Bukefalos 28 år!

Tror ni på övernaturliga fenomen?

Jag tror inte på att aktivt söka kontakt med de älskade vi saknar. Vi får helt enkelt vara tacksamma om de ger sig tillkänna. Pappa har inte besökt mig och jag tror inte han kommer att göra det heller. Han var helt enkelt klar med den här tillvaron (jag tror det pga saker som hände under begravningen).
Pappa sa, ett par år innan han blev sjuk, att när han dog skulle han komma och spöka för mig om det var möjligt.
En gång har jag sett honom efter hans död, i en trolig sömnparalys.
Men jag önskar så jag kunde tro att det var på riktigt.
 
Att vara troende eller andlig i religiös bemärkelse är en helt annan sak än att tro på övernaturliga fenomen - stryp den kopplingen. Och sluta göra jämförelser med religioner.

Nu håller jag visserligen med dig om att tråden behandlar olika ämnen och att religion och andra övernaturliga fenomen har olika plats och funktion i våra samhällen. Men varför skulle en inte kunna få göra en koppling där emellan? För många ateister är det samma sak, och jag tänker att det måste få vara det, för dem.
 
Att vara troende eller andlig i religiös bemärkelse är en helt annan sak än att tro på övernaturliga fenomen - stryp den kopplingen. Och sluta göra jämförelser med religioner.

Fast det är ju precis samma sak. Något som en del människor tror på men som aldrig gått att bevisa. Varför skulle älvor vara mindre trovärdiga än gudar? Det finns människor som tror på älvor. Det finns människor som tror på spöken. Varför skulle just religiös tro ha nån sorts specialbehandling?
 
Jag har fortfarande med mig min katt. Jag vet att vi ser suddigt i kanten på synfältet och i suddet finns min katt. Jag vet att jag säkert tolkar dit honom, men hursomhaver det är en påminnelse om att han alltid finns i mitt hjärta och att det är många varelser jag är tacksam över att ha delat min tid på jorden med.
 
Jag vet inte.
Jag har i sommar läst en kurs i religionspsykologi där man ändå försöker vara lite vetenskaplig när det gäller undersökandet av fenomen.

Jag vill inte säga att det inte finns, för jag vet inte.
Jag har upplevt lustiga saker när vi mediterar osv men det är jag rätt övertygad om att det är min hjärna som har skapat :)
 
Det handlar inte om dig och vad du tycker är trovärdigt.
Finns det en rak linje här i vad du känner är acceptabelt och inte?

Det är en ärlig nyfiken fråga.

Att vara troende eller andlig i religiös bemärkelse är en helt annan sak än att tro på övernaturliga fenomen - stryp den kopplingen. Och sluta göra jämförelser med religioner.

Dvs drar man linjen här runt de Abrahamitiska religionerna eller är det mellan monoteistiska religioner samt Buddism medan de med flera gudar och förfädersdyrkan går bort? Eller är det mer naturreligioner som man skär linjen vid? Dyrkan av träd och korsvägar är det in eller ut? Hur blir det med äldre religioner som Asadyrkan och är de ok om de återupplivas eller bara i ursprungsversionen? Crowley (Thelema) hamnar han i religion eller inte?

Jag har alltid tänkt att myt, förfäder, spöken, oknytt och gudar ligger ganska nära varandra bakåt i tiden.

Även har man väl läst någon artikel om kristna barn som var helt panikslagna över smådjävlar o dyl och behövt hjälp att klara av det. Så ett visst element av varelser verkar kunna dyka upp i många religioner?
 
Värst är spökjakten med Jockiboi...Gah jag blir bara arg. Han går och "provocerar" och vips blir han "knuffad" ned för en trappa.
Alltså sånadär spökjaktsprogram är alltid så vansinnigt roliga.

Tänk dig att du är något trött spökgubbe från 1500-talet som typ är fast i vår värld och sitter och jämrar dig i något hörn i ett gammalt hus då och då.
Helt plötsligt kommer ett helt TV-team med kameror och mackapärer och folk. De springer runt och skriker och ropar "Om du är här, prata i den här mackapären, få den här ficklampan att tändas, ge oss ett tecken!" Du har aldrig sett dessa konstiga demoniska mackapärer förut, blir såklart livrädd och gömmer undan dig. Någon idiot viftar med handen genom dig och typ "shit här blir det kallare! känn!" ... alla andra idioter kommer och petar i dig, som något konstigt spök-övergrepp.
När du varit tyst för länge byter de där konstiga människorna taktik, och börjar kalla dig fula namn och anklaga dig för saker i hopp om att du ska bli arg och göra något. 🤦‍♀️

Liksom vad fan :rofl: Jag hade då fortsatt gömma mig :D🤷‍♀️
 
Jag ÄLSKAR allt övernaturligt, skräck, väsen, folklore. Äter det till frukost, lunch och middag. Men tror, tyvärr, inte att dom finns.

Samma här, och har gjort sedan jag var liten. Läste alltid spökhistorier och tittade på skräck.

ÄLSKAR creepypodden och lyssnade på den konstant när jag hittade den, Jack Werner är en väldigt duktig berättare. Men alas, inte jag heller tror på något av det.

Jag önskar verkligen att jag kunde tro på spöken/att något kommer efter döden för att alternativet, att vi bara försvinner, ger mig en sån jävla dödsångest men icke. Tror inte ett dugg.
 
Alltså sånadär spökjaktsprogram är alltid så vansinnigt roliga.

Tänk dig att du är något trött spökgubbe från 1500-talet som typ är fast i vår värld och sitter och jämrar dig i något hörn i ett gammalt hus då och då.
Helt plötsligt kommer ett helt TV-team med kameror och mackapärer och folk. De springer runt och skriker och ropar "Om du är här, prata i den här mackapären, få den här ficklampan att tändas, ge oss ett tecken!" Du har aldrig sett dessa konstiga demoniska mackapärer förut, blir såklart livrädd och gömmer undan dig. Någon idiot viftar med handen genom dig och typ "shit här blir det kallare! känn!" ... alla andra idioter kommer och petar i dig, som något konstigt spök-övergrepp.
När du varit tyst för länge byter de där konstiga människorna taktik, och börjar kalla dig fula namn och anklaga dig för saker i hopp om att du ska bli arg och göra något. 🤦‍♀️

Liksom vad fan :rofl: Jag hade då fortsatt gömma mig :D🤷‍♀️

Men precis! Jag tänker alltid på Laban när det snackas spöken, han vill ju inte spöka stackarn! :love:
 
För att den tanken ska bli avlägset rimlig ser jag ingen annan utväg än att det finns oändligt (alltså inte en) antal du och alla andra som hamnat i olika universa. Det verkar orimligt att det delade sig precis en gång. Jag tycker nog mest det skulle vara trist om varje universum egentligen vore så enkelspårigt att det inte klarar en enda varelses fria vilja innan det lämnar in handduken och måste spawna ett nytt. Väldigt inflexibel och kass programmering.:)
Ja, helt galet! Men universum i stort verkar ganska galet, så vem vet.
 
Japp det gör jag! Dels är det ju så att människan består av bla energi och energier kan aldrig förintas, bara omvandlas....! Dels har jag vart med om alldeles för mycket för att inte tro på det ☺.
 
Jag vill tro och älskar allt med övernaturligt och typ skräck att göra och hoppas innerligt att det finns något efter döden

Kan väl inte påstå att jag upplevt något övernaturligt eller konstigt själv och lägger ingen större energi på att misskreditera de som har upplevt diverse konstigheter.

Min farmor upplevde länge att farfar var hos henne i flera år i huset. Första året hittade hon t.ex en undangömd födelsedagspresent till sig själv som farfar köpt, slagit in och gömt. Ganska otroligt att hon hittade det just på hennes födelsedag eller att farfars favorittomtar ( här snackar vi hus med 100 tals tomtar i runt jul) flyttade runt sig. För henne var det en skön tröst och det vill jag inte ta ifrån någon (farfar dog knall och fall av en hjärtinfarkt när de var ute och dansade)
 
Nä, det handlar vad som är sannolikt enligt vetenskapens metoder för att verifiera att något existerar.
+ @Badger
Nä, det handlar om att magiska och religiösa trosuppfattningar ter sig helt olika. Jag ska försöka ta det långsamt så att ni förstår: religion är mycket bredare och komplexare och betyder ofta nåt helt annat än att tro på övernaturliga fenomen.
 
Senast ändrad:
+ @Badger
Nä, det handlar om att magiska och religiösa trosuppfattningar ter sig helt olika. Jag ska försöka ta det långsamt så att ni förstår: religion är mycket bredare och komplexare och betyder ofta nåt helt annat än att tro på övernaturliga fenomen.
But still. För en icke troende som mig är det exakt precis samma sak, dvs vuxna människor som tror på saker som aldrig gått att bevisa.
 
+ @Badger
Nä, det handlar om att magiska och religiösa trosuppfattningar ter sig helt olika. Jag ska försöka ta det långsamt så att ni förstår: religion är mycket bredare och komplexare och betyder ofta nåt helt annat än att tro på övernaturliga fenomen.

Vem är det som bestämmer vad som är en magisk och vad som är en religiös trosuppfattning? Återigen anser sig religiösa ha tolkningsföreträde och inser inte hur deras tro uppfattas av icke-troende.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 484
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 737
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 129
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 067
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp