Utbruten: Vad dricker ni för vin och vad är ni villiga att betala?

Den här är också riktigt god. Och jag brukar inte gilla viner från USA (där finns undantag).
Visa bifogad fil 18291

Napa, Sonoma och Central Valley som har sa oerhort mycket vin fran olika druvor och med olika smaker ... Men aven Oregon, Washington, och upstate New York har valdigt mycket gott vin.

Jag har ett par kompisar som laser om alla official prov smakningar och varderingar i olika vinalskares tidskrifter och pa andra stallen och som slaviskt foljer den trenden ... sjalv kan jag inte tillrackligt mycket, men jag vet vad jag tycker ar gott och det ar ju huvudsaken. :p
Oh, och vi lar ska ha jatte bra Zinfandel har i Oregon ... men det vet jag inte heller nagot om da jag inte alls gillar det.:angel:
 
Napa, Sonoma och Central Valley som har sa oerhort mycket vin fran olika druvor och med olika smaker ... Men aven Oregon, Washington, och upstate New York har valdigt mycket gott vin.

Jag har ett par kompisar som laser om alla official prov smakningar och varderingar i olika vinalskares tidskrifter och pa andra stallen och som slaviskt foljer den trenden ... sjalv kan jag inte tillrackligt mycket, men jag vet vad jag tycker ar gott och det ar ju huvudsaken. :p
Oh, och vi lar ska ha jatte bra Zinfandel har i Oregon ... men det vet jag inte heller nagot om da jag inte alls gillar det.:angel:

Tyvärr är det så att många amerikanska viner som kommer till Sverige inte är så bra... de bästa blir kvar inom landet (undantag finns givetvis).

Jag förstår dig helt gällande zinfandeln, jag har aldrig kommit överens med den :cautious:
 
Det beror ju på vad man gillar.
Jag sveper lätt en flaska BlackTower på en halvtimme. Som att dricka saft :D

Smaken är som tur olika. Förmodligen ligger min aversion där nånstans, socker o saft, istället för gott torr. Men jag tycker om att dricka svag saft.

Det var termen lättdrucken för ett vin där jag minns att jag fick kämpa i mig varje centiliter och till slut ge upp genom att hälla i vasken, som klingade konstigt......
 
...och här är en som älskar zinfandelviner :love: Zinfandel och primitivo.

Köper vanligtvis, även jag, i prisklassen runt 100-lappen. Tycker det finns gott om goda viner där för såväl vardagssupande som helg.
 
Smaken är som tur olika. Förmodligen ligger min aversion där nånstans, socker o saft, istället för gott torr. Men jag tycker om att dricka svag saft.

Det var termen lättdrucken för ett vin där jag minns att jag fick kämpa i mig varje centiliter och till slut ge upp genom att hälla i vasken, som klingade konstigt......

Ska jag dricka torrt vin får jag blanda med läsk, mycket läsk :p
Dricker aldrig vin till mat, vin är fest för mig :D
 
Ska jag dricka torrt vin får jag blanda med läsk, mycket läsk :p
Dricker aldrig vin till mat, vin är fest för mig :D

Bättre köpa BT än blanda läsk i redan gott vin. Agreed.

Ingen motsägelse ! Mat är fest för mig, fest ibland med vin eller god öl ibland alkoholfritt.

Jag tycker torrt vin är mer lättdrucket än söta viner. Får heller aldrig i mig mer än typ 25 cl läsk sedan blir det odrickbart ( men första klunken kan vara grymt god ).
 
Själv dricker jag vin från box och uppåt. Torrt ska det vara om det är vitt (eller mycket sött i mycket små, små mängder - eiswein:love:). Bubblor betalar jag normalt för. Jag köper sällan stilla, torra viner i prisklassen >300 eftersom de ofta ska lagras och paras med mat för att komma till sin rätt (amarone är ett undantag - men där tycker jag att det saknas en dimension. De känns normalt ganska enkla och ospännande för pengarna. Två amarone=en bra champange. Jag vet vad jag väljer). Jag har inget bra lagringsställe och lagar inte mat. Halvsött/halvtorrt förstår jag inte.

Systembolagets små partier är roliga - där har jag i närtid hittat en bra retsina (Tallens tårar) dels en alvarhino blandad av Anselmo som visade vad man är utefter med kådan (även en bra retsina är :yuck: utan rätt mat) och Grace Konshu - ett japanskt vin som bara är :heart. Ser ni ett japanskt vitt vin är det köpläge.

I år har jag druckit mycket prosecco - hittade ett hyfsat men ojämnt picnicvin för 59 kr! Jag hoppas att nästan alla andra tycker att det smakar peck så att det blir mer till mig
 
Det är precis tvärtom för mig! Jag dricker vin för njutningens skulle. Har svårt att äta riktigt god mat utan att glas vin till. Baksidan är att man blir berusad av för mycket :p

Synd att du inte gillar öl, för där har verkligen de alkoholfria alternativen blivit riktigt bra och många med smakmatchningar som funkar till det mesta.

Annars ”funkar” kranvatten riktigt bra till fin mat, blir neutralt och låter maten visa framfötterna på egen hand.

Alkoholfritt vin tycker jag alltid är sämre än vatten.
 
På tal om läsk kan jag berätta en story från min ungdom. Mina föräldrar var vinnördar och hade varit på vinresor och köpt hem finare viner som de förvarade i vinkällaren under köket. Jag fyllde år och hade lite kompisar på FF ;) Vi fick då den lysande idén att gå ner i vinkällaren och dricka lite vin :angel: Vi korkade upp en slumpmässig flaska och smakade. Det smakade inget vidare tyckte vi så vi blandade helt enkelt vinet med coca cola.
När pappa kom hem så var jag så pass ärlig att jag kröp till korset och erkände att vi nallat en flaska. Han sa så "bara ni njöt ordentligt så..." När han hörde att vi blandat med coca cola så bröt han ihop. Var nog en av de få gånger jag faktiskt såg pappa fälla en tår :rofl:
 
Napa, Sonoma och Central Valley som har sa oerhort mycket vin fran olika druvor och med olika smaker ... Men aven Oregon, Washington, och upstate New York har valdigt mycket gott vin.

Jag har ett par kompisar som laser om alla official prov smakningar och varderingar i olika vinalskares tidskrifter och pa andra stallen och som slaviskt foljer den trenden ... sjalv kan jag inte tillrackligt mycket, men jag vet vad jag tycker ar gott och det ar ju huvudsaken. :p
Oh, och vi lar ska ha jatte bra Zinfandel har i Oregon ... men det vet jag inte heller nagot om da jag inte alls gillar det.:angel:
Jadå, jag tror mest att jag råkat köpa "dåliga" USA-viner när jag varit på resa i landet och huggit nåt på nån hylla i en matvarubutik. Framförallt några förfärliga rose´ som jag inte kunde dricka alls. Men jag drömmer ju om en vinresa i norra Californien...... Har tillbringat nån månad i Lodi, varifrån Gnarly Head kommer, men då var jag inte intresserad av vin.....
 
Bättre köpa BT än blanda läsk i redan gott vin. Agreed.

Ingen motsägelse ! Mat är fest för mig, fest ibland med vin eller god öl ibland alkoholfritt.

Jag tycker torrt vin är mer lättdrucket än söta viner. Får heller aldrig i mig mer än typ 25 cl läsk sedan blir det odrickbart ( men första klunken kan vara grymt god ).
Jag dricker helst vatten till mat, alltid. Utom när jag får vin :-) Läsk är helt uteslutet - enda gången jag möjligtvis kan dricka en Cola är till en (halloumi)burgare från Max. Läskdrickande är en stor gåta för mig.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 997
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 949
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 014
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp