Bukefalos 28 Ă„r!

USA valet đŸ‡ș🇾

SjÀlvklart vill jag att...

  • Joe Biden tar hem detta!

    Röster: 167 88,4%
  • Att Donald Trump vinner!

    Röster: 7 3,7%
  • Skitsamma bĂ„da Ă€r av samma skrot och korn

    Röster: 15 7,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    189
Verkar som Georgia har meddelat att det ska bli omrÀkning pga. de smÄ marginalerna.
Jag har fÄtt för mig att det finns en tvingande omrÀkning, om skillnaden Àr mindre Àn 0.3% - samtidigt som en kandidat har rÀtt att begÀra omrÀkning om skillnaden Àr mindre Àn 1.0%.

edit: det Àr visst olika stat för stat - hÀr kan man roa sig med att jÀmföra samtliga 50 staters lagar och regler:
https://ballotpedia.org/Election_recount_laws_and_procedures_in_the_50_states,_2020
 
Jag har fÄtt för mig att det finns en tvingande omrÀkning, om skillnaden Àr mindre Àn 0.3% - samtidigt som en kandidat har rÀtt att begÀra omrÀkning om skillnaden Àr mindre Àn 1.0%.

edit: det Àr visst olika stat för stat - hÀr kan man roa sig med att jÀmföra samtliga 50 staters lagar och regler:
https://ballotpedia.org/Election_recount_laws_and_procedures_in_the_50_states,_2020

Om jag inte missminner mig maste en kandidat ta majority vote (over 50% alltsa) for att det inte ska bli omrakning.
 

Nu har jag inte dubbelkollat hans siffror men poÀngen Àr jag ÀndÄ med pÄ. Ju lÀngre tillbaka i tiden ett land blev demokratiskt ju mer odemokratisk verkar demokratin i det landet vara.
 

Nu har jag inte dubbelkollat hans siffror men poÀngen Àr jag ÀndÄ med pÄ. Ju lÀngre tillbaka i tiden ett land blev demokratiskt ju mer odemokratisk verkar demokratin i det landet vara.
Mer komplext Àn sÄ skulle jag sÀga. Men hÄller med om att historiska bakgrunden förklarar mycket av hur varje demokrati ser ut och fungerar.
 
Mer komplext Àn sÄ skulle jag sÀga. Men hÄller med om att historiska bakgrunden förklarar mycket av hur varje demokrati ser ut och fungerar.
Absolut, var en vÀldigt grov förenkling jag gjorde dÀr men jag tycker det ligger nÄgot i det. Att skapa en robust demokrati som stÄr emot politiska svÀngningar mot totalitarism gör ju ocksÄ att systemet lÄses vid sin ursprungstid till viss del, och kollar vi pÄ nyare demokratiska system som till exempel Irland blir det tydligt att tÀnkandet kan skilja sig enormt.
 
Absolut, var en vÀldigt grov förenkling jag gjorde dÀr men jag tycker det ligger nÄgot i det. Att skapa en robust demokrati som stÄr emot politiska svÀngningar mot totalitarism gör ju ocksÄ att systemet lÄses vid sin ursprungstid till viss del, och kollar vi pÄ nyare demokratiska system som till exempel Irland blir det tydligt att tÀnkandet kan skilja sig enormt.
Robusthet ligger ocksÄ i att det finns anpassningsutrymme och i att det finns en grundlÀggande, vÀlrotad kultur och vÀrdering. Inte nödvÀndigtvis i de yttre formerna och att man lÄser författningsskrivningar.

Men det ligger nog ocksÄ i vad du menar med att "bli demokrati" och om vi tittar pÄ lÀnder som lÀnge varit odemokratiska och sedan byter system i en koncentrerad reformprocess eller pÄ Sverige som bygger successiv utveckling under tusen Är. RÀknar man att det "alltid" funnits ett folkinflytande som försvarats och rÀknats som legitimt krav, eller ser man till dagen dÄ allmÀn och lika röstrÀtt lagstiftades?
 
3EA7A79E-12F3-45B1-A6E8-D3D81A73CB4E.jpeg
 
NÄgon som jag har förtroende för sa att det finns skÀl för anklagelserna om valfusk som trump gör.

Jag vet inte.

HĂ€r i Sverige har vi upplevt att pĂ„ Ă€ldreboenden och de omrĂ„den/föreningar som inte har sĂ„ stark tradition i valhemligheter har individer blivit ”hjĂ€lpta” att rösta.
 
NÄgon som jag har förtroende för sa att det finns skÀl för anklagelserna om valfusk som trump gör.

Jag vet inte.

HĂ€r i Sverige har vi upplevt att pĂ„ Ă€ldreboenden och de omrĂ„den/föreningar som inte har sĂ„ stark tradition i valhemligheter har individer blivit ”hjĂ€lpta” att rösta.
Konstigt dÄ att han som nu intervjuas i tv som har varit över till USA som valobservatör nu i Är sÀger att det har gÄtt rÀtt till.
 
NÄgon som jag har förtroende för sa att det finns skÀl för anklagelserna om valfusk som trump gör.

Jag vet inte.

HĂ€r i Sverige har vi upplevt att pĂ„ Ă€ldreboenden och de omrĂ„den/föreningar som inte har sĂ„ stark tradition i valhemligheter har individer blivit ”hjĂ€lpta” att rösta.

En svensk valobservatör sa precis pÄ TV4 att han, de andra tre svenska valobservatörerna och de frÄn andra lÀnder som han pratat med anser att Trump ljuger och hittar pÄ. De har inte sett nÄgra bevis som tyder pÄ att Trump har fog för sina anklagelser.
 
NÄgon som jag har förtroende för sa att det finns skÀl för anklagelserna om valfusk som trump gör.

Jag vet inte.

HĂ€r i Sverige har vi upplevt att pĂ„ Ă€ldreboenden och de omrĂ„den/föreningar som inte har sĂ„ stark tradition i valhemligheter har individer blivit ”hjĂ€lpta” att rösta.

De internationella valobservatörerna har hittills inte hittat nÄgot systematiskt problem som gÄtt att belÀgga.

DÀremot tror jag inte att nÄgot val Àr befriat frÄn vare sig fusk eller grÄzoner, det förekommer nog alltid i viss utstrÀckning.

Men man kan pröva det i domstol och kan man lÀgga fram bevis dÄ som pekar pÄ systematiskt valfusk Àr det illa. Just nu finns inga sÄdana belÀgg alls.
 
NÄgon som jag har förtroende för sa att det finns skÀl för anklagelserna om valfusk som trump gör.

Jag vet inte.

HĂ€r i Sverige har vi upplevt att pĂ„ Ă€ldreboenden och de omrĂ„den/föreningar som inte har sĂ„ stark tradition i valhemligheter har individer blivit ”hjĂ€lpta” att rösta.
Kan du precisera hur fusket ser ut, vad anser din kÀlla det Àr för fusk som pÄgÄr?
 
HĂ€r i Sverige har vi upplevt att pĂ„ Ă€ldreboenden och de omrĂ„den/föreningar som inte har sĂ„ stark tradition i valhemligheter har individer blivit ”hjĂ€lpta” att rösta.
Det var vÀl inte nÄgot systematiskt valfusk. Du tÀnker pÄ nÀr det var nÄgon/nÄgra personer som agerade bud Ät ett gÀng boende som inte kunde ta sig till vallokalen?
Vill minnas det var olÀmpligt men inte olagligt och att man förtydligade reglerna om vem som kan vara bud efter det.
Numera besöker kommunens valförrÀttare de flesta Àldreboenden sÄ att de ofta inte behöver anvÀnda budröstning. I vart fall hÀrikring, Àr det inte sÄ i alla kommuner?
 
NÄgon som jag har förtroende för sa att det finns skÀl för anklagelserna om valfusk som trump gör.

Jag vet inte.

HĂ€r i Sverige har vi upplevt att pĂ„ Ă€ldreboenden och de omrĂ„den/föreningar som inte har sĂ„ stark tradition i valhemligheter har individer blivit ”hjĂ€lpta” att rösta.
Jag skulle lita mer pÄ de internationella valobservatörer som inte flaggar för valfusk, utan snarare grovt maktmissbruk frÄn Trumps sida.
 
Det var vÀl inte nÄgot systematiskt valfusk. Du tÀnker pÄ nÀr det var nÄgon/nÄgra personer som agerade bud Ät ett gÀng boende som inte kunde ta sig till vallokalen?
Vill minnas det var olÀmpligt men inte olagligt och att man förtydligade reglerna om vem som kan vara bud efter det.
Numera besöker kommunens valförrÀttare de flesta Àldreboenden sÄ att de ofta inte behöver anvÀnda budröstning. I vart fall hÀrikring, Àr det inte sÄ i alla kommuner?

Jag tĂ€nker mer pĂ„ nĂ€r Socialdemokraterna med Mona Sahlin i spetsen höll ”valslogan” i Örebro och sen tĂ„gade med deltagarna till röstningslokalen.

Kanske inte heller direkt olagligt men definitivt olÀmpligt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/har-leder-sahlin-folkmassan-till-vallokalen
 
Robusthet ligger ocksÄ i att det finns anpassningsutrymme och i att det finns en grundlÀggande, vÀlrotad kultur och vÀrdering. Inte nödvÀndigtvis i de yttre formerna och att man lÄser författningsskrivningar.

Men det ligger nog ocksÄ i vad du menar med att "bli demokrati" och om vi tittar pÄ lÀnder som lÀnge varit odemokratiska och sedan byter system i en koncentrerad reformprocess eller pÄ Sverige som bygger successiv utveckling under tusen Är. RÀknar man att det "alltid" funnits ett folkinflytande som försvarats och rÀknats som legitimt krav, eller ser man till dagen dÄ allmÀn och lika röstrÀtt lagstiftades?
Definitvt att kulturen har att göra med saken! Och Àven hur en dÄ tolkar författningar över tid, vilket ju kan förÀndras vÀldigt mycket. En anledning till att jag tror att författningen fÄr större vikt i USA Àr just för att landet Àr splittrat och mÀnniskor kÀnner sig hotade, och dÄ vill alla greppa om den hÄrdare.
 
NÄgon som jag har förtroende för sa att det finns skÀl för anklagelserna om valfusk som trump gör.

Jag vet inte.

HĂ€r i Sverige har vi upplevt att pĂ„ Ă€ldreboenden och de omrĂ„den/föreningar som inte har sĂ„ stark tradition i valhemligheter har individer blivit ”hjĂ€lpta” att rösta.
Det Àr skapligt mÄnga miljoner mÀnniskor som röstar- Om nÄgon enstaka fuskar sÄ pÄverkar det inte helheten.

SÄ lÀnge vid har med mÀnniskor att göra finns det alltid nÄn som gör nÄgot olÀmpligt. Det hade snarast varit vÀldigt mÀrkligt om man kunnat hÀvda att INGET fusk förekommit bland alla dessa miljoner röster.
 

Liknande trÄdar

SamhÀlle Vem tror ni vinner? Vem hoppas ni vinner?
2
Svar
37
· Visningar
1 774
Senast: MJLee
·
  • Omröstning
SamhÀlle En mÄnad kvar till valet. HÀr kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
11 12 13
Svar
255
· Visningar
8 310
Senast: Anna
·
Tjatter FörtjÀnar inte Vasaloppet en egen trÄd? SÄg i VGV att vi Àr ett gÀng som kollar. Vilka hejar ni pÄ? Damerna hejar jag pÄ Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 039
Tjatter LL: @bollen__ och @IslandshÀstryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 297
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • StĂ€nger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp