Uppsats hjälp önskas -hästämne!!

LinnK

Trådstartare
Jag ska skriva en C-uppsats på svenskan och önskar få hjälp
med alla möjliga fakta om allt som rör hästar.

Tex: Historia, Anatomi, hästhantering, dräktighet-fölning, ridningen och dess undergrenar som tex hoppning, western, barock, trav (utrustning, kval, träning m.m.)

Ja, allt som rör hästar helt enkelt!

Jag har självklart hittat lite fakta redan och kan ju en del själv, men vill ha så mycket fakta som möjligt som jag kan gräva i för att få fram en toppenbra uppsats.

Ni kan skriva ner det ni vill "ge mig" i tipsväg här eller väldigt gärna tipsa om länkar!!

Något som jag även önskar är att få tag i fina fotografier som jag kan ha använding av.

De kan ni antingen länka till, posta här eller pm'a till mig.


Så, kontentan av mitt svammel är att jag behöver:

All möjlig fakta om allt som rör hästar och massor av bilder!!


VORE OTROLIGT TACKSAM OM NI SNÄLLA MÄNNISKOR KUNDE HJÄLPA MIG MED DETTA! :bump:

Tack på förhand! /en studerande Linn.
 
Du kan ju söka dig genom att skriva ett sökämne i en bra sökmotor typ www.google.com till exempel.

Sen finns det en bra länk om hästforsning, med intressant fakta också. http://hippocampus.slu.se

Vill du ha fakta om speciella raser, så är det ju bara du kollar med rasföreningarna.

Det finns ju massor med hästfakta som berör olika saker,
men det lättaste är nog om du söker dig fram själv på saker som du vill ha fakta om.

Vill du ha fakta om t.ex. trav eller galopp kanske du kan ta kontakt med Wången? Sen finns ju ridsportens hus i
Kolbäck, och även de två andra riksanläggningarna Flyinge och Strömsholm.

Vill du ha information om avel, försök komma i kontakt med ett stuteri. Du kan även kolla på biblioteket, finns ju massor av intressanta hästböcker om ridning, olika ridgrenar, körning, barockridning (t.ex. Bent Branderups böcker), avel, foder m.m...


Lycka till med uppsatsen!
 
Har du tänkt igenom vad du vill skriva egentligen? För allt om hästar blir lätt väldigt stort eller otroligt ytligt... Mitt förslag är att rikta in dig på ett ämne och håll dig till det. Min speciallarbete skulle handla om allt från brunst till fölungen var ett år men fick stryka ner till födseln. Det blev så ortroligt stort... Bara en lite tanke...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 889
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 068
Kropp & Själ Förra året kantades av den ena jobbiga händelsen efter det andra med bland annat en älskad hund som gick bort, ett dåligt förhållande...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 732
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 668
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp