Trivs du med ditt jobb?

Trivs du med ditt jobb?


  • Antal omröstningsdeltagare
    270
Det är ok.
Bättre än många andra jobb men skulle helt klart vilja jobba mindre/inte alls.
Det är väldigt krävande för psyket, dålig ordning men har endel förmåner. Jobba hemifrån, bra lön (men skattar bort väldigt mycket) får bara höra när man gjort fel, bra kollegor, sämre chefer
 
Jag är skittrött på mitt nuvarande jobb, mest pga jag har i huvudsak rätt tråkiga arbetsuppgifter, som inte utmanar mig eller lär mig något. Lönen är dock bra, vilket är anledningen att jag stannat såpass länge. Letar dock nytt nu, då jag vill ha ett jobb som jag faktiskt gillar.
 
Hur vanligt eller ovanligt är det att gilla sitt jobb?
Jag har jobbat i 37 år av mitt liv och under den tiden haft ett jobb jag älskat. Resten har varit okej. Nuvarande jobb har roliga arbetsuppgifter men arbetstiderna är skitdåliga. Jobbar kväll 12 dagar i rad, har en helg ledig och sen 12 dagar igen och så rullar det på, den lilla fördelen är att jag bara jobbar mellan 4 - 6 timmar om dagen men pga många dagar i månaden blir det en heltid.

Har jobbat i 3 olika branscher, varit allt från längst ner i kedjan till bara haft en chef över mig.
 
Det är väl helt okej. Vissa saker är roliga, andra riktigt pest.
Gillar chefen och största delen av kollegorna.
Vissa kollegor är jag dock beredd att sälja till lägstbjudande vid löfte om snabb affär ;) :meh:

Stort minus är att lönen inte motsvarar kravnivån och stressen.

Planerar att byta jobb om något år.

Tillägg: har tidigare haft jobb och chefer som jag verkligen avskytt, där jag gjort det 100 % för lönen. Så i jämförelse är ju nuvarande jobb mycket bra.
 
Alltså både och?

Egentligen så har jag ett bra jobb, arbetsuppgifterna är givande.

Men jag hatar företagets snålhet och kundens snålhet, när de inte vill ersätta en stol när den har gått sönder, för att man kan faktiskt stå hela sitt arbetspass, gärna 12 h i sträck. Personalomsättningen blir därefter också.

Våra fackliga ombudsmän sitter hellre och fikar med chefen än frågar oss vad vi som betalar fackavgiften behöver. De bemödar alltså inte ens sig att träffa oss som jobbar.

Arbetstiderna är också... mer eller mindre hopplösa. Glöm att planera nånting i förväg.

Ändå så har jag mestadels jättebra arbetskamrater, man kan inte älska alla men de flesta gillar jag skarpt.
På många sätt så är det bättre jobb än många andra jobb jag har haft, men samtidigt också mycket sämre.
 
Jag trivs med mitt jobb. Hade kanske önskat snäppet högre lön och inte så lång pendlingssträcka om jag fick bestämma. Det är tungt att gå upp kl 5 på morgonen men det har inte så mycket med jobbet att göra utan pga att jag är himla morgontrött.
 
Jag skulle vilja tillägga att det har varit omöjligt att veta i förväg vilket jobb som är bäst/mest trivsamt i längden.

Jobb som har verkat passa helt perfekt utifrån mina utbildningar och ambitioner har saboterats helt av inkompetent arbetsledning. Jobb som har sett urtråkiga ut på pappret, har sedan visat sig vara toppen, med mycket självbestämmande, där jag kunde lägga upp min dag som det passade mig etc.
 
Jag brukade säga att jag hade kunnat göra betydligt värre saker för betydligt mindre pengar men det håller snart inte längre. Jag älskar mitt yrke men hatar omständigheterna vi måste jobba under just nu. Folk säger upp sig eller går in i väggen till höger och vänster och allt ska magiskt bli bra nästa år. Valde "nej, jag trivs inte" för fördelarna väger inte upp nackdelarna ens lite just nu.
 
Jag älskar mitt nuvarande jobb, samma med mitt förra (två helt olika branscher men med många likheter). Roliga kollegor, obekväma arbetstider, ojämn arbetsbelastning (allt från att sitta och dricka kaffe i tre timmar i väntan på larm/patienter/jobb till att köra järnet i tolv) samt arbetsuppgifter med krav på att kunna lösa plötsliga problem/uppgifter mer eller mindre självständigt. Är tyvärr graviditetsledig nu men håller tummarna för att kunna fortsätta med nuvarande jobb även när jag blivit förälder. Livet hade blivit så mycket tråkigare med måndag-fredag jobb och "normala" arbetstider.
 
Tycker inte om jobbet men tycker om min närmaste kollega plus några till. Resten har noll tankeförmåga och ser inte mer än sin lilla vattenpöl (avdelning) och ingen vill ta ansvar även dom som är ansvarig på avdelningen. Det är skrikigt och gapit bland oss på golvet för det är vi som får skiten för ansvariga inte tar ansvar plus att många av dom är konflikträdd till tusen.

Stannar för att jag inte orkar med en ny arbetsplats och nya människor utan just nu får detta jobb duga.
 
Jag valde "älskar" mitt jobb även om jag inte tycker ordet älska är helt rätt. Men jag valde utbildning efter vad jag trodde att jag skulle gilla tillräckligt för att göra resten av livet, och det blev bra. Har en nästan femårig utbildning med inriktning inom min "nisch", har jobbat i 11 år och bytt arbetsplats två gånger för att utvecklas i precis den riktning jag ville. Kan tänka mig att stanna på den här arbetsplatsen till pensionen.
 
Det är ok - landade jag på. Jag trivs bra på min arbetsplats och då i första hand vad gäller mina kollegor, jag tycker att jobbet och mina arbetsuppgifter kan vara på olika sätt utvecklande (dock kanske till en gräns) och det håller mig ofta åtminstone tillräckligt mentalt stimulerad för att jag ska tycka att tiden på jobbet är värt tiden på jobbet så att säga.

Tyvärr har det skett en del den senaste tiden som drar ner på flera punkter. Både hos mig själv (var är mitt driv, var är min koncentration?!) och sett till hur stämningen allmänt är just nu. Förändringar sker och på det stora hela kanske utfallet kan bli positivt men just nu är det många som är på bristningsgränsen eller rentav mår dåligt och det märks förstås. Pandemin blev på många sätt en brytpunkt (inte alls bara negativt för oss men samtidigt fullständigt kaos och jag personligen blev väldigt hårt drabbad i bemärkelsen utmattad) och sedan har det bara rullat på det ena efter det andra.

Jag skulle inte säga upp mig från mitt jobb utifrån hur mina förutsättningar där ser ut i dag men visst: Jag hade utifrån flera delar kunnat tänka mig ett bättre jobb.
 
Jag gillar mitt jobb men älskar mitt yrke. Vill inte byta bort det sistnämnda, men skulle hellre jobba mer med en annan del av det. Därför fick jobbet bara "gilla".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 881
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 918
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 286
Senast: Nepenthe
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 298
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp