Vad betalar era barn som äger häst?

Quez

Trådstartare
Hej,
Fattig förälder här som innan sparade undan till dottern. Hon fick köpa en häst för sina pengar, fick en annan som sällskap. Hästen hon köpte sålde hon, sällskapet behöver nu avlivas, för sitt eget bästa. Jag anser att dottern borde stå för detta med sina sparpengar, hon står inte för löpande avgifter eller veterinärvård i övrigt.

Vad tycker ni är rimligt? Kan man inte anse att ett avslut av ett liv är att jämställa med en försäljning?

Hur har ni gjort i liknande situation?
 
Hej,
Fattig förälder här som innan sparade undan till dottern. Hon fick köpa en häst för sina pengar, fick en annan som sällskap. Hästen hon köpte sålde hon, sällskapet behöver nu avlivas, för sitt eget bästa. Jag anser att dottern borde stå för detta med sina sparpengar, hon står inte för löpande avgifter eller veterinärvård i övrigt.

Vad tycker ni är rimligt? Kan man inte anse att ett avslut av ett liv är att jämställa med en försäljning?

Hur har ni gjort i liknande situation?
Rimligt och rimligt. Själv har jag stått för alla kostnader för mina barns hobbies, så jag hade inte ens diskuterat saken. Har du skaffat hästen får du väl ta ansvaret hela vägen, kan en tycka.
 
Täcker inte försäkringen kostnaderna för avlivning?
Men annars, ja dottern borde stå för avlivnings kostnaderna om sällskapshästen har varit hennes.
 
Hej,
Fattig förälder här som innan sparade undan till dottern. Hon fick köpa en häst för sina pengar, fick en annan som sällskap. Hästen hon köpte sålde hon, sällskapet behöver nu avlivas, för sitt eget bästa. Jag anser att dottern borde stå för detta med sina sparpengar, hon står inte för löpande avgifter eller veterinärvård i övrigt.

Vad tycker ni är rimligt? Kan man inte anse att ett avslut av ett liv är att jämställa med en försäljning?

Hur har ni gjort i liknande situation?
Känslomässigt är det inte samma sak att avliva som att sälja. Jag skulle inte vilja lägga det på mitt barn.
 
Du som vuxen ska stå för det. Ansvaret är ditt. Det är ett barn. Ett barn ska inte stå för hela ansvaret för ett djur. Skulle du låta barnet betala veterinärräkningarna åxå om det hade handlat om en sjuk häst som behövde in på klinik?
 
Tycker ni kanske även att det är fel att hon får använda sina egna sparpengar för att köpa en häst överhuvudtaget?
 
Oj, jag hade inte drömt om att en 12-åring skulle stå för nånting när det gäller hästarna.
Håller absolut med! Jag trodde att det rörde sig om ett betydligt äldre barn.
Det är nog jobbigt som det är att avliva en häst och att lägga det plus det ekonomiska ansvaret för det på ett 12 årigt barn tycker jag är helt oacceptabelt.
Har du gått med på att barnet får ha häst så får du även stå för kostnaderna tills barnet är stort nog att kunna börja jobba extra efter skolan och bidra lite. Och tills dess är det minst 4 år.
 
Tycker ni kanske även att det är fel att hon får använda sina egna sparpengar för att köpa en häst överhuvudtaget?
Ja det tycker jag. En 12-åring kan inte avgöra pengars värde så som en vuxen kan och vad som är rimligt att lägga sina sparpengar på.
Dock kan jag tycka att det är lite skillnad beroende på hur hon sparat i hop pengarna. Genom att jobba för att kunna köpa häst eller är det sparpengar som hon borde spara för att ha råd till tex körkort, lägenhet mm längre fram?
 
Då var det troligen fel att hon köpte en häst som elvaåring, för i alla fall i närheten av egentjänade pengar. Samt fel att hon skulle stå för avlivning, med reservation för en avvikande röst. Fattiga människor ska inte ha häst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 400
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 648
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 151
Senast: Smedholt
·
Övr. Barn Hej alla kunniga... Min dotter fick en häst, under förutsättning att den andre föräldern betalade för de löpande kostnaderna då jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 806
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp