Ute dygnet runt utan väderskydd?

"Mjaaa. De ska inte kunna fastna i något. Har man tex en tältduk där de inte kan fastna i metallstängerna som håller uppe tältduken så borde länsstyrelsen godkänna det. Att det ska hålla när man väl har hårdgjort är av samma orsak - hästen ska inte kunna fastna."
Det ska hålla för hästsparkar det gör inte tältduk. Metallstänger kan lossna och skada hästarna.
När du läser annonser om det står det ofta att det kan behövas komplettering av sparkskydd för häst.
Dom billiga för 7 000 kr är kanske lämpliga för får eller mindre djur. Dom håller inte takhöjden för häst.
Dom med grindar passar för kor o s v.
 
Jag pluggar en djurskyddskurs för häst just nu och tycker det är lite intressant att det är så länsstyrelserna valt att tolka föreskriften... ska ta upp exakt det här för diskussion med lärarna.

Jag har nämligen extremt svårt att förstå hur en eventuell spark för det första skulle kunna ta sönder en tältvägg/presenning från insidan (den lär ju bara bukta ut lite istället) men också vad det skulle vara för skaderisk om det händer. Det blir ett hål i presenningen... Men hästen kommer inte fastna, den drar ju bara ut foten. Och presenningshålet kan inte skada benet, det kan ju däremot ett hål i en plankvägg/skiva.

Ärligt talat så hade jag velat se någon ta det till rätten så vi får det tydliggjort. Hur i hela friden sparkar en häst hål i en presenning, och är ett hål i en presenning en skaderisk för hästen 😅.

Däremot så håller jag med om att utsidan på bågtälthallar med lutande yttervägg ska stänglas av, eftersom hästar är lite småkorkade och kan få för sig att springa för tätt inpå den. Där kan jag se skaderisk om dom springer över kanten, trampar ner i tältduken och snubblar på stålrören.

L101 föreskrifter om häst

Kap 3
3 § Inredning som hästar kan nå, inklusive väggar och boxdörrar, ska vara utformade så att hästar inte kan skadas och vid behov försedda med skydd. Inredning som hästar kan nå ska dessutom vara utformad så att skaderisken inte ökar om den utsätts för hästsparkar.
Fast just tält ökar ju skaderisken markant om hästen sparkar igenom och fastnar med benet och dra hela duken med sig.
Skivor ska ju inte heller vara så klena att en häst kan sparka hål i dom. Så rätta skivor kan inte hästen fastna i.
 
Fast just tält ökar ju skaderisken markant om hästen sparkar igenom och fastnar med benet och dra hela duken med sig.
Skivor ska ju inte heller vara så klena att en häst kan sparka hål i dom. Så rätta skivor kan inte hästen fastna i.

Hur kan en häst fastna i ett tältdukshål från insidan? Jag kan liksom inte se det framför mig. Kan faktiskt inte överhuvudtaget fatta hur duken skulle gå sönder av spark från insidan. Den flyttar sig istället. Om duken skulle gå sönder av en spark så är ju hästen helt fri att dra ut hoven igen, finns liksom inget som hakar i. Jag har varit inhyrd på ett ställe som hade en rejäl tälthall (rundbåge dessutom, snön gled bara av).

Tramp från utsidan på lutande vägg däremot, absolut en risk, speciellt på skodd häst. Blir en annan vinkel, lättare att fastna. Så det bör man stängsla bort och det hade stallägaren på det stället gjort också.
 
Hur kan en häst fastna i ett tältdukshål från insidan? Jag kan liksom inte se det framför mig. Kan faktiskt inte överhuvudtaget fatta hur duken skulle gå sönder av spark från insidan. Den flyttar sig istället.

Tramp från utsidan på lutande vägg däremot, absolut en risk. Så det bör man stängsla bort.
Hästar lyckas ju med det mesta. Duken lär väl vara förankrad och kan väl inte flytta sig hur mkt som helst?
 
Hästar lyckas ju med det mesta. Duken lär väl vara förankrad och kan väl inte flytta sig hur mkt som helst?
Ja, fast den är ändå en duk. Materialet är inte styvt som trä, det flyttar sig en hel del av punkttryck. Jag har varit i ligghallstält, garagetält, och ridhustält.

Det verkar fullständigt omöjligt för mig att en häst skulle lyckas sparka hål i en sån ordentlig tälthall.

Nån billig skit från Jula som är gjord av pressening, möjligtvis, men dom tål inte påfrestningarna av vind och snö ändå. Men de riktiga hallarna är gjorda av en seg duk. Nån sorts gummerat tyg. Extremt tåligt.
 
Hur kan en häst fastna i ett tältdukshål från insidan? Jag kan liksom inte se det framför mig. Kan faktiskt inte överhuvudtaget fatta hur duken skulle gå sönder av spark från insidan. Den flyttar sig istället. Om duken skulle gå sönder av en spark så är ju hästen helt fri att dra ut hoven igen, finns liksom inget som hakar i. Jag har varit inhyrd på ett ställe som hade en rejäl tälthall (rundbåge dessutom, snön gled bara av).

Tramp från utsidan på lutande vägg däremot, absolut en risk, speciellt på skodd häst. Blir en annan vinkel, lättare att fastna. Så det bör man stängsla bort och det hade stallägaren på det stället gjort också.

Fast det handlar inte om det utan om att det inte är ett sparktåligt material i sig, dvs det är mjukt. Sen om hästen i praktiken kan fastna i det eller ej är oväsentligt.
 
Länsstyrelsen

Fel, det är väsentligt.

Det vore oerhört godtyckligt om bedömningarna skulle göras utefter något annat än praktisk betydelse.

L101 kap 3 (uppdaterades 2021)

3 § Inredning som hästar kan nå, inklusive väggar och boxdörrar, ska vara utformade så att hästar inte kan skadas och vid behov försedda med skydd. Inredning som hästar kan nå ska dessutom vara utformad så att skaderisken inte ökar om den utsätts för hästsparkar.

4 § Lösa föremål som hästar kan skada sig på och ämnen som kan skada hästar ska förvaras oåtkomliga för hästar.
 
2021 var det förövrigt 49% av de som kontrollerades på den punkten som hade brister. (https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/ovr614.html)

Vilket är något fascinerande, för vad gällde det egentligen? Det är ju hälften av alla kontrollerade, det är skitmycket. Eftersom författningen är så luddig på kap3:3 så överväger jag att skriva och fråga vad fasen det var hälften rök på.

Det är tydligen jättevanligt att vi har skaderisker i inredningen i både stall och ligghall?

"Den vanligaste bristkategorin är skaderisker i stall, exempelvis att fönstergaller saknas eller att det finns inredning som riskerar att skada hästarna. Bristen har legat på en stadigt hög nivå på 30-40 procent i flera år men har dessvärre även ökat under kontrollåret 2021 till hela 49 procent, vilket är oroande. En orsak till att dessa brister förkommer i så stor omfattning kan vara att många hästhållare inte är medvetna om vad som kan vara skaderisker i hästarnas närmiljö. Många hästhållare verkar inte heller känna till att länsstyrelsens bedömningar avseende skaderisker görs utifrån lagstiftningens förebyggande syfte där en av utgångspunkterna är att hästar till skillnad från flera andra djurslag som hålls under liknande förhållanden är mer reaktiva och snabba flyktdjur.
Vad gäller kontroller avseende föremål och ämnen som kan skada hästarna ligger antalet brister på en betydligt lägre nivå jämfört med ovanstående. Under kontrollåren 2015-2020 konstateras brister i 9-16 procent av kontrollerna för åren 2015-2020. För kontrollåret 2021 var motsvarande siffra 14 procent."
 
"Mjaaa. De ska inte kunna fastna i något. Har man tex en tältduk där de inte kan fastna i metallstängerna som håller uppe tältduken så borde länsstyrelsen godkänna det. Att det ska hålla när man väl har hårdgjort är av samma orsak - hästen ska inte kunna fastna."
Det ska hålla för hästsparkar det gör inte tältduk. Metallstänger kan lossna och skada hästarna.
När du läser annonser om det står det ofta att det kan behövas komplettering av sparkskydd för häst.
Dom billiga för 7 000 kr är kanske lämpliga för får eller mindre djur. Dom håller inte takhöjden för häst.
Dom med grindar passar för kor o s v.
Anledningen till att saker som är hållfasta ska hålla för hästaparkar är för att hästen kan fastna annars. Med en tältduk händer inte det. Visst blir det krångligt att behöva laga det, men det kan knappast räknas som en skaderisk.

Jo det finns flera som har takhöjd som är tillräckligt för hästar.

Ang metallstängerna så beror det på vilken du väljer. Det finns klena konstruktioner, och det finns rejäla konstruktioner.
 
Anledningen till att saker som är hållfasta ska hålla för hästaparkar är för att hästen kan fastna annars. Med en tältduk händer inte det. Visst blir det krångligt att behöva laga det, men det kan knappast räknas som en skaderisk.

Jo det finns flera som har takhöjd som är tillräckligt för hästar.

Ang metallstängerna så beror det på vilken du väljer. Det finns klena konstruktioner, och det finns rejäla konstruktioner.

Vet du vad de vanligaste skaderiskerna på inredning i stall är som folk får anmärkning på?

Jag är nyfiken som bara den 😅
 
Fel, det är väsentligt.

Det vore oerhört godtyckligt om bedömningarna skulle göras utefter något annat än praktisk betydelse.

L101 kap 3 (uppdaterades 2021)

3 § Inredning som hästar kan nå, inklusive väggar och boxdörrar, ska vara utformade så att hästar inte kan skadas och vid behov försedda med skydd. Inredning som hästar kan nå ska dessutom vara utformad så att skaderisken inte ökar om den utsätts för hästsparkar.

4 § Lösa föremål som hästar kan skada sig på och ämnen som kan skada hästar ska förvaras oåtkomliga för hästar.

Jag fattar inte.. sa jag något annorlunda 🤔
 
Jag fattar inte.. sa jag något annorlunda 🤔

Mmm, jag kanske läste fel?

Fast det handlar inte om det utan om att det inte är ett sparktåligt material i sig, dvs det är mjukt. Sen om hästen i praktiken kan fastna i det eller ej är oväsentligt.

Jag menar, att det är absolut väsentligt om hästen i praktiken kan fastna eller inte, pga lagtexten.

Om skaderisken inte ökar efter att inredningen blivit sparkad på, då är den ok.

Sparkar en häst på insidan av en tältligghall av hög kvalitet, så händer ingenting alls. Det blir inte högre skaderisk.
 
Mmm, jag kanske läste fel?



Jag menar, att det är absolut väsentligt om hästen i praktiken kan fastna eller inte, pga lagtexten.

Om skaderisken inte ökar efter att inredningen blivit sparkad på, då är den ok.

Sparkar en häst på insidan av en tältligghall av hög kvalitet, så händer ingenting alls. Det blir inte högre skaderisk.
Exakt. Därför kan man inte säga att tältligghallar är olagliga. Svaret blir istället "det beror på". Precis som med allt annat.

Jag har sett flera som jag bedömer som lagliga, många som jag skulle säga är olagliga. Men så är det liksom med vanliga ligghallar också.
 
Mmm, jag kanske läste fel?



Jag menar, att det är absolut väsentligt om hästen i praktiken kan fastna eller inte, pga lagtexten.

Om skaderisken inte ökar efter att inredningen blivit sparkad på, då är den ok.

Sparkar en häst på insidan av en tältligghall av hög kvalitet, så händer ingenting alls. Det blir inte högre skaderisk.

Alltså jag menar att du måste ha sparktåligt material på insidan av tältet. Duk räknas inte som sparktåligt material oavsett om hästen kan skada sig eller inte.

Jag svarade väl på nått inlägg att det bara kommer gå hål och inte händer så mkt mer.
 
Exakt. Därför kan man inte säga att tältligghallar är olagliga. Svaret blir istället "det beror på". Precis som med allt annat.

Jag har sett flera som jag bedömer som lagliga, många som jag skulle säga är olagliga. Men så är det liksom med vanliga ligghallar också.

Tältet ska vara avsett för djur och ska vara klädd med sparktålig insida. Då är det godkänt, annars inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Unafraid
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp