Bukefalos 28 år!

Trivs du med ditt jobb?

Trivs du med ditt jobb?


  • Antal omröstningsdeltagare
    270
Älskar mitt jobb och älskar några kollegor! De andra är "helt okej". Så överlag har jag ett kanonjobb! Dock på fel ort, så kommer inte vara kvar för alltid.
 
Mitt jobb är ok. Mest för att det ger mig mycket ledighet och flexibilitet iom att jag jobbar på natten. Jobbar även till största del ensam, men kollegorna jag har är bra. Jag plockar även endel extrapass i perioder, då är jag helt död och bortkopplad från verkligheten men det ger mig en hög årsinkomst som jag inte vill vara utan. Men det är slitsamt och jag kommer inte orka i flera år till.

Skulle behöva en högskoleutbildning men att gå från en (för mig) relativt hög lön till studielån känns otroligt skrämmande i dagsläget och med mina fasta utgifter.
 
Jag älskar mitt jobb!

Jag stormtrivs i rollen som chef och känner att det jag gör är meningsfullt och spännande.

Sen älskar jag inte arbetsmängden, en tredjedel av det jag gör hade räckt och blivit över.
 
Alltså jag tycker att jag har världens bästa jobb och trivs otroligt bra på min arbetsplats men hade jag inte behövt så hade jag inte arbetat. Mao så finns det nog inget annat lönearbete jag hellre gör men jag lever inte för mitt jobb.
 
Jag trivs väldigt bra med mitt yrke och ser inget annat sätt än lönearbete för att komma åt den tillfredsställelsen av att åstadkomma fantastiska saker, tillsammans med andra duktiga människor och stora mängder finansiering. Hade jag inte fått betalt, hade jag inte kunnat göra det eftersom jag hade behövt ägna mina dagar åt att inskaffa pengar någon annanstans. Det hade varit trist att bara ha lönen som drivkraft.

Jag trivs med mitt jobb men älskar mitt yrke.
 
Ok, ni som Älskar era jobb-

Om ni fick samma lön som ni har nu, som medborgarlön helt prestationskravlöst, dvs ni kan sitta hemma eller göra vad ni vill-

- skulle ni fortsätta på jobbet?
- i samma usträckning som ni jobbar nu?
Ja, jag skulle fortsätta på jobbet. Möten med barn känns viktigt för mig och mina kollegor är mitt sociala liv.... :)

Nej, jag skulle vilja jobba ca 50 procent så jag hade mer tid att skriva böcker.... :)
 
Pluggar just nu, men svarar utifrån mitt tidigare jobb (som jag dock har kvar). Jag gillar mitt jobb, speciellt mina kollegor! Började plugga för att få mer utveckling och bättre lön och andra villkor.
 
Ok, ni som Älskar era jobb-

Om ni fick samma lön som ni har nu, som medborgarlön helt prestationskravlöst, dvs ni kan sitta hemma eller göra vad ni vill-

- skulle ni fortsätta på jobbet?
- i samma usträckning som ni jobbar nu?
Ja på första.
Nej på andra. Lust och energi skulle få styra mer än externa krav.

Att sitta hemma är inte alls lika kul och tillfredsställande som att hjälpa till att utveckla fusionsreaktorer, cancerbehandlingar, förståelse för universum och ögondiagnostik.
 
Jag jobbar med ungdomsvård på låst institution. Jag tycker verkligen om mina kollegor och mina chefer, jag älskar att jobba med ungdomar! Men det är periodvis slitigt. Grundlönen är dålig med tanke på vad vi gör och hur arbetsmiljön är, men jag jobbar just nu natt och ”bara” 80%. På en treveckorsperiod jobbar jag 7 pass, så mycket fritid väger upp. Jag lägger till extrapass när jag känner för det, vi är fem avdelningar med dygnet runt-bemanning så det behövs alltid folk.

Valde att jag gillar mitt jobb, för det gör jag verkligen. Men jag ser inte så stora utvecklingsmöjligheter i den roll jag har nu.
 
Jag har egentligen ett skitjobb, dåliga arbetstider, dåliga arbetsvillkor, dålig lön, ständiga omorganisationer och en knappt fungerande ledning, och företaget fuskar så mycket de bara kan så man skall "jobba" på oavlönad tid. Det är dessutom ganska tråkigt. MEN det är ett jobb jag kan utföra utan att få livsångest, och det har hittills varit värt mycket. Dagens läge har gjort det tydligt att detta inte håller så mycket längre nu, så nästa år ska jag utbilda mig och försöka byta upp mig till liknande arbetsuppgifter men med bättre lön, status och förhoppningsvis bättre organisation.
 
Jag valde "Det är okej". Jag vantrivs alltså varken med jobbet eller kollegor (det är få jobb jag verkligen avskytt) men ett påtvingat lönearbete kommer nog aldrig att bli mer än okej för mig. Jag är där för att tjäna pengar helt enkelt, för utan pengar klarar jag mig inte. Sånt är livet. :) Var jag inte tvungen skulle jag göra någonting annat, samtidigt mådde jag skitdåligt den gången jag var arbetslös också. Då fanns ju inga pengar till att göra något annat vettigt och jag kände mig allmänt menlös. Moment 22. :D
Just det här att vakna till larmet och känna att det ska bli toppen att gå till jobbet kommer jag nog aldrig att förstå. Eventuellt kände jag så när jag visste att jag kulle få se ett nytt föl till exempel, men det går inte basera röstningen på för mig.
 
Ok, ni som Älskar era jobb-

Om ni fick samma lön som ni har nu, som medborgarlön helt prestationskravlöst, dvs ni kan sitta hemma eller göra vad ni vill-

- skulle ni fortsätta på jobbet?
- i samma usträckning som ni jobbar nu?
Ja, det skulle jag men troligen i mindre omfattning då jag gillar att vara ledig också. Jobbade 60% en kortare period då jag pluggade samtidigt, det upplevde jag var för lite. Upplevde mer då att jag bara gick till jobbet och gjorde mina timmar medan jag uppskattar känslan av att vara en del av något och det tappade jag då.
Jag skulle nog jobba 80-90% och istället ta längre perioder ledigt för att tex resa.
 
Ok, ni som Älskar era jobb-

Om ni fick samma lön som ni har nu, som medborgarlön helt prestationskravlöst, dvs ni kan sitta hemma eller göra vad ni vill-

- skulle ni fortsätta på jobbet?
- i samma usträckning som ni jobbar nu?
Jag skulle fortsätta, men inte jobba lika långa pass. Istället hade jag jobbat så korta pass att det fungerat för hundarna att vara hemma eftersom de trivs bättre där än på jobbet (även om de får vara med på nya jobbet). Sedan hade jag troligen ägnat mig åt en del ideellt arbete också. Det där med att bara sitta hemma är för mig ett säkert recept för att börja må uselt osv. Jag vill hålla igång, göra vad jag kan för att även påverka andras liv i bättre riktning osv.
 
Hur vanligt eller ovanligt är det att gilla sitt jobb?
Jag valde att jag älskar. Och det gör jag även om det finns saker runt omkring som gör mig sjukt frustrerad och undrar varför jag är i den här branschen men sen kan jag inte ens komma på något jag tror mig ens kunna stå ut med mer än typ ett halvår vilket är det längsta jag klarade på ett jobb innan jag tog den riktning jag nu varit i i 20 år.
 
Jag skulle nog vilja ha ett alternativ mellan gillar och älska. Gillar låter lite blekt. Jag gillar mitt jobb jättemycket. Både själva jobbet och även ämnet i sig eller vad man ska säga. Läser facklitteratur på fritiden av intresse osv. Och jag har fantastiska kollegor dessutom.

Men älskar vet jag inte. Låter lite väl mycket 😅 och jag hade ju inte gjort det oavlönad.
Så känner jag också. Jag är högstadielärare och rätt ofta känns det som att jag har världens bästa jobb. Men ibland funderar jag ju seriöst på vad jag håller på med också. Så jag landar ändå på att jag gillar det, men det är att ta i att säga att jag älskar det :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
35
· Visningar
2 293
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 543
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 220
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 677
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp