Tror ni på övernaturliga fenomen?

Jag har ingen organiserad tro... men jag har varit med om för mycket för att avfärda det som beskrivs som övernaturligt. Flera i min släkt är vad jag beskriver som "känsliga", dvs som ser och känner saker som inte går att förklara. Jag kände mer förut men blev rädd för det som liten och har trängt bort det även om det kommit tillbaka i viss mån.

Sedan är jag ju naturvetare också och tror fullt ut på vetenskapen... men även att det finns saker vi inte kan förklara ännu. Att kalla sådant här övernaturligt blir fel för mig, i mina ögon är det något högst naturligt. För mig ger det en extra dimension till vår tillvaro (plus att det är vansinnigt trevligt när ett älskat och saknat djur hälsar på :heart).

Edit: De som delar änglar och dylikt får gärna låta bli... och jag kliver hellre över glödande kol än tittar på övernaturliga program :meh:
 
De har gjort dubbelblindade tester där de sätter nålarna exakt efter akupunkturscheman enligt deras kraftlinjer eller vad det är eller sätter dem varstans och har fått samma effekt. Tror också de testat att inte sätta in dem eller vrida. I olika försök. I vilket fall har de grävt ganska mycket i det. Och placebo är ganska imponerande de upptäckte att tex en viss typ av knäoperationer också fungerar på det viset.

Men det är ju en kul grej att det även fungerar på hästar. Det får en ju att undra om de inte borde forska på vad det är som faktiskt gör att det kan ha en effekt på ett annat plan. Dvs hur långt kan man avvika från akupunkturen och det fortfarande fungerar. Var går gränsen. Det är ju väldigt spännande.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2014/01/07/kirurgi-gav-inte-effekt-vid-meniskskada/


https://www.forskning.se/2008/11/27/akupunktur-lika-effektivt-utan-nalstick/





Det är ju fruktansvärt intressant att gräva i för att få veta varför och det får man ju aldrig veta om man accepterar grundsatsen utan att gräva i det. Dvs tror på det rätt och slätt.
Jag tror på akupunktur. Har anlitat equiterapeuter i 10+ år som varit skickliga på akupunktur och tycker mig se resultat. Det som gör att jag tror på det på riktigt är dock en behandling på mig själv.
Jag hade ett rejält ganglion på min handled, som jag haft i flera år. Jag hade faktiskt en tid bokad för operation. Jag fick EN behandling med akupunktur och den försvann och kom aldrig mer tillbaka. Det låter helt orimligt, men det fungerade verkligen.
Sen har equiterapeuten satt nålar på handlederna en gång när jag var sjukt förkyld, jag var tät i både halsen och näsan. Efter typ 15-25 minuter var jag inte alls tät längre. 😅
 
Jag tror på akupunktur. Har anlitat equiterapeuter i 10+ år som varit skickliga på akupunktur och tycker mig se resultat. Det som gör att jag tror på det på riktigt är dock en behandling på mig själv.
Jag hade ett rejält ganglion på min handled, som jag haft i flera år. Jag hade faktiskt en tid bokad för operation. Jag fick EN behandling med akupunktur och den försvann och kom aldrig mer tillbaka. Det låter helt orimligt, men det fungerade verkligen.
Sen har equiterapeuten satt nålar på handlederna en gång när jag var sjukt förkyld, jag var tät i både halsen och näsan. Efter typ 15-25 minuter var jag inte alls tät längre. 😅
Joo, läste du posten jag skrev? Eller artiklarna, det är jätteintressant.

Ja det verkar som att akupunktur kan fungera för vissa problem, kanske, det finns studier där de fått påvisbar effekt, sannolikt som stark placebo. Jag jämför den till och med med knäoperationer för meniskskador (som inte heller, oftast, verkar ha olika effekt beroende på hur man hanterar själva disken, bara man öppnar knäet). Den klassiska kinesiska akupunkturens kraftscheman, filosofier, punkter osv eller i vissa fall ens sticka in nål eller bara trycka med nål verkar inte spela någon roll i de studier där de fått bevisbar effekt.

Sure jag skulle inte tveka att köra akupunktur om jag hade ett problem som sjukvården anser brukar ge sig med det, utan att tro på själva kinesiska medicinen bakom eller att det behöver vara annat än placebo. Gäller att akta sig för de som kan sticka nålar för djupt bara.

Det är alltså mycket sådant här som ingår i originalsetting av akupunktur.
starkt knuten till metafysiska föreställningar inom gammal kinesisk filosofi - dualismen mellan de så kallade energityperna yin och yang, och läran om de fem elementen (eld, jord, metall, vatten och trä). Sjukdom och ohälsa anses uppstå genom obalans mellan dessa "element" i kroppen och mellan yin och yang.
 
Senast ändrad:
I sann höstanda har jag börjat lyssna på Creepypodden, Mytologier och annat ruskigt. Tror ni på sådant som anses övernaturligt?

Personligen gör jag det som regel inte. Jag tror dock att de som vittnar om övernaturliga fenomen verkligen gör det, och har sannolikt sett och upplevt det som de berättar om. Hjärnan är dock hemskt komplex och tricky, en övernaturlig upplevelse kan bero på många olika högst vetenskapliga anledningar. Med det sagt så är en del saker lite svårförklarat, och ibland kan jag tycka att det är roligt att leka med tanken att det finns mer där ute.

Jag är skeptisk av naturen men jag tror människan lider av hybris när hon tror att hon kan och vet allt.
Det finns massor av saker vi inte förstår eller ens vet om. Jag vill tro att det finns övernaturliga saker (som egentligen då är naturliga). Jag har sett och hört så mycket som är märkligt.
Jag är övertygad om att det finns så många fler dimensioner än de tre vi kan se. Vad gömmer sig i dessa?
Vad händer när våra kroppar dör? Ingen, absolut ingen vet. Folk tror men INGEN vet.
 
Som en kompis mor hade bett till gud (hon är religös) att det skulle sluta regna inför eftermiddagen. Kompisen hade redan tidigare sett på väderapparna att det skulle klarna upp men enligt modern så var det tack vare gud.

Vilka eminenta sätt att använda Guds resurser :D

På det temat har jag också en intressant berättelse. Nu vet jag att det är spretigt i tråden med vad som menas med övernaturligt, men jag tänker att det är okej och tycker att det är intressant att läsa era tolkningar och tankar om det. När jag var barn och drömde så mycket mardrömmar så hittade jag tillslut på en egen coping mechanism när jag blev lite äldre, och det var att be en liten kvällsbön innan jag somnade varje natt. Det var en vanlig kvällsbön som avslutades med att jag bad om att få slippa mardrömmar inatt. Jag hoppades väl att om det nu fanns en Gud så skulle han hålla allt mörker bort från mig. Det tycktes fungera ganska bra faktiskt. En dag somnade jag dock på soffan och mamma bar in mig i sovrummet, så min lilla kvällsbön uteblev, och jag hade fruktansvärda drömmar den natten. Jag blev nog lite religiös där några år, i hopp om att någon skulle kunna hjälpa mig bort från alla hemskheter nattetid.

Jag är fortfarande lite fascinerad av den här kvällsbönen och varför jag, åtminstone då, upplevde att det hjälpte. Kanske var det så att jag tog en stund varje kväll och bearbetade mina rädslor en liten stund. Ägnade dem en tanke och önskade att de skulle försvinna. Till och med nu i vuxen ålder, när jag är rädd, kan jag försöka upprepa en liknande rutin. Jag tror inte på Gud längre så det är ingen bön, men jag kan ta en stund och fundera igenom vad jag är rädd för, varför jag är rädd och be mig själv tänka rationellt för att avdramatisera situationen.
 
Joo, läste du posten jag skrev? Eller artiklarna, det är jätteintressant.

Ja det verkar som att akupunktur kan fungera för vissa problem, kanske, det finns studier där de fått påvisbar effekt, sannolikt som stark placebo. Jag jämför den till och med med knäoperationer för meniskskador (som inte heller, oftast, verkar ha olika effekt beroende på hur man hanterar själva disken, bara man öppnar knäet). Den klassiska kinesiska akupunkturens kraftscheman, filosofier, punkter osv eller i vissa fall ens sticka in nål eller bara trycka med nål verkar inte spela någon roll i de studier där de fått bevisbar effekt.

Sure jag skulle inte tveka att köra akupunktur om jag hade ett problem som sjukvården anser brukar ge sig med det, utan att tro på själva kinesiska medicinen bakom eller att det behöver vara annat än placebo. Gäller att akta sig för de som kan sticka nålar för djupt bara.

Det är alltså mycket sådant här som ingår i originalsetting av akupunktur.
Jag hinner inte läsa allt nu, men jag ska göra det senare.
Jag har svårt att tro att det är placebo när ett ganglion försvinner, som har funnits i flera år. Det är inte direkt som "ej mätbara" värden i form av värk och liknande.
Eller för den delen, är man dyngförkyld så försvinner inte faktumet att man är så tät att man inte kan andas med placebo heller.
 
Med risk för att outa mig som lite knäpp så kan jag villigt erkänna att jag tror på kvarvarande energier och till viss mån även skyddsänglar. Vissa rum har jag svårt att gå in i pga hur de ”känns” t.ex. Om allt i världen är energi i olika form, och känslor kan förklaras med kemi, varför skulle inte det kunna finnas kvar?

jag har också varit med om helt oförklarliga saker ett flertal gånger så det känns som att mitt förnuft fått kapitulera lite.
 
Jag älspar Creepypodden. Jag tror helt klart på saker och ting som inte är av "denna" värld. Innan jag började må dåligt så brukade jag få förvarningar när någon nära dog eller blev allvarligt sjuk. Natten innan det hände knackade det alltid febrilt på min ytterdörr vid 0200. Ingen syntes till och dagen efter hände det alltid något. Ca 7-8 ggr var jag utför detta.
 
Ja, jag tror på att det finns något övernaturligt men kan inte sätta fingret på vad jag ska kalla det.

Jag är långt ifrån troende på någon religion och jag flummar inte runt med anden i glaset, tarotkort eller något annat. Eller ja som yngre tonåring gjorde jag det men inte som vuxen.
 
Ofta tänker jag att det är en paradox att människor som är med om oförklarliga saker (alltså saker de inte kan förklara på egen hand) gärna vill ha in superenkla förklaringar som spöken, andar eller väsen på fenomenet - samtidigt som man påstår sig vara mer öppen än andra.

Den andra paradoxala inriktningen är att utveckla olika pseudovetenskapliga teorier, som när de prövas, faller platt - men ändå tänker man att man är mer öppen om man fortsätter att tro på dem än att pröva och undersöka nya hypoteser.
 
Jag vill så gärna vara logisk. Jag vet att det finns mycket som vi inte kan förklara med det vi vet idag. Det finns naturliga förklaringar. Och även om saker är mycket annorlunda än vi tror, så finns det inget som säger att våra sagor skulle vara sannare än vår vetenskap. Tvärtom. Vetenskapen öppnar för en sanning som är kontraintuitiv genom att alltid ifrågasätta. Jag tänker ibland på vetenskapsmännen på 1700-talet när de skulle förklara luft eller vatten utan atomläran.

Samtidigt är jag tillräckligt mycket tvivlare att jag skulle vilja att vi närmade oss det okända med lite ödmjukhet. Alla dessa spökprogram på TV och webb. Jag avskyr dem. I bästa fall är det människor som luras. Sannolikt handlar det om arroganta idioter - hur har de fått idéen om att det skulle finnas ett "okänt" som de dessutom skulle kunna kontrollera? Jag ogillar när människor håller på och kladdar med sådant de inte förstår, även om jag själv inte ens tror på det. (Kort sagt - jag tror inte på spöken, men jag vill att vi lämnar dem i fred)

Värst är spökjakten med Jockiboi...Gah jag blir bara arg. Han går och "provocerar" och vips blir han "knuffad" ned för en trappa.
 
Tror definitivt det finns saker och ting som vi inte kan förklara i nuläget. Om det är övernaturligt eller ej lämnar jag osagt.
Hade gärna sett att det gick att få kontakt med de döda, då jag saknar bland annat pappa så oerhört :(.
Tror dock inte det går.
 
Akupunktur är en av få behandlingsmetoder från det vi idag kallar alternativt, som påvisats ha viss effekt mot smärta. Alla andra påstådda effekter har inte kunnat visas vara mer än placebo. För att vara en alternativ metod är det ganska framgångsrikt, de flesta metoder på den kartan är i bästa fall helt verkningslösa utöver placebo.
 
Jag hinner inte läsa allt nu, men jag ska göra det senare.
Jag har svårt att tro att det är placebo när ett ganglion försvinner, som har funnits i flera år. Det är inte direkt som "ej mätbara" värden i form av värk och liknande.
Eller för den delen, är man dyngförkyld så försvinner inte faktumet att man är så tät att man inte kan andas med placebo heller.
En intressant grej eller hur! Så det är onekligen någonting intressant de kikar på där. Jag gillar att de forskar på sådana saker istället för bara rycker på axlarna och accepterar ursprungsteorin med kraftlinjer eller magi och allt.
 
Tror definitivt det finns saker och ting som vi inte kan förklara i nuläget. Om det är övernaturligt eller ej lämnar jag osagt.
Hade gärna sett att det gick att få kontakt med de döda, då jag saknar bland annat pappa så oerhört :(.
Tror dock inte det går.

Jag tror inte på att aktivt söka kontakt med de älskade vi saknar. Vi får helt enkelt vara tacksamma om de ger sig tillkänna. Pappa har inte besökt mig och jag tror inte han kommer att göra det heller. Han var helt enkelt klar med den här tillvaron (jag tror det pga saker som hände under begravningen).
 
(Jag menar tänk om de verkligen skulle hitta någon som kunde böja på skedar, i alla experiment :eek: ... Eller hittade ett medel som fungerade utmärkt att bota det det normalt förgiftar om det späds en miljon gånger och skakas. Det vore riktigt hemskt om de inte försökte faktiskt nyfiket testa allting sådant här.)
 
Nej absolut inte. Jag tror alltid att folk skojar så de pratar om spöken och skrattar rakt ut innan jag inser att de är allvarliga. Likadant med religion. Jag ser absolut ingen som helst skillnad mellan gud, spöken, kvarvarande energier och tomtar. Same shit different name.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 789
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 655
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 915
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp