Utbruten: Vad dricker ni för vin och vad är ni villiga att betala?

Jag brukar ha nån box hemma i mellanklass. Helst ekologiskt. Jag har gärna vin i maten också, i exempelvis grytor, såser, marinader mm.


Sen prenimurerar vi på vin. Var 8:e vecka får vi hem en låda innehållande 12 flaskor av 6 sorter. Snittpriset på flaskorna är 110:- (lådan kostar alltid samma) och de kommer från olika länder och druvor. Vi har valt att bara få röda viner i vår låda. Det är bara sorter som inte finns i systembolagets sortiment vilket är lite kul. Med följer fakta om vinerna, beskrivningar och tips vad de passar bäst till för mat. Dessa viner tar vi utav vid middagar eller ger ibland bort i present.
 
Haha, vad roligt! :D

Faktum är att jag tänkte i de banorna när jag prövade min snordyra retsina i kväll. Hur skulle jag ha reagerat på den här om jag fått in den i den vanliga plåtkaraffen på en taverna, utan att veta? Kul att fundera över.

Ah, du hade gissat att det var en chardonnay:D
Vi blindtestade den, det är kul och nyttigt om man tror pengarna är så avgörande för kvalité på vin.

Personligen tycker jag amarone är sjukt trist, tunga och överprisade viner utan elegans. Andra älskar dem.
 
Jag gillar verkligen vin - och vill lära mig mer! Hur lär jag mig mer, utan att det blir "tung" läsning? Alltså finns det någon lättsam bok? Gärna med tips på bra sorter osv? I min värld finns det rött, vitt, rosé och så har jag faktiskt lite mer koll på skillnaden på olika mousserande viner.
 
Ah, du hade gissat att det var en chardonnay:D
Vi blindtestade den, det är kul och nyttigt om man tror pengarna är så avgörande för kvalité på vin.

Personligen tycker jag amarone är sjukt trist, tunga och överprisade viner utan elegans. Andra älskar dem.

Håller med om Amarone och för tunga. Endast vid ett tillfälle tyckte jag vinet kompletterade maten, annars tycker jag att de ofta tar över.
 
Jag gillar verkligen vin - och vill lära mig mer! Hur lär jag mig mer, utan att det blir "tung" läsning? Alltså finns det någon lättsam bok? Gärna med tips på bra sorter osv? I min värld finns det rött, vitt, rosé och så har jag faktiskt lite mer koll på skillnaden på olika mousserande viner.

Kan du inte börja med att gå på vinprovningar? Eller om du har vänner som är duktiga kan ni kanske dra ihop ngt liknande själva? Jag har lärt mig mycket av en vän som är väldigt kunnig och intresserad!
 
Kan du inte börja med att gå på vinprovningar? Eller om du har vänner som är duktiga kan ni kanske dra ihop ngt liknande själva? Jag har lärt mig mycket av en vän som är väldigt kunnig och intresserad!
Tyvärr så har jag inte det! Och jag bor nog i en för liten stad, Skellefteå har nog inte många som styr upp vinprovning, vet av ett ställe, men har nog ingen som vill följa med.. :cautious: hästfolk har inte råd med sånt :rofl:
 
Det är precis tvärtom för mig! Jag dricker vin för njutningens skulle. Har svårt att äta riktigt god mat utan att glas vin till. Baksidan är att man blir berusad av för mycket :p

Haha! Jag tycker maten bara smakar alkohol. Dricker vatten till mat, inget annat.
Men så är jag inte mycket för mat heller. Slevar i mig på 10 minuter, sen vill jag gå.
 
Bättre köpa BT än blanda läsk i redan gott vin. Agreed.

Ingen motsägelse ! Mat är fest för mig, fest ibland med vin eller god öl ibland alkoholfritt.

Jag tycker torrt vin är mer lättdrucket än söta viner. Får heller aldrig i mig mer än typ 25 cl läsk sedan blir det odrickbart ( men första klunken kan vara grymt god ).

Jag dricker inte läsk heller, om det inte är alkoläsk. Allt blir bättre med sprit :D
 
Jag brukar ha nån box hemma i mellanklass. Helst ekologiskt. Jag har gärna vin i maten också, i exempelvis grytor, såser, marinader mm.


Sen prenimurerar vi på vin. Var 8:e vecka får vi hem en låda innehållande 12 flaskor av 6 sorter. Snittpriset på flaskorna är 110:- (lådan kostar alltid samma) och de kommer från olika länder och druvor. Vi har valt att bara få röda viner i vår låda. Det är bara sorter som inte finns i systembolagets sortiment vilket är lite kul. Med följer fakta om vinerna, beskrivningar och tips vad de passar bäst till för mat. Dessa viner tar vi utav vid middagar eller ger ibland bort i present.

Vad kul! Vad heter tjänsten? Kan man styra frekvensen?
 
Ah, du hade gissat att det var en chardonnay:D
Vi blindtestade den, det är kul och nyttigt om man tror pengarna är så avgörande för kvalité på vin.

Personligen tycker jag amarone är sjukt trist, tunga och överprisade viner utan elegans. Andra älskar dem.
Amarone tycker jag är som att dricka outspädd svartvinbärssaft, ungefär. Alldeles för tjockt, tungt och alkoholstarkt. Nästan som likör.
 
Jag dricker helst vatten till mat, alltid. Utom när jag får vin :-) Läsk är helt uteslutet - enda gången jag möjligtvis kan dricka en Cola är till en (halloumi)burgare från Max. Läskdrickande är en stor gåta för mig.

Läskdrickandet är en gåta för mig också utom första klunken av en kall cola med massor av is, som fräser som på reklamen. Några gånger om året lockar det tillräckligt för att beställa en flaska eller öppna en burk. Ofelbart lämnas en fjärdedel odrucken på en 33cl volym....

Läsk på stor PET-flaska krävs ju ungdomar eller storfest för att gå åt.
 
Jag gillar verkligen vin - och vill lära mig mer! Hur lär jag mig mer, utan att det blir "tung" läsning? Alltså finns det någon lättsam bok? Gärna med tips på bra sorter osv? I min värld finns det rött, vitt, rosé och så har jag faktiskt lite mer koll på skillnaden på olika mousserande viner.
Jag tipsar om podden "Allt du velat veta" - deras allra första avsnitt handlade om vin och jag tyckte det var väldigt intressant och informativt!
 
Just det här med vinkännare och dyra respektive billiga viner fick mig att tänka på en champagneprovning jag var på. Personen som höll i den(en sommelier med lång erfarenhet) berättade visserligen om några fantastiska sorter för hissnande summor han genom yrket fått chansen att prova men var nästan lika lyrisk över hur bra en viss crémant för under hundralappen var. Han tipsade även om att en bra cava kunde stå sig väl mot en champagne och att många sorter av det senare slaget var överprissatta.

Jag har samma erfarenhet. Har gått en del kurser och går hyfsat ofta på provningar, och det brukar alltid finnas bra bredd i både typ och prisklass om den som arrangerar har koll. På kurserna har det varit systemutbudet som gällt, och jag önskar så att jag kunde få en lista på fler viner i motsvarande klass. Uppenbarligen går det bra att hitta bra viner under 100:- och riktigt minnesvärda för under 200:- om man bara vet vad man ska beställa.

Roligaste sättet att hitta nytt är att gå till favoritrestaurangerna och bara köpa vinpaket (gärna på halvglas). På t.ex. Koka har vi blivit sittande i timmar med superspännande viner i prisklass 150-300 (vilket får klassas som rätt billigt när det gäller småpartier som man måste köpa via privatimport). Sen sliter man sitt hår för att de bara går att köpa i hela lådor, och hoppas att bekantskapskretsen uppskattar brettiga rödviner som redan när man öppnar flaskan luktar lite får :angel: (Det låter mer pretto än det är, jag är löjligt fascinerad av smaker så "roligt" går långt före "fint".)

Från systemet håller vi oss i prisklass 90-200 till vardags, och ytterst sällan över 400:- (den magiska prisgränsen kan härledas till min favoritchampagne :d). Jag gillar variation, så det blir allt möjligt utom söta högvolymviner, Amarone eller karakteristiska Cabernet Sauvignon (svindyr Bordeaux är fullkomligt bortkastat på mig överlag).

Till vardags blir det inte sällan nån trevlig och lättdrucken Chenin Blanc eller Pinotage från Sydafrika. Får man tag på en torr Zinfandel (svårt i sockerfloden) är det inte alls dumt heller :d. Min variant på sött balkongvin är Gewürstraminer från Alsace (ungdomsminnen...).

Dagar med lite högre ambitionsnivå älskar jag lagom mogen Barolo (eller Nebbiolo överlag) och Champagne/Cremant, men även bra Riesling (gärna från Ungern), Pinot Noir (villhöver testa mer av den bra från nya världen, men plånboken protesterar). Från en traditionell vinlista är Bourgogne alltid ett säkert kort för mina smaklökar. Bjuder vi på middag serveras dock oftast cider åtminstone i någon tappning :D
 
Jag har aldrig riktigt reflekterat över sockerhalten i vin förrän jag kollade någon gång när systemet började ange den och det visade sig att alla mina röda favoritviner ändå låg på mindre än 3 g/l.
Jag tillhör också de som inte dricker läsk, förutom vid två tillfällen. Dels vid jul, eftersom jag gillar julmust. Dels efter att jag varit i skogen och tränat hund och är både törstig och trött. Då köper jag gärna en burk kall päronsoda. Cola har jag alltid tyckt varit äckligt.
 
Det är klart att det är skrytigt, men jag tror också att det har en placeboeffekt. Om jag la 1500 pix på en flarra vin så skulle jag nog fan se till att tycka att det smakade fantastiskt. Att däremot ta det i ett blindtest mot ett 120-kronorsvin ...;)
Placeboeffekten av att det står Champange på etiketten ska aldrig, aldrig underskattas! Och i brist på sann lycka tar jag placebo varje dag i veckan!

(PS jag gillar intressanta viner, de behöver egentligen inte vara så goda. Ett tag drack jag vin från Stromboli - ön är egentligen för varm för vin så det krävs ett förskräckligt gullande med rankorna för att få bra vin. Vinerna vann på vetskapen att någon gått och snurrat rankorna och sedan försiktigt lagt ner druvorna så att de låg som ägg i ett rede)
 
Synd att du inte gillar öl, för där har verkligen de alkoholfria alternativen blivit riktigt bra och många med smakmatchningar som funkar till det mesta.

Annars ”funkar” kranvatten riktigt bra till fin mat, blir neutralt och låter maten visa framfötterna på egen hand.

Alkoholfritt vin tycker jag alltid är sämre än vatten.

Ja, det finns många bra alkoholfria ölsorter nu! Mina favoriter är Mikkeler Ambler och Weihenstephaner weissbier, men det finns många sorter jag inte provat.
Jag gillar också den torra alkoholfria cider som finns, Magners har det gått åt många flaskor av i sommar.

Vad gäller alkoholfritt vin så tycker jag att mousserande kan vara riktigt trevligt, Richard Juhlin i synnerhet. Vitt fungerar som sällskapsdryck, rött vill jag helst inte tänka på.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 996
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 948
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 014
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp