanske snarare för att nyansera debatten och skapa förståelse för att det finns olika sätt att tänka.

Det här är alltså en persons tankar kring saken. Hennes bakgrund är att hon har varit aktiv hos en av de största träningsaktörerna sen slutet av 80-talet och anställd sen mitten av 90-talet. Idag PT och träningsansvarig. Jag skulle anta att hennes tankar speglar organisationen i stort, även om det såklart alltid finns utrymme för att människor tycker och tänker olika.

Summa summarum var väl att hon ansåg att pody-pump är alldeles utmärkt styrketräning som bygger både muskelvolym och uthållighet. Vi pratade lite om tyngdlyftning som ofta tränar 1-3 repetitioner, den vanligaste styrketräningen som brukar jobba med 6-12 repetitioner och sedan 12+ repetitioner och skillnaderna där emellan. Hon upprepade lite det som vi pratat om i tråden, att man blir ju bra på det man gör. Allt är styrketräning och olika former av den. Vill man bygga muskelmassa är det effektivast att arbeta med färre repetitioner och tunga vikter, vill man bli uthållig är det bättre med fler.

Jag tog varken upp den här diskussionen eller fysiolollo, men när vi pratade om internet, träningsprofiler och tyckande så tog hon faktiskt upp fysiolollo själv och tycker att hon är bra. Hon sa också att hon kan bli lite raljerande, men att det klart att det finns en sanning och ett syfte i att uppmana folk att lyfta tungt. Nu var det tydligen pilates senast. Hon tänker väl lite som jag kring det där, att det kan bli svårnavigerat när det finns mycket åsikter på nätet och svårt att veta vad man ska lyssna på. Hon tycker också att många träningsprofiler, som egentligen är väldigt kunniga och bra, kan lyckas göra lite klavertramp för att det alltid finns en press på dem att komma med nåt nytt och peta lite i myrstacken. Vi pratade också lite om trenden att prata om klimakteriet och en annan profil som förr ett tags sedan inte tyckte att man skulle träna kondition för att det stressar kroppen, osv.

Ja, det var väl lite där vi landade. Sen pratade vi träningsprogram för löpning ett tag. Jag tycker inte att någon annan behöver tycka såhär, men jag tycker att det bör finnas en förståelse för att det här är ett sätt att tänka kring styrketräning som jag är upplärd i, och som uppenbarligen går i linje med våra och andra träningsaktörers sätt att tänka kring och beskriva styrketräning. Jag har aldrig hört någonting annat innan diskussionen här. Så när jag, mamma, hennes gym och mitt gym med min instruktör pratar om styrka och styrketräning i ett bredare grepp så ska jag inte be någon annan göra detsamma, men jag önskar kanske att min definition hade varit välkommen i tråden. Just nu känner jag lite att jag hann skriva något inlägg innan min träningsform och min definition blev diskvalificerad, och då tar jag kanske hellre stöd i de människor jag har omkring mig.

Det diskussionen här ändå har gett mig, som jag är tacksam för, är att jag ska försöka komplettera body-pump med att träna tungt, och få in två styrkepass i veckan.
Att gymmen för "den breda massan" kör body pump är nog främst för att det är populärt och gymmen vill sälja gymkort som folk behåller, och att folk tränar är viktigare än att välja den träning som ger mest resultat. Eller det är anledningen på en av de vanliga gymkedjorna i alla fall enligt vän som jobbat där i många år. Det är även därför som marknadsföringen av passen kanske inte är riktigt korrekt alltid.

Nu sätter jag punkt för mig i denna diskussion och lämnar tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat