Uppdrag granskning - mjölkgården

Nej det är inte kanske. Arla HAR kontroll på hygien o kvalitet

Förtydligar min kommentar: På mjölken. Inte på gården eller djurhållningen. Det jag kommenterade var angående kontroll på djurhållningen.

Jag tvivlar inte på att mjölken i affären är säker att konsumera - jag har inte varnat någon för att dricka mjölk.
Men när det gäller djurhållningen tvivlar jag på att Arla har kontroll - de är ett mejeri, djurskyddet ligger på länsstyrelsens bord att kontrollera. Vilket var vad jag skrev i min kommentar. (Och innan nån säger något om det: nej, jag tror inte att det ser ut så på "alla gårdar" - jag har sett flertalet större och välskötta gårdar med välmående djur. ;) )
 
Senast ändrad:
Djuren ser inte ut att ha varit i gödsel så länge.

Dessutom - bilderna är från en aktivistgrupp som gjort hemfridsbrott.
Jag har egen erfarenhet från s.k. aktivisters bilder och filmer och det går att filma och vinkla så bara delar av verkligheten syns.
jag försvarar inte dålig djurhållning. Men jag har sett exempel på att hundars märgben filmats för att visa att djur självdött mitt på tomten. Tillsammans med otäcka anklagelser på facebook. Med andra ord litar jag itne på att djurrättsaktivisters filmer är hela sanningen. Jag vet också hur det ser ut medan någon engagerat jobbar med att fixa utgödslingen. Innan allt funkar så har det bivit rätt skitigt, om man så säger.

Vet också vänner och bekanta som ansatts av anonyma anmälningar. Helt ogrundade pga grannfejder. Och inspektörer som gjort märkliga bedömningar.

Därmed sagt att jag hade velat se TVs egna bilder innan jag bestämmer mig för att skrika rätt ut. .
Ursäkta, men såg du verkligen på samma tv-program som vi andra?'

Och sen när är "hemfridsbrott" (olaga intrång) mer graverande än det LIDANDE som ses på video och bilder (benet, benet, de mångtal kadaver ute på gårdsplan..)?
 
På mjölken. Inte på gården eller djurhållningen.

Jag tvivlar inte på att mjölken i affären är säker att konsumera - jag har inte varnat någon för att dricka mjölk.
Men när det gäller djurhållningen har Arla knappast någon kontroll - de är ett mejeri, djurskyddet ligger på länsstyrelsens bord att kontrollera. Vilket var vad jag skrev i min kommentar.
Där håller jag inte med, Arla har ansvar för den produkt de säljer och hur den marknadsförs och där ingår hur den produceras. Något annat vore helt orimligt.
 
Dessutom, ett annat mejeri valde att avsluta leveranser av mjölk från den här gården då mjölken smakade illa, relaterat till undermåligt foder.
Ja, om den uppgiften stämmer att mjölken smakade så dåligt att kunderna slutade köpa är det ganska extremt, jag litar dock inte helt på det utan att ha mer info än det som framkom i programmet.
 
Där håller jag inte med, Arla har ansvar för den produkt de säljer och hur den marknadsförs och där ingår hur den produceras. Något annat vore helt orimligt.

Jag kan absolut hålla med om att de har ett ansvar, just av de skäl du nämner här.

(Jag menade bara att jag inte tror att de idag kontrollerar saker som djurhållning på "sina" gårdar, utan att det i praktiken ligger på LST att göra det. Jag menade inte att jag inte tycker att de borde.)
 
Jag kan absolut hålla med om att de har ett ansvar, just av de skäl du nämner här.

(Jag menade bara att jag inte tror att de idag kontrollerar saker som djurhållning på "sina" gårdar, utan att det i praktiken ligger på LST att göra det. Jag menade inte att jag inte tycker att de borde.)
Jag tror Arla, åtminstone på pappret, även har kontrollprogram när det gäller djurhälsa, miljöhänsyn o.s.v. för de gårdar som levererar mjölk. Men om det sker någon kontroll i praktiken eller om det bara är ett spel för galleriet, en marknadsföringsgrej, vet jag inte.
 
Djuren ser inte ut att ha varit i gödsel så länge.

Dessutom - bilderna är från en aktivistgrupp som gjort hemfridsbrott.
Jag har egen erfarenhet från s.k. aktivisters bilder och filmer och det går att filma och vinkla så bara delar av verkligheten syns.
jag försvarar inte dålig djurhållning. Men jag har sett exempel på att hundars märgben filmats för att visa att djur självdött mitt på tomten. Tillsammans med otäcka anklagelser på facebook. Med andra ord litar jag itne på att djurrättsaktivisters filmer är hela sanningen. Jag vet också hur det ser ut medan någon engagerat jobbar med att fixa utgödslingen. Innan allt funkar så har det bivit rätt skitigt, om man så säger.

Vet också vänner och bekanta som ansatts av anonyma anmälningar. Helt ogrundade pga grannfejder. Och inspektörer som gjort märkliga bedömningar.

Därmed sagt att jag hade velat se TVs egna bilder innan jag bestämmer mig för att skrika rätt ut. .

En del av djuren hade sår som kan uppstå när avföring och urin tillåts fräta sönder vävnaden. Men låt oss säga att de inte stått i gödsel ”länge” (vad är länge.). Det fanns kraftigt avmagrade djur på gården, bara det i sig är djurplågeri.

Och jag skiter faktiskt vem som filmat och tagit bilder så länge ingen kommer till skada eller egendom förstörs. Flera av djuren som uppenbart lider (enligt experter) går att identifiera eftersom ID-brickorna är fullt synliga.

Att det är djurättsaktivister bakom ett avslöjande gör inte lidandet mindre för djuren eller brottet mildare.
 
Den som kör mjölkbilen kom i alla fall sent på kvällen hem till oss, mellan 22 och 23. Tömde tanken och åker snabbt vidare. Tog 10 minuter. De har väl fullspäckat hela arbetspasset och hinner nog inte titta till några kor. Mjölktanken är ju inte ens i samma rum som korna.
Varför skulle den som kör mjölkbilen gå in och kontrollera kor? Det är inte chauffören jobb ju. Hen har ingen rättighet att gå runt o kolla djur. Hur tänker du att Hen ska klara av hygienkraven mellan gårdar utan att sprida SMITTA? Var ska han göra av sina kläder efter varje besök?
Som jag skrev "Den som körde mjölkbilen kanske kunde hade sett hur djuren hade det." Jag är fullt medveten om att mjölkbilen kan komma alla tider på dygnet och inte går in i ladugården. Men om grannar reagerar på att korna är magra ute i hagen så borde kanske den som kör mjölkbilen se det också och kunna påtala det till en chef. Spännande att ni endast reagerar på den kommentaren när jag i övrigt försvarar Arla? Och att jag påpekade att det är Länsstyrelsen som äger ansvaret?
 
Djuren ser inte ut att ha varit i gödsel så länge.

Dessutom - bilderna är från en aktivistgrupp som gjort hemfridsbrott.
Jag har egen erfarenhet från s.k. aktivisters bilder och filmer och det går att filma och vinkla så bara delar av verkligheten syns.
jag försvarar inte dålig djurhållning. Men jag har sett exempel på att hundars märgben filmats för att visa att djur självdött mitt på tomten. Tillsammans med otäcka anklagelser på facebook. Med andra ord litar jag itne på att djurrättsaktivisters filmer är hela sanningen. Jag vet också hur det ser ut medan någon engagerat jobbar med att fixa utgödslingen. Innan allt funkar så har det bivit rätt skitigt, om man så säger.

Vet också vänner och bekanta som ansatts av anonyma anmälningar. Helt ogrundade pga grannfejder. Och inspektörer som gjort märkliga bedömningar.

Därmed sagt att jag hade velat se TVs egna bilder innan jag bestämmer mig för att skrika rätt ut. .
Själv tycker inte jag att det spelar någon roll vem som tagit bilderna. Det är bilder på kor som är magra. Att svälta djur är inte ok i mina ögon, då missköter man sin uppgift som djurägare. Visst kan man vinkla, men det var filmer och bilder, vittnessmål och anmälningar om skitiga och magra djur, ägaren har till och med fått påpekande från länsstyrelsen när de var ute, om just magra och skitiga djur. Jag tror inte det var vinklat eller påhittat eller grannar i fejd. Förstår att folk blir falskt anmälda ibland på ren jävelskap, men man ska väl ändå inte alltid vara snabb med att dra det kortet när flera olika människor slår larm om djur som far illa?
 
Ursäkta, men såg du verkligen på samma tv-program som vi andra?'

Och sen när är "hemfridsbrott" (olaga intrång) mer graverande än det LIDANDE som ses på video och bilder (benet, benet, de mångtal kadaver ute på gårdsplan..)?
Har du sett hur fort det går, tills det grisigt på golvet i en koladugård, när utgödslingen stannat? Efter några timmar, så ser det ut som på filmen.

Men om utgödslingen varit trasig mer än några timmar, skulle korna haft gödsel på kroppen, inte bara längst ner vid klöven, eftersom de lägger sig ner.
En ko idisslar ungefär halva dygnet, alltså i princip varannan timme. Kor ligger delvis på sidan när de idisslar.

BTW, mjölkande Holstein kor i gott hull, ser ut sådär som i filmen.
De blir som vandrande spjälstaket.

Titta här på en prisbelönta Holstein: http://www.svenskholstein.se/sv/aktiviteter/nationella-champions/

Nedan en prisbelönt Holstein-ko!


National%20Champion%202018%20EH%20Holsteins%20Atwood%20Tramilda.jpg
 
BTW, mjölkande Holstein kor i gott hull, ser ut sådär som i filmen.
De blir som vandrande spjälstaket.

Titta här på en prisbelönta Holstein: http://www.svenskholstein.se/sv/aktiviteter/nationella-champions/

Nedan en prisbelönt Holstein-ko!


BTW, tycker du att det ser bra ut? Jättejättejuver, sönderavlade så de faktiskt inte ens kan gå med kalv då kalv inte skulle orka äta all mjölk som produceras och juvret skulle snedbelastas o sannolikt ko skulle få juverinflammation....och magra just för att aveln inriktat sig på högmjölkande kor, hur länge tror du de håller i snitt?

Det är väl inte bra bara för det är prisbelönt??
 
Jag tror kanske inte att det här är den allra bästa mjölkbonden, men jag misstänker att det är ett mycket tendensiöst reportage i UG.
Majoriteten av anmälningarna kommer från en samma grupp med djurrättsaktivister.

Delar av reportagets bildmaterial kan, åtminstone teoretiskt, vara fabricerat. Alltså inte photoshoppat, utan skapat.

Att få det att se ut som de om de går i gödselsoppa är enkelt. Slå av strömbrytaren till utgödslingen, vänta en stund, och spola ut en massa vatten.

Där vi bor, så kommer Lantbrukstjänst, de som samlar upp avlivade djur från lantbruket, bara en gång per vecka på ordinarie rundor. Ibland dröjer det längre innan de kommer, för de åker först om de kan samla tillräckligt många kadaver.
Som längst har jag fått vänta närmare 14 dagar, på hämtning av avlivade djur.
Jag tvivlar på att de kommer oftare i Hälsingland.
Alltså kan döda djur bli liggande rätt länge. Men de ska naturligtvis täckas över.

Det ska bli intressant att se en granskning av granskningen...
 
BTW, tycker du att det ser bra ut? Jättejättejuver, sönderavlade så de faktiskt inte ens kan gå med kalv då kalv inte skulle orka äta all mjölk som produceras och juvret skulle snedbelastas o sannolikt ko skulle få juverinflammation....och magra just för att aveln inriktat sig på högmjölkande kor, hur länge tror du de håller i snitt?

Det är väl inte bra bara för det är prisbelönt??
Har jag sagt att jag tycker att det ser harmoniskt ut? Men högmjölkande kor av den rasen ser ut sådär.

Jag tycker inte att en hund av kortnos typ som inte kan andas ordentligt, och där det behövs kejsarsnitt för få ut valparna är vettig, likväl kan sådana individer var "champions".

Det jag vill visa med bilden, är att det som ett lekmannaöga får till "utmagrade djur", inte nödvändigtvis är magra djur, utan djur i för rasen helt OK hull.

Inte ens sinlagda Holstein, ser "runda och goa" ut.
 
Det jag vill visa med bilden, är att det som ett lekmannaöga får till "utmagrade djur", inte nödvändigtvis är magra djur, utan djur i för rasen helt OK hull.

Inte ens sinlagda Holstein, ser "runda och goa" ut.

De skulle nog gå upp i vikt om de slapp att mjölka nära året runt. Faktiskt. Och det är väl tur att det finns lekmannaögon som kan se det vissa andra bortförklarar.
 
Har jag sagt att jag tycker att det ser harmoniskt ut? Men högmjölkande kor av den rasen ser ut sådär.

Jag tycker inte att en hund av kortnos typ som inte kan andas ordentligt, och där det behövs kejsarsnitt för få ut valparna är vettig, likväl kan sådana individer var "champions".

Det jag vill visa med bilden, är att det som ett lekmannaöga får till "utmagrade djur", inte nödvändigtvis är magra djur, utan djur i för rasen helt OK hull.

Inte ens sinlagda Holstein, ser "runda och goa" ut.
Hur ser då en avmagrad Holsteinko ut? Är det inte samma ras som det man kallar för Svensk Låglandsboskap ?
 
Har du sett hur fort det går, tills det grisigt på golvet i en koladugård, när utgödslingen stannat? Efter några timmar, så ser det ut som på filmen.

Men om utgödslingen varit trasig mer än några timmar, skulle korna haft gödsel på kroppen, inte bara längst ner vid klöven, eftersom de lägger sig ner.
En ko idisslar ungefär halva dygnet, alltså i princip varannan timme. Kor ligger delvis på sidan när de idisslar.

BTW, mjölkande Holstein kor i gott hull, ser ut sådär som i filmen.
De blir som vandrande spjälstaket.

Titta här på en prisbelönta Holstein: http://www.svenskholstein.se/sv/aktiviteter/nationella-champions/

Nedan en prisbelönt Holstein-ko!


National%20Champion%202018%20EH%20Holsteins%20Atwood%20Tramilda.jpg

Och de tre experter som uttalar sig i programmet har ingen kunskap om rasen och om hur ett sunt exemplar av rasen ser ut?

Prisbelönt betyder i mina ögon ingenting. Den prisbelönta pekingesen som vann Crufts för ett par år sedan visade sig inte vara särskilt sund...
 
Och de tre experter som uttalar sig i programmet har ingen kunskap om rasen och om hur ett sunt exemplar av rasen ser ut?

Prisbelönt betyder i mina ögon ingenting. Den prisbelönta pekingesen som vann Crufts för ett par år sedan visade sig inte vara särskilt sund...
Jag har gått en kortare kurs i djurskydd. Sådär ska INTE kor se ut, det är inte acceptabelt. 🤷 Jag skulle kunna leta upp papper på hur man bedömer hull om någon är intresserad?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
24 977
Senast: Vallmo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 995
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp