Tvätta Ris?

Ska man tvätta ris

  • Nej

    Röster: 28 18,2%
  • Ja

    Röster: 91 59,1%
  • Beror på riset

    Röster: 35 22,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    154
  • Omröstning stängd .
Det är därför de blir så gamla i Japan, arsenikkonserverade :D
Sedan är väl arsenikhalten olika på olika jordar? Vi vet ju inte om det är mer eller mindre arsenik i Japan än på andra håll? Tänker att det nog inte finns ngt som hindrar livsmedelsverket att säga att allt ris har risk för arsenikhalt (sant) även om det är mest just ris från XYZ men inte lika mycket från åäö?

Eller så gillar risplantor rätt och slätt arsenik och alltid vill bo på de jordarna :D
 
Arseniken finns ju i jorden, så var det är odlat spelar stor roll. Finns en Eu portal som heter RASFF man kan gå in som konsument och söka på råvaror som är under luppen. Men den är inte helt lättnavigerad. Det ser ut som om allt där är livsfarligt men i praktiken är det mesta inte nån större sak. Men det läggs in som väldigt farligt om man inte kan läsa av avvikelsen. Inom Eu destruerar man enorma mängder råvaror som i praktiken inte är hälsovådligt.
 
Det är en jordbruksprodukt som skördas på fuktiga fält, torkas och tas in på stora lager. Sen har vi en väldigt hård livsmedelspolitik inom Eu när det gäller pesticider, baktanalys och alla andra analyser. Men jag sköljer ris, frukt, grönsaker.
Men vill ris är väl behandlat innan förpackning? Eller det kanske packas om i Sverige eller något. (Jag argumenterar inte emot, är nyfiken.)
 
Brukar skölja ett par gånger och sen koka i lite extra vatten. Hängslen och livrem :D.
Skämt åsido, sköljer inte tills vattnet är helt klart, därav kok i extra vatten med.
 
Vi älskar ris i familjen och äter det (Basmatiris) flera gånger i veckan. Arseniken hade jag förträngt. Vi sköljer aldrig riset fastän vår vän från Sydkorea blev bestört och menade att vi MÅSTE skölja det OCH använda riskokare. Jag märker ingen skillnad alls i det färdigkokta riset om det sköljts eller ej.

Men nu ska jag börja skölja bort arsenik. Riskokaren får vara kvar eftersom den är så behändig och kan stå en bit bort och inte ta skrymmande plats på spisen som en gryta.
 
Basmatiris blir väl inte kladdigt och klumpar sig? I alla fall inte om man kokar enligt metoden i massor av vatten som man häller bort....
Jag får erkänna att jag hade dålig koll på basmatiris och antog för mycket. Men googlade nu och tror mig veta vad för ris det är nu. Den är rätt mjölig i konsistensen tycker jag (och klumpar sig lite grann men det kan ju även vanligt ris råka göra), jag gillar det inte :cautious:
Nä kladdigt och kletigt är inte fluffigt, det är… kladdigt och kletigt. Fluffet är just det, lätt och luftigt ris som INTE klibbar ihop.
Fast poängen med jasminris är väl att det kan användas till sushi för att det klibbar ihop? :cautious:
 
Alltså ris är ju jättesmutsigt... Lite som att äta en morot direkt från jorden utan att ens borsta av den, fast värre. Äter nog hellre jord faktiskt, jag är inte så kinkig egentligen :rofl: . Jag sköljer definitivt några gånger först.
 
Alltså ris är ju jättesmutsigt... Lite som att äta en morot direkt från jorden utan att ens borsta av den, fast värre. Äter nog hellre jord faktiskt, jag är inte så kinkig egentligen :rofl: . Jag sköljer definitivt några gånger först.
Nåja, ris kokar ju i hett vatten i 20 minuter. Riktigt som att äta jord eller jordväxande grönsak utan tillagning är det ju inte.
 
Jag får erkänna att jag hade dålig koll på basmatiris och antog för mycket. Men googlade nu och tror mig veta vad för ris det är nu. Den är rätt mjölig i konsistensen tycker jag (och klumpar sig lite grann men det kan ju även vanligt ris råka göra), jag gillar det inte :cautious:

Fast poängen med jasminris är väl att det kan användas till sushi för att det klibbar ihop? :cautious:
Fast till sushi använder man ju inte jasminris tänker jag.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 160
Senast: Ramona
·
  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 624
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag. Jag har en skogsbacke i anslutning till min...
Svar
12
· Visningar
1 109
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp