Bukefalos 28 år!

Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Har varit trög på matlagning ett tag, och har tagit lite färdiga produkter till hjälp för att ens starta spisen.

Mitt konstigaste påhitt som blev bra: färdiga plättar (tunna pannkakor), stekte VegME pulled original - jättegod - och la i en plätta och ena dan skvätte jag Rydbergs Green Goddess (avokado och lime-dressing), och den andra dan Hot Creole. Vek ihop. Åt pizzasallad till, hehe.

I dag stekte jag flisad tofu och färsk broccoli, hällde på en burk Santa Marias Tikka masala och kokade nudlar till. Topp! Fast nog hade det varit gott med naanbröd till.
 
20200901_144127.jpg
 
Lyckades med en riktigt god gryta, en chansning. :grin:

Stekte upp ett halvt vitkålshuvud som legat i kylen lite för länge, hackade ned och stekte tills kålen mjuknade. Tillsatte sedan 2 gula lökar, lite hackad vitlök och ingefära. Det hela fick gona ihop sig. Sedan i med en burk kokosmjölk, och en burk krossad tomat samt en generös sked sambal oelek. I med ett par dl kokta röda linser och fyll ut med vatten till lagom grytkänsla. Koka upp.

Hårdrostade två tärnade auberginer i ugnen med salt samtidigt som grytan kokade ihop sig. Kokade ris bredvid grytan.

Häll i de rostade auberginerna i linsgrytan och servera med ris. Det blev så himla gott! Även den misstänksamme särbon blev nöjd och glad, och portionen räckte till två lunchlådor. Kål är en bortglömd liten pärla verkligen. :banana:
 
Lyckades med en riktigt god gryta, en chansning. :grin:

Stekte upp ett halvt vitkålshuvud som legat i kylen lite för länge, hackade ned och stekte tills kålen mjuknade. Tillsatte sedan 2 gula lökar, lite hackad vitlök och ingefära. Det hela fick gona ihop sig. Sedan i med en burk kokosmjölk, och en burk krossad tomat samt en generös sked sambal oelek. I med ett par dl kokta röda linser och fyll ut med vatten till lagom grytkänsla. Koka upp.

Hårdrostade två tärnade auberginer i ugnen med salt samtidigt som grytan kokade ihop sig. Kokade ris bredvid grytan.

Häll i de rostade auberginerna i linsgrytan och servera med ris. Det blev så himla gott! Även den misstänksamme särbon blev nöjd och glad, och portionen räckte till två lunchlådor. Kål är en bortglömd liten pärla verkligen. :banana:
Kål i alla former är typ min favoritmat. Vitkål, rödkål, blomkål, surkål, brysselkål, spetskål, salladskål, kålrabbi, AAAH KÅL :heart Så himla fascinerande växt rent botaniskt också, att den är så mångsidig och formbar. Synd bara att den inte trivs alls i min trädgård.


Här blev det ren skitmat idag. Färdig potatissallad på burk, mackor med veggokorv och groddar, och fryst kladdkaka. Men sånna dagar kan en väl få ha ibland.
 
Stekte upp ett halvt vitkålshuvud som legat i kylen lite för länge, hackade ned och stekte tills kålen mjuknade. Tillsatte sedan 2 gula lökar, lite hackad vitlök och ingefära. Det hela fick gona ihop sig. Sedan i med en burk kokosmjölk, och en burk krossad tomat samt en generös sked sambal oelek. I med ett par dl kokta röda linser och fyll ut med vatten till lagom grytkänsla. Koka upp.
Måste testa det där. Stekt kål är underskattad mat. Jag brukar göra den nästan-mjuk och blanda med havreris eller bulgur och komplettera den basen med tillbehör/fler grönsaker. Men blev sugen på kryddad sås nu.

Någon som har förslag på alternativ till linserna (eller del av dem) för att det ska kännas mer som "kålgryta" än "linsgryta"?
 
Måste testa det där. Stekt kål är underskattad mat. Jag brukar göra den nästan-mjuk och blanda med havreris eller bulgur och komplettera den basen med tillbehör/fler grönsaker. Men blev sugen på kryddad sås nu.

Någon som har förslag på alternativ till linserna (eller del av dem) för att det ska kännas mer som "kålgryta" än "linsgryta"?
Jag brukar göra kålgryta med bovete och kål som bas, sedan har jag i quornbitar eller tofu och diverse grönsaker, ibland lite bönor också för att dryga ut. Kryddar med lantbuljong och örter, men det är mer för att jag gillar de smakerna, går lika bra med curry eller starkt eller vad en nu gillar.
 
Bondsoppa! Rostade tomat, purjo, paprika mm i ugnen. Koka upp med god buljong, oregano, basilika, mixa! Servera med ricotta, olivolja och finhackad färsk basilika.
 
Idag gjorde jag en stuvning på jordmandel och champinjoner. Första gången jag tillagat jordmandel så jag vågar inte avgöra helt, men tyckte nog de var lite väl hårda. Kanske ska ungsbaka dem eller koka dem. Men det var helt okej ändå, bara lite väl mycket att tugga haha
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 132
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 861
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 361
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp