Bukefalos 28 år!

Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

När jag var liten lekte varenda unge med knallpulverpistoler och ingen av oss har blivit massmördare i vuxen ålder. Jag ser faktiskt inget fel i lek och heller ingen koppling till det inträffade. Då är det betydligt värre allt skjutande i nyheter och filmer som barn ser hela dagarna. Ungar idag ser betydligt mycket mer våld i media och diverse olika spel än vad vi någonsin såg under hela vår uppväxt.
Hur pass ljust är det kl 4 på morgonen i Stockholm just nu? Här - i södra Sverige - gick solen upp kl 5:09 idag och det ÄR faktiskt rätt mörkt kl 4. Speciellt om det är en mulen morgon.
Här är solen uppe 04:40 så det är väldigt ljust redan vid 04 om det inte är mulet. Jag var ute häromnatten och försökte se Mars, men redan före 03 var det för ljust för att se några stjärnor alls på landet.
 
Tror att alla som läst om händelsen kan instämma i att det är tragiskt och sorgligt, det som inträffat. Personligen så tycker jag inte att man ska vara jättesnabb med att skuldbelägga varken polis, den avlidne eller dennes föräldrar. Det var en serie omständigheter som sammanföll på ett olyckligt vis och ledde till en skjutning med dödlig utgång. Att sen förlita sig på medias syn på händelseförloppet är kanske inte heller optimalt då deras insyn oftast är ungefär densamma som här. Det vill säga att man har ett visst hum om vad som hände och sen spekuleras det fritt och levereras i artiklar med rubriker som renderar reklamintäkter.

Bara lite spridda svar på en del saker jag läst i tråden.

1) Det är ganska många poliser i Stockholm som faktiskt bär Tazer i tjänst just nu. Den använder man dock på obeväpnade eller på sin höjd knivbeväpnade personer. Den skjuter ut två elektroder som orsakar muskelkramper hos den som blir träffad och i bästa fall ramlar vederbörande omkull. Muskelkramper är det sista du vill framkalla hos någon som har ett finger på en avtryckare. Så även om den här patrullen var utrustad med Tazer är det inte konstigt att man inte använde den.

2) Att skjuta någon i ben eller fot är dels mycket svårare än att skjuta någon i bröstkorgen och kommer dessutom inte att stoppa denne någon från att avlossa ett vapen, även om det (vilket inte är säkert), stoppar vederbörande för att röra sig framåt.

3) Det är inte säkert att polisen uppfattade att han var handikappad och även om polisen i fråga gjorde det så finns det inget som säger att en person med Downs inte är livsfarlig med ett vapen i hand. Föräldrarna har dessutom sagt att han dessutom lider av autism, något som i vissa fall kan ta sig uttryck i att personen blir aggressiv och utåtagerande när denne blir stressad eller trängd.

4) Att tre poliser sköt kan dels bero på att tre poliser uppfattade en eskalering ungefär samtidigt och kan också bero på att en polis sköt först, varpå ytterligare två poliser reagerar på ljudet av skottlossning och intalar sig att det kommer från personen framför. Detta då hörsel och periferiseendet är det som påverkas snabbast vid ett adrenalinpåslag. Man får sämre hörsel och i princip obefintligt periferiseende då kroppen automatiskt fokuserar på det aktuella hotet, vilket gör det svårt att se mynningsflamma från en kollegas vapen och bedöma riktning på knallen. Den reaktionen går i VISS mån att påverka genom träning, men till största delen handlar det om att kunna kontrollera ditt adrenalinpåslag, något du inte kommer att kunna göra utan att utsättas för liknande situationer tillräckligt många gånger.

Jag tror inte att någon av poliserna som var inblandade i skjutningen känner sig särskilt nöjda med det inträffade och med vetskapen om att det inte var ett riktigt vapen var det uppenbarligen inte rätt väg att gå att skjuta verkanseld mot personen i fråga. Men det visste inte polisen. Det polisen hade framför sig var en beväpnad person som man inte kan kommunicera med och man sköt för att skydda sig själv, sina kollegor och allmänheten.

Bra och välformulerat inlägg :bow:
 
Vilka spekulationer tänker du på? Vad jag sett så har myndighetspersoner, föräldrar och folk som bodde i närheten och hörde skottlossningen intervjuats.

Spekulationen kring huruvida det var rätt eller fel att skjuta i det här sammanhanget och hur händelseförloppet såg ut.
Polis och åklagare som intervjuats har mig veterligen inte gått in på mer detaljer än att flera poliser öppnade eld mot en person beväpnad med en vapenreplika.
Föräldrar, som inte var där, har sagt att han var jättesnäll och hade ett leksaksvapen.
Grannar, av det jag läst, har intervjuats om efterspelet och även någon om att denne lade sig på golvet när det började smälla. Denne någon hade då inte heller sett själva händelseförloppet.

Det var inte meningen att peka finger åt något särskilt håll, utan bara att medias uppgifter också är andrahandsinformation, färgad och därmed inte alltid helt tillförlitlig.
Allt för ofta byggs diskussioner på att någon tar en artikel i Aftonbladet för absolut sanning, vilket inte allt är helt rätt.
Något som jag sett i andra forum angående just den här händelsen.
 
Han sköts 03.48. Det var inte ljust då (bor i närheten ).
Det finns olika uppgifter om det - både att han sköts 03.48 eller att larmet gick vid samma tidpunkt. Om det är det senare som är korrekt så sköts han alltså lite senare.

Såhär ser det ut på Polisens händelser. Normalt gäller tidsangivelserna där när larmet inkom. Men jag naturligtvis inte svära på att det är så i det här fallet.

9B150458-5F7C-44F6-80D7-EBEAF6D83040.png
 
Spekulationen kring huruvida det var rätt eller fel att skjuta i det här sammanhanget och hur händelseförloppet såg ut.
Polis och åklagare som intervjuats har mig veterligen inte gått in på mer detaljer än att flera poliser öppnade eld mot en person beväpnad med en vapenreplika.
Föräldrar, som inte var där, har sagt att han var jättesnäll och hade ett leksaksvapen.
Grannar, av det jag läst, har intervjuats om efterspelet och även någon om att denne lade sig på golvet när det började smälla. Denne någon hade då inte heller sett själva händelseförloppet.

Det var inte meningen att peka finger åt något särskilt håll, utan bara att medias uppgifter också är andrahandsinformation, färgad och därmed inte alltid helt tillförlitlig.
Allt för ofta byggs diskussioner på att någon tar en artikel i Aftonbladet för absolut sanning, vilket inte allt är helt rätt.
Något som jag sett i andra forum angående just den här händelsen.
Jupp, folk spekulerar, ungefär som i den här tråden. I medierna har jag inte sett mycket till motsvarande spekulationer. Vittnen kan man ju inte kalla andrahandsuppgifter, så länge som de berättar om SIN upplevelse. En reporter bör skilja på vad som är vittnets upplevelse och vad som är rena spekulationer, sådana behöver inte komma med.
 
Ännu mer tragiskt är att, om tidningarna har rätt, det faktiskt fanns ett vittne som visste om att Eric hade Downs syndrom men inte kunde kommunicera det till polisen eftersom han bara pratar arabiska.

Som sagt det är en hel kedja av tragiska omständigheter som ledde till dödsskjutningen. Tidpunkten på dygnet som gjorde det svårt/omöjligt för polisen att se tydligt att Eric hade Downs, att Eric rymde med sitt leksaksvapen från pappan, att poliserna, återigen enligt tidningarna, möjligtvis brister i den specialkompetens som behövs för att polisen skulle kunnat lösa situationen utan dödligt våld. Att det funnits vetskap om en våldsam kanske beväpnad man i området. Det slutar med tragedi och förtvivlan. Först och främst familj och vänner till Eric, men också de tre poliserna som troligen aldrig kommer att komma över vad som skett.

Alla vi som sitter här kan bara spekulera vad som faktiskt hände, baserat på medias rapportering. Vad vi vet är att en outsäglig tragedi inträffat och att det viktigaste är att den aldrig, aldrig, aldrig mer ska kunna/få inträffa igen.

Jennifer Wegerup skrev en bra krönika om vad som hänt.

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/det-ar-sa-uppenbart-efterat-ar-allt-for-sent/
 
Fast så mörkt kan det väl inte vara? Idag gick solen upp 4.39 i Sthlm och det börjar ju ljusna ett bra tag innan det som anges som solens uppgång?

Jag tyckte att det var relativt mörkt. Väcktes av polisens utryckning strax innan och det var inte ljust vid den tiden.
 
När jag var liten lekte varenda unge med knallpulverpistoler och ingen av oss har blivit massmördare i vuxen ålder. Jag ser faktiskt inget fel i lek och heller ingen koppling till det inträffade. Då är det betydligt värre allt skjutande i nyheter och filmer som barn ser hela dagarna. Ungar idag ser betydligt mycket mer våld i media och diverse olika spel än vad vi någonsin såg under hela vår uppväxt.
Tyvärr upplever jag att det är våldet i spel och på TV som sedan ageras ut på lekplatser och skolgårdar.
 
Jag tillhör de som tidigare var fruktansvärt kritisk till det tragiska som hänt. Den information jag fått var att det var ljust ute, vilket gör att man borde sett vem man hade framför sig. Nu har det ju visat sig att det inte var så. Situationen är fortfarande otroligt tragisk men för ännu fler personer än i mitt tidigare kritiska antagande.
Här är en artikel som jag tycker är intressant i sammanhanget.
https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/debatt/44380-jag-ar-hjartligt-less/
 
Även om det är ganska ljust så är grynings- och skymningsljus mycket svårare att se detaljer i.
När det handlar om att skilja äkta/oäkta vapen åt och se ansiktsdrag så tror jag kl 04 mycket väl kan vara anses som dåliga ljusförhållanden. I skuggan på en innergård?
Självklart har de sett bättre än mitt i natten, men lika självklart tycker jag att de inte heller haft fullgod sikt.
 
Jag tycker försvaret av poliserna är ganska onyanserat. Folk som inte var där och aldrig ens befunnit sig i en sådan situation ska förklara varför det var så rätt att skjuta i det läget.
Ja! Det är faktiskt precis det jag reagerar på också. Varför, efter den här fruktansvärda händelsen, folk är så snabba att måla upp det hotfulla scenariot poliserna måste ha sett.
 
Ännu mer tragiskt är att, om tidningarna har rätt, det faktiskt fanns ett vittne som visste om att Eric hade Downs syndrom men inte kunde kommunicera det till polisen eftersom han bara pratar arabiska.

Vilken skillnad hade det gjort tror du, med tanke på att det var först efter skotten som han försökte tala om att personen hade DS?

"Plötsligt hörde Moohialdin skott. Då hade Eric skjutits med flera skott av polis efter att, enligt polisen, ha uppfattats som hotfull. Han hade Downs syndrom och autism, kunde inte prata och bar på leksaksvapnet.

– Jag hörde skottlossningen. Det var inte ett skott, det var flera.

Moohialdin försökte då varna polisen om Erics tillstånd"

Källa expressen.
 
Jag funderade också över hur mörkt det kan ha varit när jag var uppe strax före halv fem och drack vatten. Det var inte dagsljus men definitivt så ljust att jag lätt kunnat se minsta gråsparv tre våningar ner. Jag vet inte om det går från nattmörker till gryningsljus på en halvtimme?
Är det ens riktigt nattmörker så här års? Jag har suttit uppe några nätter utomhus på sistoen. Även om det inte är läsljus så är det inte heller svarta natten. Oftast molnfritt dessutom.

Men jag läste också någon från polisfacket, som menade att händelsen kan ha sin förklaring i brister i utbildningen. Det är ju ett fruktansvärt arbetsmiljöproblem: att riskera att skjuta oskyldiga pga att man saknar relevant utbildning. Det är ju helt oförsvarbart att staten sätter vapen i händerna på otillräckligt utbildade anställda.
 
Är det ens riktigt nattmörker så här års? Jag har suttit uppe några nätter utomhus på sistoen. Även om det inte är läsljus så är det inte heller svarta natten. Oftast molnfritt dessutom.
Här där jag bor så har det, tyvärr, blivit nattmörkt ute på nätterna. Jag bor på ungefär samma "höjd" som Stockholm
 
Jag tycker försvaret av poliserna är ganska onyanserat. Folk som inte var där och aldrig ens befunnit sig i en sådan situation ska förklara varför det var så rätt att skjuta i det läget.
Ja. Folk som dessutom överhuvudtaget saknar laglig rätt att bära vapen.

Det är extremt skrämmande när personer som inte är poliser säger att de också skulle ha skjutit. Hur skjutkåta är folk?
 
Är det ens riktigt nattmörker så här års? Jag har suttit uppe några nätter utomhus på sistoen. Även om det inte är läsljus så är det inte heller svarta natten. Oftast molnfritt dessutom.

Men jag läste också någon från polisfacket, som menade att händelsen kan ha sin förklaring i brister i utbildningen. Det är ju ett fruktansvärt arbetsmiljöproblem: att riskera att skjuta oskyldiga pga att man saknar relevant utbildning. Det är ju helt oförsvarbart att staten sätter vapen i händerna på otillräckligt utbildade anställda.
Ja, tidigare under natten är det riktigt mörkt nu, tror jag.

Jag såg nog också det du läste, om att utbildningen i konflikthantering brister.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 213
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 175
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
714
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp