Bukefalos 28 år!

vad är det för mask?

Cilla

Trådstartare
innan du öppnar tråden, så ska jag varna för äckelbilder....... :D

så....
min hankatt spydde på mattan och med spyan kom det en mask. det ska givetvis avmaskas, men mot vilken mask?

ca 5-7 cm lång, slät och gulvit. inga ringa på och helt rund. som en väldigt smal spagetti. :p
30725880.jpg

30725881.jpg


känner inte igen den........
 
Sv: vad är det för mask?

Det är en alldeles klassisk spolmask! ;)

Dags att avmaska med andra ord!

/Swat
 
Sv: vad är det för mask?

iväg mot apoteket och köpa avmaskning mot spolmask alltså...

tack för hjälpen, buke rular. :banana:
 
Sv: vad är det för mask?

Flubenol gillas bättre än Banminth säger mina katter.
 
Sv: vad är det för mask?

piller?
hanen brukar gå lätt att avmaska, men den lilla honan, som egentligen är en tasmansk djävul, försöker man inte ge piller om man inte vill dö!!!!
ska förresten med henne till veterinären i mrgn, kanske skulle passa på att trycka ner pillret när hon är sövd. :devil:
 
Sv: vad är det för mask?

Har för mig att de kan smitta er också så jag hade nog sett mig om efter lite avmaskningsmedel till er också ;)
 
Sv: vad är det för mask?

piller?
hanen brukar gå lätt att avmaska, men den lilla honan, som egentligen är en tasmansk djävul, försöker man inte ge piller om man inte vill dö!!!!
ska förresten med henne till veterinären i mrgn, kanske skulle passa på att trycka ner pillret när hon är sövd. :devil:

Nej, det är pasta. Funkar det inte att trycka i käften går det ju att... smeta på benen. Förr eller senare måste kattskrället tvätta sig (men man kan ju få avmaskningsmedel lite överallt).;)
 
Sv: vad är det för mask?

Lugn och fin!! Det är en REN SKRÖNA!!! :)

Så här säger smittskyddsinsittutet ang spolmask på människa:
" Människans spolmask infekterar inga andra djur, och spolmaskar från andra djurarter kan inte heller utvecklas fullt ut hos människa.
De flesta spolmaskinfektioner vi nuförtiden ser i Sverige är importfall."

Om spolmask från katt smittade människa lätt skulle ALLA kattägare med ojämna mellanrum vara smittade och så är inte fallet!

/Swat
 
Sv: vad är det för mask?

Lugn och fin!! Det är en REN SKRÖNA!!! :)

Så här säger smittskyddsinsittutet ang spolmask på människa:
" Människans spolmask infekterar inga andra djur, och spolmaskar från andra djurarter kan inte heller utvecklas fullt ut hos människa.
De flesta spolmaskinfektioner vi nuförtiden ser i Sverige är importfall."

Om spolmask från katt smittade människa lätt skulle ALLA kattägare med ojämna mellanrum vara smittade och så är inte fallet!

/Swat

Nu är det så kul att jag själv fick just detta trevliga djur :crazy: Inget roligt alls och den var fullt utvecklad kan jag säga.

Och nej jag hade inte varit utomlands :crazy: Och ingen i familjen heller

Och vill ni se bilder på denna "skröna" så kan jag skicka :angel:

Och jo läkarna frågade om vi hade just katt hemma..

Kan ju säga att alla i familjen fick avmaskningsmedel och den lille fick det genom min amning
 
Sv: vad är det för mask?

hmm... låter orväckande. skulle föredra att det stog "kan inte utvecklas alls" istället. :grin:

För att tillägga så står också detta:

Hundens och kattens spolmask (Toxocara canis respektive Toxocara catis) kan inte utvecklas fullt ut till vuxna maskar hos människa. Människan kan dock få i sig toxocaraägg och larverna kan nå blodcirkulationen och ge upphov till inflammation. Detta tillstånd, toxocariasis, kan karakteriseras av buksmärtor, feber och luftvägsbesvär samt ögoninfektioner. Dessa tillstånd är självläkande men ändå bör inte hund och katt tillåtas förorena i barnens sandlådor.

Som sagt så sa läkarna jag pratade med att man kan bli smittad via katt, dock är det väldigt ovanligt
 
Sv: vad är det för mask?

Här finns lite till att läsa:

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Parasiter/Spolmask-katt/

Smittade kattungar bör avmaskas inte bara för sin egen hälsas skull utan även för att bryta smittcykeln så att kattan inte blir infekterad igen ty äggen kan överleva mycket lång tid i miljön. Avmaskning bör också göras med hänsyn till att spolmask kan smitta till människa (en zoonos som kan orsaka visceral larva migrans och oculär toxocaros). På barns lekplatser framförallt sandlådor bör dessa skyddas för kattfekalier till exempel övertäckas med presenning.
 
Sv: vad är det för mask?

Fast utan påvisad infektion hos människa är det onödigt att behandla för det, således även onödigt att se sig om efter avmaskningsmedel till människor. De flesta blir inte smittade bara för att deras katt får spolmask.
 
Sv: vad är det för mask?

Det är ju rätt iof, men efter det jag varit med om så hade jag varit försiktig speciellt när man har en liten bebis.

Hos oss fick samtliga avmaska sig även om det "bara" var jag som var smittad :crazy:
 
Sv: vad är det för mask?

"Sanningarna" verkar vara många kring detta ämne tydligen!

Pratade med min BM när jag var där senast och enligt henne så var risken minimal att bli smittad av spolmask via katt. Däremot var risken större när man var ute och påtade i jorden utan handskar!

/Swat
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 241
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 518
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp