Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Den blev extremt stark :D
20210514_175135.jpg
 
Vi gjorde kikärtsbiffar med citrongräs, lime och chili i. Till det ugnade morötter och palsternacka, sallad och sirachamayo blandat med havre fraiche.
Borde dock gjort biffarna på enbart blötlagda kikärtor istället för kokta då de blev väldigt mjuka, god smak dock.
 
Kanske ni har tips! Jag är (eller har blivit, älskar det 😭) allergisk mot spenat, vad kan jag ersätta det med?
Tål du mangold?

Men beror ju på vad du ska ha det till. Jag gillar inte spenat så mycket, men gillar vad spenat innehåller och bidrar till min kost. Brukar äta svart- och grönkål istället för spenat, liknande mineralvärden.

Är just nu i jakt på järnrika livsmedel då jag äter en medicin som gett mig järnbrist och järntabletter ställer till det för min mage. Så försöker hitta mat som innehåller mycket järn som inte är spenat.

Ursäkta svammel.😅
 
Tål du mangold?

Men beror ju på vad du ska ha det till. Jag gillar inte spenat så mycket, men gillar vad spenat innehåller och bidrar till min kost. Brukar äta svart- och grönkål istället för spenat, liknande mineralvärden.

Är just nu i jakt på järnrika livsmedel då jag äter en medicin som gett mig järnbrist och järntabletter ställer till det för min mage. Så försöker hitta mat som innehåller mycket järn som inte är spenat.

Ursäkta svammel.😅
Hampafrön! Kan se dyrt ut men jag lägger en matsked eller så i gröten ibland, funkar bra i såser, bullar, pajer mm också.
 
Kanske ni har tips! Jag är (eller har blivit, älskar det 😭) allergisk mot spenat, vad kan jag ersätta det med?
Beror lite på hur du använder spenaten.
I sallad kan man ha ruccola eller mangold istället. Gillar du stuvad spenat kan du stuva mangold eller grönkål.
Istället för spenatsoppa kan man göra nässelsoppa, jag tycker det smakar liknande.
 
Tål du mangold?

Men beror ju på vad du ska ha det till. Jag gillar inte spenat så mycket, men gillar vad spenat innehåller och bidrar till min kost. Brukar äta svart- och grönkål istället för spenat, liknande mineralvärden.

Är just nu i jakt på järnrika livsmedel då jag äter en medicin som gett mig järnbrist och järntabletter ställer till det för min mage. Så försöker hitta mat som innehåller mycket järn som inte är spenat.

Ursäkta svammel.😅
Jag vet inte… tänker att det är ganska lika men det kanske det inte är? Kål borde ju vara en annan sak tycker jag! Tack 🙂
Det gör inget att du svamlar 😁
 
Beror lite på hur du använder spenaten.
I sallad kan man ha ruccola eller mangold istället. Gillar du stuvad spenat kan du stuva mangold eller grönkål.
Istället för spenatsoppa kan man göra nässelsoppa, jag tycker det smakar liknande.
Tack för tips! Främst i tex pasta eller någon stekt mat eller röra. Sällan färsk som den är.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 945
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 553
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 902
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp