Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Nu måste ju jag också ut och leta nässlor! Fast vi brukar ligga lite efter, kallare i skogen än på slätten antar jag. Men om det finns något bra med våren så är det ju faktiskt nässlorna.
 
DSC_3928.JPG

Hade tänkt laga den simpla Thaigrytan, men "någon" hade visst redan använt vegofärsen i frysen. :angel:

Så fick bli tacos med Bönsalsa från GoGreen istället, som väntade i skafferiet.
 
Grönkålspastan från under 10an. Med svartkål istället samt blandade solros och hampafrön. La dem i blöt 6h och sedan stekte dem torra och rostade dem. Älskar blandningen.

Jag är lat också så jag tar svartkålen från frysen som jag fryst in hel, slår lite på påsen så den blir finfördelad och tar ut stammarna.

Efter jag rostat fröna, och kokat uppastavattnet och i med pastan, så i med frysta svartkålen direkt i pannan, i med vitlöken (många klyftor) pressar rätt i! Steker ihop, i med kokosgrädde rätt i pannan. Mixar fröna och ner med det i stekpannan. Salt peppar och ev lite pastavattnen. Häller av pastan, tippar i parmesan i kålen och mat på typ 15 min max!
 
Grönkålspastan från under 10an. Med svartkål istället samt blandade solros och hampafrön. La dem i blöt 6h och sedan stekte dem torra och rostade dem. Älskar blandningen.

Jag är lat också så jag tar svartkålen från frysen som jag fryst in hel, slår lite på påsen så den blir finfördelad och tar ut stammarna.

Efter jag rostat fröna, och kokat uppastavattnet och i med pastan, så i med frysta svartkålen direkt i pannan, i med vitlöken (många klyftor) pressar rätt i! Steker ihop, i med kokosgrädde rätt i pannan. Mixar fröna och ner med det i stekpannan. Salt peppar och ev lite pastavattnen. Häller av pastan, tippar i parmesan i kålen och mat på typ 15 min max!
Det där frysta kåltricket ska jag testa!

KL
Anammas prinskorv. BLÄ. Aldrig igen.
 
Idag var vi på bästa etiopiska restaurangen i stan och firade min födelsedag. Vi delade på ett fat med olika grönsaksröror och åt med injera. Det är så himla gott!
Enda tråkiga är att jag inte vågar dricka vin nu pga min mage, så det fick duga med vatten.
Till lunch blev det veganska budapestbakelser. 😍
 
Jag har just satt i mig en black bean burger med blandade rot- och grönsaker i ugn (potatis, morot, zucchini) och hemgjord guacamole. Det blev jättegott, men jag borde ha gjort tre burgare istället för två av "färsen" för nu är jag stoppmätt!

Fråga till er som är mer hemma i vegansk matlagning än undertecknad: vad använder ni för bindemedel i bönburgare? Jag vill undvika ägg eftersom jag dels äter (för?) mycket ägg, dels gärna vill ha ett veganskt alternativ till sommarens kommande grillningar. Mina burgare blir alltid goda, men det är en balansgång för att de inte ska bli refried beans in a bun istället för burgare. Nu har jag använt ketchup och majsmjöl. Men det funkar sådär. Skulle säkert kunna ta mer mjöl, men jag tar gärna tips på att få burgarna att hålla ihop.
 
Jag har just satt i mig en black bean burger med blandade rot- och grönsaker i ugn (potatis, morot, zucchini) och hemgjord guacamole. Det blev jättegott, men jag borde ha gjort tre burgare istället för två av "färsen" för nu är jag stoppmätt!

Fråga till er som är mer hemma i vegansk matlagning än undertecknad: vad använder ni för bindemedel i bönburgare? Jag vill undvika ägg eftersom jag dels äter (för?) mycket ägg, dels gärna vill ha ett veganskt alternativ till sommarens kommande grillningar. Mina burgare blir alltid goda, men det är en balansgång för att de inte ska bli refried beans in a bun istället för burgare. Nu har jag använt ketchup och majsmjöl. Men det funkar sådär. Skulle säkert kunna ta mer mjöl, men jag tar gärna tips på att få burgarna att hålla ihop.
Aqua faba, kikärtsspad, är ett grymt bra bindningsmedel till typ allt veganskt.
Brukar använda det här receptet, håller ihop bra! 🙂
https://www.javligtgott.se/bonburgare-och-sotpotatisfries-med-chili-och-koriander/
 
Aqua faba, kikärtsspad, är ett grymt bra bindningsmedel till typ allt veganskt.
Brukar använda det här receptet, håller ihop bra! 🙂
https://www.javligtgott.se/bonburgare-och-sotpotatisfries-med-chili-och-koriander/
Tack!

Problemet (lite för starkt ord i sammanhanget kanske :p ) blir då att jag får diverse kikärtor som ska ätas upp. De går väl åt förr eller senare, men jag är ingen storkonsument.

TILLÄGG: en tanke vore dock att samköra storkok av burgare och falafel.:idea: Men finns det någon annan produkt tar jag gärna fler tips.
 
Tack!

Problemet (lite för starkt ord i sammanhanget kanske :p ) blir då att jag får diverse kikärtor som ska ätas upp. De går väl åt förr eller senare, men jag är ingen storkonsument.

TILLÄGG: en tanke vore dock att samköra storkok av burgare och falafel.:idea: Men finns det någon annan produkt tar jag gärna fler tips.
Finns att köpa i pulverform, inte testat det dock, men hört att det ska vara bra.
Kikärtor går att frysa om du inte vill äta dom på en gång. Jag får dock hindra mig själv från att inte äta kikärtor varje dag typ, älskar det. 😅
 
Jag har just satt i mig en black bean burger med blandade rot- och grönsaker i ugn (potatis, morot, zucchini) och hemgjord guacamole. Det blev jättegott, men jag borde ha gjort tre burgare istället för två av "färsen" för nu är jag stoppmätt!

Fråga till er som är mer hemma i vegansk matlagning än undertecknad: vad använder ni för bindemedel i bönburgare? Jag vill undvika ägg eftersom jag dels äter (för?) mycket ägg, dels gärna vill ha ett veganskt alternativ till sommarens kommande grillningar. Mina burgare blir alltid goda, men det är en balansgång för att de inte ska bli refried beans in a bun istället för burgare. Nu har jag använt ketchup och majsmjöl. Men det funkar sådär. Skulle säkert kunna ta mer mjöl, men jag tar gärna tips på att få burgarna att hålla ihop.
Det finns vegansk äggersättning ("äggersättare") från KhoiSan Tea, den fungerar jättebra tycker jag. Gjord på lupinmjöl.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 957
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 595
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 174
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 904
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp