Bukefalos 28 år!

Vad blir det för avkomma?

TroyaEloge

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att betäcka mitt sto med min egna hingst.
Dock är hon ganska svår att få dräktig så får se om det tar sig.

Frågan är vad blir det för föl?

Stot: e: Trofé ue: Hertigen
Hingst: e: Highlight 874 ue:Mackay

Tror ni att det kan blir ett bra föl?
Hingsten är isabell och stot fux, så det blir nog ett fux föl.

Tacksam för kommentarer! (dock ej om att jag borde använda godk. hingst, det vet jag redan)
 
Sv: Vad blir det för avkomma?

helt omöjligt att veta vad det blir för avkomma eftersom vi inte vet mer om hästarna än deras far och morfar.
 
Sv: Vad blir det för avkomma?

Min fråga till dig är : var ska du registrera den ev. avkomman. Har du tänkt registrera i ASVH kostar det 5000 kr eller 7500 kr om du väntar.

"Du som betäcker med icke godkänd hingst
Sedan avelsvärderingstvånget upphörde för hingstar, är det fritt fram att använda sig av icke godkänd hingst för betäckning under förutsättning att hingsten är frisk och fri från kända genetiska defekter. Däremot finns det ett lagstadgat tvång på att språngrulla förs av hingstägaren. Det innebär att för alla hingstar, oavsett om det är egen hingst som används till eget sto, skall språngrulla rapporteras till den registrerande förening där en eventuell avkomma skall registreras. Språngrulla skall vara skickad till respektive förening senast siste september det år stoet/stona betäcktes.
Till dig som vill rapportera språngrulla till ASVH (Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga ridhästar), löses betäckningsbevis på www.sprangrulla.se. Kostnad för att lösa betäckningsbevis (och därmed också föra språngrulla) hos ASVH är för närvarande 5000 kr inklusive moms. Detta under förutsättning att betäckningsbeviset löses innan betäckningar sker. En straffavgift på 2500 kr inklusive moms tillkommer om betäckningsbeviset löses i efterhand. Därutöver tillkommer även kostnaden då eventuell avkomma/avkommor skall registreras.
För att registrera avkommorna, gäller samma som vid betäckning med godkänd hingst. Ej löst betäckningsbevis och rapporterad språngrulla, före 31/12 betäckningsåret, innebär att avkomman ej får registreras hos ASVH."
http://www.asvh.se/avel/sto/tips/betackningsinformation


Har du tänkt registrera i SH gäller följande http://www.svehast.se/allm/Hingstinformation/informationombetackningsrapporteringfrom2011.pdf

Det tredje alternativet är att registrera som okänd stam i SH.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 514
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 167
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Klein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bygga flyttbar ligghall
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp