Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har uppenbarligen SÅ. JÄVLA. SVÅRT. att hitta tillbaka till disciplinen och motivationen. Det blir bara ströpass här och där. För mig själv skyller jag det på att hjärnan är kaos just nu - vilket iofs är helt sant. Men jag VET ju också att hjärnan blir så mycket snällare om jag faktiskt tränar.
Skulle behöva någon som petar på mig några gånger om dagen och bara ”Har du tränat? Gå och träna!” Och helst ”Du får Nocco och chips efteråt! ” 😅🙈

Nåväl, blev ett litet minipass idag. Jag typ gråter inombords över hur mycket ork och styrka jag tappat. Herregud.. 😭

IMG_0678.webp

Styrketräning hemma idag!

2026-06-15 16:53 - 18:16
Träningstid: 01h 22m
Bulgarian split squat med hantlar: 10 x 0, 5 x 10, 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20
Chins: 9 x 62,5 (PB!), 5 x 62,5, 4 x 62,5, 3 x 62,5, 2 x 62,5, 1 x 62,5, 1 x 62,5
Uppåtlutande hantelpress: 10 x 12,5, 9 x 12,5, 8 x 12,5
Hantelrodd: 10 x 15, 10 x 15, 10 x 15
Rumänska marklyft i b-stance "Fot mot vägg": 10 x 10, 8 x 10, 8 x 7,5
Set: 19
Reps: 138
Medelvikt: 34,9 kg
Volym: 4 817,5 kg

PB i chins :bump:

Taggad på att slipa mer på tekniken nu än att jaga fler reps, där finns lite att jobba på för att få de snyggare!
Men shit vad starkt med så många chins! Pronerat eller supinerat grepp? Det är ju svinstarkt oavsett, mest jag som är nyfiken :D

Det var tunga ben som tog sig ut och sprang intervaller enligt @Saigon s rekommendation (6 x 200m) idag, men det blev gjort! Råkade dessutom bli 7 intervaller ser jag nu när jag kollar Garmin-loggen i efterhand, jag måste ha tappat räkningen nånstans 😂 Jag hade ingen koll och inga ambitioner gällande tempo utan jag sprang på så fort jag orkade och låg på ca 2:40-3:00-tempo i de flesta intervallerna (nr 6 och 7 var det närmare 3:20) med puls på ca 175-180. Det var jobbigt men varade ju i alla fall inte så länge...

Tyvärr drogs upplevelsen ner av att piriformis-muskeln tjurade ihop totalt ungefär halvvägs genom intervall nr 5 vilket innebar att all löpning därefter skedde med en ganska obehaglig känsla av mjölksyra, stramhet och nästan lite bortdomnad från ländryggen hela vägen ner till vänster vad. Även nu när jag sitter här i soffan känner jag hur det liksom svider och bultar i den. Hade det inte varit för detta hade jag nog pallat ett par intervaller till, för flåset och pulsen återhämtade sig ganska fort. Jag tror att det beror på att jag haft rätt mycket träningsvärk i ben & rumpa sedan i lördags och dessutom sovit i tre olika sängar de tre senaste nätterna, men jag blev ändå lite förvånad eftersom jag inte kände mig stel innan jag gav mig ut och dessutom stretchade en hel del före i förebyggande syfte. Får satsa på massa stretch, massagepistol och värmedyna så hoppas jag att det löser sig!

Tidigt benpass idag.

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 6 x 0, 4 x 20, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40
Single leg Dumbbell Romanian Deadlift (Copy): 5 x 0, 5 x 5 (PR!), 5 x 5, 5 x 5, 5 x 5, 5 x 5, 5 x 5
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 36, 6 x 41, 6 x 41, 6 x 41, 6 x 41, 6 x 41, 6 x 41
Hip Abduction Machine: 10 x 36, 6 x 41, 6 x 41, 6 x 41, 6 x 41, 6 x 41, 6 x 41
Landmine Rotation: 2 x 20 (PR!), 2 x 20, 2 x 20, 2 x 20, 2 x 20, 2 x 20

EnbensRDL gav lite träningsvärk sist, så jag bestämde att jag behövde köra på dem, plus att det är skönt att slippa lasta på vikter på en stång till efter squatsen. 😅

Teatade även Landmine rotation med tom stång idag. Kändes kul. :)

Inte mycket going här.
Trött och oinspirerad. Var på gymmet i torsdags förra veckan.
Sedan dess iaf väldigt många steg, men annars mest väldigt trött och seg.
Ska iväg med jobbet ons-tors och sedan midsommar..

Men blir det inget idag (känns inte så just nu), så ska jag iaf försöka hitta på något tors em och fre morgon :)

Men shit vad starkt med så många chins! Pronerat eller supinerat grepp? Det är ju svinstarkt oavsett, mest jag som är nyfiken :D
Pronerat! Men ser på film att jag har lite teknikmässigt att jobba på. Jag gör de strikta på så sätt att jag hänger ut helt mellan, inga halva reps 😎
men jag har en tendens att luta mig lite mer ”bakåt” i draget än vad som är helt snyggt. Så att det blir lite som en mix av drag och rodd typ?

Jag har ju aldrig haft någon coach så kämpar på och filmar och försöker rätta till lite själv 😄

Mycket ångest det senaste. Konditionsträning är ett effektivt sätt att bränna ut den, om jag kör hyfsat hårt men något som jag kan ta i med utan att tänka på teknik etc. Medan sånt där jag behöver fokusera på teknik (dvs sånt som inte "sitter i ryggmärgen" ännu, typ löpning och styrketräning) lätt blir att det känns som att någon tar ett hårt stryptag på mig. Så jag har backat tillbaka mycket till min bas - konditionsträning på gymmet (mest crosstrainer, men också stair master och gå på löpband). Det känns ändå bra, jag har ökat motståndet på crosstrainern.

Men nu ska jag försöka få in lite styrka också, jag vill ju faktiskt bygga lite muskler också nu. Jag inledde idag med en halvtimme på maskinerna, fokus på överkroppen. Det kändes helt okej. Jag börjar ju i princip om och får leva med att det kommer att ta tid. Benen känns starka men överkroppen är klen, särskilt armarna. Men satsade på 5 set á 10 reps på varje, och hade så pass med vikt att jag hade svårt att orka de sista repsen i varje set. Tänker att jag börjar så, med ett litet styrkepass innan cardio, så får jag se hur det känns. Jag är också rätt trött en del dagar, och det är olika hur mycket det sätter sig i kroppen.

Senast ändrad:
Pronerat! Men ser på film att jag har lite teknikmässigt att jobba på. Jag gör de strikta på så sätt att jag hänger ut helt mellan, inga halva reps 😎
men jag har en tendens att luta mig lite mer ”bakåt” i draget än vad som är helt snyggt. Så att det blir lite som en mix av drag och rodd typ?

Jag har ju aldrig haft någon coach så kämpar på och filmar och försöker rätta till lite själv 😄
Bra där! Blir orimligt irriterad på folk som kör med halva reps 🙈

Ett tips är att tänka att man ska dra ner armbågarna till höfterna istället för att tänka att man ska dra hakan upp till räcket. Det har hjälpt mig att aktivera rätt sorts muskler på ett annat sätt :)

Bra där! Blir orimligt irriterad på folk som kör med halva reps 🙈

Ett tips är att tänka att man ska dra ner armbågarna till höfterna istället för att tänka att man ska dra hakan upp till räcket. Det har hjälpt mig att aktivera rätt sorts muskler på ett annat sätt :)
Ja bra tips! Jag behöver också börja titta framåt istället för uppåt insåg jag igår 😆

Tog mig samman och drog av ett pass nu på kvällen. Döpte det till ”Men bara för nåt för fan!” 🤣

Tanken var egentligen överkropp men kom på att hah glömde vaderna igår så de fick hänga med. 😅

(Av någon anledning har StrenghtLog bestämt att jag väger 4kg idag, därav 4kg istället för KV. 😆)

5809308F-940C-4631-A707-ECCD682D2184.webp

Veckans tredje styrkepass och totalt fjärde träningspass för veckan avklarat. Även sista som sagt :) Blir en promenad med hästen senare i eftermiddag också. Kommer bli lite promenerande i Norge kommande dagar och förhoppnings en lite längre tur på Dovre fjäll på söndag :love:

Jag blev ju sjuk förra helgen och snorar än, men förutom att jag snorar så känner jag mig pigg nu. Inget halsont och känner mig inte sjuk. Nu åker vi och hämtar valpen så blir ingen träning förrän sön/mån, visst borde det väl vara okej? Man kan ju snora länge efteråt utan att vara sjuk väl? Blir alltid så nojig när man ska komma igång igen. Det blev alldeles för långt uppehåll iom att jag inte fick till någon träning veckan före jag blev sjuk också. Blää! Behöver den, man mår ju så mkt bättre då.

Jag blev ju sjuk förra helgen och snorar än, men förutom att jag snorar så känner jag mig pigg nu. Inget halsont och känner mig inte sjuk. Nu åker vi och hämtar valpen så blir ingen träning förrän sön/mån, visst borde det väl vara okej? Man kan ju snora länge efteråt utan att vara sjuk väl? Blir alltid så nojig när man ska komma igång igen. Det blev alldeles för långt uppehåll iom att jag inte fick till någon träning veckan före jag blev sjuk också. Blää! Behöver den, man mår ju så mkt bättre då.
Jag har också brottats med en förkylning som vägrar att riktigt ge upp, för mig är det framför allt hosta som hänger i och särskilt på nätterna, men känner mig frisk för övrigt. Jag tränar på nu, skulle jag få överjävlig hosta stoppar jag så klart.

Känner lite samma som du, snor och hosta kan ju hänga i väldigt lång tid efter att man egentligen blivit frisk, så ska jag vänta ut det kan jag få vänta till hösten.

Jag har tränat ett rörlighetspass på morgonen idag. Fy tusan vilket pass, alltså det är ju inte svettigt eller pulshöjande på det sättet, men det är så tydligt hur stel jag är i vissa rörelser. Jag opererade knäet som tonåring i samband med ett benbrott också, och det här var ett pass där flera övningar skulle göras på knä (tidigare har de flesta utförts stående), och det var uppenbart att jag kan behöva en matta nästa gång det blir liknande övningar. Den här gången var jag inte beredd på det i och med att alla andra övningar varit stående.

Passet hade i alla fall fokus på höfter och rygg, och jag kan säga nu efteråt att det känns i hela kroppen att den blivit mjukare. Så helt klart är detta något jag borde fortsätta jobba på.

Jag blev ju sjuk förra helgen och snorar än, men förutom att jag snorar så känner jag mig pigg nu. Inget halsont och känner mig inte sjuk. Nu åker vi och hämtar valpen så blir ingen träning förrän sön/mån, visst borde det väl vara okej? Man kan ju snora länge efteråt utan att vara sjuk väl? Blir alltid så nojig när man ska komma igång igen. Det blev alldeles för långt uppehåll iom att jag inte fick till någon träning veckan före jag blev sjuk också. Blää! Behöver den, man mår ju så mkt bättre då. jag känner mig frisk men har

Jag tränar om jag känner mig tillräckligt pigg även om jag har lite snor och/eller hosta. Halsont är det jag är mest försiktig med. Och vid allmän sjukdomskänsla så ska man ju inte träna såklart 😊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat