Bukefalos 28 år!

Unghäst och avmaskning

Y

yez

Vilket medel ska man använda?
I en del böcker jag läst har jag fått fram att man ska avmaska mot blodmask och spolmask, stämmer det?
Om man har en lite äldre häst i stallet, bör den avmaskas samtidigt som unghästen?
 
På vintern bör du inte avmaska alls utan att vara säker på att din häst har mask, speciellt inte mot blodmask.
 
Har läst (och hört) att avmaskningen i februari är jätteviktig för unghästar! :confused:
 
om du avmaskar en häst skall du avmaska alla säger epertisen från SVA, men min veterinär säger att man inte behöver det.Jag tror att hon har fel...
 
Varför är det "jätteviktigt" om din unghäst kanske ändå inte har mask? VET du att den har mask??
 
Bara föl och åringar behöver avmaskas nu, och det är mot spolmasken. Oftast har de dock redan fått skydd mot den om de inte är födda sent på året (förra året alltså). Blodmasken tar man bara under betessäsongen om man inte har specifika problem konstaterade på träckprov.
 
Nu har jag avmaskat!!!

Ringde och pratade med en veterinär och har nu en "avmaskningsplan".
Han sa att jag skulle avmaska med Banminth eller Fyrantel. Jag skulle även använda det i sommar vid betet.
Däremot skulle Ivomec användas vid oktober-november.
Jag kunde använda samma avmaskningsplan VARJE år för banminth eller Fyrantel brukar inte hästarna bli resistenta mot!
Äntligen har jag fått klarhet i detta!!!
 
Tyvärr har du pratat med en veterinär som INTE är uppdaterad inom parasitologin...

Det är lika stor risk att MASKARNA blir resistenta mot pyrantelpreparat som andra preparat om det används fel. Hur gammal är din häst?

Du ska använda samma medel ETT eller TVÅ år, sen byta och använda det andra i ett eller två år, man ska INTE växla under samma år (undantag om man har pyrantel-år och har styngfluga).

Ta och läs på på SVAs sida och även artikeln här . Ska man prata med veternär så är det viktigt att de VET vad de talar om och är ordentligt uppdaterade vilket din veterinär tyvärr inte är enligt de råd du fått.
 
Han sa att det skulle vara enligt den senaste forskningen!
Så det är svårt att veta vad man ska tro.
En vet borde man kunna lita på, eller... :crazy:
 
På båda länkarna hittar du senaste forskningen... Tyvärr är det något vet gärna säger för att låta trovärdiga har jag märkt. Men han har HELT fel, särskillt om han sa att HÄSTARNA blir resistenta mot medlet...
 
Han sa att hastarna inte brukade utveckla resistens mot medlet.
Det är inte så mycket jag kan göra denna avmaskning eftersom jag avmaskat redan.
Vad föreslår du för fortsatt "avmaskningsprogram"?
 
Han sa att hastarna inte brukade utveckla resistens mot medlet.

Magda har redan sagt det, men ett ganska bra sett att direkt kunna konstatera att någon inte vet vad de pratar om är ju just när de påstår det ovan. Nämligen att HÄSTARNA blir elle rinte blir resistenta.

HÄSTARNA påverkas inte av maskmedlet (om de inte är allergiska), det är MASKARNA som dör av det. och således är det MASKARNA som kan bli resistenta.

SÅ nästa gång någon säger något om resistenta hästar så kan du påpeka att de borde uppdatera sig lite :devil:
 
Ursäkta!
Självfallet menade jag att maskarna blir resistenta mot medlet! :o
Ber om ursäkt!
 
Fortsätt du med Banminth (eller Fyrantel om du nu använde det), men vänta till 3 dar innan betessläpp. Sen blir det var 4e vecka hela betessäsongen. OM du har styngfluga där du bor kan du behöva ta Ivomec eller liknande i höst (sept-okt) om du sett ägg på hästen (små gula).

Detta är alltså om du inte istället tar träckprov och det visar på väldigt lite mask och du har bra hagar. Om så är fallet hojta så reviderar vi schemat :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
337
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
869
Senast: Habina
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 051
Senast: aglaonema
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp