Vad äter ni till kvällsfika?

Frukt och nötter brukar jag försöka äta istället för chips/godis
Eller nått godare knäckebröd :) gärna frukt till de med.
Rå morot med är gott o sött men då får jag knappt ha den ifred (hundarna)
 
Gott te och kanske en (fullkorns?)skorpa till.
Ibland skorpan med smör och kanske en ostskiva på.
 
Kanske är det så. Visst är det trevligare om alla äter samtidigt men jag hade nog ändå försökt fundera lite.
Vi har alltid ätit såhär sent, även när dottern var liten, men hon kanske bara har en annorlunda tidsinställning :D
Att äta kl 22 en vardag är ju lite sent för ett litet barn. Blir ju bara 5-7 h sömn om man går upp i rimlig tid. De flesta barn behöver minst 8-9 h sömn för att orka med en hel dag i skolan eller på förskolan.

Men den gyllene medelvägen kanske? Middag vid 18-19 kör vi, och i säng vid 20 för att jag ska hinna läsa någon halvtimme för honom.
 
Att äta kl 22 en vardag är ju lite sent för ett litet barn. Blir ju bara 5-7 h sömn om man går upp i rimlig tid. De flesta barn behöver minst 8-9 h sömn för att orka med en hel dag i skolan eller på förskolan.

Men den gyllene medelvägen kanske? Middag vid 18-19 kör vi, och i säng vid 20 för att jag ska hinna läsa någon halvtimme för honom.

Jag skrev ju 20-22 :)
 
Jag brukar äta:
Proteinpudding med banan
Fruktsallad med vaniljkvarg
Morotsstavar, gurkstavar eller/och paprika m dipp
Smoothie
Keso m frukt
 
Äter ganska sent, oftast vid 20, men det innebär ett mellanmål vid 17-tiden, då kan det bli Keso med bär (eller tärnad apelsin, det är min favorit), te och finncrisp med ost eller liknande.
Men alternativ till snacks, fröknäcke t ex. Lite flingsalt när man bakar det så blir det lite chipslikt 🥳
 
Om jag är jättehungrig blir det ett eller ett par kokta ägg. Det blir jag väldigt mätt av och suget efter sötsaker försvinner. Är jag bara småhungrig kan en knäckemacka med ost funka. Det bästa för min del är dock att servera rejält mättande middag. Protein gör mig mätt länge och sug efter kvällsfika minskar/försvinner.
 
Vi brukar äta middag nån gång 18:30-20.
Lägger mig ganska sent så ibland blir det lite yoghurt eller frukt på kvällen.
 
Jag hade satsat på t.ex. Finn crisp-snacks, tunnare knäckebröd eller riskaka. Mjukost eller färskost på.

Dock tycker jag att frågan kring varför ni äter mat så tidigt är rimlig att ställa.
Vi brukar äta kvällsmat någon gång mellan 20 och 22.
Det beror kanske på vad man är uppväxt med och var man bor kanske? Jag är uppväxt med att äta middag när min far kom hem från jobbet, så runt 16-35-17 satt vi till bords. Denna middagstid har sen följt med mig, och i min umgängeskrets är det också en vanlig mattid 17-18, kanske 19 senast. Jag har nog bara sett så sena middagar/kvällsmat här på buke.. är det vanligare söderut kanske?
 
Popcorn om du vill snacksa? Om inte ungen väcks av det. Finns ju helt okej kryddor att ha på, om det är så att du vill hoppa chipsen.
 
Det beror kanske på vad man är uppväxt med och var man bor kanske? Jag är uppväxt med att äta middag när min far kom hem från jobbet, så runt 16-35-17 satt vi till bords. Denna middagstid har sen följt med mig, och i min umgängeskrets är det också en vanlig mattid 17-18, kanske 19 senast. Jag har nog bara sett så sena middagar/kvällsmat här på buke.. är det vanligare söderut kanske?
Jobbar jag behöver jag ha mat när jag kommer hem.
Är jag ledig äter jag gärna sent och blir inte iheller hungrig på samma sätt.
Jag förstår inte iheller hur man kan äta sent om man ska upp och jobba dagen efter, min mage behöver en paus mellan middag-sova för att slippa ont i magen.
 
Det beror kanske på vad man är uppväxt med och var man bor kanske? Jag är uppväxt med att äta middag när min far kom hem från jobbet, så runt 16-35-17 satt vi till bords. Denna middagstid har sen följt med mig, och i min umgängeskrets är det också en vanlig mattid 17-18, kanske 19 senast. Jag har nog bara sett så sena middagar/kvällsmat här på buke.. är det vanligare söderut kanske?

Jag är också uppväxt med tidiga middagar! Äter runt 16-17. Har jag sällskap kan det bli senare.
 
Jag är också uppväxt med tidiga middagar! Äter runt 16-17. Har jag sällskap kan det bli senare.
Jag åt aldrig någon sån klassisk middag hemma.
Vi åt i skolan sen blev det mackor på kvällen.
Men jag vet att det absolut vanligast var att folk åt middag efter kontorsjobben slutat under min uppväxt.
 
Jag brukar äta keso och bär eller hårt bröd med keso. Ibland yougurt med havreringar. Äter middag runt 19 och lägger mig efter 23 så jag behöver något innan för att inte vakna uthungrad på natten.
 
Beroende på vilken tid man äter middag så är det väldigt normalt och rimligt att äta kvällsmellanmål. Det är normalt att vara lite hungrig igen sådär 2-3 timmar efter ett huvudmål och självklart ska man då äta något litet. Fullt normalt och rimligt ätbeteende. Personligen kan jag inte sova om jag är hungrig, helt omöjligt. Ibland är jag jättetrött och orkar inte fixa något att äta, men det slutar alltid med att jag ligger sömnlös och iaf får gå upp och äta något för att kunna somna..

Man behöver ju däremot inte äta "fika" utan det kan lika gärna vara ett mer matigt mellanmål. Det bästa är väl att variera, ibland äter man chips och ibland äter man annat. Jag äter ofta smörgås eller yoghurt och musli på kvällen. Brukar även ha perioder då jag äter skorpor (mums!). Annars är väl nötter, drickyoghurt, smoothie, ris/majskakor, kvarg/kesella med bär osv bra alternativ. Enbart frukt tycker jag själv blir lite för lite kvällstid, men det beror på hur hungrig man är.
 
Dock tycker jag att frågan kring varför ni äter mat så tidigt är rimlig att ställa.
Vi brukar äta kvällsmat någon gång mellan 20 och 22.
Man brukar rekommendera max 6 timmar mellan huvudmål och max ca 3 timmar mellan måltider (inklusive mellanmål) så det är väldigt rimligt att äta vid 18.
Själv har jag haft lite olika rutiner under olika perioder och jag mår definitivt bättre när jag äter kring 17-18 jämfört med när jag äter sent.
 
Grönsaksstavar och dipp! Eller popcorn. :)
Fruktfat/fruktsallad (med eller utan ost och kex), eller bara ost och kex.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 931
Senast: Jojo
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 144
Senast: Balahé
·
Gravid - 1år Är nu 3½ månad sedan min son föddes och jag har nu satt igång med träningen på allvar! Så här ser mitt vecko schema ut: Måndag...
2
Svar
21
· Visningar
1 919
Senast: jacko
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 495
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp