Uppdrag granskning - mjölkgården

Tack! Jag vet inte om jag tycker det var så bra även om det också har en poäng. Jag tycker inte att detta var någon "svartmålning" - uppenart har gårdsägaren ett mycket dåligt omdöme och stora brister i sin djurhållning vilket även inkluderar ekonomin att driva en sån produktion. Jag tycker det är väldigt typiskt svenskt faktiskt, att peka på "olaga intrång" istället för att sätta ner foten och säga att det här är ett exempel på vad vi inte får tolerera oavsett av enskilt lantbruk eller i flathet hos myndigheter och myndighetskontroll OCH bemötande av Arlas presschef vid undersökande journalistik.
 
Att länsstyrelsen accepterat förhållandena med bara mindre anmärkningar förstärker min bild av hur länsstyrelsens kontroller rent generellt fungerar.

Jag anmälde själv "för ett tag sedan " en grupp ungdjur till LS, ja de va typ ben o knotor o päls över det och marken var liten och gav inget bete, skogshage utan tillväxt.

Och då jag vet vad som krävs så fotade jag, gav PPN, adress OCH individnr på ungdjuren och ringde till LS,( samt skickade foton via mail etc) det första han sa va att jag kunde ju prata med bonden själv. Nej tack sa jag han är känd för aggresionsproblem.
Men eftersom inget djur var "sjukt" så dröjde det 3 v innan LS åkte ut och då var de flyttade, LS åkte då hem till bonden och frågade var djuren var och bonden pekade på en hage hemma och LS blev nöjd och när jag sedan ringde så sa han att bonden var mkt trevlig och alla ungdjur såg "hyfsade " ut. Jag frågade om han kollat av dem med individnr och det hade han inte.
LS hade blivit lurad, ungdjursflocken var flyttade till ett annat bete i skog som jag upptäckte när jag var ute o joggade och då ringde jag igen men se det gick inte, har de flyttats så blev det en ny anmälan och då de inte var sjuka så dröjde det 3 v ytterligare och ja.......
 
Faktum kvarstår dock att det är fruktansvärt oetiskt att utnyttja och döda djur såsom livsmedelsindustrin gör. De allra flesta tycker inte att det är acceptabelt att behandla hundar och katter såhär, så varför förtjänar kor, grisar och kycklingar det? Svaret är såklart att INGET djurslag förtjänar att behandlas så som djuren i livsmedelsindustrin behandlas. Självklart är det inte lika illa på alla gårdar men vanskötsel är mer regel än undantag tyvärr. Pengar och vinst går före djurvälfärd.
 
Jag tycker det är väldigt typiskt svenskt faktiskt, att peka på "olaga intrång" istället för att sätta ner foten och säga att det här är ett exempel på vad vi inte får tolerera oavsett av enskilt lantbruk eller i flathet hos myndigheter och myndighetskontroll OCH bemötande av Arlas presschef vid undersökande journalistik.

Ja men precis, samtidigt som samma ? personer i andra artiklar/fall förfasar sig över att ingen har anmält.

LS har vad gäller kor och ungdjur/kalvar rätt stor tolerans i hur skicket ska vara, det jag menar att det är tillåtande med det jag skulle klassa som vanvård.
 
Faktum kvarstår dock att det är fruktansvärt oetiskt att utnyttja och döda djur såsom livsmedelsindustrin gör. De allra flesta tycker inte att det är acceptabelt att behandla hundar och katter såhär, så varför förtjänar kor, grisar och kycklingar det? Svaret är såklart att INGET djurslag förtjänar att behandlas så som djuren i livsmedelsindustrin behandlas. Självklart är det inte lika illa på alla gårdar men vanskötsel är mer regel än undantag tyvärr. Pengar och vinst går före djurvälfärd.
Fast nej. Att du tycker det är oetiskt att döda djur för föda till människor har inget med den här diskussionen att göra.
 
Fast nej. Att du tycker det är oetiskt att döda djur för föda till människor har inget med den här diskussionen att göra.
Fast hon menar ju inte så som du uppenbarligen tolkar det. Alltså att det är oetiskt att döda djur, nu kanske hen tycker det men uttrycker det inte så. Utan menar på att djuren behandlas som skit, vilket de gör i livsmedelsindustrin. Särskilt höns och grisar. Ta en titt på hur gris/hönsstallar ser ut och hur slakten går till. Grisar tex. gasas ihjäl i grupp t.o.m. Slu har ju sagt att detta är rent djurplågeri och inte en hållbar avlivningsmetod.
 
Fast nej. Att du tycker det är oetiskt att döda djur för föda till människor har inget med den här diskussionen att göra.

Att behandla levande och kännande varelser som produkter och döda dem på löpande band kan inte vara annat än oetiskt. Har du sett en ko som blir ifråntagen sin kalv, grisars dödsångest när de gasas ihjäl eller hönor som sitter i så små burar att de inte ens kan sträcka ut sina vingar? Hur kan det vara okej? Människan har ingen rätt att behandla andra varelser så.
 
Tack! Jag vet inte om jag tycker det var så bra även om det också har en poäng. Jag tycker inte att detta var någon "svartmålning" - uppenart har gårdsägaren ett mycket dåligt omdöme och stora brister i sin djurhållning vilket även inkluderar ekonomin att driva en sån produktion. Jag tycker det är väldigt typiskt svenskt faktiskt, att peka på "olaga intrång" istället för att sätta ner foten och säga att det här är ett exempel på vad vi inte får tolerera oavsett av enskilt lantbruk eller i flathet hos myndigheter och myndighetskontroll OCH bemötande av Arlas presschef vid undersökande journalistik.

Jag håller delvis med. Kortet med olaga intrång är lite tramsigt.

Men det jag tycker är trist är hur många som inte verkar fatta att det handlar just om en enskild gårdsägare som har undermålig djurhållning.
 
Tack! Jag vet inte om jag tycker det var så bra även om det också har en poäng. Jag tycker inte att detta var någon "svartmålning" - uppenart har gårdsägaren ett mycket dåligt omdöme och stora brister i sin djurhållning vilket även inkluderar ekonomin att driva en sån produktion. Jag tycker det är väldigt typiskt svenskt faktiskt, att peka på "olaga intrång" istället för att sätta ner foten och säga att det här är ett exempel på vad vi inte får tolerera oavsett av enskilt lantbruk eller i flathet hos myndigheter och myndighetskontroll OCH bemötande av Arlas presschef vid undersökande journalistik.
Nu kanske mitt svar är lite goddag yxskaft till ditt eftersom jag inte kan läsa länken, men jag hoppas inte! :)

Jag har sett flera som reagerat med att det är djurrättsaktivister, man har filmat utan tillstånd, olaga intrång, obehöriga, att man bara är ute efter att svartmåla bönder osv och varje gång jag läst någon som skrivit liknande har jag funderat på hur man kan värdera det viktigare än djuren. Hur man kan se det så istället för den riktiga poängen. Poängen är ju att djur mår dåligt och någon har uppmärksammat det.

Jag såg Uppdrag Granskning i går och hoppades på att de inte skulle använda den här gården som en ursäkt för att svartmåla en hel yrkesgrupp, men så uppfattade jag inte det. Jag uppfattade det att de koncentrerade sig på den här storbonden, hans bristande förmåga att se till att djuren sköts och får bra mat, hans ekonomi, att han ville ha fler djur och grannarna var emot det, anmälningar som han fått, varför LS inte reagerat och att de ville höra Arlas inställning till det här. Jag såg ingen smutskastning eller att alla kobönder får skämmas nu utan den här bonden får då rakt stå sitt kast och så får man fundera på varför det har fått fortgå.

Jag tyckte programmet var bra just eftersom de uppmärksammade denna stora gården, för djurens skull, för andra kobönders skull men också för konsumenternas skull, man vill ju dricka mjölk från kor som har det bra, hur ska vi kunna veta om sådant här få ske?

Om mitt svar känns som goddag yxskaft till ditt ber jag om ursäkt, känner mig lite rörig när jag försöker tänka. Jag håller alltså med dig.
 
Jag håller delvis med. Kortet med olaga intrång är lite tramsigt.

Men det jag tycker är trist är hur många som inte verkar fatta att det handlar just om en enskild gårdsägare som har undermålig djurhållning.
Jag tycker att det i programmet framgår att detta handlar om en enskild gård & produktion, men lamheten i hur denna gård har hanterats (och hanteras?) öppnar naturligtvis upp debatten om att om det är så här myndigheter hanterar EN djurhållare och livsmedelsproduktion, så hur ser det då ut i övrigt? Och den frågan anser jag vara berättigad, en gård i den här storleken ska baske mig inte slinka igenom myndighetskontrolen. Det betyder inte att all djurhållning och livsmedelsproduktion ser ut som de bilder de visade, men jag tycker det är viktigt att man faktiskt ställer frågan. Hur, HUR kan detta ske liksom.
 
Nu kanske mitt svar är lite goddag yxskaft till ditt eftersom jag inte kan läsa länken, men jag hoppas inte! :)

Jag har sett flera som reagerat med att det är djurrättsaktivister, man har filmat utan tillstånd, olaga intrång, obehöriga, att man bara är ute efter att svartmåla bönder osv och varje gång jag läst någon som skrivit liknande har jag funderat på hur man kan värdera det viktigare än djuren. Hur man kan se det så istället för den riktiga poängen. Poängen är ju att djur mår dåligt och någon har uppmärksammat det.

Jag såg Uppdrag Granskning i går och hoppades på att de inte skulle använda den här gården som en ursäkt för att svartmåla en hel yrkesgrupp, men så uppfattade jag inte det. Jag uppfattade det att de koncentrerade sig på den här storbonden, hans bristande förmåga att se till att djuren sköts och får bra mat, hans ekonomi, att han ville ha fler djur och grannarna var emot det, anmälningar som han fått, varför LS inte reagerat och att de ville höra Arlas inställning till det här. Jag såg ingen smutskastning eller att alla kobönder får skämmas nu utan den här bonden får då rakt stå sitt kast och så får man fundera på varför det har fått fortgå.

Jag tyckte programmet var bra just eftersom de uppmärksammade denna stora gården, för djurens skull, för andra kobönders skull men också för konsumenternas skull, man vill ju dricka mjölk från kor som har det bra, hur ska vi kunna veta om sådant här få ske?

Om mitt svar känns som goddag yxskaft till ditt ber jag om ursäkt, känner mig lite rörig när jag försöker tänka. Jag håller alltså med dig.
Absolut inte, du har samma tankegångar som mig även fast du inte kunde läsa artikeln i sig.
 
Jag tycker att det i programmet framgår att detta handlar om en enskild gård & produktion, men lamheten i hur denna gård har hanterats (och hanteras?) öppnar naturligtvis upp debatten om att om det är så här myndigheter hanterar EN djurhållare och livsmedelsproduktion, så hur ser det då ut i övrigt? Och den frågan anser jag vara berättigad, en gård i den här storleken ska baske mig inte slinka igenom myndighetskontrolen. Det betyder inte att all djurhållning och livsmedelsproduktion ser ut som de bilder de visade, men jag tycker det är viktigt att man faktiskt ställer frågan. Hur, HUR kan detta ske liksom.

Fast reaktionen är inte i paritet med det. Jag ser hur många som helst som gapar över att mjölkproduktion är hemskt på alla sätt och med den här gården som facit. Jag hade önskat en motvikt där folk kan se hur det borde vara och är på de allra flesta ställen
 
Absolut inte, du har samma tankegångar som mig även fast du inte kunde läsa artikeln i sig.
Vad bra! Jag tycker programmet var tydligt och bra och har inte riktigt förstått en del personers reaktioner alls faktiskt. Det är ju alltid bra när felaktigheter uppmärksammans så att det kan bli någon form av förändring på något vis. Jag tror också att Uppdrag Granskning kommer återkomma till det här reportaget för att se hur det gått, verkar som de gjort det med rätt mycket den senaste tiden.

Jag har bara sovit en timme i natt och funderar på om jag inte borde ge mig själv internetförbud en stund nu! :D
 
Fast reaktionen är inte i paritet med det. Jag ser hur många som helst som gapar över att mjölkproduktion är hemskt på alla sätt och med den här gården som facit. Jag hade önskat en motvikt där folk kan se hur det borde vara och är på de allra flesta ställen
Jo den reaktionen ser man här i tråden också. Motvikten är tycker jag, att vi faktiskt VET att alla mjölkgårdar inte ser ut som denna i uppdrag granskning. Men däremot vet vi tyvärr att det finns tveksamma djurhållare också, den här gården är i en storlek som jag tycker ger facit på att det faktiskt sker, den här gården kan bara inte vara ett undantag. Men ska vi rasa så ska vi göra det på rätt sätt och det är att ifrågasätta hur myndigheter kan låta det gå så här långt. Och vi kan rasa och ifrågasätta Arlas kvalitetssäkring.

Ibland har vi svenskar en väldans brådska att påpeka att "detta är ett undantag" istället för att ta tag i det faktiska problemet. Detta sker, hur går vi vidare och ser till att det inte sker borde vara en bättre reaktion.
 
Har jobbat på både mjölkgårdar och i grisstallar. Skulle nästan säga att det är mer regel än undantag med fusk. Små fusk som att kalvar inte har fri tillgång till vatten för de fårmjölk 2 gånger per dag, trots att de även får hö och kraftfoder. Eller att det fuskas med strö till grisar, fixerar suggor även om det inte finns behov och slipar tänder på kultingar. Eller bönder/arbetare som får frispel och misshandlar djuren, svårt att påvisa att det sker om man inte lyckas filma det.

Så även om kossorna i hagen ser ut att må bra, betyder det inte att allt sköts rätt bakom stängda dörrar. Tyvärr hjälper det inte o anmäla för LS brukar oavsett säga till i förväg när de kommer. Inte så svårt att gömma allt fusk då.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
24 977
Senast: Vallmo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 013
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 536
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp