Ja men det är ju det vi tydligen gör!

Vi värnar om våra hundars (gäller inte er som skaffar jakt eller vallhundar som sällskap!!) och hästars instinkter, men inte katternas!!!

En jakthund ska få jaga på riktigt ingen skulle väl säga att "jamen min beagel får jaga låssasharar i trädgården det räcker!..."

Ja jag vet inte, kanske har raskatter ingen jaktinstinkt kvar, kanske har inte ens huskatter (de som tidigare kallades bondkatter men som bytte namn, skulle tror det är för att på namnet bondkatt hörs att det är ett djur med en uppgift och instinkter kvar...) Har era gosedjur inte kvar dessa så fine Men JAG tycker att katter ska leva som smådjursjägare med NATURLIGA revir!!

Att märka upp revir i ett hus eller lägenhet är ju ett tecken på att katten har instinkter den inte får utlopp för! Mina katter har revir på kanske 100 hektar, det är ett riktigt revir!!
 
Jo men även om vi har domesticerat djur bryr vi oss fortfarande om deras instinkter!
Få hästägare struntar i hästens behov av en hästflock att umgås med och en stor yta att ströva omkring på och beta från, ett ställe att söka skydd undan vind och blåst!

Och då trots att den domesticerade hästen är mycket förändrad från den ursprungliga vilda hästen och att denna förändring befästs under mycket lång tid och många generationer.

Katter är det djur som är minst domesticerat av våra husdjur, eller iallafall avlats kontrollerat med fasta domesticeringsmål under kortast tid, ändå är det det husdjur vars naturliga instinkter vi färst minst vikt vid att främja!

Men om ni kan exemplifiera att era katter inte har nämnvärt mycket instinkter kvar så gör gärna det!
 
Hej!
JAg tycker att alla katter ska ha rätten att få vara ute. Det är ju trots allt deras "ursprungsmiljö".
Är du väldigt nervös för att låta dem gå ute själva så kan du ju alltid sätta sele på dem! :smirk:

Men det bästa vore ju om du tog modet och släppte ut dom! :D
 
Hej!
JAg tycker att alla katter ska ha rätten att få vara ute. Det är ju trots allt deras "ursprungsmiljö".
Är du väldigt nervös för att låta dem gå ute själva så kan du ju alltid sätta sele på dem! :smirk:

Men det bästa vore ju om du tog modet och släppte ut dom! :D

Om vi nu vill släppa ut våra tamkatter i deras ursprungsmiljö så kan vi se oss om i h**vete efter den. Domesticerade djur, oavsett vilken art vi pratar om har ingen urpsungsmiljö annat än miljön med människan. Vi kan däremot prata om våra domesticerade djurs förfäders naturliga miljö och för våra katter så handlar det om ökenlandskap. Ökenlandskap i Afrika och Asien. Hur många av er har sett sådana habitat i Sverige?

Att katter har kvar sina urprungsinstinkter är en helt annan sak. De behoven kan man tillgodose utan att släppa ut dem. Det blir konstlat, men det blir konstlat på samma sätt som med hunden. Vi kan ge våra tamdjur möjlighet att få utlopp för sina insinkter under konstlade förhållanden, vi gör det med hundar redan. Jag tycker inte på något sätt att det är fel, för våra domesticerade djur har inget annat naturligt habitat i världen än i människans omsorg.
 

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: Inglorion
·
Anläggning jag hoppas traden ligger ratt annars far moderator flytta... Jag har tva gamla spiltor (anno 1960 ca) i stallet som idag inte...
Svar
7
· Visningar
2 091
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 880
Senast: Ravishing
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 729
Senast: sln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp