Vad betalar era barn som äger häst?

Då var det troligen fel att hon köpte en häst som elvaåring, för i alla fall i närheten av egentjänade pengar. Samt fel att hon skulle stå för avlivning, med reservation för en avvikande röst. Fattiga människor ska inte ha häst.
Ja det va fel att HON köpte häst som 11 åring anser jag. Och lika fel att hon skulle stå för avlivningen. Barnet är inte fattig men om ni föräldrar saknar möjlighet att hålla häst får det vänta tills hon blir vuxenoch kan avgöra vad hon vill lägga sina pengar på.
 
Huvudansvaret är ditt, att avliva blir ditt ansvar. Inklusive betalningen för det.

Skulle inte ha mage att lägga en sån sak på ett barn..

Att få köpa en häst för egna eller nästan egna pengar är en sak kan jag tycka, även att sälja och behålla dom pengarna.

MEN att hålla hästen och ha ansvaret ligger ju ändå på föräldrarna.


Jag tyckte det var JÄTTEkonstigt när jag var i den åldern, när vänner hade ponnys där det stod 'ägare:vännens namn' på boxskylten. Barn kan ju inte äga (och hålla) en häst liksom 🙈
 
En 12 åring ska varken ha ekonomiskt ansvar eller ansvara för vården av något djur på det sättet du beskriver. Jag tycker det är elakt att låta ett så ungt barn ta av sina sparpengar för att avliva ett djur. När köptes hästen och av vem? Hur gammal var barnet då? Var barnet gammal nog för att förstå vad ett hästköp med löpande utgifter, avlivning etc innebär? En befängd idé att ett så ungt barn ska ha så mycket eget ansvar.

Angående hästen som såldes, kanske lite svårare fråga men om man gav hästen i present borde väl summan av försäljningen också tillhöra barnet, skrivet utifrån min personliga mening.
 
Håller med de andra. Min dotter är tio och har ett par hästar men det är naturligtvis jag som vuxen som tar ansvaret, jag som betalar, jag som köpt dem. Som någon annan säger - hennes sparpengar får hon köpa annat för (just nu vill hon köpa matchande set från ES för några tusen och jobbar hårt för det, något jag inte kommer att betala för mina pengar). Säljs ponnyerna är det inte dotterns pengar heller - utan det blir familjens, däremot hoppas jag kunna splitta pengarna mellan dottern och sonen, för även om dottern lägger ner massor med tid och engagemang och lyckats utbilda ponnyerna och höjt dem många tusenlappar i värde får ju även sonen betala med sin tid från mig så klart att jag kommer försöka ge han en del också.

Men spontant - nej. En tolvåring ska inte behöva betala avlivning. Eller ens inköp av häst. Du är ju förälder - hon skulle ju inte ha häst om du inte gick med på det.
 
Jag ber om era åsikter och ja, jag är på riktigt även om jag kanske av orsaker ni inte har att göra med vill hålla dottern anonym här.

Ta och tro att hon får allt ansvar, med allt vad det innebär. Ni har ingen aning och tolkar lite väl fritt men det visar väl bara att jag är otydlig.
 
@Quez

Mina föräldrar (eller jag) har ALDRIG haft råd att köpa en häst. Mammas häst fick vi när hon betalade betäckningen av grannens sto -89 (och henne hade mamma tills hon avlivades många år över 20) och hela min ponnytid hade vi olika ponnys vi var fodervärdar åt. När ägaren ville ha tillbaka sin ponny visste våra tränare ofta någon annan ponny som ville ha ryttare ett tag osv. När jag var över 18 och inte kunde tävla ponny mer hade vi sällskap från ett närliggande stuteri, den häst som passade minst in i befintliga flockar helt enkelt.

Vi har köpt en enda häst i våra liv och den köpte vi ihop till ett billigt pris och vi delade kostnaderna på den (överenskommet så) tills jag fick mitt första riktiga jobb efter studierna och då övergick han i min ägo. Honom har jag fortfarande nu 13 år senare.

Så kan man lösa att ha häst utan större summor pengar till inköp.
 
Jag ber om era åsikter och ja, jag är på riktigt även om jag kanske av orsaker ni inte har att göra med vill hålla dottern anonym här.

Ta och tro att hon får allt ansvar, med allt vad det innebär. Ni har ingen aning och tolkar lite väl fritt men det visar väl bara att jag är otydlig.
Ja men jösses det hoppas jag verkligen att du inte hänger ut din dotter här.
 
Då var det troligen fel att hon köpte en häst som elvaåring, för i alla fall i närheten av egentjänade pengar. Samt fel att hon skulle stå för avlivning, med reservation för en avvikande röst. Fattiga människor ska inte ha häst.
Har er dotter råd att köpa en häst och ni råd att hålla 2 så kan man knappast kalla er fattiga. Många har inte den möjligheten alls för att de inte har råd.

Personligen ser jag inget direkt fel i att en 12 åring köper en häst med sparpengar, men det är inget jag direkt gillar. En så pass ung person har inte riktigt insikten i pengars värde och risken att förlora dem.
 
Hade ni svarat samma om jag sa att hon var sexton?

Det
Jag ber om era åsikter och ja, jag är på riktigt även om jag kanske av orsaker ni inte har att göra med vill hålla dottern anonym här.

Ta och tro att hon får allt ansvar, med allt vad det innebär. Ni har ingen aning och tolkar lite väl fritt men det visar väl bara att jag är otydlig.

Det är bra att du frågar om åsikter, du behöver kanske input utifrån, för hur du resonerar är inte särskilt passande utifrån den information du delat med dig. Det är svårt att inte reagera starkt om man känner att en person är helt ute å cyklar. Och du skall absolut hålla diskussionen anonym, så jag förstår om det kan vara svårt att skriva ut hela historien och att där kan blir missförstånd.

Om barnet är äldre, tex 16 så kan man kräva mer ansvarstagande, men man har ändå som vuxen förälder det största och slutgiltiga ansvaret. Har 16 åringen chans att skaffa sig sparpengar annat än från födelsedagar och liknande tex sommarjobb, helgjobb etc så kan jag känna att man kan bidra ekonomiskt. Men om det inte finns en möjlighet för sådana jobb hade jag som förälder nog tänkt jag har det ekonomiska ansvaret och inte velat barnet skulle bruka av sparkapital som hen lyckats bygga upp på begränsade resurser. Men det är en svår fråga, det beror på så mycket olika variabler då tex ekonomin hos föräldern, familjens samlade ekonomi etc. Man måste försöka hitta en vettig balans och komma fram till något tillsammans. Även hur man kom till beslutet på avlivning och varför den andra hästen blev såld spelar in i det hela. Blev den tex såld av en ekonomisk anledning, eller barnet kanske inte längre vill ha häst eller någon annan anledning. Man får försöka diskutera och komma fram till en lösning som är schysst för alla.
 
Jag har varit fattig när jag hade häst, levde på plus minus noll och hade inga pengar kvar när nästa lön rullade in. Jag betalade avlivningen när jag tog bort min häst. Runt 5000kr tog Svensk Lantbrukstjänst och då tog de med kroppen också så slapp jag tänka på det, de pengarna var 2 månaders stallhyra i princip så sparade snabbt tillbaka även om det var lite kämpigt just då.

Anledningen att jag var fattig då var för att hästen skadade sig och behövde veterinär, hade det inte skett hade jag inte blivit fattig, så om man är fattig innan hästen ev skadar sig... nja inget att rekommendera.

I ditt fall hade jag betalat avlivningen och fått det ur världen, är hästen utdömd får man tillbaka lite på försäkringen, är den inte det så är det bara att betala och se glad ut.
Ett 12 årigt barn hade jag inte krävt att den skulle betala oavsett, med största sannolikhet är barnet inte med vid avlivningen ändå. Det är ingen trevlig syn och kan vara rätt otäckt för ett barn.
 
Hade ni svarat samma om jag sa att hon var sexton?

Om hon varit sexton så tycker jag iaf att hon evt skulle kunna få stå för avlivningen. Särskilt om hon köpt hästen/hästerna själv och fått vinsten av försäljningen. Men för en tolvåring tänker jag att det är såpass jobbigt att ta bort en häst/kompis att det blir orimligt svårt att även behöva betala för det.

Jag var själv 14 1/2 då jag köpte min första häst för egna pengar (slaktpris, så billig häst), mina föräldrar bidrog ekonomiskt, dock mindre och mindre, tills jag var närmare 18 år (även om de inte hade särskilt mycket pengar....)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 385
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 663
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 105
Senast: Smedholt
·
Övr. Barn Hej alla kunniga... Min dotter fick en häst, under förutsättning att den andre föräldern betalade för de löpande kostnaderna då jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 783
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp