Vad fan är grejen? (jobbigt internetfenomen)

Fast vad du anser är ju inte relevant, ditt konto ser inte lika ut som någon annans. Det finns användare av facebook som använder både sin egen profil och andras som diskussionsforum, beroende på personens intressen och preferenser för just sin facebookupplevelse. Att generellt påstå att facebook inte ä ett diskussionsforum utgår bara från din egen upplevelse av plattformen.
Nej, det utgår från vad det är skapat med som huvudsyfte. Uppenbarligen får ju folk som inte vill ha allmänna diskussioner som svar på sina frågor just det på den typen av plattformar, som ses i trådstarten, bl.a, så då håller ju inte argumentet att man har ”rätt” att diskutera vad man vill för att det är ett diskussionsforum?

Jag fattar inte varför alla sociala medier ska kalls diskussionsforum för att det finns de som använder dem för att diskutera saker, det blir ju jättekonstigt? Jag skulle inte kalla Facebook för nyhetssajt heller, även fast det regelbundet delas nyhetsartiklar där.
 
Nej, det utgår från vad det är skapat med som huvudsyfte. Uppenbarligen får ju folk som inte vill ha allmänna diskussioner som svar på sina frågor just det på den typen av plattformar, som ses i trådstarten, bl.a, så då håller ju inte argumentet att man har ”rätt” att diskutera vad man vill för att det är ett diskussionsforum?

Jag fattar inte varför alla sociala medier ska kalls diskussionsforum för att det finns de som använder dem för att diskutera saker, det blir ju jättekonstigt? Jag skulle inte kalla Facebook för nyhetssajt heller, även fast det regelbundet delas nyhetsartiklar där.
Jag försvarar inte 'rätten' att diskutera vad man vill bara för att man kan, jag säger tt bukefalos och facebook är lika mycket kommunikationskanal som annat inom begreppet 'sociala medier'.
Sen vad DU gör din facebookupplevelse till behöver inte vara detsamma som någon annans.
Det är ingen som påstått att facebook skulle vara en nyhetssajt, men facebook är ett socialt media som bygger på dynamik utefter dina val av hur din upplevelse där ska se ut och det ger det inte någon generell sub-content definition generellt för alla andra.
 
Nej? Facebook har nämnts flera gånger, t.ex, det anser jag inte vara ett diskussionsforum, även om det finns grupper som används på det sättet.
Det kanske finns särskilda frågegrupper där man ställer korta frågor utan förväntan om andra kommentarer en det precisa svaret och då ska man givetvis inte skriva annat. Det jag ser på FB är personers/företags egna sidor, säljsidor och diskussioner och då är det diskussionerna jag tänker på.
 
Jag försvarar inte 'rätten' att diskutera vad man vill bara för att man kan, jag säger tt bukefalos och facebook är lika mycket kommunikationskanal som annat inom begreppet 'sociala medier'.
Sen vad DU gör din facebookupplevelse till behöver inte vara detsamma som någon annans.
Det är ingen som påstått att facebook skulle vara en nyhetssajt, men facebook är ett socialt media som bygger på dynamik utefter dina val av hur din upplevelse där ska se ut och det ger det inte någon generell sub-content definition generellt för alla andra.
Nej, att du inte har gjort det vet jag, men det var vad som stod i inlägget jag svarade på, när jag skrev att alla sociala medier inte är diskussionsforum.
 
Fast vad du anser är ju inte relevant, ditt konto ser inte lika ut som någon annans. Det finns användare av facebook som använder både sin egen profil och andras som diskussionsforum, beroende på personens intressen och preferenser för just sin facebookupplevelse. Att generellt påstå att facebook inte ä ett diskussionsforum utgår bara från din egen upplevelse av plattformen.
Facebook är lika mycket chattande som det är här, .

Nja... Det som debatterats mycket medialt är att just FB ger oerhört dåliga förutsättningar för att vara ett diskussionsforum pga hur det är utformat. Men absolut - folk försöker dagligen dags använda det som sådant ändå, vilket oftast blir väldigt svårt och knepigt.

KL
Jag är benägen att instämma med @Hedinn ang dennes reflektioner och konstateranden runt ämnet.
 
Jag inser att jag precis gjorde denna irriterande sak i en facebookgrupp (som jag dessutom modererar). Förklaringen: Jag var trött och läste slarvigt och läste in en fråga som jag förväntade mig - vilket inte alls var den fråga som ställdes. Mycket irriterande för alla inblandade.
 
Min syster hatobjekt. Det händer alltid ALLTID på stallets FB.
Alla möjliga förklaringar till varför man inte kan, men det är ju helt ointressant? (Även om jag förstår att det är för att de vill framstå som snälla.)
jag har själv varit en av dom personerna, om jag inte svarade kände jag mig som en skurk som försökte smita undan, sen kändes det på nått sätt bra att meddela att jag inte kunde men att de gärna kunde fråga vid annat tillfälle. Hände dock inte så ofta men de få gånger det gjorde det...
 
Haha vad är oddsen @niphredil ! Min fb lyfte fram ett inlägg/minne som jag skrivit för exakt sex år sedan
20190417_203434.jpg
 
Håller med ts på alla punkter. Här om dagen skickade jag ut en förfrågan om någon kunde hjälpa dottern att rida hennes ponnyer då jag har utlandstjänst till och från på min FB och fick massor av svar som "åh jag hade velat rida mer men jag har inte tid tyvärr". Jaha? Och vad hjälper det oss att veta det?
 
Jag stötte precis på detta då jag vill skapa ett "fantasi"familjeträd. Sökte på det och kom till en tråd där någon frågade om precis samma sak, om det finns program för detta där man kan skapa och designa allt helt själv. Någon svarar "Först av allt, varför skulle du ens vilja göra det? Och om du nu vill det så vet jag inte var du kan hitta ett sådant program"
Alltså.. :meh:
 
@Riru Visst är det störigt!? Jag startade en tråd i en facebookgrupp som handlar om pilgrimsvandring i Spanien eftersom jag var intresserad av att gå en specifik led som tar ca 40 dagar. Grejen är den att jag inte kan sova i sovsal (vilket är billigast) utan behöver bo på pensionat varje natt med eget rum, något jag inte skulle ha riktigt råd med för en sån lång resa. Jag startade då en tråd och ställde den tydliga, enkla frågan: "Brukar det finnas singelrum på vandrarhemmen (särskilda för vandrare alltså) längs med leden? Jag kan nämligen under inga omständigheter dela rum".

Svaren jag fick såg ut såhär:

"Oroa dig inte, the Camino will provide!" x20
"Jag sov jättebra varje natt i sovsal, det gör säkert du med!" x20
"Man SKA sova i sovsal, annars gör man inte en RIKTIG camino" x10

En enda person svarade"Nej, vandrarhemmen har bara sovsalar tyvärr". Dvs ett enda vettigt svar av så otroligt många.

:arghh:
 
Nu har jag kommit på en variant på temat för tråden! Studenter som tenterar, men inte svarar på frågan! De skriver, men det de skriver är inte svar på tentafrågan.

Detta är den vanligaste orsaken till underkänt betyg.
Det mystiska är att det sker trots att jag står och pratar i 5-10 min om just detta, att de flesta som får underkänt får det för att de inte svarar på frågan, så kommer en hel bunt med tentor in där frågan inte besvaras 🤔
 
Jag blir snart GALEN på ett särskilt internetfenomen som jag ser överallt på nätet och fattar NADA av. Någon startar en tråd och frågar en väldigt specifik fråga, typ "Har någon erfarenhet av att bygga sin egen pool?" och i ungefär 99 % av fallen ramlar det in folk och skriver saker som "Nä, men min kompis har en pool. Vet inte om hen byggt den själv dock" eller "Nä, tycker inte om att bada i pool.". VARFÖR känner folk ett behov av att svara när de uppenbarligen inte kan komma med ett relevant svar, alls?

För några veckor sedan startade jag en tråd på Facebook och frågade en väldigt specifik fråga i stil med "Har någon erfarenhet av att resa med bolaget X i landet Y? Av deras hemsida framgår det är si och så och jag undrar hur ni fått det att fungera?". Hälften av svaren jag fick var, helt seriöst, "har du tittat på hemsidan?" fastän det alltså framgick med all tydlighet i världen att jag tittat på hemsidan, det var liksom därför jag ställde frågan från första början.

Jag ser det här på Buke och jag ser det på Facebook och jag blir fullkomligt nuttig alltså. Vad är grejen? Vad tror ni är grejen? Någon här som känner igen sig och har lust att förklara hur resonemanget går? För jag fattar verkligen inte.

😤
Jag tror det är samma som "tack för insläpp". Folk tror att det de läser vänder sig till dem specifikt, och förstår inte hur ett nyhetsflöde eller vägg fungerar.
 
Jag tror det är samma som "tack för insläpp". Folk tror att det de läser vänder sig till dem specifikt, och förstår inte hur ett nyhetsflöde eller vägg fungerar.

Det där och liknande fenomen gör mig genuint övertygad om att allt fler månniskor än vad man kan tro är solipsister. Många tycks tro att alla inlägg vänder sig till just dem ”Varför skriver du det där till mig?!?!?”. Eh, det gjorde jag ju inte ...
 
@Riru Visst är det störigt!? Jag startade en tråd i en facebookgrupp som handlar om pilgrimsvandring i Spanien eftersom jag var intresserad av att gå en specifik led som tar ca 40 dagar. Grejen är den att jag inte kan sova i sovsal (vilket är billigast) utan behöver bo på pensionat varje natt med eget rum, något jag inte skulle ha riktigt råd med för en sån lång resa. Jag startade då en tråd och ställde den tydliga, enkla frågan: "Brukar det finnas singelrum på vandrarhemmen (särskilda för vandrare alltså) längs med leden? Jag kan nämligen under inga omständigheter dela rum".

Svaren jag fick såg ut såhär:

"Oroa dig inte, the Camino will provide!" x20
"Jag sov jättebra varje natt i sovsal, det gör säkert du med!" x20
"Man SKA sova i sovsal, annars gör man inte en RIKTIG camino" x10

En enda person svarade"Nej, vandrarhemmen har bara sovsalar tyvärr". Dvs ett enda vettigt svar av så otroligt många.

:arghh:

Men fy vad irriterande.
Justja, forts på frågan "söker datorprogram där man kan skapa egna släktträd"
svar "skriv ut ett papper med tomma fält och fyll i för hand?"
😑
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 439
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 694
Senast: LucyShow
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 801
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp