Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den förenklingen funkar ju om man håller sig till väldigt avgränsade bubblor, men i de flesta fall blir det som att konstatera att det finns westersadlar och engelska sadlar och det är två olika saker. Sen utifrån den avgränsningen sälja in det här som en dressyrsadel, eftersom dressyr är en engelsk gren och det här är en engelsk sadel:

Visa bifogad fil 186108

Jag tänker snarare att jämförelsen hade varit att säga att det finns engelska sadlar och westernsadlar, och att det här är en form av engelsk sadel.

(Utan att egentligen kunna så mycket om sadlar, det var en livstid sedan jag satt på en häst)

Jag tänker snarare att jämförelsen hade varit att säga att det finns engelska sadlar och westernsadlar, och att det här är en form av engelsk sadel.

(Utan att egentligen kunna så mycket om sadlar, det var en livstid sedan jag satt på en häst)

Ja, det var inget optimalt exempel när gränsdragningarna i vokabulär hamnade på olika nivåer. Det här kanske är bättre; vi kan vara hyfsat överens om att kalla blått, gult och rött för grundfärger. Skulle det vara rimlig för dig att kalla gräsgrönt för blått i det läget? Det ena är ett element i det andra, absolut, men att förenkla världen till de tre grundfärgerna utan att börja använda skalor som anger blandningarna om vi inte får göra mer nyanserade namn, det blir lätt väldigt rörigt. Konceptet att allting är antingen blått eller gult eller rött är inte hjälpsamt.

Det går inte att renodla fysiologin för den är lika komplex som naturens färgskala, men det hjälper oss om vi kan specificera språket så pass att vi åtminstone antingen kan peka på vilka egenskaper vi riktar oss mot eller vilken gren/disciplin/form vi vill utveckla.

Vill man prompt kalla bodypump för styrketräning utan vidare nyans så landar jag också i gruppen som säger att det är en dålig träningsform, tyvärr. Det förbättrar en tämligen liten del av hela den ytan som skulle gå in under egenskaper som benämns "styrka", och förbättringspotentialen i längden är kass för att det är så kroppen svarar på träning inom det belastningsområdet. En bra träningsform är rimligen en som täcker en så stor del av "ytan" som möjligt och har så hög fysisk förbättringspotential som möjligt.

På mitt gym har jag för mig att man använder någon form av diagram för att visa vilka aspekter som finns med och i ungefär vilken utsträckning, det tycker i så fall är ett klart steg framåt jämfört med att tro att det funkar med tre kategorier som allt ska passa i.

Det är inget fel på en wall of text när det är kvalitet som i det här fallet.

Även jag som inte är insatt i bodypump överhuvudtaget (tror inte den träningen finns tillgänglig på min ort ens faktiskt) tycker det är intressant att läsa.

Sedan kan jag oavsett träningsform tycka det är nyttigt sådär generellt att vara ifrågasättande eller lite kritisk till vilka vinster som hävdas komma ur en viss träningsform, gym vill förstås sälja sina pass och det går trender i träning som inte alltid översätts i resultat. Sedan är det ju som du är inne lite på där att de största vinsterna gör man när man går från inaktiv till i princip vilken rörelse som helst, då gör man alltid hälsovinster. Och nu är den här tråden väldigt aktiv men för majoriteten av befolkningen handlar det antagligen mer om att bryta en inaktiv livsstil snarare än att maxa resultat. Men bortom den tröskeln vill nog många också veta vad som ger bäst effekt, så det är en intressant diskussion.

Det ÄR superintressant. Jag tycker tex att det är rätt fascinerande hur bra förbättring man kan få på sin miltid av att springa långsamma, långsamma långpass och korta, snabba intervallpass jämfört med utvecklingen om man springer ungefär en mil varje gång och försöker göra det lite snabbare hela tiden. Eller hur mycket lättare högrepsövningar av en specifik vikt blir om man förbättrar sitt 1 RM. :bump:

Sen spelar det ju inte roll i princip vad man gör om alternativet är att sitta still, men för många människor är ju synliga resultat en stor del av motivationen. För andra är det bättre att gå på roliga gruppklasser och inte mäta något alls. Whatever floats your boat, så länge man inte blir "lurad" att göra något som inte är i linje med vad man vill ha ut av det. Jag tillhör båda lägren beroende på var jag befinner mig i livet och har både ägnat mig åt massor av Les Mills-klasser (älskar tex bodycombat) och tävlingsinriktad tynglyftning och löpning. (Just nu är jag i så usel form att en längre promenad i kuperad terräng är jobbig, så att plocka fram alla de kunskaper jag har sen tiden med elitträning hjälper åtminstone mentalt.)

Det ÄR superintressant. Jag tycker tex att det är rätt fascinerande hur bra förbättring man kan få på sin miltid av att springa långsamma, långsamma långpass och korta, snabba intervallpass jämfört med utvecklingen om man springer ungefär en mil varje gång och försöker göra det lite snabbare hela tiden. Eller hur mycket lättare högrepsövningar av en specifik vikt blir om man förbättrar sitt 1 RM. :bump:

Sen spelar det ju inte roll i princip vad man gör om alternativet är att sitta still, men för många människor är ju synliga resultat en stor del av motivationen. För andra är det bättre att gå på roliga gruppklasser och inte mäta något alls. Whatever floats your boat, så länge man inte blir "lurad" att göra något som inte är i linje med vad man vill ha ut av det. Jag tillhör båda lägren beroende på var jag befinner mig i livet och har både ägnat mig åt massor av Les Mills-klasser (älskar tex bodycombat) och tävlingsinriktad tynglyftning och löpning. (Just nu är jag i så usel form att en längre promenad i kuperad terräng är jobbig, så att plocka fram alla de kunskaper jag har sen tiden med elitträning hjälper åtminstone mentalt.)
Helt klart fascinerande! Ja jag är själv generellt ganska inne på att optimera på sikt (även om jag tidvis faktiskt stör mig lite på den här optimerings-tendensen, eller mål-fokuset, i samhället i stort, vilket jag på sätt och vis då är en del av) men utifrån nuläget handlar det för mig mer om att få in en vana. Så är det nog för många att det skiftar lite över tid, beroende på livssituation som du säger. Och förutsättningar.

Sedan har jag funderat en del just på det mätbara och att träning eller motion inte enbart behöver ge den där fysiska effekten för att påverka hälsan positivt. Pratade med en äldre familjemedlem som var inne på att prova något slags grupp-pass då en bekant till hen går sådana och då känner jag förstås att jag 100% tänker uppmuntra till detta nästan oavsett hur effektiv den träningen visar sig vara rent fysiskt (sålänge den inte är rent skadlig då, men det tror jag inte). Just för att det oavsett resultat är en ökning av aktivitetsnivån men också för att det kan ha en positiv social aspekt.

En del andra här har nämnt effekten på psykisk ohälsa, så resultat kan förstås mätas på många olika sätt utöver de rent fysiskt resultatmässiga. Själv är jag väldigt intresserad av effekten träning kan ha på adhd-symptom, men för att komma dit måste jag ju först överhuvudtaget få till att träna regelbundet, så det är väl i den rutinbyggande fasen jag befinner mig.

Senast ändrad:
Ja, det var inget optimalt exempel när gränsdragningarna i vokabulär hamnade på olika nivåer. Det här kanske är bättre; vi kan vara hyfsat överens om att kalla blått, gult och rött för grundfärger. Skulle det vara rimlig för dig att kalla gräsgrönt för blått i det läget? Det ena är ett element i det andra, absolut, men att förenkla världen till de tre grundfärgerna utan att börja använda skalor som anger blandningarna om vi inte får göra mer nyanserade namn, det blir lätt väldigt rörigt. Konceptet att allting är antingen blått eller gult eller rött är inte hjälpsamt.

Det går inte att renodla fysiologin för den är lika komplex som naturens färgskala, men det hjälper oss om vi kan specificera språket så pass att vi åtminstone antingen kan peka på vilka egenskaper vi riktar oss mot eller vilken gren/disciplin/form vi vill utveckla.

Vill man prompt kalla bodypump för styrketräning utan vidare nyans så landar jag också i gruppen som säger att det är en dålig träningsform, tyvärr. Det förbättrar en tämligen liten del av hela den ytan som skulle gå in under egenskaper som benämns "styrka", och förbättringspotentialen i längden är kass för att det är så kroppen svarar på träning inom det belastningsområdet. En bra träningsform är rimligen en som täcker en så stor del av "ytan" som möjligt och har så hög fysisk förbättringspotential som möjligt.

På mitt gym har jag för mig att man använder någon form av diagram för att visa vilka aspekter som finns med och i ungefär vilken utsträckning, det tycker i så fall är ett klart steg framåt jämfört med att tro att det funkar med tre kategorier som allt ska passa i.

Jag förstår vad du menar, och jag håller såklart med om att fysiologin är lika nyanserad som färgskalorna. Om man erkänner tre grundfärger: styrketräning, konditionsträning och rörlighet så ser jag att de flesta träningsformer skulle bli en blandning av något slag. Det är väl få träningspass som är 100% renodlade även som ett klassiskt lyfta-så-tungt-du-kan pass skulle bli en tydlig nyans av blå, om nu blått är styrka, och ett HIIT-pass skulle bli en tydlig nyans av grön, om nu grön är kondition. Ett klassiskt gympapass skulle väl bli brunt. Som någon form av förenklad förklaringsmodell, även det.

Men som jag tolkar dig då så är själva grundproblemet att det finns grundfärger, alltså paraplybegrepp som branschen använder sig av? För rent språkligt skulle vi ju kunna nyansera oss nästan hur mycket som helst. Jag har tänkt att muskel-uthållighet är en form av styrka som alltså då trillar ner i skålen ”styrka”. Men vi skulle ju lika gärna kunna kalla det enbart för ”muskeluthållighet” och "absolut styrka”, utan huvudkategori, om man vill vara tydligare. Jag blir lite nyfiken på att fråga min kära mor hur man tänker kring kategoriseringen på gymmen, för det kan ju vara så att man medvetet valt att förenkla i rent pedagogiskt syfte.

Imorgon blir det gymvila, ska fara och springa med en kompis!
35193.webp

Ja, jag har funderat på det. Det är bara så sablarns långt 😅 Jag sprang det 2019. Eller, sprang är en överdrift, jag hankade mig fram efter att ha brutit tån tidigare samma år. Man vet ju att 4,2 är långt men när man väl är där.. herre vad långt! Men det är absolut en karamell jag går runt och suger på. Det var ju också otroligt roligt minns jag.
Jag har också sprungit det en gång och tyckte själva loppet var en helt fantastisk upplevelse! Jag skulle gärna göra själva loppet igen. Men jag trivs inte alls med träningen inför. Det är verkligen inte min grej med så mkt långpass. Jag tyckte det tog alldeles för mkt tid. Så jag har sagt att jag ska springa det igen när jag är så snabb att långa långpass inte tar en halv dag i anspråk.

Är så otroligt "cykelnödig". Låste upp en teknik-grej på träningslägret jag var med på. Har spunnit vidare på hur jag får till den via både chatgpt och YT. Det är så basic men ändå en sak som jag måste drilla in för att det ska komma naturligt efter alla år som jag gjort "fel". Går att träna på platt mark men jag behöver komma till backen för att se om jag verkligen fått in tekniken.

Har fortfarande ont i armbågen på båda sidor men är stark I själva armen. Sist jag jobbade levererade kollegorna massa skräckhistorier om när det kunde kännas okej men vara brutet ändå. Försöker att inte ta fasta på det men blir ändå lite fundersam. Kanske iaf ska kontakta min arma fysio som kommer att sucka djupt pga ännu en cykelrelaterad skada.

Jag har också sprungit det en gång och tyckte själva loppet var en helt fantastisk upplevelse! Jag skulle gärna göra själva loppet igen. Men jag trivs inte alls med träningen inför. Det är verkligen inte min grej med så mkt långpass. Jag tyckte det tog alldeles för mkt tid. Så jag har sagt att jag ska springa det igen när jag är så snabb att långa långpass inte tar en halv dag i anspråk.

Förstår verkligen det! Jag hann inte så långt i min träning, efter 2 månader bröt jag tån när jag var iväg på semester så träningen fick ta ett långt uppehåll 🙃 Sen sprang jag ändå, vilket kanske inte var optimalt för kroppen men väldigt kul.

Däremot har jag ju sett mina familjemedlemmar springa marathon i perioder, och långpassen tar ju verkligen hela söndagen i anspråk (de har sprungit efter Szalkais upplägg). Dels att träningen i sig tar tid men även kosten och återhämtningen kring det. Jag har lite svårt att se hur jag skulle kunna få ihop det med familjelivet, eftersom jag vill hinna och orka med saker med dem också på helgerna.

Tåls att fundera på. Midnattsloppet var ju också hemskt roligt! Tyvärr är jag bortrest det datumet i år.

Jag har kört ett konditionspass idag på morgonen före jobbet. Det märks att det dels är flera veckor sen jag kunde träna p.g.a. förkylningen och dels att det under de veckorna också har blivit mycket varmare, för jag svettades som en gris. Ändå nöjd med att jag inte höll på att svimma efteråt som jag gjorde efter de första passen tidigare i våras.

Jag har pratat styrketräning med mamma, men sammanfattar under i en spoiler eftersom jag förstår att diskussionen inte är intressant för alla. Jag är heller inte ute efter att peka ut rätt eller fel, utan kanske snarare för att nyansera debatten och skapa förståelse för att det finns olika sätt att tänka.

Det här är alltså en persons tankar kring saken. Hennes bakgrund är att hon har varit aktiv hos en av de största träningsaktörerna sen slutet av 80-talet och anställd sen mitten av 90-talet. Idag PT och träningsansvarig. Jag skulle anta att hennes tankar speglar organisationen i stort, även om det såklart alltid finns utrymme för att människor tycker och tänker olika.

Summa summarum var väl att hon ansåg att pody-pump är alldeles utmärkt styrketräning som bygger både muskelvolym och uthållighet. Vi pratade lite om tyngdlyftning som ofta tränar 1-3 repetitioner, den vanligaste styrketräningen som brukar jobba med 6-12 repetitioner och sedan 12+ repetitioner och skillnaderna där emellan. Hon upprepade lite det som vi pratat om i tråden, att man blir ju bra på det man gör. Allt är styrketräning och olika former av den. Vill man bygga muskelmassa är det effektivast att arbeta med färre repetitioner och tunga vikter, vill man bli uthållig är det bättre med fler.

Jag tog varken upp den här diskussionen eller fysiolollo, men när vi pratade om internet, träningsprofiler och tyckande så tog hon faktiskt upp fysiolollo själv och tycker att hon är bra. Hon sa också att hon kan bli lite raljerande, men att det klart att det finns en sanning och ett syfte i att uppmana folk att lyfta tungt. Nu var det tydligen pilates senast. Hon tänker väl lite som jag kring det där, att det kan bli svårnavigerat när det finns mycket åsikter på nätet och svårt att veta vad man ska lyssna på. Hon tycker också att många träningsprofiler, som egentligen är väldigt kunniga och bra, kan lyckas göra lite klavertramp för att det alltid finns en press på dem att komma med nåt nytt och peta lite i myrstacken. Vi pratade också lite om trenden att prata om klimakteriet och en annan profil som förr ett tags sedan inte tyckte att man skulle träna kondition för att det stressar kroppen, osv.

Ja, det var väl lite där vi landade. Sen pratade vi träningsprogram för löpning ett tag. Jag tycker inte att någon annan behöver tycka såhär, men jag tycker att det bör finnas en förståelse för att det här är ett sätt att tänka kring styrketräning som jag är upplärd i, och som uppenbarligen går i linje med våra och andra träningsaktörers sätt att tänka kring och beskriva styrketräning. Jag har aldrig hört någonting annat innan diskussionen här. Så när jag, mamma, hennes gym och mitt gym med min instruktör pratar om styrka och styrketräning i ett bredare grepp så ska jag inte be någon annan göra detsamma, men jag önskar kanske att min definition hade varit välkommen i tråden. Just nu känner jag lite att jag hann skriva något inlägg innan min träningsform och min definition blev diskvalificerad, och då tar jag kanske hellre stöd i de människor jag har omkring mig.

Det diskussionen här ändå har gett mig, som jag är tacksam för, är att jag ska försöka komplettera body-pump med att träna tungt, och få in två styrkepass i veckan.

Jag har pratat styrketräning med mamma, men sammanfattar under i en spoiler eftersom jag förstår att diskussionen inte är intressant för alla. Jag är heller inte ute efter att peka ut rätt eller fel, utan kanske snarare för att nyansera debatten och skapa förståelse för att det finns olika sätt att tänka.

Det här är alltså en persons tankar kring saken. Hennes bakgrund är att hon har varit aktiv hos en av de största träningsaktörerna sen slutet av 80-talet och anställd sen mitten av 90-talet. Idag PT och träningsansvarig. Jag skulle anta att hennes tankar speglar organisationen i stort, även om det såklart alltid finns utrymme för att människor tycker och tänker olika.

Summa summarum var väl att hon ansåg att pody-pump är alldeles utmärkt styrketräning som bygger både muskelvolym och uthållighet. Vi pratade lite om tyngdlyftning som ofta tränar 1-3 repetitioner, den vanligaste styrketräningen som brukar jobba med 6-12 repetitioner och sedan 12+ repetitioner och skillnaderna där emellan. Hon upprepade lite det som vi pratat om i tråden, att man blir ju bra på det man gör. Allt är styrketräning och olika former av den. Vill man bygga muskelmassa är det effektivast att arbeta med färre repetitioner och tunga vikter, vill man bli uthållig är det bättre med fler.

Jag tog varken upp den här diskussionen eller fysiolollo, men när vi pratade om internet, träningsprofiler och tyckande så tog hon faktiskt upp fysiolollo själv och tycker att hon är bra. Hon sa också att hon kan bli lite raljerande, men att det klart att det finns en sanning och ett syfte i att uppmana folk att lyfta tungt. Nu var det tydligen pilates senast. Hon tänker väl lite som jag kring det där, att det kan bli svårnavigerat när det finns mycket åsikter på nätet och svårt att veta vad man ska lyssna på. Hon tycker också att många träningsprofiler, som egentligen är väldigt kunniga och bra, kan lyckas göra lite klavertramp för att det alltid finns en press på dem att komma med nåt nytt och peta lite i myrstacken. Vi pratade också lite om trenden att prata om klimakteriet och en annan profil som förr ett tags sedan inte tyckte att man skulle träna kondition för att det stressar kroppen, osv.

Ja, det var väl lite där vi landade. Sen pratade vi träningsprogram för löpning ett tag. Jag tycker inte att någon annan behöver tycka såhär, men jag tycker att det bör finnas en förståelse för att det här är ett sätt att tänka kring styrketräning som jag är upplärd i, och som uppenbarligen går i linje med våra och andra träningsaktörers sätt att tänka kring och beskriva styrketräning. Jag har aldrig hört någonting annat innan diskussionen här. Så när jag, mamma, hennes gym och mitt gym med min instruktör pratar om styrka och styrketräning i ett bredare grepp så ska jag inte be någon annan göra detsamma, men jag önskar kanske att min definition hade varit välkommen i tråden. Just nu känner jag lite att jag hann skriva något inlägg innan min träningsform och min definition blev diskvalificerad, och då tar jag kanske hellre stöd i de människor jag har omkring mig.

Det diskussionen här ändå har gett mig, som jag är tacksam för, är att jag ska försöka komplettera body-pump med att träna tungt, och få in två styrkepass i veckan.
Jag tycker inte du ska känna att du inte är välkommen i tråden! Det är inte alla som tränar tung styrketräning här, jag bland annat, och jag kände att jag kan alldeles för lite om det för att ens ge mig in i diskussionen. Men den träning jag gör skulle förmodligen folk som tränar tyngre och har hållit på längre bara skratta åt, och jag tänker att jag har rätt till tråden ändå. Och det har du också. Så hoppas du stannar.

Jag tycker inte du ska känna att du inte är välkommen i tråden! Det är inte alla som tränar tung styrketräning här, jag bland annat, och jag kände att jag kan alldeles för lite om det för att ens ge mig in i diskussionen. Men den träning jag gör skulle förmodligen folk som tränar tyngre och har hållit på längre bara skratta åt, och jag tänker att jag har rätt till tråden ändå. Och det har du också. Så hoppas du stannar.

Håller med! Alla som tränar och motionerar oavsett på vilket sätt är välkomna här. Finns verkligen många varianter i den här tråden vilket ju bara är kul! :)

Jag sprang till gymmet idag, det är ungefär 2 km enkel väg. Eftersom jag vill ta det försiktigt med mina gnälliga kroppsdelar blev det joggintervaller, 4x2 minuter lugnt tempo.

Sen gymmet då. Lite aktivering och rehab och sen följande:

Hip thrust i smithmaskin, 4 tunga set
Benspark + stående vadpress, 3 set
Deadbug + cykelcrunch, 3 set

Sen springa hem, 4x2 minuter igen.

Håller med! Alla som tränar och motionerar oavsett på vilket sätt är välkomna här. Finns verkligen många varianter i den här tråden vilket ju bara är kul! :)

Tack. Jag kände att jag nog hade gått fel in i "tyngdlyftartråden" och var på väg att vända i dörren 😅 Men jag får nog ta mitt ansvar också som blev raljerande, och jag har större förståelse nu för var i krocken uppstod än vad jag hade från början. Man lär sig alltid någonting av diskussioner på Buke.

Jag hänger nog kvar och hoppas att jag inte ska behöva bli dissad för min body-pump igen. Jag är fullt medveten om vad man tränar, och inte, där.

Bortsett från det var jag ute på ett löppass på lunchen. Inte ett jättebra pass sett till distans och tid, 7,4 km på 6,41 tempo. Men då tog jag också min allra backigaste runda, som har två berg att "bestiga". Så bra träning för hjärtat och benen idag.

Jag har som smått börjat fundera över att börja med knäböj igen efter mååånga års uppehåll 😅 Har inte vågat pga att det tog ryggen på mig när det var som värst med den. Men nu är jag såpass stark så jag borde klara det. Men jag har aldrig gillat det 🤣

Jag har en vän som gick 1 mil med utfallssteg. Är ju ett tips på ben- och sätesträning annars 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat