Vad är fördelen med bomlöst?

T

theresan

Som överskriften säger- och apropå föregående tråd- så undrar jag vad fördelen är med en bomlös sadel? Har knappt sett en sådan och är såklart nyfiken!

Kram Theresan
:banana:
 
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

Den stora fördelen för mig är att sadeln passar.
Jag har en arab som är bredare än de flesta bomsadlarnas bredaste modeller. Dessutom ändrar han sig i ryggen hela tiden men jag kan ändå ha samma sadel.
Har haft min bomlösa i snart 9 år.
// Linda
 
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

Aha. Vad intressant med en arab som har så bred rygg förresten- min upplevelse är att de är ganska smala över ryggen i allmänhet? Är det en stor pålle?:)
 
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

De flesta araber är väldigt breda hästar.
Klart han är en stor pålle, hela 144cm. :D
// Linda
 
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

min förra arab hade oxå så bred rygg... och ändrade sig ungefär var 3:e vecka... så det blev bomlös efter sisodär 4 sadlar á 15000.... dyyyrrrttt!
 
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

Intressant... Det hade jag ingen aning om. Bra att det finns alternativ till de "vanliga" sadlarna
 
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

Jag har provat flera olika bomlösa sadlar och aldrig varit nöjd. Har inte fått dem att ligga stilla, flera har åkt snett, de känns ostabila och konstiga... :crazy: Gillar idén med bomlösa men jag har inte fått det att fungera.

Nu har jag en Prestige Trekker Land som är en bomsadel som ändå kan anpassas efter hästen den ligger på. Bossorna är som upphängda i sätesdelen och kan således vinklas och anpassa sig efter hur bred hästen är. Rider med den på båda mina hästar. Ligger även bra på min kompis enorma halvblod 190 cm såväl som den minsta araben. Supernöjd!
Länk till sida om sadeln
En till länk (italienska)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

Jag har provat flera olika bomlösa sadlar och aldrig varit nöjd. Har inte fått dem att ligga stilla, flera har åkt snett, de känns ostabila och konstiga... :crazy: Gillar idén med bomlösa men jag har inte fått det att fungera.

Nu har jag en Prestige Trekker Land som är en bomsadel som ändå kan anpassas efter hästen den ligger på. Bossorna är som upphängda i sätesdelen och kan således vinklas och anpassa sig efter hur bred hästen är. Rider med den på båda mina hästar. Ligger även bra på min kompis enorma halvblod 190 cm såväl som den minsta araben. Supernöjd!
Länk till sida om sadeln
En till länk (italienska)


anledningen till det är då antagligen att du är sne! och då borde du arbeta med det, annars blir hästen sne oxå... bara en tanke, det är därför jag tycker om bomlös (eller snarare 1 av många anledningar) när man är helt rak så ligger sadeln där den ska! och det är lättare att öva oxå när man bara behöver titta på sadeln och se att den är sne...
 
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

anledningen till det är då antagligen att du är sne! och då borde du arbeta med det, annars blir hästen sne oxå... bara en tanke, det är därför jag tycker om bomlös (eller snarare 1 av många anledningar) när man är helt rak så ligger sadeln där den ska! och det är lättare att öva oxå när man bara behöver titta på sadeln och se att den är sne...

De jag har provat har jag inte ens fått att ligga rätt när jag står på marken. Bara man tar tag i sadeln och ruckar den lite fram och tillbaka så snurrar hela alltet omkring och glider. Padden tycker jag är klumpig och svår att få att ligga så att panelerna i den ligger jämnhögt på båda sidor.
Både jag och häst är kollade hos kiropraktor resp ET.
 
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

Jag har provat flera olika bomlösa sadlar och aldrig varit nöjd. Har inte fått dem att ligga stilla, flera har åkt snett, de känns ostabila och konstiga... :crazy: Gillar idén med bomlösa men jag har inte fått det att fungera.

Nu har jag en Prestige Trekker Land som är en bomsadel som ändå kan anpassas efter hästen den ligger på. Bossorna är som upphängda i sätesdelen och kan således vinklas och anpassa sig efter hur bred hästen är. Rider med den på båda mina hästar. Ligger även bra på min kompis enorma halvblod 190 cm såväl som den minsta araben. Supernöjd!
Länk till sida om sadeln
En till länk (italienska)

Å herre jösses! 1,90??? Har den enormt hög manke (alltså själva manken i sig) eller ÄR den verkligen så stor?:bump: Coolt i vilket fall- jag älskar stora hästar:)
 
Sv: Vad är fördelen med bomlöst?

Jag provade en Orthoflex som också har rörliga paneler. Tyvärr blev det inte så bra eftersom hästen var så bred att panelerna gick ihop i rygglinjen. Sen var den för lång också. Min SS är 65cm och det fungerar. Men det fungerade inte med en sån lång bomsadel. Prestigen är nästan lika lång.
// Linda
 

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 315
Senast: TinyWiny
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
756
Senast: Bonita4
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 587
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 191
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp