Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är era bästa tips på att få bort träningsvärk? Träningsvärken sen fredagens pass har varit brutal, nästan på gränsen till att det har varit hämmande. Är det bara att vänta ut det eller har ni några mirakeltips?

Söndagsträning idag! Jag kommer inte hinna min vanliga lunchträning imorgon så då blev det träning idag istället, vila måndag tisdag och sen tränar jag på onsdag igen. Kroppen vet ju inte vilken veckodag det är :up:

Utmanade rätt bra i både benpress och lårcurl, kunde öka i vikt. Sen vadpress, kickback i kabelmaskin och så en cirkel med tunga magövningar + ben med kroppsvikt. Gjorde rehabövningar och gick på bandet med lutning. Allt medan dottern var på kalas, perfekt :D

Promenad på drygt 5 km idag i blåst och regn. Nu stänger jag denna vecka, den blev inte som jag tänkt mig så är inte så nöjd... men men.
36423.webp

Nästa vecka blir inte heller bra träningsmässigt eftersom jag drar och vandrar över midsommar (det kommer ju såklart vara värt det 😁 men gillar inte att tumma på min styrketräning!)

Kass vecka (på håret att jag inte klarade mitt tvåtimmars minimum) men avslutade helt okej. Eftersom militärpress funkade sist så vågade jag mig på bänkpress idag (men bara med stången). Fick passa mig noga för att inte översträcka armbågen och visst blev den lite arg (men det var kanske pga marklyften i början). Nu går jag på nattvecka med fyra nätter varav tre ligger över midsommarhelgen. Får se hur det blir med träningen men förhoppningsvis cykling imorgon. Dagens grottmålning:
20260614_174750.webp

En ganska bra träningsvecka här, även om jag har lite svårt att hitta fram till det flow och den träningsglädje jag blivit bortskämd med de senaste åren. Tror faktiskt att det har mer med den stundande tävlingen att göra än jag vill erkänna, för även om både jag och mina lagkamrater är helt på det klara med att vi varken har ambition eller chans till att få någon slags pallplats eller prestation att skriva hem om så börjar det kännas lite stressande att veta att vi snart är DÄR och måste klara av den mentala och fysiska press det innebär. Det är fortfarande till 75% "herregud vad jag längtar och vad kul det ska bli"-känslor när jag tänker på det, men för två veckor sedan var det nog närmare 90%... Ja ja, jag försöker att avdramatisera och låta bli att tänka på det så mycket som möjligt för vi gör det ju faktiskt bara för att det ska vara kul!

Veckan som kommer blir sista "tunga" veckan inför tävlingen. Dessvärre sammanfaller den med både stort jobbevent (The Royal Highland Show :love:) och bröllopsdag, men jag tror att jag ska lyckas få ihop det. Skriver ihop en klassisk veckoplan här så jag har det på något annat ställe än i huvudet:

Måndag: Löpning (5 min jogg som uppvärmning, 6 x 200m intervaller, 5 min jogg som nedvarvning)
Tisdag: Flåspass à la crossfit (med andra ord en salig blandning av flås och styrka men mest flås)
Onsdag: Styrkepass med fokus militärpress och pull ups
Torsdag: Vila
Fredag: Styrkepass med fokus frivändningar & frontböj
Lördag: Vandring/längre löptur, beroende på vädret
Söndag: Vila

Jag stängde förra veckan på 4 styrkepass, 1 löppass, 1 ridpass (min äldsta promeneras bara tills muskelbristningen läkt) och flera promenader.

Den här veckan tänkte jag styrketräna mån, tis och ons och springa mån för sen åker vi på en liten semestertripp till vackra Norge tills på söndag. Lär bli en del steg där men ingen träning :)

Så ja jag har tränat idag på morgonen och så tar jag en löprunda med hundarna på lunchen och promenad med hästen ikväll.

Ni kloka hade så klart rätt i att träningsvärken var mycket bättre idag, så det verkade som att den magiska gränsen var efter två dagar. Men det har varit fruktansvärt i helgen, i lördags kunde jag knappt varken resa mig från eller lägga mig i sängen ens utan att det gjorde så ont. Givetvis behövde jag även slänga ner mer hö till hästarna också just i lördags och trappan upp till höloftet är lite en korsning mellan en vanlig trappa och en stege = brant, så det var döden för mina lårmuskler och rumpan. :p

Idag känns det bara litegrann i låren fortfarande, så jag körde en halvtimmes konditionspass på morgonen före jobbet. Får kasta om i schemat lite den här veckan p.g.a. midsommar. Normalt sett brukar jag försöka träna måndag, onsdag och fredag, men tänker att den här veckan kör jag fredagens träningspass redan på torsdag och då ett lite lugnare rörlighetspass på onsdag, så bytte plats på måndagen och onsdagen också.

Det var i alla fall 13 övningar och två varv, 45 sekunders träna och 15 sekunders vila emellan. Svettigt och pulshöjande men inte mördande, så tror inte jag varit alltför dum mot mina stackars ben heller.

Tillbaks på gymmet idag. Brutal träningsvärk efter fredagens chins, har haft svårt att sova eftersom jag ofta hamnar med armarna under kudden. Nåväl, nu har det lagt sig men det fick bli ben och lite core idag. Fick lite mersmak för gymmet efter de senaste besöken och vår diskussion om att lyfta tungt. Så tack för det! Får se vad jag hittar på resten av veckan, det hänger nog lite på när jag får luckor och ev. träningsvärk, väder osv.

IMG_4554.webp

Styrketräning hemma idag!

2026-06-15 16:53 - 18:16
Träningstid: 01h 22m
Bulgarian split squat med hantlar: 10 x 0, 5 x 10, 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20
Chins: 9 x 62,5 (PB!), 5 x 62,5, 4 x 62,5, 3 x 62,5, 2 x 62,5, 1 x 62,5, 1 x 62,5
Uppåtlutande hantelpress: 10 x 12,5, 9 x 12,5, 8 x 12,5
Hantelrodd: 10 x 15, 10 x 15, 10 x 15
Rumänska marklyft i b-stance "Fot mot vägg": 10 x 10, 8 x 10, 8 x 7,5
Set: 19
Reps: 138
Medelvikt: 34,9 kg
Volym: 4 817,5 kg

PB i chins :bump:

Taggad på att slipa mer på tekniken nu än att jaga fler reps, där finns lite att jobba på för att få de snyggare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka