Uppdrag granskning - mjölkgården

Jo den reaktionen ser man här i tråden också. Motvikten är tycker jag, att vi faktiskt VET att alla mjölkgårdar inte ser ut som denna i uppdrag granskning. Men däremot vet vi tyvärr att det finns tveksamma djurhållare också, den här gården är i en storlek som jag tycker ger facit på att det faktiskt sker, den här gården kan bara inte vara ett undantag. Men ska vi rasa så ska vi göra det på rätt sätt och det är att ifrågasätta hur myndigheter kan låta det gå så här långt. Och vi kan rasa och ifrågasätta Arlas kvalitetssäkring.

Ibland har vi svenskar en väldans brådska att påpeka att "detta är ett undantag" istället för att ta tag i det faktiska problemet. Detta sker, hur går vi vidare och ser till att det inte sker borde vara en bättre reaktion.
Ett undantag är jag ganska säker på att gården är men däremot nog inte det enda undantaget. Men i sak håller jag med i det du skriver.
 
Jag anmälde själv "för ett tag sedan " en grupp ungdjur till LS, ja de va typ ben o knotor o päls över det och marken var liten och gav inget bete, skogshage utan tillväxt.

Och då jag vet vad som krävs så fotade jag, gav PPN, adress OCH individnr på ungdjuren och ringde till LS,( samt skickade foton via mail etc) det första han sa va att jag kunde ju prata med bonden själv. Nej tack sa jag han är känd för aggresionsproblem.
Men eftersom inget djur var "sjukt" så dröjde det 3 v innan LS åkte ut och då var de flyttade, LS åkte då hem till bonden och frågade var djuren var och bonden pekade på en hage hemma och LS blev nöjd och när jag sedan ringde så sa han att bonden var mkt trevlig och alla ungdjur såg "hyfsade " ut. Jag frågade om han kollat av dem med individnr och det hade han inte.
LS hade blivit lurad, ungdjursflocken var flyttade till ett annat bete i skog som jag upptäckte när jag var ute o joggade och då ringde jag igen men se det gick inte, har de flyttats så blev det en ny anmälan och då de inte var sjuka så dröjde det 3 v ytterligare och ja.......
Det är ungefär min erfarenhet från andra områden inom miljö hur länsstyrelsen arbetar fast ännu sämre.
 
Och ska man se till industrin som helhet är det självklart så att ytterligheter som denna är ovanlig men skalan är ju bred. Juverinflammationer, diarréer, inbränt gödsel i mer eller mindre omfattande skala. Sedan är då jag fortfarande av åsikten att det inte är etiskt försvarbart att skilja småttingar från sina mammor.
 
Jag tror förvisso inte att de behöver granskas så noga som att faktiskt få mer resurser så de hinner beta av sina fall lite snabbare. Det finns åtskilliga artiklar skrivet på ämnet att djurskyddsinspektörerna helt enkelt inte hinner med allt som behöver göras.
En granskning av hur detta kunde gå så långt
Behövs det mer resurser eller omfördelning av resurser effektivisering annan kompetens mer samarbete med andra myndigheter och intresseorganisationer förenkling av byråkrati
Vad kan göras annorlunda för att förhindra att sådana här fall på nåt vis faller mellan stolarna
 
Fick en länk till en intervju (+video) gjord med denna gårdsäagre gjord för några år sedan. Något måste ha gått väldigt väldigt fel för den personen. I inslaget ser det ut som idyll, och han pratar om hur få lönsamhet i lantbruket. Jag tror att det ligger någon slags tragik bakom den här gårdsägarens sätt att driva sina lantbruk idag. Men, det är ännu större tragik att det låtits gå så från myndighetshåll.
 
Det är ungefär min erfarenhet från andra områden inom miljö hur länsstyrelsen arbetar fast ännu sämre.

Herregud jag har massor av exempel på inkompetenta egensinniga oödmjuka personer på LS som bara arbetar emot, fast man visar, förklarar och pekar, visar sin dokumentation så skriver de tvärtom och vad de själva vill. Sen ska man överklaga. Och inom 3 mån. Och det gäller att inte missa en enda felaktig rad i luntan om 40 sidor.
 
Och ska man se till industrin som helhet är det självklart så att ytterligheter som denna är ovanlig men skalan är ju bred. Juverinflammationer, diarréer, inbränt gödsel i mer eller mindre omfattande skala. Sedan är då jag fortfarande av åsikten att det inte är etiskt försvarbart att skilja småttingar från sina mammor.

Ja jag brukar-alltid- skriva att ta kalvar från sina mödrar är ett accepterat djurplågeri.
Det brukar inte vara så många som håller med, en skrev tom att korna va så glada i sina robotar och så gärna gick dit. Tacka faan för det skrev jag , det gör ju väldigt ont att inte bli mjölkad när mjölken spänner till.

En annan sida i det hela är att kalvarnas immunförsvar dämpas av stress och att kalvar är extremt stresskänsliga, och det är stress att vara utan sin mor, stress att bli såld, och då blir de sjuka, som du skrev, diarre och allsköns bakterier /virus (lunginf) ibland ( inte ovanligt) med behandling på upp till 150 % samt hög dödlighet. Och det är ju faktiskt ett djurplågeri som systemet sätter djuren i med tillåtelse.
 
Fick en länk till en intervju (+video) gjord med denna gårdsäagre gjord för några år sedan. Något måste ha gått väldigt väldigt fel för den personen. I inslaget ser det ut som idyll, och han pratar om hur få lönsamhet i lantbruket. Jag tror att det ligger någon slags tragik bakom den här gårdsägarens sätt att driva sina lantbruk idag. Men, det är ännu större tragik att det låtits gå så från myndighetshåll.
Också sett klippet, och som du säger undrar man vad som hänt. Någon tragik tror jag också på.
 
För mig är det lite obegripligt hur man kan vända det mot Arla när det är länsstyrelsen som brister. Ja den som kör mjölkbilen kanske borde ha uppmärksammat hur det stod till med djuren men det är inte säkert att hen ser djuren alla gånger. Att inte grannar och anställda har anmält till länsstyrelsen?
Den som kör mjölkbilen kom i alla fall sent på kvällen hem till oss, mellan 22 och 23. Tömde tanken och åker snabbt vidare. Tog 10 minuter. De har väl fullspäckat hela arbetspasset och hinner nog inte titta till några kor. Mjölktanken är ju inte ens i samma rum som korna.
 
Också sett klippet, och som du säger undrar man vad som hänt. Någon tragik tror jag också på.

Jo, så är det tyvärr ofta när djur far illa men det är ingen ursäkt. Denna gård har fått 38 (om jag minns rätt) anmälningar på sig och bevis på svultna kor finns sedan sommaren 2018. Det är liksom inte rimligt att verksamheten tillåts (av myndigheter och branschorganisationer) förfalla. Av allt att döma är situationen värre idag än den var 2018 trots att Lst är involverade.

Det handlar om hundratals djurs lidande. Det får inte tillåtas fortsätta bara för att ägaren är i kris på något sätt.
 
Jag tror inte förarna får gå in i ladugården, av smittskyddsskäl. Men Arla borde ha bättre kontroll på gårdarna som mjölken kommer ifrån, absolut. Även om inte det är arla som har ansvaret, utan länsstyrelsen. Eller egentligen ska inte det heller behövas, djuren ska skötas om!
Arla har god kontroll på dom gårdar som levererar mjölk till Arla. Arla tar mjölkprover. Har dom anmärkningar på mjölkprover påtalas detta. Det kan i slutändan bli så att Arla slutar hämta mjölk om inga förbättringar görs
 
Arla har god kontroll på dom gårdar som levererar mjölk till Arla. Arla tar mjölkprover. Har dom anmärkningar på mjölkprover påtalas detta. Det kan i slutändan bli så att Arla slutar hämta mjölk om inga förbättringar görs

Koll på hygienen och kvalitén när det gäller mjölken, kanske. Men har de verkligen kontroll på hur djuren har det och hur de mår? Det tvivlar jag ärligt talat på. (Det är heller inte deras uppdrag i sak, utan det faller på Länsstyrelsen att kontrollera djurhållningen och att djurhållare följer de regler som gäller.)


*knapplån*

Jag tyckte att programmet som sådant var bra. Jag kan ibland tycka att UG vinklar en del saker, men inte den här gången. Jag tyckte att det tydligt framgick att det handlade om en gård där djuren missköts, och inte som om de försökt få det till att hela branschen ser ut på samma sätt. Jag tycker att det är bra att det lyfts, för det är inte som att det inte händer. Det händer varje dag. Oavsett orsak, och självklart inte bara kor/nötkreatur.
 
Faktum kvarstår dock att det är fruktansvärt oetiskt att utnyttja och döda djur såsom livsmedelsindustrin gör. De allra flesta tycker inte att det är acceptabelt att behandla hundar och katter såhär, så varför förtjänar kor, grisar och kycklingar det? Svaret är såklart att INGET djurslag förtjänar att behandlas så som djuren i livsmedelsindustrin behandlas. Självklart är det inte lika illa på alla gårdar men vanskötsel är mer regel än undantag tyvärr. Pengar och vinst går före djurvälfärd.
Därför bör man köpa lokalt från små gårdar. Eller ha egna djur.
Inget djur förtjänar misskötas, det håller jag helt med om.
Bra liv och en stressfri och snabb död är viktigt.
 
Bilderna när djuren vadar i skit är otrevliga.

Men djuren ser väldigt rena ut på kroppen, hade det sett ut på det viset länge hade djuren varit mer eller mindre täckta av torkad gödsel.

2-3 dagars stopp i utgödslingen skulle jag tippa på.

Har inte sett UG utan enbart en filmsnutt.
 
För mig är det lite obegripligt hur man kan vända det mot Arla när det är länsstyrelsen som brister. Ja den som kör mjölkbilen kanske borde ha uppmärksammat hur det stod till med djuren men det är inte säkert att hen ser djuren alla gånger. Att inte grannar och anställda har anmält till länsstyrelsen?
Varför skulle den som kör mjölkbilen gå in och kontrollera kor? Det är inte chauffören jobb ju. Hen har ingen rättighet att gå runt o kolla djur. Hur tänker du att Hen ska klara av hygienkraven mellan gårdar utan att sprida SMITTA? Var ska han göra av sina kläder efter varje besök?
 
Jo, så är det tyvärr ofta när djur far illa men det är ingen ursäkt. Denna gård har fått 38 (om jag minns rätt) anmälningar på sig och bevis på svultna kor finns sedan sommaren 2018. Det är liksom inte rimligt att verksamheten tillåts (av myndigheter och branschorganisationer) förfalla. Av allt att döma är situationen värre idag än den var 2018 trots att Lst är involverade.

Det handlar om hundratals djurs lidande. Det får inte tillåtas fortsätta bara för att ägaren är i kris på något sätt.
Håller med dig till 100%, det är ju självklart. Men man vill ju tro att ingen kan göra på detta vis utav ondska.
 
Koll på hygienen och kvalitén när det gäller mjölken, kanske. Men har de verkligen kontroll på hur djuren har det och hur de mår? Det tvivlar jag ärligt talat på. (Det är heller inte deras uppdrag i sak, utan det faller på Länsstyrelsen att kontrollera djurhållningen och att djurhållare följer de regler som gäller.)


*knapplån*

Jag tyckte att programmet som sådant var bra. Jag kan ibland tycka att UG vinklar en del saker, men inte den här gången. Jag tyckte att det tydligt framgick att det handlade om en gård där djuren missköts, och inte som om de försökt få det till att hela branschen ser ut på samma sätt. Jag tycker att det är bra att det lyfts, för det är inte som att det inte händer. Det händer varje dag. Oavsett orsak, och självklart inte bara kor/nötkreatur.
Djuren ser inte ut att ha varit i gödsel så länge.

Dessutom - bilderna är från en aktivistgrupp som gjort hemfridsbrott.
Jag har egen erfarenhet från s.k. aktivisters bilder och filmer och det går att filma och vinkla så bara delar av verkligheten syns.
jag försvarar inte dålig djurhållning. Men jag har sett exempel på att hundars märgben filmats för att visa att djur självdött mitt på tomten. Tillsammans med otäcka anklagelser på facebook. Med andra ord litar jag itne på att djurrättsaktivisters filmer är hela sanningen. Jag vet också hur det ser ut medan någon engagerat jobbar med att fixa utgödslingen. Innan allt funkar så har det bivit rätt skitigt, om man så säger.

Vet också vänner och bekanta som ansatts av anonyma anmälningar. Helt ogrundade pga grannfejder. Och inspektörer som gjort märkliga bedömningar.

Därmed sagt att jag hade velat se TVs egna bilder innan jag bestämmer mig för att skrika rätt ut. .
 

Liknande trådar

Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
24 977
Senast: Vallmo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 009
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp