Handlar inte om behov av rörlighet!
Handlar om en ursprunglig instinkt som jag tycker att en riktigt Häst/hund/katt ska ha!
Hästar är ute i hage! (stooor hage) Dessa är dessutom flockdjur vars behov är trygghet och föda!

Hundar är flockdjur vars naturliga mentalitet är att följa flockledaren och lyda hans/hennes aktivitetskommandon, därför får de full stimulans av jakt/agility/ annan träning

Katter är INTE flockdjur även om de kan trivas med en kompis... En riktig katt är ett ensamdjur med jaktinstinkt den som säger att katten kan få utlopp för sin vilja att ströva omkring, klättra, märka upp revir och jaga av att bo i lägenhet och ha klätterträd har ett gossedjur hemma!!!

Fast jag har märkt att det är få katter nu förtiden som inte är gossedjur!

Skulle tippa på att era inte skulle känna igen en sork eller råtta ens om den sprang över tassarna på dem! och än mindre kunna fånga den! :devil:
 
Förvildade tamkatter lever inte sällan i stora grupper som försvarar sitt revir tillsammans. I Rom tex räknar man med att det finns 200000-300000 vilda tamkatter som lever i ca 2000 olika _kolonier_. Även i vilt tillstånd förekommer det ofta att katterna hjälper varandra att sköta om kattungarna, precis som flera uppfödare här i tråden rapporterar om. Vad jag vet så jagar de ensamma, men de delar med sig av bytet i alla fall (tänk på alla katter som stolt lagt en död mus framför en förskräckt mattes fötter). Kanske var katten ett solitärt djur _innan_ den domesticerades för 6-7000 år sedan eller hur det var. Men hade den inte åtminstone haft anlag för att kunna trivas ihop med andra individer, så skulle nog de första människorna som tog sig an katten ha tröttnat ganska snart när deras sjuttielfte katt sprang till skogs och aldrig syntes mer. ;-)

Med detta skulle jag vilja säga att jag är inte helt övertygar om att katten INTE är ett flockdjur. Visst, jag kan hålla med om att katternas grupperingar inte är lika tighta som hos hästar och hundar, men att säga att de inte trivs i grupp är ju att säga att både din och min vantrivs och det håller jag verkligen inte med om.

Aja. Jag vill inte låta som en viktigpetter här. Jag uttrycker bara min åsikt. :-) Ni som faktiskt är kattägare - vilket jag inte är ännu - har säkert mer koll än jag på en massa saker. Men jag är inte beredd att köpa det som sagts utan bättre argument ;-)
 
Vår katt får gå ut på kvällarna, efter nio ungefär. Då är det färre bilar och nästan inga barn ute. Men hon går inte långt, och vi håller ett halvt öra öppet för att höra om något händer. Hon brukar komma in efter en stund, ibland bara för att vända, men ändå så att man ser att allt är ok, och det är skönt. Och vi plockar alltid in henne innan vi går och lägger oss.

För rätt många år sen bodde jag ungefär likadant (hus vid lite trafikerad "områdesgata" med skog neranför och ingen större bilväg nära) och då fick hon gå likadant. Men så blev hon av med ett öga (jag håller med - kattförsäkringar är bra!) och jag flyttade in till lägenhet i stan i ungefär samma veva, så där fick hon bara gå ut i koppel. Det funkade ganska bra, iofs, eftersom hon var van vid det sen hon var kattunge, och det var ganska mysigt att strosa långsamt (väääldigt långsamt) på innergården sena sommarkvällar. Men sen, sju år senare, flyttade jag till hus igen, och katten talade väldigt tydligt om att hon minsann visste hur såna här hus fungerar - det är hus där katter får gå ut. Så ok, trots att jag är lite nipprig på grund av ögat så får hon gå ut på kvällarna, och verkar rätt nöjd med det. (Min enögda lilla innekatt fångar möss, dessutom! Stolt matte! :love:) På somrarna har vi byggt en nätdörr till altanen, och låter katten vara på balkongen om hon vill - eller kanske ute i koppel, om vi är ute.
 
Jag bor på tredje våningen i ett hyreshus ,min hane knep en sparv genom den tre centimeter breda springan som jag har öppet i vardagsrummet,genom ett fönster alltså!!

Nog fan kan han ta fåglar iaf! :devil: :smirk:
 
Det jag menade med inte flockdjur är att de inte stimuleras på samma sätt som hundar av att följa och lyda en ledare, inte att de är osociala...

Och även om era katter fångar fåglar genom fönster betyder det väl snarare att de inte vill va inne och leka med pälsmöss än att de vill det??

Jag tycker att alla djur ska ha en uppgift som överrensstämmer med deras grundläggande instinkter...

Fast det tycker inte ni för då skulle ni inte få ha kvar era gosekatter.... :devil:
 
Nä, och då borde inte hästar stå i stall eller ridas, för det överensstämmer absolut inte med deras naturliga instinkter.

I den stund vi tämjde djur förändrade vi deras livsvillkor väsentligt, nu gäller det att göra det bästa av situationen, eller överhuvudtaget inte ha några husdjur alls.
 
Jag mina två herrar ute och inne som dom själva vill, dom kommer alltså och jamar då det är dags att gå ut och när dom ska in och ingen hör då hoppar dom på handtaget till dörren så att det smäller i halva huset :) (vilket dom även kan göra då det är dags att gå ut om matte är för seg)
Jag har i åtanke att dom kan bli överkörda, men jag skaffade mig två grabbar för att dom skulle få vara ute på lon och hålla ner råttbeståndet då gammelkatten börjar bli tämligen lat (14 år).. Det är lite svårt att bära dom ut till lon och sen säga "stanna där"...fast å andra sidan är det väldigt sällan som dom korsar vägen...
 
Det jag menade med inte flockdjur är att de inte stimuleras på samma sätt som hundar av att följa och lyda en ledare, inte att de är osociala...

Och även om era katter fångar fåglar genom fönster betyder det väl snarare att de inte vill va inne och leka med pälsmöss än att de vill det??

Jag tycker att alla djur ska ha en uppgift som överrensstämmer med deras grundläggande instinkter...

Fast det tycker inte ni för då skulle ni inte få ha kvar era gosekatter.... :devil:

En katts grundläggande instinkter är att jaga, skapa revir och föröka sig. Mina katter jagar även om de jaga inomhus, men de jagar, de skapar revir och de förökar sig (inte huskatten).

Varför ska katten särbehandlas? Vi släpper inte ut något annat tamdjur löst utomhus så varför ska vi släppa ut katterna? Deras instinkter är inte starkare än en hunds, eller en hästs.

Är det så att vi värderar hästar och hundar mer än katter?
 
Jag är helt övertygad om att det någonstans handlar om värdet på djuren. För varför reagerar man inte när en hund som i många hundra år avlats för att jobba: jaga, vakta, valla, etc helt plötslig ska hållas som sällskapsdjur, med promenader som enda stimulans??

Där har man ju med avel t.o.m ökat hundens "naturliga instinkter" och sedan tagit ifrån den möjligheten att göra det den är "programmerad" för.

Att ha husdjur innebär ju ett enormt steg från djuren naturliga liv, för alla djurarter. Det kan man inte ha som argument för att just katter ska släppas utan tillsyn, när det inte accepteras hos något annat djur.
 
Är det så att vi värderar hästar och hundar mer än katter?

Förmodligen. Jag tror det är kvar sen förr då man hade katterna för att dom skulle göra "nytta" (av samma anledning som jag har katt nu). Dvs dom skule hålla oönskade råttor och möss borta från ladugårdar, foder, husgrunder, källare etc... Sen finns åsikten som många verkar ha tagit upp om kattens behov och instinkter etc vilket jag tror att dom kan få utlopp för inomhus bara ägaren ger dom en varierad miljö. (klätterställningar, leksaker osv, you name it :))

Mina katter betyder enormt mycket...vovven och pållen likaså och hunden brukar jag förvisso ha lös här hemma på gården så att han får ströva som han vill då vi inte arbetar men hästen.. Njäe. Det skulle vara roligt men då skulle jag ha två saker att välja mellan.
A: Hon skulle äta konstant hos tjurarna eller B: hon skulle försvinna..

Det är en lite knivig fråga men jag tror inte att katten har samma "status" som hund och häst. :crazy:
 
Nej, den har ju inte det. Och det som irriterar mig är när folk lidelsefullt predikar om kattens behov av att följa sina naturliga instinkter, som ett försvar för att katten lever ett riskfyllt liv. Det är ju inga andra husdjur som tillåts "följa sina naturliga instinkter".

Däremot har jag full respekt för folk som säger att "jag vet vilka risker min katt löper som utekatt men jag är villig att ta den risken eftersom katten trivs så bra med att vara ute".

mandalaki
 
En annan variant, förresten, av försvar för att katten får springa vind för våg är "nu har hon varit borta i två veckor och jag vet inte vad som hänt. Tråkigt, men katter är ju såna" - i stället för att ge sig ut och LETA tills man hittar katten igen.

mandalaki
 
För att inte tala om de människor som tycker att det är så praktiskt att deras katter gör sina behov ute så att de slipper hålla på med kattlådor. Deras grannar tycker nog inte att det är riktigt lika praktiskt att hitta kattbajs i rabatter eller i barnens sandlådor. Eller som hemma hos mina föräldrar där de inte kan öppna altandörren på sommaren för att vädra utan att grannskapets katter springer in i huset. Bara för att man bor i villa eller har trädgård betyder det inte att det är okej att släppa ut katten.
Jag lekte mycket i sandlåda när jag var liten och jag vet hur äckligt det var att hitta kattbajs i sanden.

Jag tycker att det är okej med stallkatter och dylikt ute på landet. Men då ska de i alla fall hållas koll på dem. Vaccineras, kastreras, tas till veterinären om det händer något med dem (istället för att dänga en spade i skallen på dem eller nåt) osv. I bostadsområden har jag inte mycket till övers för de som släpper ut sina katter vind för våg.
 
jag tillhör ju den kategori som har katterna ute trots riskerna (skrev det i ett tidigare inlägg), men jag är medveten om dom och jag blir väldigt orolig om dom inte kommer hem och "knackar" på..jag var övertygad om att en av dom hade blivit överkörd för han kom inte till kvällen och jag var ute i mörkret och lockade och letade överallt men jag hittade ingen misse... Morgonen efter dyker han upp och då fick jag reda på att han hade blivit instängd i garaget :o
 
I bostadsområden har jag inte mycket till övers för de som släpper ut sina katter vind för våg.

Jag bor i storstan med en kort nedfartsväg till en mycket trafikerad genomfartsgata. Jag ser regelbundet fyra utekatter i området. En som håller sig kring huset där vi bor, en som nästan uteslutande håller sig till sitt lilla revir på sin egen trottoar - och två som spankulerar omkring nere vid genomfartsgatan :crazy:. Jag fattar sannerligen inte hur folk tänker :cry:.

lenizen: jag tycker inte att du gör fel. Ansvarsfulla utekattägare som är medvetna om riskerna fördömer jag absolut inte. Det är folk som förringar riskerna genom att hänvisa till "kattens natur" som är och cyklar.

mandalaki
 
Jag blir mest lessen över att vissa verkar tycka att jag är en dålig matte för att jag släpper ut min katt. Han är vaccinerad, kastrerad och får massvis med kärlek. Jag vet att han lever ett bra liv.
Jag skulle aldrig kunna ha en innekatt, det tycker jag känns fel men jag har noga avvägt min boendesituation mot att skaffa katt. Just nu bor jag väl så bra till som man kan; mitt ute på vischan, i princip ingen trafik (bara vi själva), 2 grannar som själva har katt och som inte blir sura över att vår katt hälsar på. Skulle vi behöva flytta till mer tätbebyggt område skulle mamma o pappa få ta hand om Morre så länge för jag skulle inte vilja honom så ont som att tvinga honom att bli innekatt efter ett mycket fritt liv.

//a
 
Men om "vissa" tycker att du är en dålig matte, med de förutsättningar du beskriver - så tycker jag att du ska strunta i vad "vissa" säger. Ta inte åt dig av kritik som bara berör ansvarslösa kattägare.

mandalaki
 
Jag håller definitivt med föregående talare. Det som jag inte gillar är sådana som visar liten eller ingen omtanke till varken katt eller omgivning. Du passar definitivt inte in där.

Min mening lite kortfattat:
Släppa ut katter i tätbebyggda områden = Nej (oavsett om de är kastrerade, vaccinerade och i övrigt välskötta)
Bo på landet och inte ha någon egentlig kontroll över reproduktion, skador, sjukdomar mm = Nej. (Katterna ska vaccineras, kastreras och ses efter av veterinär vid sjukdom eller skada precis som de andra husdjuren på en gård)

Sen tror jag inte att det är så mycket mer. Jag kommer inte på något den här tiden på dygnet i alla fall.
 

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 312
Senast: Inglorion
·
Anläggning jag hoppas traden ligger ratt annars far moderator flytta... Jag har tva gamla spiltor (anno 1960 ca) i stallet som idag inte...
Svar
7
· Visningar
2 091
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 878
Senast: Ravishing
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 728
Senast: sln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp