Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag träningsvärk från gårdagens benpass, dagens pass blev överkropp.

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Superset:
Cable Close-Grip Seated Row: 12 x 25, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 25
Lat Pulldown: 12 x 25, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 25
Superset:
Incline Dumbbell Press: 6 x 10, 6 x 10, 6 x 10, 6 x 10, 6 x 10
Dumbbell Lateral Raise: 6 x 4, 6 x 4, 6 x 4, 6 x 4, 6 x 4
Superset:
Reverse Machine Fly: 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18
Machine Chest Fly: 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18

Kändes stabilt och bra. :)
Sänkte vikt och ökade reps på flyesen, det är så stora hopp i maskinerna, kändes bättre såhär och kunna fokusera på hela rörelsen bättre.

Nu har jag bara ett benpass kvar att köra imorgon innan jag åker iväg över helgen!
36483.webp

Jag blev ju sjuk förra helgen och snorar än, men förutom att jag snorar så känner jag mig pigg nu. Inget halsont och känner mig inte sjuk. Nu åker vi och hämtar valpen så blir ingen träning förrän sön/mån, visst borde det väl vara okej? Man kan ju snora länge efteråt utan att vara sjuk väl? Blir alltid så nojig när man ska komma igång igen. Det blev alldeles för långt uppehåll iom att jag inte fick till någon träning veckan före jag blev sjuk också. Blää! Behöver den, man mår ju så mkt bättre då.
Så länge jag inte har halskänning och känner mig pigg så tränar jag.

Jag blev ju sjuk förra helgen och snorar än, men förutom att jag snorar så känner jag mig pigg nu. Inget halsont och känner mig inte sjuk. Nu åker vi och hämtar valpen så blir ingen träning förrän sön/mån, visst borde det väl vara okej? Man kan ju snora länge efteråt utan att vara sjuk väl? Blir alltid så nojig när man ska komma igång igen. Det blev alldeles för långt uppehåll iom att jag inte fick till någon träning veckan före jag blev sjuk också. Blää! Behöver den, man mår ju så mkt bättre då.
Det tror jag inte är några problem! Jag brukar tänka "inga symtom nedanför hakan" - hosta är väl undantaget då eftersom det som sagt kan sitta i länge, men så länge allmäntillståndet i övrigt är ok så är det inga konstigheter tycker jag. Ibland kan ett lätt styrkepass till och med vara bra för att driva ut det sista ur kroppen, enligt min erfarenhet. Börja lugnt bara och lyssna lite extra noga på kroppen!

Fick till ett pass, tredje dagen i rad nu! 😁🤓

Men jesus vad jobbigt det var med ett magpass den den enda träning den fått senaste månaden är att äta chips. 😅😖🙈🤣 Fick korta ner tiden på samtliga tidsbaserade övningar, nåväl. Bara att bita ihop och komma igen. 👌🏻

Träningstid: 00h 44m
Planka: KV 00:00:30, KV 00:00:30, KB 00:01:00
Knästående sidoplanka: KV 00:00:25 "Höger", KV 00:00:25 "Vänster", KV 00:00:25 "Höger", KV 00:00:25 "Vänster", KV 00:00:25 "Höger", KV 00:00:25 "Vänster"
Omvänd crunch: 10 x KV (PB!), 10 x KV, 10 x KV
Core twist: 10 x KV +8,5, 12 x KV +8,5 (PB!), 16 x KV +8,5 (PB!)
Flutter kicks: KV 00:00:20, KV 00:00:20, KV 00:00:20
Liggande benlyft: 10 x KV 10 x KV, 10 x KV
Set: 21
Reps: 110
Medelvikt: 5 kg
Volym: 549 kg
#strengthlogapp

IMG_0704.webp

Provade omvända crunches då jag upplever att jag får ont i nacken av vanliga, men tyckte inte att jag alls gick samma kontakt av dessa så får nog byta tillbaka. 🤔

Jag skulle åkt till gymmet idag men dagen körde ihop sig, fick inte tid förrän vid 20 och då ville jag vara utomhus. Så det blev löpning istället, kändes som ett bra val! Tog mig runt 5,3 km varav 3 km löpning där jag försökte hålla ett jämnt tempo lite högre än bekvämt. 6:24-tempo sa klockan efteråt. Kände mig stabil i löpsteget, försökte springa avslappnat och driva med höften. Kvällssol och 19 grader ☀️

Fick håll efter ungefär halva vilket var lite jobbigt men jag kämpade på, hade också aningen för korta shorts som åkte upp men fick konstigt nog inte skavsår mellan låren..? Ovanligt. Efter 3 km var det flåsigt (tryckte på sista minutrarna), gick några minuter, joggade lååångsamt i 5 min och gick sen resten av hemvägen.
IMG_9025.webp

Jag skulle åkt till gymmet idag men dagen körde ihop sig, fick inte tid förrän vid 20 och då ville jag vara utomhus. Så det blev löpning istället, kändes som ett bra val! Tog mig runt 5,3 km varav 3 km löpning där jag försökte hålla ett jämnt tempo lite högre än bekvämt. 6:24-tempo sa klockan efteråt. Kände mig stabil i löpsteget, försökte springa avslappnat och driva med höften. Kvällssol och 19 grader ☀️

Fick håll efter ungefär halva vilket var lite jobbigt men jag kämpade på, hade också aningen för korta shorts som åkte upp men fick konstigt nog inte skavsår mellan låren..? Ovanligt. Efter 3 km var det flåsigt (tryckte på sista minutrarna), gick några minuter, joggade lååångsamt i 5 min och gick sen resten av hemvägen.
Visa bifogad fil 186816
Bra jobbat! Och vilken fin omgivning! ❤️

Sådär, då har jag kört veckans sista träning en dag i förväg för jag misstänker att morgondagen kommer bli körig nog som den är. Körde ett magpass med sex övningar om vardera en minut, och så 30 sekunders vila emellan. Alla övningarna kördes två varv.

Vill verkligen ge en eloge till Sandras pass. Jag försökte börja träna två gånger under början av pandemin, då med hjälp av en app, men tappade sugen båda gångerna för att alla övningar i princip var olika varianter av armhävningar och situps. Som är de tråkigaste övningar jag vet. Nu har jag kört elva veckor med Sandra (minus de tre veckorna mitt i som var jag var sjuk, men jag har kört tre veckor efter det igen) och idag var första gången som armhävningar ens kom och situps har inte ens kommit. Och ändå märker jag mycket större skillnad jämfört med den där appen plus att jag faktiskt inte tappat sugen heller och klarade av att sätta igång igen efter den mastodontförkylningen.

Alltså vad är detta? Håller tant på att bli gammal eller skadade jag mig mer än vad jag trodde när jag tumlade runt med cykeln för ett par veckor sedan? Även knäet har bråkat sedan dess men jag kan verkligen inte minnas att jag slog i det alls. Däremot gick jag otroligt långt i Vans helgen därpå. Hoppas nästan att det är någon typ av överansträngning av det. Har dock blivit lite mer påtagligt nu. Stelt efter vila (men värmer ur) och idag när jag körde bulgarian split squats med en ynka fyra som vikt så knäppte det i knäet i den sträckta fasen. Hjälp! Ger armbågen och knäet ett par veckor till sen får jag boka tid till fysio. Hatar sånt. Vill gärna klara det själv.

Jag har lovat så nu får jag stå mitt kast :D De är såpass stora nu att man inte måste jaga efter dem konstant. När yngsta var typ 1,5-2 var jag tvungen att vara hack i häl hela tiden. Och han ville springa upp för den högsta trappan 15-20 gånger i rad för att åka den långa rutschkanan ner så då gjorde jag det också :crazy: 😂
Känner igen det där. Startar typ träningsklockan när jag åker till lekland med den treåriga ninijan här hemma :angel:.

Det blev ert pass imorse, lite oplanerat.
Cross Trainer (Elliptical): 0.2km 5min, 0.3km 10min, 0.2km 5min
Superset:
Machine Crunch: 5 x 32, 5 x 36, 5 x 41, 5 x 45, 5 x 50, 5 x 54, 5 x 59
Machine Back Extension: 5 x 32, 5 x 36, 5 x 41, 5 x 45, 5 x 50, 5 x 54, 5 x 59
Landmine Rotation: 5 x 20, 2 x 25, 2 x 25, 3 x 25, 2 x 30, 3 x 25

Crosstrsiner var svettigt!🥵🥵🥵
Landmine Rotation testade jag mig fram lite med vikt å reps.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat