Tvätta Ris?

Ska man tvätta ris

  • Nej

    Röster: 28 18,2%
  • Ja

    Röster: 91 59,1%
  • Beror på riset

    Röster: 35 22,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    154
  • Omröstning stängd .
Ris, dubbelt vatten, kokar till torrt. Äter sällan ris men kommer mig verkligen inte för att ändra rutinen. Trots att jag sköljer linser (för det har jag vant mig vid från början).
 
Men alltså… ni som kokar i mycket vatten och häller bort, det kan ju inte bli speciellt gott? Hur får ni till fluffet? Obs, på basmati eller jasminris alltså, parboiled blir ju inte fluffigt oavsett.
Har för mig att en tidigare tråd spårade ur lätt när diskussionen började handla om grad av fluffighet och andra mer avancerade aspekter 😄 Men, var om inte i den här tråden!
 
Jag sköljer ibland, ibland inte. Det beror på typ av ris och maträtt. Det är väl stärkelse man tvättar bort, och ibland vill man ju ha den.
 
Om jag kokar ris från grunden sköljer jag några gånger, men oftast köper jag portionsris som redan är kokat och värmer på det i kastrull. Då sköljer jag förstås inte.
Gillar inte att koka ris i för mycket vatten och hälla bort, då är det ju blött. :D
 
Jag har aldrig hört talas om det. Alltid bara in terms of stärkelse. Det kan inte vara särskilt stora mängder?
Nyfiken så googlade. Från en artikel i Washington Post från 2022 som i sin tur länkar till FDA (ej följt länken).

"Rinsing or washing rice removes that excess starch, resulting in grains that are more separate when cooked. (There’s the added benefit that rinsing rice before cooking can reduce the level of arsenic, but FDA research shows that the impact is minimal on the cooked grain.)"
 
Jag har aldrig hört talas om det. Alltid bara in terms of stärkelse. Det kan inte vara särskilt stora mängder?
Nej, det är väl bara om en äter väldigt stora mängder ris, lite som att plocka smultron vid vägens kant typ. :D Men ändå. Hur klibbigt riset blir tycker jag man påverkar på andra sätt - som att köpa olika typer av ris till exempel.
 
Jag tvättar ris då det var det livsmedelsverket rekommenderade när jag var liten och det mina föräldrar lärde mig.
Nu mer är väl rekommendationen att koka i för mycket vatten och hälla ut överflödet för att minska arseniken men tillagar så sällan ris så glömmer dom nya så det blir dom gamla med att tvätta riser och det får duga.
 
Men alltså… ni som kokar i mycket vatten och häller bort, det kan ju inte bli speciellt gott? Hur får ni till fluffet? Obs, på basmati eller jasminris alltså, parboiled blir ju inte fluffigt oavsett.
Det ska inte vara kladdigt och kleta sig fast i klumpar, aka "fluffigt", därmed är detta inte ett problem så det så :mad:
Varken basmati eller jasminris får hamna i min kastrull 🫡
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 175
Senast: Ramona
·
  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 626
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
479
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag. Jag har en skogsbacke i anslutning till min...
Svar
12
· Visningar
1 110
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp