Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här rullar det på. Gårdagen blev vardagsmotion genom att sommarstäda stallet och mocka ur boxarna helt och hållet.

Idag blev det först ett träningspass som jag trodde var ett enklare rörlighetspass. Det var det inte kan jag säga. Först var det lite tabata-stuk med inrikting kondition och sen avslutades det med några rörlighetsövningar och då var jag helt slut. Det är galet varmt så svetten bara öste.

Mellanlandade med lunch och red sen en timme. Det var ingen sol men ändå var det nog i varmaste laget, särskilt eftersom jag rider med väst. Men i skogen var det skönt i alla fall.

Jag har äntligen semester (🥳), så jag planerar att träningen får bli lite det jag känner för, men ska försöka få 2-3 pass/vecka de veckorna jagnär hemma.

Det blev ett pass imorse. Påbörjade en ny omgång på squat-programmet.
Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 10 x 20, 6 x 40, 2 x 55 (PR!), 2 x 55, 2 x 55, 2 x 55, 2 x 55, 2 x 55
Single leg Dumbbell Romanian Deadlift (Copy): 5 x 0, 5 x 5, 3 x 10 (PR!), 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 36, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Hip Abduction Machine: 10 x 36, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45

Det var tungt, men det kändes inte så tungt som jag trodde att det skulle, så det är ju skönt 😊
Jobbar även vidare på enbensRDL, balansen är bäl största utmaningen där, men känner redan förbättring där.

Tänkte jag skulle komma igång lite mer regelbundet med jogging, men nu är det ju gul varning för hög temp i typ 2 dygn, så avvaktar med att dra igång det just nu.🥵🥵🥵

IMG_2308.webp

Dagens gympass klart ☺️ Får nog fortsätta vara försiktig och anpassa passen ett bra tag framöver, men är så glad att ryggen är bättre

Jag har kört ett konditionspass idag. Åtta övningar, 45 sekunder träning och femton sekunder vila och sen två varv. Här är jättevarmt idag så svetten bara forsar men jag är så glad att jag genomförde trots att jag var trött och hade lite ont i huvudet och det som sagt är riktigt varmt. Mår så mycket bättre nu.

Överkropp idag

Superset:
Cable Close-Grip Seated Row: 10 x 25, 8 x 32, 8 x 32, 10 x 32
Lat Pulldown: 10 x 25, 8 x 32, 8 x 32, 10 x 32
Superset:
Incline Dumbbell Press: 10 x 10, 10 x 10, 10 x 10, 12 x 10
Dumbbell Lateral Raise: 8 x 4, 8 x 4, 8 x 4, 10 x 4
Crunch: 5x10xBW

Varmt var det, men inte så jobbigt varmt som jag var rädd för.🥵

Benpass imorse:

Squat: 10 x 20, 6 x 40, 3 x 55 (PR!), 3 x 55, 3 x 55, 3 x 55, 3 x 55, 3 x 55
Single leg Dumbbell Romanian Deadlift (Copy): 5 x 0, 5 x 5, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10, 3 x 10
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 36, 2 x 50 (PR!), 2 x 50, 2 x 50, 2 x 50, 2 x 50, 5 x 41
Hip Abduction Machine: 10 x 36, 2 x 50 (PR!), 2 x 50, 2 x 50, 2 x 50, 2 x 50, 5 x 41
Superset:
Leg Extension: 5 x 45, 5 x 52, 5 x 52
Seated Leg Curl: 5 x 45, 5 x 52, 5 x 52

Idag var det svettigt 🥵 men skönt att ha det överstökat. :)

Jag sitter här och laddar upp för pizzaparty på gymmet jag :D Fast först ska vi springa en runda! De brukar ha en "run club" kl 18 varje fredag men den är aldrig särskilt välbesökt, så denna veckan har de gått ihop med en av stans bästa italienska restauranger som sponsrar med pizzor och då jäklar blev det fullbokat på typ en timme 😂

Jag avskyr ju att springa i grupp något alldeles oerhört, men det kommer att finnas en vanlig grupp och en "långsam" grupp och flera av mina träningskompisar som jag känner mig trygg med ska vara med, så jag hoppas ändå kunna hantera det hyfsat.

Var för övrigt på styrkepasset med fokus push press och pull-ups i morse och det resulterade i ett livs-PB i pull-ups! 🥳 Har kunnat göra 3 som mest med brett grepp och handflatorna vända ifrån mig och trodde nog aldrig att jag skulle bli starkare än så, men idag fixade jag 4 trots att jag inte alls fokuserat på pull-ups på senaste. Blev så himla förvånad 😂 Tänk om jag kan göra 5 st en vacker dag? Det vore coolt!

Utöver kvällens äventyr blir det vila i helgen, vi har massor att göra här hemma och jag tar det fortfarande lite lugnare med träningen. Med onsdagens frivändningspass och dagens styrkepass + löprunda blir det tre pass totalt denna veckan vilket är klart godkänt 😊

Kört ett pass som var lite inriktat på ben/rumpa och lite kondition idag. Två varv med åtta övningar, en minut på varje och några sekunder vila emellan så det var svettigt. Passet avslutades med lite stretchövningar. Jag hade redan lite träningsvärk i låren innan, antingen lyckades jag träna bort det eller så kommer jag inte kunna gå imorgon.

Jag lyckades efter en mindre inre monolog komma ut och springa en tredje runda på 6 km denna vecka. Så totalt 18 km denna vecka, det är länge sedan jag gjort så mycket. Sju veckor kvar till Helsingborgs maratonstafett, så behöver fortfarande jobba upp formen ännu mer.

Förra året var jag med i halvmaratonstafetten för första gången och det var verkligen roligt! Mycket publik, fint väder, jättebra stämning och kul med stafett. Fyllda av entusiasm efter loppet så bestämde några av oss att gå in för att göra helmaran som stafett detta år. Just nu känner jag att det hade varit ganska behagligt att bara göra den korta stafetten men jaja, ingen minns en fegis. Mitt lag har dessutom satt extra press på träningen med en egen Runkeeper-grupp som håller koll på varandra sedan vi drog igång uppladdningen i april. Så den här veckan är det jag som kan luta mig tillbaka och hetsa de andra lite som ännu inte gjort sina km. Nu ska jag belöna mig med att se The Ark på Sofiero i kväll. :)

Är det någon mer härifrån som ska springa i Helsingborg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka