Tvätta Ris?

Ska man tvätta ris

  • Nej

    Röster: 28 18,2%
  • Ja

    Röster: 91 59,1%
  • Beror på riset

    Röster: 35 22,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    154
  • Omröstning stängd .
Det ska inte vara kladdigt och kleta sig fast i klumpar, aka "fluffigt", därmed är detta inte ett problem så det så :mad:
Varken basmati eller jasminris får hamna i min kastrull 🫡
Basmatiris blir väl inte kladdigt och klumpar sig? I alla fall inte om man kokar enligt metoden i massor av vatten som man häller bort....
 
Varför tvättas inte riset som steks med kryddor? :)
Jag har faktiskt inget bra svar på det.
För egentligen spelar det säkert ingen roll men jag har fått för mig att kryddorna går in bättre i riset som torrt när det steks med olja och kryddor.

Men jag använder alltid jasmin eller basmatiris som redan från början innehåller mindre arsenik så jag tröstar mig med det ;)
 
Sköljer kanske inte alltid tills vattnet är klart men några gånger iallafall. Framför allt för att få bort en del av arseniken.
 
Det ska inte vara kladdigt och kleta sig fast i klumpar, aka "fluffigt", därmed är detta inte ett problem så det så :mad:
Varken basmati eller jasminris får hamna i min kastrull 🫡
Nä kladdigt och kletigt är inte fluffigt, det är… kladdigt och kletigt. Fluffet är just det, lätt och luftigt ris som INTE klibbar ihop.
 
Det finns olika typer av ris och sedan olika kvaliteter. Basmatiris långkornigt klibbar inte. Jasminris klibbar. Kvalitet anger i bla broken dvs hur många trasiga korn. Ju mer trasiga desto billigare. Young crop samt old crop. Young crop är billigare då den inte tar upp samma mängd vatten , blir lättare kletig då man tar för mycket vatten. Så bra kvalitet lönar sig om man vill ha ett gott ris. Köper bara Basmati de dyra sorterna inget broken , old crop.
 
Är det alltså något i hur riset hanteras som du menar nödgar sköljning? Vad?
Det är en jordbruksprodukt som skördas på fuktiga fält, torkas och tas in på stora lager. Sen har vi en väldigt hård livsmedelspolitik inom Eu när det gäller pesticider, baktanalys och alla andra analyser. Men jag sköljer ris, frukt, grönsaker.
 
Sköljde aldrig ris förut, men häller det i en sil och spolar av numera. Kokar dessutom med mycket vatten som jag häller av. När jag fick lära mig det sista underlättades livet då koka ris var rätt knepigt att få bra innan. Att det dessutom anses bättre i hälsosynpunkt är en bonus.
 
Det finns olika typer av ris och sedan olika kvaliteter. Basmatiris långkornigt klibbar inte. Jasminris klibbar. Kvalitet anger i bla broken dvs hur många trasiga korn. Ju mer trasiga desto billigare. Young crop samt old crop. Young crop är billigare då den inte tar upp samma mängd vatten , blir lättare kletig då man tar för mycket vatten. Så bra kvalitet lönar sig om man vill ha ett gott ris. Köper bara Basmati de dyra sorterna inget broken , old crop.
Det här är ju precis den info jag behöver, TACK! Kan man hitta vettigt ris i vanlig svensk butik, typ Willys brukar ha massa olika eller måste jag till en asiatisk butik?
 
Basmatiris blir väl inte kladdigt och klumpar sig? I alla fall inte om man kokar enligt metoden i massor av vatten som man häller bort....
Jag gissar att de som tycker basmatiris klumpar sig tycker om uncle Bens parboiled, det är som små hårdytade gula ärtor med sträv yta som ligger spridda över fatet. Till och med Basmatiris har ju mer sammanhållning än det. Tex kan du lägga en hög av basmatiris på tallriken. När det gäller Uncle bens kan det inte vara i en hög, jmf ärtor igen som inte ligger i högar så lätt, utan kollapsar och har lite sämre sammanhållning än storkornig bulgur eller matvete och mycket sämre än makaroner.

Jag gillar såklart klibbigt ris eftersom jag gillar indiskt och sushi och risbollar och rätt och slätt älskar ris. Och håller absolut med om att jasminris är mer klibbigt och basmatiris inte är det. Äter nästan bara basmatiris normalt och är jobbig så jag tycker ICAs Konsums, Hemköps osv osv basmatiris är ganska kasst. Men det är svårare och svårare att hitta ngt bra. (och jag avskyr parboiled passionerat :D)
 
Nyfiken så googlade. Från en artikel i Washington Post från 2022 som i sin tur länkar till FDA (ej följt länken).

"Rinsing or washing rice removes that excess starch, resulting in grains that are more separate when cooked. (There’s the added benefit that rinsing rice before cooking can reduce the level of arsenic, but FDA research shows that the impact is minimal on the cooked grain.)"
Har för mig att jag läst att det kan hjälpa om man låter riset stå i vatten ngn timma eller över natten o häller av vattnet innan man kokar det, gör det ibland. (kortare koktid)

(får läsa artikeln, är inte jättenoga med att alltid skölja riset, gör det oftast ett par gånger)

(Sedan verkar olika artiklar säga lite olika om hur mycket arsenik som försvinner när man sköljer och fda sa också att om man sköljde parboiled eller berikat ris kunde man skölja bort näring också. (i länken i artikeln ovan. Men tror inte någon sköljer parboiled ris, det är nog ingen stärkelse på ytan oavsett.)
 
Senast ändrad:
Skämt åsido @Hittarinte , arsenik orsakar långtidseffekter. Framförallt cancer. Och hur långt cancer hinner utvecklas beror också på livslängden. Men det är ingen högriskmat, Livsmedelsverket bedömer det som "måttlig risk" vid normal konsumtion av ris och risprodukter. Så det är inte så att risintag = garanterade hälsoproblem. Livsmedelsverket har rapporter om sin riskvärdering och riskhantering på hemsidan, allt står där.
 
Det uppmärksammades för några år sedan bara, att det var väldigt höga halter och man ska inte äta ris/risprodukter varje dag, särskilt inte barn. Riskakor som var jättepoppis blev ju typ paria, numer finns det nästan bara majskakor i butikerna!
Ja riskakorna var också värst i arsenikinnehåll även jämfört med normalkokt ris.
 
Sköljer inte riset men kokar det som man kokar pasta så häller av allt överflödigt vatten. Tycker däremot inte ris är särskilt gott så äter det sällan.
 
Det här är ju precis den info jag behöver, TACK! Kan man hitta vettigt ris i vanlig svensk butik, typ Willys brukar ha massa olika eller måste jag till en asiatisk butik?
Typ Willys kanske har, eftersom de inte bara har egna varumärket oftast?, och vissa ICA, inte alla rissorter i alla asiatiska butiker tycker jag är bra, vissa luktar superunderligt på ett för mig ovant sätt.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 175
Senast: Ramona
·
  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 626
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
479
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag. Jag har en skogsbacke i anslutning till min...
Svar
12
· Visningar
1 110
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp