Travhingstar kända för sitt temperament?

Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Varför avlar man på hingstar som lämnar hemska avkommor? För att dom springer fort?? Det är väl inte önskvärt med vassa hästar?

Hästar med speciellt humör presterar oftast bättre.
Men så är det ju många gånger på ridhästar också.

Fast till viss del kan jag förstå din undran då jag nu gjort mig riktigt osams med en WSB-fölmärr....

AM
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag känner absolut ingen som vill avla på en ridhäst med dåligt psyke,För mig är psyke och sundhet det allra viktigaste man kan få.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag känner absolut ingen som vill avla på en ridhäst med dåligt psyke,För mig är psyke och sundhet det allra viktigaste man kan få.

Vass är mer ett hårt psyke, inte ett dåligt.
Att en häst är tuff mår den väl inte dåligt av?
Och det behövs tuffhet för högre nivåer..
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Och vem vet hur det slutar till slut om man bara bryr sig om prestation och inte psyke? Dessutom slutar hästar med ett dåligt/vasst psyke oftast på slakthuset efter sin karriär,det gör dom ju ännu mer ikke önskvärda.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Och vem vet hur det slutar till slut om man bara bryr sig om prestation och inte psyke? Dessutom slutar hästar med ett dåligt/vasst psyke oftast på slakthuset efter sin karriär,det gör dom ju ännu mer ikke önskvärda.

Jo, fast travet prestations avlar ju och det betyder ju att vi avlar på psyke som passar för travet..
En för vass häst lämnar ju inte heller bra tävlingshästar.. :idea:
Man passar sig ju för att avla för vasst etftersom det inte heller blir bra, lagom tufft är ju det önskvärda.

Tycker du travet skulle satsa mer på att avla fram hobbyhästar som exteriört och psykiskt passar som ridtravare då?

Travhästen är avlad för tävling och att vissa av dem är vassa och inte passar som ridhästar, med det finns ju dem vars exteriör och behov av att få träna hårt oxå som gör att de inte passar som ridhästar..
Jag skulle nog säga att de flesta som hamnar på slakthuset isåfall är dem som inte har passande exteriör och därför inte går att rida för hästens skull.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag tycker att det är synd att det bara avlas på ren prestation,sen om hästen går att hantera skiter man i.Och hur hästarna mår i huvudet är inte heller betydande.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag tycker att det är synd att det bara avlas på ren prestation,sen om hästen går att hantera skiter man i.Och hur hästarna mår i huvudet är inte heller betydande.

Men förstår du inte?
Prestationsaveln resulterar i hästar med psyke för trav..
Hur många tror du det finns som inte går att hantera? Går de inte att hantera, går de lixom inte att tävla med!

Vad grundar du ditt påstående om att hur de mår i huvudet inte är viktigt? Mår en tuff häst dåligt? Varför?

Jag har en otroligt vass häst och hon mår alldeles utmärkt tack. Varför anser du att hon inte mår bra?

Återigen har du fastnat i din lilla bubbla där du bestämt dig för att det är som du tycker och det är bara så.. :grin:
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Läste du artikeln i GT häromdagen av en veterinär? Om att kontrollen på travbanorna var under all kritik. Tränarna tar till allt värre metoder och bryter mot djurskyddsreglerna genom att hetsa hästarna på alla sätt dom kan för att få behålla sina kunder,hästägarna bryr sig bara om pengar och flyttar hästen om de inte får snabba resultat.Jag är emot hetsen på travbanorna,även i den film du har visat där din häst vinner finns det personer som driver på ett väldigt fult sätt.Jag har hittils inte sett ett enda travlopp där det inte finns någon som inte driver på ett fult sätt.Konstigt att man blir less? jag älskar djur,är en stor djurvän och jag mår illa när jag ser ett trav upplopp! jagn är ingen liten snärta som inte vet vad jag pratar om,jag känner många travuppfödare,och det jag ser är enligt mig fel,och jag är inte ensam om att tycka det.Det triggar mig bara att se att det dessutom avlas på elaka hästar för att få fram enbart prestation,i slutändan handlar inte trav i det stora hela om hästens välmående och att bara ha kul,utan enbart om pengar.Det samma gäller ridhästar på elitnivå,om man är riktigt bra på att hoppa eller likn så man kommer upp i internationell nivå,så är hästen dömd att aldrig få gå ut,aldrig träffa andra hästar osv..för då kan de gå sönder.SUCK!
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Nej, den läste jag inte?
Hetta han Darenius måntro?
Finns den via länk på nätet så skicka gärna den..

Så dina vänner avlar på elaka djur eller vart vill du komma?
Vad vill du höra?

Jag tror detta är 5e tråden du är inne i med samma argument och samma åsikter, känns lixom som det bara går runt..
Jag har fortfarande samma åsikter om fula drivningar, hets, hårda metoder och felaktig avel?

Ja, trav handlar bla. om att lägga en otrolig massa pengar på hästar och hoppas på att få åka på trav o se pärlan springa, hedern i att få vinna och det otroliga jobb som ligger bakom varje häst.

Hästägaren betalar och tränare/skötare gör jobbet.
Visst finns det hästägare med stora krav som har bråttom, det är trist, men långt ifrån alla är så.
Och är h*n inte nöjd så står det hästägaren fritt att flytta hästen..

Vi betalar + 10 000:- månad för vår häst som står i proffsträning, för de pengarna sliter tränare o personal häcken av sig för att vår häst ska ha det så bra som möjligt, må så bra, tränas rätt och i slutänden komma ut och tävla och vara så vältränad och välmående att den kanske blir nån krona tillbaka..

Travsporten är stor och det finns allt från "industristall" till amatörer med 1 häst..
Precis som all hästsport.
Jag kan inte svara för alla inom travet, finns som jag sagt saker jag gärna skulle ändra och förbättra.

Jag vet inte riktigt vad detta med elaka hästar i avel har med saken att göra?
Du har fortfarande inte förklarat varför dessa inte mår bra, faktum är att du bara häver ur dig och svarar inte på frågor?
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag känner absolut ingen som vill avla på en ridhäst med dåligt psyke,För mig är psyke och sundhet det allra viktigaste man kan få.

Fast varken Hertigen eller Fontaine lämnade trevliga individer. Kombinationen Cortez/Romeo likaså...
Just Romeoungarna var faktist speciella och i fel händer..
Leuten för att nämna en till..finns många fler..

Skillnad på att avla vassa tävlingsindivider som kämpar på hoppbanan..

Dom som inte orkar med blir ju då vanliga ridhästar..

AM
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Fast till viss del kan jag förstå din undran då jag nu gjort mig riktigt osams med en WSB-fölmärr....

AM

Fast alla WSB är inte dumma, vi har två som är fromma som små lamm ungar!!
Lite speciella, men inte elaka på något vis!
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag känner absolut ingen som vill avla på en ridhäst med dåligt psyke,För mig är psyke och sundhet det allra viktigaste man kan få.

Men sen känner du inte alla heller. Där tävling finns så kommer det antagligen avlas för prestation, och då kommer antagligen vissa kombinationer passa mindra bra ihop. Bistra sanningen.

Jag har en kombination på min ena häst, alla säger att han skulle bli galen. Han är hur snäll som helst. Man vet aldrig i förväg hur de ska bli till lynnet.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Oj! Glömde ju lägga till att de mest idiotiska, heta, dumskalliga
hästar jag nånsin träffat är E: Rosalind's Guy! Usch!

Det där kan jag instämma i till viss del, mitt sto (Elma vip) är efter honom, och jag antar att du inte blir fövånad när jag säger att hon står på bakbenen så fårt saker och ting inte passar damen. Även två av hennes avkommor har vart lite halv knäppa. (den ena avkomman kallades Dampen av en anledning)
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Texas ska vi inte snacka om!!
Han är/var en riktig nöt:)
Deras öron ligger bakåtstrukna 24/7.

Alf palema-stona kan vara skarpa, men hingstarna är underbara.
Express ride har fina avkommor.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Texas är död. Vad menar du med att han var en riktigt nöt?! När träffade du honom?

Jag har träffat/skött/kört ett antal avkommor till Texas och de har generellt varit jättetrevliga hästar.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Precis som Giffan skriver går det ju inte att förutspå vilket lynne en häst får. För att komplettera bilden ytterligare finns det ju alltid betydande miljöfaktorer med i bilden. Det är ju en även människohand som formar och påverkar lynnet?

Hästen blir i mångt och mycket vad man gör den till. ;)
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Hitec Lou den finaste jag sett & passat är Ånia K. :love: men resten.. som hämtade från de vilda när de anlände. De var mardrömmar allihopa! Undrar om massproduktionen fortfarande håller på på Gotland??
:rofl: en kompis till mig har köpt flera från "massproduktionen på Gotland" och en utav dem-en Hitec Lou var inte riktigt hundra alls...den hade till och med 2 små horn i pannan:rofl: det har jag aldrig sett på en häst:rofl: och inte var den frisk på en fläck heller...
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Vad sägs om en häst e:WSB ue:JR Broline uue: Express Gaxe?
Man tycker ju att en sån borde få munkorg redan när den kommer ut. Men det var faktiskt en snäll häst,som dessutom tävlade bra.
 

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 858
Senast: Freazer
·
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 486
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 784
Senast: tanten
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 394
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp