Vad fan är grejen? (jobbigt internetfenomen)

Annars brukar ju sökes-annonser i grupper på FB vara rätt underhållande.
Annons:
"Jag söker en valack, 5-10 år och minst grundinriden"
Svar:
"Jag har en 12-årig valack"
"Inte exakt vad du söker, men jag har ett 5-årigt sto, ej inriden än men hon är JÄTTESNÄLL"

:D
 
Exakt det här! Precis exakt det här! Jag har exakt samma typ av erfarenhet och jag blir VANSINNIG.
Ja! Alltså att diskussioner blir lite lösa i kanterna förstår jag. Men man borde märka när det är a) ett exakt faktasvar, b) folks erfarenheter som efterfrågas (och då menar jag inte ickeerfarenheter, typ Jag har aldrig haft muskelvärk som svar på frågan Vad tar ni mot muskelvärk)
 
Vi hade följande i vår omplaceringsgrupp nyligen (vi skriver i reglerna att man bara ska svara om man är intresserad av hunden eller själv har hund att sälja)

TS:Söker en liten hund ca 5 kg max 3 år gammal.

Person 1
Bild på liten hund, ingen text
Person 2
Ska du sälja Nisse???
Person 1
Nä men en sån hund hade ju kunnat passa ts.
 
En variant som jag stöter på alldeles för ofta:

Konkret fråga om mobilen, t ex: Någon som fått några problem efter senaste uppdateringen av iOS?

Flera, alltid samma människor: Åh vad jag är glad att jag bara har en gammal knapptelefon! eller Haha, jag fattar inte ens vad ni pratar om.
 
Jag har en annan variant på problemet! Jämt (jämt!!!!) när jag skriver i stallets Facebookgrupp för att kolla om någon kan byta stallpass med mig är det nån som svarar i stil med: "Kan tyvärr inte :("
Jag frågade inte vem som inte har möjlighet, jag undrade om någon kan. :banghead:
Ohyfsat att inte svara om man sett frågan tycker jag.
 
Att koppla icke relevanta saker och "babbla" saker som inte svarar på en direkt fråga är ju inget konstigt när man träffas. Att bara vara tyst när någon frågar "hur mycket kostar det att bygga pool" bara för att man inte har någon eller inte vet vore ju faktiskt både fräckt och knappast socialt.
Det känns ju kotym att svara att man inte vet eller inte har någon.

Att göra det i forum är väl lite väl larvigt kan jag tycka. Dock reserverar jag mig starkt i den frågan då jag med stor säkerhet är skyldig till samma sak. :o
Sitter man och pratar och någon frågar om poolkostnad så kan man väl av artighetsskäl säga Ingen aning eller nåt. Och sedan, om ingen har svaret, så kanske diskussionen svävar iväg till att Åh, pool, det vore så härligt eller Pool, det funderar jag också på. IRL känner man ju av samtalet tillsammans.

Men på nätet borde det vara enkelt att knipa om man inte har svaret, åtminstone tills TS fått relevanta svar.

(Kutym, inte kotym)
 
Ja men jag menar konkreta frågor där det typ bara finns ett rätt svar. Typ när är sista dagen man kan deklarera om man inte har någon uppskjuten deklaration frågor! Och nej folk frågar på forum före dom googlar
Jag frågar nog rätt enkla frågor på forum fast det går lätt att googla sig fram. Lite märkligt faktiskt speciellt som det nästan alltid slutar med att jag i slutändan ändå googlar för att dubbelkolla att personen hade rätt 🤔
Men jag uppskattar sådanna svar oavsett :D
 
Ja guuuud vad störigt det är! Jag ser det rätt ofta i en stor Facebook-grupp. En person skriver ett långt och ofta personligt inlägg där den ber om råd/hjälp/stöd. Inom några minuter har inlägget massor av kommentarer, de flesta på temat "Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men åh vilket fint initiativ!". Det är ju fint och snällt på alla sätt och vis (och av den anledningen kan jag inte riktigt störa mig på det helhjärtat), men hade det varit jag som skrivit ursprungsinlägget hade jag blivit tokig på att behöva gå igenom hundratals kommentarer där bara kanske 1/3 faktiskt bidrog med något nytt/vettigt!
 
Ja guuuud vad störigt det är! Jag ser det rätt ofta i en stor Facebook-grupp. En person skriver ett långt och ofta personligt inlägg där den ber om råd/hjälp/stöd. Inom några minuter har inlägget massor av kommentarer, de flesta på temat "Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men åh vilket fint initiativ!". Det är ju fint och snällt på alla sätt och vis (och av den anledningen kan jag inte riktigt störa mig på det helhjärtat), men hade det varit jag som skrivit ursprungsinlägget hade jag blivit tokig på att behöva gå igenom hundratals kommentarer där bara kanske 1/3 faktiskt bidrog med något nytt/vettigt!
Det där har jag förstått är väldigt personlighetsstyrt. Jag skulle också blivit helt trött på massor med stöttande men irrelevanta kommentarer medan en kollega snarare blir kränkt om hon inte får bekräftelse på saker och helt klart uppskattar allt sånt. Antagligen är det folk som uppskattar bekräftelse som också är bättre på att ge den medan vi lite mer faktaorienterade säkert kan uppfattas som okänsliga av den sortens personer men tycker det är praktiskt att prata med likasinnade då man slipper allt ”brus”.
 
Det där har jag förstått är väldigt personlighetsstyrt. Jag skulle också blivit helt trött på massor med stöttande men irrelevanta kommentarer medan en kollega snarare blir kränkt om hon inte får bekräftelse på saker och helt klart uppskattar allt sånt. Antagligen är det folk som uppskattar bekräftelse som också är bättre på att ge den medan vi lite mer faktaorienterade säkert kan uppfattas som okänsliga av den sortens personer men tycker det är praktiskt att prata med likasinnade då man slipper allt ”brus”.
Jag håller med, är med i ett par hundgrupper där det skrivs i kommentarerna "omg soooo cute" när TS lägger upp bild på hund med fråga. Varför kan man inte bara klicka i ett hjärta? Måste man skriva. 🙄
 
För vissa personer kan det vara ett relevant svar, de kanske inte tänkt på att man kan göra det själv.

Jag förkortade inlägget. Person 1 gjorde klart från början att det var pga hen var ohändig.
Och har man googlat runt på lite växthus innan köp är jag helt övertygad om att man förstått att det går att montera själv.
 
Vi har en FB-grupp på jobbet. Såklart frivilligt att vara med.
När nån frågar om nån kan komma in och jobba extra eller byta en tur så är det alltid ett gäng som måste kommentera att Nej tyvärr, jag jobbar redan/är inte hemma/ungen ska till doktorn osv.
WHY? Det är ju bara irriterande när man försöker få in folk att få massa meddelan från folk som INTE kan. 🤦‍♀️
 
Jag förkortade inlägget. Person 1 gjorde klart från början att det var pga hen var ohändig.
Och har man googlat runt på lite växthus innan köp är jag helt övertygad om att man förstått att det går att montera själv.
Du ger exempel på vad du anser vara "hål i huvudet svar" och jag menar att bara för att man själv inte kan se relevansen så innebär det inte att svaret inte är relevant för någon annan. Frågar man på ett forum så är det inte en privat fråga från en person till den som vet exakta svaret. Många betraktar det som ett diskussionsunderlag kring frågan och då passar inte svaret alla eller ens TS även om andra kan dra nytta av det.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 455
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 694
Senast: LucyShow
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 801
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp