Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Varför inte samarbeta med Länsstyrelsens inspektörer och lösa de problem som de påpekar finns i hästhållningen?

Det är väl uppenbart att 12x6 m är en otillräcklig hage annat än för tider då hästen är sjuk/skadad och behöver röra sig minimalt.

Rymningsbenägna hästar får man bygga bättre staket till och fixa ett aggregat med mer kraft och verkligen jorda som det är tänkt. Sätt 5 trådar med bara 30 cm mellan och se till att det är > 7000 volt på trådarna. Då rymmer inte hästen fler gånger efter ett par rejäla smällar.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag hade dåligt samvete när vår shettis fick en rymningssäker hage på 40 * 50 meter.... 20 cm mellan trådarna, och mycket ström :devil:
En dag stod han 8 timmar i en hundgård 9 * 5 meter.. Nöden hade ingen lag, Jag måste jobba innan jag byggde hage....

12 * 6 meter verkar löjligt lite, Häststackarn måste väl kunna röra sig?
Antingen har dom för lite mark, eller för många hästar:angel:

*Jenny*
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Ja nu har reglerna för hästhållning hunnit ikapp de som sedan länge funnits för andra lantbruksdjur och som innebär att alla ställen det finns hästar på inte är godkända.
När reglerna kom för nötkreatur och utevistelse var det många köttproducenter som helt enkelt fick lägga ner p g a man inte hade arealer för att låta djuren gå ute. Det har ju varit liknade omändringar för t ex burhöns m m. Nu är det då dags för hästarna och det är ju helt klart att det finns hästar idag på ställen där arealen inte räcker till. Vilket blir lika med att man får sluta ha hästar där.
Jag håller med. Det är otäckt att se hur vissa trycker in så många hästar det bara går på för liten yta.

TS; jag förstår inte riktigt vad du vill med tråden. Att ha en häst Ensam i en sådan liten hage är inte vettig djurhållning. Ge hästen större hage och en hagkompis, så kommer den må bättre, och länsstyrelsen har inget att anmärka på.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Ge hästen större hage och en hagkompis, så kommer den må bättre, och länsstyrelsen har inget att anmärka på.

Kanske läge att läsa tråden ordentligt, läser man ser man att det handlar om en äldre hingst som uppenbarligen inte fungerar med de andra hingstarna eftersom det är det som är problemet att den bryter sig in till de andra hingstarna och hade den fungerat problemfritt med dem hade det ju knappast varit ett problem utan den kunde gått där. Så hagkompis verkar nog inte vara den bästa iden.

Räcker att man sett en hingst förvandlas till ett rasande monster mot sin kompis för att förstå att man inte tussar ihop hingstar med andra hästar hur som helst speciellt inte om man sett tendenser redan till att de inte fungerar med andra, inte om man vill ha kompisen levande efteråt också.

För övrigt är denna tråden Buke i ett nötskal, TS frågade om det verkligen var vettigt som DS hade sagt att det var helt OK att hästen stod på box 23 h för att sedan få komma ut 1 h i stor hage, men det var däremot inte ok att den gick i den lilla hagen istället för att stå i boxen för att sedan komma ut i den stora hagen 1 h. Hur många har svarat på den frågan ?
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Om den fungerar med en valack som hagkompis tycker jag man ska ordna det. Men är det en äldre hingst så kan det kanske vara svårt om den är ovan vid sällskap.


"hästen stod på box 23 h för att sedan få komma ut 1 h i stor hage, men det var däremot inte ok att den gick i den lilla hagen istället för att stå i boxen för att sedan komma ut i den stora hagen 1 h."

Jag tycker inte att något alternativ är okej alls. Men det senare med hage är väl givetvis det bättre av dom, men det är lite som pest eller kolera för mig.
Det är lite svårt att veta exakt vad länsstyrelsen sagt, det har en tendens att förvrängas/blåsas upp.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Bortsett från alla övriga argument så tänkte jag lyfta en annan orsak till att det kan vara bättre att stå på box än att stå i en för liten hage.

Om det är kallt, nederbörd, blött underlag osv så kan det faktiskt vara bättre att hästen står på box, än ute. I en pytteliten hage kan hästen inte söka skydd, och den kan inte röra på sig och hålla sig varm. Underlaget blir snabbt söndertrampat vilket gör att hästen inte kan lägga sig och vila om den vill.

Jag säger som de andra, det är rimliga krav som ställs, och självklart går det at bygga rymningssäkert. Den lilla hagen är ju uppenbarligen säker, det är väl bara att bygga några till meter på samma vis?
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jo det anar man ju av trådstarten iom hemligt nick att det ligger något annat bakom med DS, säkerligen är det väl inte det enda problemet med hästhållningen är min känsla när jag läser det för då hade de nog inte smugit omkring och fotograferat där, inget jag har hört talas om att de brukar syssla med utan att det finns mer omfattande problem.

Men nu var det ju specifikt att DS hade sagt att det var ok att den stod på box 23h och kom ut 1h i den stora hagen men det var inte ok att den istället gick i den lilla hagen och sen ut 1h i den stora hagen, som TS reagerade på och undrade om ifall det verkligen var rätt.

Tror nog alla hästmänniskor är överens om att det bästa vore en stor hage hela tiden och i den bästa av världar så fungerar även alla hingstar super med kompisar (vilket de tyvärr inte gör räddade så sent som för någon månad sedan en valack från en hingst och då har dessa gått ihop sedan de föddes men nu var det stopp och valacken åkte på rejält med stryk och jag är bara glad att jag råkade befinna mig inom hörhåll och snabbt fick ut valacken därifrån innan det gick riktigt illa). Men nu var det som sagt inte det TS frågade om.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Länstyrelsen i detta område är ökända för sitt sätt att hetsjaga vissa djurägare och se mellan fingrarna på andra. Jag vet om direkt vanvård av hästar medan andra blir av med fullt friska djur. Allt efter länstyrelsens, Inte lagens..., egen vilja.

Ja självklart kan folk bli av med djur som egentligen är fullt friska om de inte sköter dem.

Och det du skriver tror jag inte på, det är rykten som de som anser sig bli hetsjagade och inga fel ha fast de har fel, sprider ut.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

För övrigt är denna tråden Buke i ett nötskal, TS frågade om det verkligen var vettigt som DS hade sagt att det var helt OK att hästen stod på box 23 h för att sedan få komma ut 1 h i stor hage, men det var däremot inte ok att den gick i den lilla hagen istället för att stå i boxen för att sedan komma ut i den stora hagen 1 h. Hur många har svarat på den frågan ?

Flera har skrivit att dom tycker att det är bara att utöka shettisens hage så är problemet ur världen. Jag har själv lite svårt för att förstå varför det inte går.

Man behöver inte tycka att något av TS 2 alternativ är rätt.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Man behöver inte tycka att något av TS 2 alternativ är rätt.

Precis, jag har full förstålse för så väldigt små hagar vid sjuke, eller samma inne så mycket då- annars måste man väl kunna fixa en större hage än detta?
Och undra hur stor fastigheten är?, låter väldigt mycket häst men inte mark att då tydligen erbjuda alla hyfsad hagstorlek, alltså jag tycker det är en skam att ha det så på en frisk ponny och som här inte gör något, tala om trisess.

Dessutom verkar ponnyn släppas ut i större hage en timme om dagen, om det nu är sant?, finns det verkligen ingen annan motion?
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Oavsett så får man ju lov att anpassa antalet djur efter de förutsättningar som finns, har man inte plats så finns det inte plats och då får man minska antalet djur. Att försämra för dem man har borde öht inte vara ett alternativ. :mad:
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

*kl*
Det där med storlek på hagar verkar bedömmas väldigt olika. Vet en gård häromkring som har shettisar och dom har nog inte direkt större hagar än den TS snackar om. Den är garanterat inte 10x30 och i dom smårutorna går shettisarna året om med få undantag. Vet att gården blev kollad för några år sedan så utgår från att allt är ok, men det är kanske så stora skillnader mellan länen hur saker bedöms?
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

*kl*
Det där med storlek på hagar verkar bedömmas väldigt olika. Vet en gård häromkring som har shettisar och dom har nog inte direkt större hagar än den TS snackar om. Den är garanterat inte 10x30 och i dom smårutorna går shettisarna året om med få undantag. Vet att gården blev kollad för några år sedan så utgår från att allt är ok, men det är kanske så stora skillnader mellan länen hur saker bedöms?
Regeln började gälla från den 1 augusti 2009. Om kontrollen skedde innan dess så fanns inte kravet på yta eller daglig utevistelse än.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Oavsett så får man ju lov att anpassa antalet djur efter de förutsättningar som finns, har man inte plats så finns det inte plats och då får man minska antalet djur. Att försämra för dem man har borde öht inte vara ett alternativ. :mad:

:confused::confused::confused:
Varför skriver du det till mig ?????

Alltså jag blir faktiskt väldigt förbryllad på den extremt dåliga läsförståelsen som uppvisas på detta forum, det kan väl allvarligt inte vara så illa med läsförståelsen i sverige då är det verkligen hög tid att ta tag i utbildningen här i landet.

Man blir ganska mörkrädd när man får ett sådant här svar eller några av de andra efter att man pga den uppenbart usla läsförståelsen går in i en tråd och tydligt lyfter fram vad det egentligen är det frågas om utan att överhuvudtaget skriva någonting i ämnet, sen kommer sådana här goddag yxskaft svar, sitter här och bara skakar på huvudet :cool:

Är det hemskt svårt att förstå att TS inte överhuvudtaget undrar över storleken på hage utan på att DS sagt att det är ok att ha hästen i box 23h och i stor hage 1h, men att det inte är ok att ha hästen i liten hage istället för box några av de timmar den inte går i den stora hagen.

Suck tar ett djupt andetag kanske kanske går det någonsin in vad det egentligen står.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

För övrigt är denna tråden Buke i ett nötskal, TS frågade om det verkligen var vettigt som DS hade sagt att det var helt OK att hästen stod på box 23 h för att sedan få komma ut 1 h i stor hage, men det var däremot inte ok att den gick i den lilla hagen istället för att stå i boxen för att sedan komma ut i den stora hagen 1 h. Hur många har svarat på den frågan ?
gylle skrev:
:confused::confused::confused:

Varför skriver du det till mig ?????

Ja, jag svarar dig och om du har problem med både läs- och skrivförståelse så rekommenderar jag komvux.

Eftersom du har problem med mitt svar tar jag det en gång till, man anpassar antalet djur efter det förutsättningar man har, inte försämrar för de man har istället. Jag tycker att det är svar nog på både ditt påstående om Buke i ett nötskal och TS fråga.

När du ändå håller på att djupandas så ta några andetag till och fundera över svaret så kanske, kanske även du fattar.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Ja, jag svarar dig och om du har problem med både läs- och skrivförståelse så rekommenderar jag komvux.

Eftersom du har problem med mitt svar tar jag det en gång till, man anpassar antalet djur efter det förutsättningar man har, inte försämrar för de man har istället. Jag tycker att det är svar nog på både ditt påstående om Buke i ett nötskal och TS fråga.

När du ändå håller på att djupandas så ta några andetag till och fundera över svaret så kanske, kanske även du fattar.

Alltså är du allvarlig ???? Nu får du väl ändå läsa igen och igen och igen, tänka efter och fundera en stund. För någonstans får du uppenbarligen kortslutning när du läser vad jag skrev om du skriver ett sådant svar. Jag blir mörkrädd på allvar.

Hur i helsike får du ditt svar till att vara vettigt på den frågan som TS ställde ?

TS frågade om det verkligen var rätt enligt lagen

*att det var helt tillåtet att ha hästen 23 h i box och 1 timme i stor hage.

*men att det inte skulle vara tillåtet att i stället för 23 h i box ha den några av dem timmarna i en liten hagen förutom den timmen i den stora hagen.

Alltså djurskyddet säger 23h i box och 1 h i stor hage = godkänt

16h i box, 7h i liten hage och 1 h i stor hage = ej godkänt enl DS

Vad är det som är så himla svårt att förstå TS undrar över om det verkligen är korrekt som DS säger att stillastående i box är ok men inte liten hage istället för box.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

inget med detta att gora, men hade Lanstyrelse har och min 20x20 meter ridpaddock (halv dressyrbana) ar inte godkand for paddock/utslapp men om den hade varit 10x30 var det ok.. att 20x20 ar 400 kvadrat meter och 10x30 ar 300 m2 spelar ingen roll. for "de" tycker inte hasten kan rora sig i sina gangarter i 20x20 arenan.. konstigt tycker jag.. sen kom en annan person fran samma lansstyrelse kontor och skrattade och sa, detta med 10x30 ar en rekommendation endast och fattas det en meter har eller dar ar det ok..

angaende ts fraga, nej det ar inte vettigt att sta i box 23 hr och ut en timme ar ok men inte andra alternativet.. en 6x12 paddock ar inte nog for en hast men det ar battre an ingenting och det finns sakert en anledning till att den gamle hingsten ar dar.. men lanstyrelse ar ju alltid ratt.. yeah right.. :::sigh:: hoppas det loser sig for den gamle..och for folket det galler...
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

<snip>
Alltså jag blir faktiskt väldigt förbryllad på den extremt dåliga läsförståelsen som uppvisas på detta forum, det kan väl allvarligt inte vara så illa med läsförståelsen i sverige då är det verkligen hög tid att ta tag i utbildningen här i landet.

Man blir ganska mörkrädd när man får ett sådant här svar eller några av de andra efter att man pga den uppenbart usla läsförståelsen går in i en tråd och tydligt lyfter fram vad det egentligen är det frågas om utan att överhuvudtaget skriva någonting i ämnet, sen kommer sådana här goddag yxskaft svar, sitter här och bara skakar på huvudet :cool:

Är det hemskt svårt att förstå att TS inte överhuvudtaget undrar över storleken på hage utan på att DS sagt att det är ok att ha hästen i box 23h och i stor hage 1h, men att det inte är ok att ha hästen i liten hage istället för box några av de timmar den inte går i den stora hagen.

Suck tar ett djupt andetag kanske kanske går det någonsin in vad det egentligen står.

Kunde inte halla med mer. Det ar rent forbryllande att det kan vara sa svart. Moholms ... det ar vart en dubbel "facepalm" att 10 X 30 m ar okay men 20 X 20 m inte ar det.

Jag ocksa hoppas att det loser sig till det basta bade for shettisen och for familjen.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jo det anar man ju av trådstarten iom hemligt nick att det ligger något annat bakom med DS, säkerligen är det väl inte det enda problemet med hästhållningen är min känsla när jag läser det för då hade de nog inte smugit omkring och fotograferat där, inget jag har hört talas om att de brukar syssla med utan att det finns mer omfattande problem.

Men nu var det ju specifikt att DS hade sagt att det var ok att den stod på box 23h och kom ut 1h i den stora hagen men det var inte ok att den istället gick i den lilla hagen och sen ut 1h i den stora hagen, som TS reagerade på och undrade om ifall det verkligen var rätt.

Tror nog alla hästmänniskor är överens om att det bästa vore en stor hage hela tiden och i den bästa av världar så fungerar även alla hingstar super med kompisar (vilket de tyvärr inte gör räddade så sent som för någon månad sedan en valack från en hingst och då har dessa gått ihop sedan de föddes men nu var det stopp och valacken åkte på rejält med stryk och jag är bara glad att jag råkade befinna mig inom hörhåll och snabbt fick ut valacken därifrån innan det gick riktigt illa). Men nu var det som sagt inte det TS frågade om.

Knapplånar: Nu är det ju inte så att länsstyrelsen normalt anser att en timme i stor hage skulle vara något alternativ till många timmar i liten hage. I de allra flesta fall när sånt här kommer upp så kommer en fras eller några ord i en text som djurhållaren hängt upp sig på fram, medan annat mer väsentligt inte tas upp. Det mest troliga är ändå att länsstyrelsens krav som ställts är att shettisen ska ha större hage. Att en timme i stor hage och resterande timmar i minihage vs en timme i stor hage och resten på box är lösningar som djurägaren kommit med. Ingetdera är lämpligt från djurskyddssynpunkt, Något som djurägaren, med "sitt sunda förnuft" borde kunna räkna ut ganska snabbt.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Fast 10x30 handlar ju om att det ska finnas rum att röra sig. 10m för att kunna vända mjukt och 30m för att kunna använda alla gångarter. Jag tycker inte att det är stort nog, men kan absolut förstå hur det är framtaget. Dessutom skulle väl måtten ökas vid dåligt underlag?

Att jämföra ytan blir ju som att säga att en 90x200cm säng inte är bättre än en 45x400cm säng...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp